Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja tam był latał gdzie się da tylko bezpieczeństwo najważniejsze obok mnie latają Tecnam 2002-JF i Cessny uczą się latać i co jakiś czas przeleci helikopter ratunkowy. Z drugiej strony samoloty pasażerskie i gdzie tu latać :) Mowa o Ławicy :)

Opublikowano

Ulżyło mi. Wychodzi na to, że jeżeli model latający zaklasyfikujemy do klasy C4 i będziemy wykonywać operacje w podkategorii A3, limitu wysokości lotu nie ma :)

 

 

Bezzałogowy system powietrzny klasy C4 musi spełniać następujące wymogi:

1)  MTOM, łącznie z obciążeniem użytkowym, wynosi poniżej 25 kg;  

2)  umożliwia pilotowi  bezzałogowego statku powietrznego bezpieczną kontrolę i  manewrowanie,  zgodnie z  instrukcjami producenta, stosownie  do  potrzeb we  wszystkich przewidywanych  warunkach eksploatacji, w  tym w razie awarii jednego lub, w stosownych przypadkach, większej liczby układów; 11.6.2019 L 152/30 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL

3)  nie może działać w trybach automatycznego sterowania, z wyjątkiem funkcji awaryjnej stabilizacji lotu, która nie ma bezpośredniego wpływu na trajektorię, i funkcji wsparcia przy przerwaniu transmisji, pod warunkiem że wcześniej określono stałe stanowisko sterowania lotami na wypadek przerwania transmisji;

4)  jest wprowadzany do obrotu z instrukcją użytkownika zawierającą:

a.  parametry bezzałogowego statku powietrznego, w tym między innymi: —  klasę bezzałogowego statku powietrznego, —  masę  bezzałogowego statku powietrznego (wraz z  opisem konfiguracji wzorcowej) i  maksymalną  masę startową (MTOM), —  ogólną  charakterystykę  dopuszczalnego obciążenia użytkowego  pod  względem masy,  wymiarów,  interfejsów z bezzałogowym statkiem powietrznym i ewentualnych innych ograniczeń, —  wyposażenie i oprogramowanie do zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym, —  oraz opis działania bezzałogowego statku powietrznego w przypadku przerwania transmisji danych;
b.  jasne instrukcje operacyjne;
c.   instrukcje konserwacji;
d.  procedury usuwania usterek;
e.   ograniczenia operacyjne (w tym dotyczące warunków meteorologicznych i eksploatacji w dzień/w nocy itd.); oraz
f.  odpowiedni opis wszystkich rodzajów ryzyka związanego z operacjami bezzałogowego systemu powietrznego;  

5)  zawiera  notę  informacyjną opublikowaną przez EASA,  przedstawiającą  stosowne  ograniczenia i  obowiązki wynikające z prawa UE

 

 

UAS.OPEN.040
Operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych w podkategorii A3 Operacje z  użyciem  bezzałogowych  systemów  powietrznych  w  podkategorii A3  muszą spełniać wszystkie poniższe warunki:  

1)  muszą być  wykonywane  na  obszarze, na  którym  pilot  bezzałogowego  statku powietrznego może  oczekiwać, że w  normalnych  okolicznościach  przez  cały  czas  trwania operacji z  użyciem  bezzałogowego systemu  powietrznego operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym;  

2)  muszą być wykonywane w bezpiecznej odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych;  

3)  muszą być  wykonywane  przez  pilota bezzałogowego statku powietrznego, który  ukończył szkolenie online oraz zaliczył przeprowadzony online egzamin z wiedzy teoretycznej, o którym mowa w sekcji UAS.OPEN.020 pkt 4 lit. b;  

4)  muszą być wykonywane przy użyciu bezzałogowego statku powietrznego, który:

a.  ma MTOM (wraz z obciążeniem użytkowym) wynoszącą mniej niż 25 kg, w przypadku bezzałogowego systemu powietrznego skonstruowanego do użytku prywatnego; lub
b.  spełnia wymogi określone w art. 20 lit. b;
c.  jest oznaczony jako klasa C2 i spełnia wymogi tej klasy, jak określono w części 3 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE)  2019/945, i  jest  eksploatowany  z  aktywnymi  i  aktualizowanymi  systemami  jednoznacznej zdalnej identyfikacji i świadomości przestrzennej; lub
d.  jest oznaczony jako klasa C3 i spełnia wymogi tej klasy, jak określono w części 4 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE)  2019/945, i  jest  eksploatowany  z  aktywnymi  i  aktualizowanymi  systemami  jednoznacznej zdalnej identyfikacji i świadomości przestrzennej; lub e)   jest oznaczony jako klasa C4 i spełnia wymogi tej klasy, jak określono w części 5 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945.

