SebaSeba Opublikowano 14 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2019 Ja tam był latał gdzie się da tylko bezpieczeństwo najważniejsze obok mnie latają Tecnam 2002-JF i Cessny uczą się latać i co jakiś czas przeleci helikopter ratunkowy. Z drugiej strony samoloty pasażerskie i gdzie tu latać Mowa o Ławicy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 20 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 Ulżyło mi. Wychodzi na to, że jeżeli model latający zaklasyfikujemy do klasy C4 i będziemy wykonywać operacje w podkategorii A3, limitu wysokości lotu nie ma Bezzałogowy system powietrzny klasy C4 musi spełniać następujące wymogi: 1) MTOM, łącznie z obciążeniem użytkowym, wynosi poniżej 25 kg; 2) umożliwia pilotowi bezzałogowego statku powietrznego bezpieczną kontrolę i manewrowanie, zgodnie z instrukcjami producenta, stosownie do potrzeb we wszystkich przewidywanych warunkach eksploatacji, w tym w razie awarii jednego lub, w stosownych przypadkach, większej liczby układów; 11.6.2019 L 152/30 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL 3) nie może działać w trybach automatycznego sterowania, z wyjątkiem funkcji awaryjnej stabilizacji lotu, która nie ma bezpośredniego wpływu na trajektorię, i funkcji wsparcia przy przerwaniu transmisji, pod warunkiem że wcześniej określono stałe stanowisko sterowania lotami na wypadek przerwania transmisji; 4) jest wprowadzany do obrotu z instrukcją użytkownika zawierającą: a. parametry bezzałogowego statku powietrznego, w tym między innymi: — klasę bezzałogowego statku powietrznego, — masę bezzałogowego statku powietrznego (wraz z opisem konfiguracji wzorcowej) i maksymalną masę startową (MTOM), — ogólną charakterystykę dopuszczalnego obciążenia użytkowego pod względem masy, wymiarów, interfejsów z bezzałogowym statkiem powietrznym i ewentualnych innych ograniczeń, — wyposażenie i oprogramowanie do zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym, — oraz opis działania bezzałogowego statku powietrznego w przypadku przerwania transmisji danych;b. jasne instrukcje operacyjne;c. instrukcje konserwacji;d. procedury usuwania usterek;e. ograniczenia operacyjne (w tym dotyczące warunków meteorologicznych i eksploatacji w dzień/w nocy itd.); orazf. odpowiedni opis wszystkich rodzajów ryzyka związanego z operacjami bezzałogowego systemu powietrznego; 5) zawiera notę informacyjną opublikowaną przez EASA, przedstawiającą stosowne ograniczenia i obowiązki wynikające z prawa UE UAS.OPEN.040Operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych w podkategorii A3 Operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych w podkategorii A3 muszą spełniać wszystkie poniższe warunki: 1) muszą być wykonywane na obszarze, na którym pilot bezzałogowego statku powietrznego może oczekiwać, że w normalnych okolicznościach przez cały czas trwania operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym; 2) muszą być wykonywane w bezpiecznej odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych; 3) muszą być wykonywane przez pilota bezzałogowego statku powietrznego, który ukończył szkolenie online oraz zaliczył przeprowadzony online egzamin z wiedzy teoretycznej, o którym mowa w sekcji UAS.OPEN.020 pkt 4 lit. b; 4) muszą być wykonywane przy użyciu bezzałogowego statku powietrznego, który: a. ma MTOM (wraz z obciążeniem użytkowym) wynoszącą mniej niż 25 kg, w przypadku bezzałogowego systemu powietrznego skonstruowanego do użytku prywatnego; lubb. spełnia wymogi określone w art. 20 lit. b;c. jest oznaczony jako klasa C2 i spełnia wymogi tej klasy, jak określono w części 3 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945, i jest eksploatowany z aktywnymi i aktualizowanymi systemami jednoznacznej zdalnej identyfikacji i świadomości przestrzennej; lubd. jest oznaczony jako klasa C3 i spełnia wymogi tej klasy, jak określono w części 4 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945, i jest eksploatowany z aktywnymi i aktualizowanymi systemami jednoznacznej zdalnej identyfikacji i świadomości przestrzennej; lub e) jest oznaczony jako klasa C4 i spełnia wymogi tej klasy, jak określono w części 5 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945. Jest jeszcze zostawiona furtka pod postacią "Artykuł 16 Operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych wykonywane w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego" Martwi mnie niestety limit wieku dla pilotów BSP z Art. 9. Do 16 r. ż.dzieci będą mogły latać tylko modelami do 250g. Pozostaje mieć nadzieję, że ULC tworząc przepisy krajowe skorzysta z możliwości obniżenia limitu wieku o 4 lata. Edit: Cofnąłem się do początku rozporządzenia, zacząłem czytać od nowa i jednak d**a Artykuł 4Kategoria „otwarta” operacji wykonywanych z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego1. Operacje klasyfikuje się jako operacje wykonywane z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii „otwartej” wyłącznie wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:a. bezzałogowy system powietrzny należy do jednej z klas określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/945 lub został skonstruowany do użytku prywatnego, lub spełnia warunki określone w art. 20;b. bezzałogowy statek powietrzny ma maksymalną masę startową mniejszą niż 25 kg;c. pilot bezzałogowego statku powietrznego zapewnia, aby bezzałogowy statek powietrzny utrzymywał bezpieczną odległość od osób oraz aby jego lot nie przebiegał nad zgromadzeniami osób;d. pilot bezzałogowego statku powietrznego utrzymuje bezzałogowy statek powietrzny przez cały czas w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, z wyjątkiem przypadków, gdy lot wykonywany jest w trybie podążania za stacją bazową lub wykorzystywany jest obserwator bezzałogowego statku powietrznego, jak określono w części A załącznika;e. podczas lotu bezzałogowy statek powietrzny jest utrzymywany w odległości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi, z wyjątkiem przypadków, gdy przelatuje on nad przeszkodą, jak określono w części A załącznika;f. podczas lotu bezzałogowy statek powietrzny nie przewozi materiałów niebezpiecznych, ani nie zrzuca żadnych materiałów.2. Operacje wykonywane z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii „otwartej” dzieli się na trzy podkategorie zgodnie z wymogami określonymi w części A załącznika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 20 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 no właśnie. lotniska klubowe. albo zbocze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 20 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 Martwi mnie niestety limit wieku dla pilotów BSP z Art. 9. Do 16 r. ż.dzieci będą mogły latać tylko modelami do 250g. Pozostaje mieć nadzieję, że ULC tworząc przepisy krajowe skorzysta z możliwości obniżenia limitu wieku o 4 lata. Artykuł 9 Minimalny wiek pilota bezzałogowego statku powietrznego 1. Minimalny wiek pilota bezzałogowego statku powietrznego wykonującego operacje z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii „otwartej” i „szczególnej” wynosi 16 lat. 2. Wymóg minimalnego wieku nie obowiązuje w stosunku do pilotów bezzałogowych statków powietrznych: a/ w przypadku gdy wykonują oni operacje w podkategorii A1 określonej w części A załącznika do niniejszego rozporządzenia z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego klasy C0 określonej w części 1 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945, który jest zabawką w rozumieniu dyrektywy 2009/48/WE; b/ w przypadku bezzałogowych systemów powietrznych skonstruowanych do użytku prywatnego o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 250 g; c/ w przypadku gdy wykonują oni operacje pod bezpośrednim nadzorem pilota bezzałogowego statku powietrznego spełniającego wymogi ust. 1 i art. 8. 3. Państwa członkowskie mogą – stosując podejście oparte na analizie ryzyka – obniżyć minimalny wiek z uwzględnieniem szczególnego ryzyka związanego z operacjami na ich terytorium: a/ w odniesieniu do pilotów bezzałogowych statków powietrznych w kategorii „otwartej” – o maksymalnie 4 lata; b/ w odniesieniu do pilotów bezzałogowych statków powietrznych w kategorii „szczególnej” – o maksymalnie 2 lata. 4. W przypadku gdy państwo członkowskie obniża minimalny wiek pilotów bezzałogowych statków powietrznych, piloci ci mogą wykonywać operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych wyłącznie na terytorium tego państwa członkowskiego. 