 

Jest jeszcze zostawiona furtka pod postacią "Artykuł 16 Operacje z  użyciem  bezzałogowych  systemów  powietrznych  wykonywane  w  ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego"

 

Martwi mnie niestety limit wieku dla pilotów BSP z Art. 9. Do 16 r. ż.dzieci będą mogły latać tylko modelami do 250g. Pozostaje mieć nadzieję, że ULC tworząc przepisy krajowe skorzysta z możliwości obniżenia limitu wieku o 4 lata.

 

Edit:

Cofnąłem się do początku rozporządzenia, zacząłem czytać od nowa i jednak d**a :(

 

Artykuł 4
Kategoria „otwarta” operacji wykonywanych z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego

1.  Operacje klasyfikuje się jako operacje wykonywane z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii „otwartej” wyłącznie wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
a.  bezzałogowy system powietrzny należy do jednej z klas określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/945 lub został skonstruowany do użytku prywatnego, lub spełnia warunki określone w art. 20;
b.  bezzałogowy statek powietrzny ma maksymalną masę startową mniejszą niż 25 kg;
c.  pilot  bezzałogowego statku powietrznego zapewnia, aby  bezzałogowy statek powietrzny  utrzymywał bezpieczną odległość od osób oraz aby jego lot nie przebiegał nad zgromadzeniami osób;
d.  pilot  bezzałogowego statku powietrznego utrzymuje bezzałogowy statek powietrzny przez cały  czas  w  zasięgu widoczności wzrokowej  VLOS,  z  wyjątkiem przypadków,  gdy  lot  wykonywany  jest  w  trybie  podążania za  stacją bazową lub  wykorzystywany jest  obserwator bezzałogowego statku powietrznego, jak  określono w  części A załącznika;
e.  podczas lotu  bezzałogowy statek powietrzny  jest  utrzymywany  w  odległości nie  większej niż  120  metrów  od najbliższego punktu powierzchni ziemi, z wyjątkiem przypadków, gdy przelatuje on nad przeszkodą, jak określono w części A załącznika;
f.  podczas lotu  bezzałogowy statek powietrzny nie  przewozi  materiałów  niebezpiecznych,  ani  nie  zrzuca żadnych materiałów.
2.  Operacje wykonywane z użyciem  bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii „otwartej” dzieli  się na trzy podkategorie zgodnie z wymogami określonymi w części A załącznika.

Opublikowano

 

Martwi mnie niestety limit wieku dla pilotów BSP z Art. 9. Do 16 r. ż.dzieci będą mogły latać tylko modelami do 250g. Pozostaje mieć nadzieję, że ULC tworząc przepisy krajowe skorzysta z możliwości obniżenia limitu wieku o 4 lata.

 

Artykuł 9

Minimalny wiek pilota bezzałogowego statku powietrznego

1. Minimalny wiek pilota bezzałogowego statku powietrznego wykonującego operacje z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii „otwartej” i „szczególnej” wynosi 16 lat.

 

2.  Wymóg minimalnego wieku nie obowiązuje w stosunku do pilotów bezzałogowych statków powietrznych:

 

a/ w przypadku gdy wykonują oni operacje w podkategorii A1 określonej w części A załącznika do niniejszego rozporządzenia z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego klasy C0 określonej w części 1 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945, który jest zabawką w rozumieniu dyrektywy 2009/48/WE;

 

b/ w przypadku bezzałogowych systemów powietrznych skonstruowanych do użytku prywatnego o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 250 g;

 

c/ w przypadku gdy wykonują oni operacje pod bezpośrednim nadzorem pilota bezzałogowego statku powietrznego spełniającego wymogi ust. 1 i art. 8.

 

3. Państwa członkowskie mogą – stosując podejście oparte na analizie ryzyka – obniżyć minimalny wiek z uwzględ­nieniem szczególnego ryzyka związanego z operacjami na ich terytorium:

 

a/ w odniesieniu do pilotów bezzałogowych statków powietrznych w kategorii „otwartej” – o maksymalnie 4 lata;

 

b/ w odniesieniu do pilotów bezzałogowych statków powietrznych w kategorii „szczególnej” – o maksymalnie 2 lata.

 

4. W przypadku gdy państwo członkowskie obniża minimalny wiek pilotów bezzałogowych statków powietrznych, piloci ci mogą wykonywać operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych wyłącznie na terytorium tego państwa członkowskiego.

 

5. Państwa członkowskie mogą określić w zezwoleniu wydanym zgodnie z art. 16 inny minimalny wiek dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych wykonujących operacje w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego.

 

Kilka uwag ode mnie:

  • kiedyś proponowałem i byłem inicjatorem powołania stowarzyszenia modelarzy tego Forum, nie wiem na jakim jest to etapie;
  • Nie wiem ilu inspektorów ULC zajmuje się aktualnie bezzałogowcami temu był jeden!
  • Ust. 3 mówi, że można to zrobić po ocenie ryzyka. Pytanie kto oceni to ryzyko, jeśli nadal jest jeden inspektor w ULC. Ocena ryzyka to element SMS (Safety Management System) - do oceny ryzyka potrzebne są dane i analizy (incydenty dla danej grupy wiekowej, gdzie, jakie, ile, powtarzalność tych incydentów, itp.). Stowarzyszenia modelarzy RC, kluby mogłyby pomóc ULC w ocenie ryzyka. Pomocne byłyby dane z towarzystw ubezpieczeniowych.
  • Jak znam ULC, to pewnie tego nie zrobi. Chyba, że ktoś im pomoże.

 

Opublikowano

Dokładnie na ten artykuł liczę. Inaczej, będzie trzeba zamknąć np. klasę F3J/M, stworzoną specjalnie dla modelarzy poniżej 16 lat.

 

Dla lotów powyżej 120m AGL jest jeszcze szansa pod postacią wykonywania operacji "szczególnych", bez obowiązku składania wcześniejszego oświadczenia i uzyskania zgody, jeśli są to operacje w ramach klubu lub stowarzyszenia

 

 

Artykuł 5

Kategoria „szczególna” operacji wykonywanych z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego

1.  W przypadku gdy jeden z wymogów określonych w art. 4 lub w części A załącznika nie jest spełniony, operator bezzałogowego  systemu  powietrznego jest  zobowiązany  uzyskać zezwolenie na  operację na  podstawie  art.  12  od właściwego organu w państwie członkowskim, w którym jest zarejestrowany.

 

2.  Przed złożeniem wniosku do  właściwego organu  o  zezwolenie na  operację na  podstawie  art.  12  operator przeprowadza  ocenę ryzyka zgodnie z  art.  11  i  przedkłada ją  razem z  wnioskiem, wraz  z  odpowiednimi środkami ograniczającymi ryzyko.

 

3.  Zgodnie z sekcją UAS.SPEC.040 określoną w części B załącznika właściwy organ wydaje zezwolenie na operację, jeżeli uzna, że ryzyko operacyjne jest odpowiednio ograniczone zgodnie z art. 12. 11.6.2019 L 152/49 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL    

 

4.  Właściwy organ określa, czy zezwolenie na operację dotyczy:
a.  zatwierdzenia pojedynczej operacji lub  szeregu operacji określonych  co  do  czasu lub  miejsc(a). Zezwolenie  na operację musi zawierać odnośny szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko;
b.  zatwierdzenia certyfikatu LUC zgodnie z częścią C załącznika.

 

5.  W  przypadku gdy  operator  bezzałogowego systemu  powietrznego składa oświadczenie właściwemu organowi państwa członkowskiego rejestracji zgodnie z sekcją UAS.SPEC.020 określoną w części B załącznika w odniesieniu do operacji zgodnej ze  scenariuszem standardowym, jak określono w  dodatku 1  do  załącznika, operator  bezzałogowego systemu  powietrznego nie  ma  obowiązku uzyskania zezwolenia na  operację zgodnie z  ust.  1–4  niniejszego artykułu, a zastosowanie ma procedura określona w art. 12 ust. 5.
 

6.  Zezwolenia na operację lub oświadczenia nie wymaga się w przypadku:
a.  operatorów  bezzałogowych  systemów  powietrznych  posiadających  certyfikat  LUC  z  odpowiednimi uprawnieniami zgodnie z sekcją UAS.LUC.060 załącznika;
b.  operacji wykonywanych  w  ramach klubów i  stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które  otrzymały zezwolenie zgodnie z art. 16.

 

 

Artykuł 16

Operacje z  użyciem  bezzałogowych  systemów  powietrznych  wykonywane  w  ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego

1.  Na wniosek klubu lub stowarzyszenia modelarstwa lotniczego właściwy organ może wydać zezwolenie na operacje z  użyciem  bezzałogowych  systemów  powietrznych  wykonywane w  ramach  klubów lub  stowarzyszeń modelarstwa lotniczego.

2.  Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się zgodnie z:
    a.  odpowiednimi przepisami krajowymi;
    b.  ustalonymi  procedurami i  strukturą organizacyjną klubu lub  stowarzyszenia modelarstwa lotniczego oraz  jego systemem zarządzania, które to procedury, struktura i system gwarantują, że:
        (i)   piloci bezzałogowych  statków  powietrznych  wykonujący operacje w  ramach  klubów lub  stowarzyszeń modelarstwa lotniczego są  informowani o  warunkach i  ograniczeniach  określonych  w zezwoleniu wydanym przez właściwy organ;
        (ii)   pilotów  bezzałogowych  statków  powietrznych  wykonujących  operacje w  ramach  klubów lub  stowarzyszeń modelarstwa lotniczego wspiera się  w  osiąganiu  minimalnego poziomu kompetencji  wymaganych  do  obsługi bezzałogowego systemu  powietrznego w  bezpieczny sposób oraz  zgodnie z  warunkami i  ograniczeniami określonymi w zezwoleniu;
        (iii)  klub  lub  stowarzyszenie modelarstwa lotniczego podejmuje odpowiednie  działania w  przypadku uzyskania informacji, że  pilot  bezzałogowego  statku powietrznego wykonujący operacje w  ramach  klubu lub  stowarzy­szenia nie spełnia warunków i nie przestrzega ograniczeń określonych w zezwoleniu oraz, w razie konieczności, informuje o tym właściwy organ;
        (iv)  klub  lub  stowarzyszenie modelarstwa lotniczego udostępnia, na  wniosek właściwego organu, dokumentację wymaganą do celów nadzoru i monitorowania.

3.  Zezwolenie,  o  którym  mowa w  ust.  1,  określa warunki,  na jakich operacje w  ramach  klubów lub  stowarzyszeń modelarstwa lotniczego mogą być wykonywane, i jest ograniczone do terytorium państwa członkowskiego, w którym je wydano.

4.  Państwa członkowskie mogą umożliwić klubom i  stowarzyszeniom modelarstwa lotniczego rejestrację ich członków w systemie rejestracji utworzonym zgodnie z art. 14 w ich imieniu. W innym przypadku członkowie klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego rejestrują się zgodnie z art. 14.

 

 

  • Haha 1
  • 1 rok później...
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 lata później...
Opublikowano

Masz rację, w kwestii prawnej każde słowo ma swoje znaczenie. Chodziło mi bardziej o fakt że pojawiły się nowe przepisy/regulacje jako takie.

Opublikowano

W dodatku loty na scenariusze, dla modelarzy są najmniej atrakcyjną kategorią wykonywania lotów. Sporo dodatkowej papierologii, obowiązkowe i płatne szkolenia, a i tak 120m ograniczenia wysokości i 25kg.

Opublikowano


Wątek grillowany jakby nie patrząc dekadę. Nic z tego nie wynika i pewnie tak będzie kolejną dekadę.
Pomysły i opowieści prezesa ULCU ( stanowisko i nazwa zobowiązuję ) iście z mchu i paproci. :) od takie Déjà vu 
Szkoda że Bareja już nie żyje, z pewnością napisałby niezły scenariusz na potrzeby lotów BSP jak zwał tak zwał. 
Lepiej się przewietrzyć niż czytać te pierdy. 

  • Lubię to 1
  • Dzięki 2
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.