5. Państwa członkowskie mogą określić w zezwoleniu wydanym zgodnie z art. 16 inny minimalny wiek dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych wykonujących operacje w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego. Kilka uwag ode mnie: kiedyś proponowałem i byłem inicjatorem powołania stowarzyszenia modelarzy tego Forum, nie wiem na jakim jest to etapie; Nie wiem ilu inspektorów ULC zajmuje się aktualnie bezzałogowcami temu był jeden! Ust. 3 mówi, że można to zrobić po ocenie ryzyka. Pytanie kto oceni to ryzyko, jeśli nadal jest jeden inspektor w ULC. Ocena ryzyka to element SMS (Safety Management System) - do oceny ryzyka potrzebne są dane i analizy (incydenty dla danej grupy wiekowej, gdzie, jakie, ile, powtarzalność tych incydentów, itp.). Stowarzyszenia modelarzy RC, kluby mogłyby pomóc ULC w ocenie ryzyka. Pomocne byłyby dane z towarzystw ubezpieczeniowych. Jak znam ULC, to pewnie tego nie zrobi. Chyba, że ktoś im pomoże. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 21 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2019 Dokładnie na ten artykuł liczę. Inaczej, będzie trzeba zamknąć np. klasę F3J/M, stworzoną specjalnie dla modelarzy poniżej 16 lat. Dla lotów powyżej 120m AGL jest jeszcze szansa pod postacią wykonywania operacji "szczególnych", bez obowiązku składania wcześniejszego oświadczenia i uzyskania zgody, jeśli są to operacje w ramach klubu lub stowarzyszenia Artykuł 5 Kategoria „szczególna” operacji wykonywanych z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego 1. W przypadku gdy jeden z wymogów określonych w art. 4 lub w części A załącznika nie jest spełniony, operator bezzałogowego systemu powietrznego jest zobowiązany uzyskać zezwolenie na operację na podstawie art. 12 od właściwego organu w państwie członkowskim, w którym jest zarejestrowany. 2. Przed złożeniem wniosku do właściwego organu o zezwolenie na operację na podstawie art. 12 operator przeprowadza ocenę ryzyka zgodnie z art. 11 i przedkłada ją razem z wnioskiem, wraz z odpowiednimi środkami ograniczającymi ryzyko. 3. Zgodnie z sekcją UAS.SPEC.040 określoną w części B załącznika właściwy organ wydaje zezwolenie na operację, jeżeli uzna, że ryzyko operacyjne jest odpowiednio ograniczone zgodnie z art. 12. 11.6.2019 L 152/49 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL 4. Właściwy organ określa, czy zezwolenie na operację dotyczy:a. zatwierdzenia pojedynczej operacji lub szeregu operacji określonych co do czasu lub miejsc(a). Zezwolenie na operację musi zawierać odnośny szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko;b. zatwierdzenia certyfikatu LUC zgodnie z częścią C załącznika. 5. W przypadku gdy operator bezzałogowego systemu powietrznego składa oświadczenie właściwemu organowi państwa członkowskiego rejestracji zgodnie z sekcją UAS.SPEC.020 określoną w części B załącznika w odniesieniu do operacji zgodnej ze scenariuszem standardowym, jak określono w dodatku 1 do załącznika, operator bezzałogowego systemu powietrznego nie ma obowiązku uzyskania zezwolenia na operację zgodnie z ust. 1–4 niniejszego artykułu, a zastosowanie ma procedura określona w art. 12 ust. 5. 6. Zezwolenia na operację lub oświadczenia nie wymaga się w przypadku:a. operatorów bezzałogowych systemów powietrznych posiadających certyfikat LUC z odpowiednimi uprawnieniami zgodnie z sekcją UAS.LUC.060 załącznika;b. operacji wykonywanych w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które otrzymały zezwolenie zgodnie z art. 16. Artykuł 16 Operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych wykonywane w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego 1. Na wniosek klubu lub stowarzyszenia modelarstwa lotniczego właściwy organ może wydać zezwolenie na operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych wykonywane w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego. 2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się zgodnie z: a. odpowiednimi przepisami krajowymi; b. ustalonymi procedurami i strukturą organizacyjną klubu lub stowarzyszenia modelarstwa lotniczego oraz jego systemem zarządzania, które to procedury, struktura i system gwarantują, że: (i) piloci bezzałogowych statków powietrznych wykonujący operacje w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego są informowani o warunkach i ograniczeniach określonych w zezwoleniu wydanym przez właściwy organ; (ii) pilotów bezzałogowych statków powietrznych wykonujących operacje w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego wspiera się w osiąganiu minimalnego poziomu kompetencji wymaganych do obsługi bezzałogowego systemu powietrznego w bezpieczny sposób oraz zgodnie z warunkami i ograniczeniami określonymi w zezwoleniu; (iii) klub lub stowarzyszenie modelarstwa lotniczego podejmuje odpowiednie działania w przypadku uzyskania informacji, że pilot bezzałogowego statku powietrznego wykonujący operacje w ramach klubu lub stowarzyszenia nie spełnia warunków i nie przestrzega ograniczeń określonych w zezwoleniu oraz, w razie konieczności, informuje o tym właściwy organ; (iv) klub lub stowarzyszenie modelarstwa lotniczego udostępnia, na wniosek właściwego organu, dokumentację wymaganą do celów nadzoru i monitorowania. 3. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, określa warunki, na jakich operacje w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego mogą być wykonywane, i jest ograniczone do terytorium państwa członkowskiego, w którym je wydano. 4. Państwa członkowskie mogą umożliwić klubom i stowarzyszeniom modelarstwa lotniczego rejestrację ich członków w systemie rejestracji utworzonym zgodnie z art. 14 w ich imieniu. W innym przypadku członkowie klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego rejestrują się zgodnie z art. 14. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 13 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 13 Sierpnia 2020 https://ulc.gov.pl/pl/aktualnosci/5175-drony-najczesciej-zadawane-pytania FAQ_v2_LBSP.pdf 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Francka Opublikowano 14 Września 2020 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2020 Dużo gadania i sprawy powoli się wyjaśniają , każdemu polecam przejrzeć ten filmik . 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elvis Opublikowano 18 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2023 Nowe regulacje, do NSTS-ów już są jako ustawa. Tu fajnie są opisane zmiany. https://www.swiatdronow.pl/nowe-krajowe-scenariusze-nsts-wytyczne-prezesa-ulc-z-11-05-2023-r Edit: Nie Ustawa w tego słowa znaczeniu a nowe wytyczne/przepisy które wchodzą w życie po upływie 30 dni od daty ogłoszenia – czyli 10.06.2023 r. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 18 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2023 Jesteś pewny, że to ustawa? Ja tu widzę tylko Wytyczne Prezesa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elvis Opublikowano 18 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2023 Masz rację, w kwestii prawnej każde słowo ma swoje znaczenie. Chodziło mi bardziej o fakt że pojawiły się nowe przepisy/regulacje jako takie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 18 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2023 Kliknij w tekst po lewej nie w ikonkę pdf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 18 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2023 W dodatku loty na scenariusze, dla modelarzy są najmniej atrakcyjną kategorią wykonywania lotów. Sporo dodatkowej papierologii, obowiązkowe i płatne szkolenia, a i tak 120m ograniczenia wysokości i 25kg. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 19 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2023 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sbogdan1 Opublikowano 23 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2023 Wątek grillowany jakby nie patrząc dekadę. Nic z tego nie wynika i pewnie tak będzie kolejną dekadę. Pomysły i opowieści prezesa ULCU ( stanowisko i nazwa zobowiązuję ) iście z mchu i paproci. od takie Déjà vu Szkoda że Bareja już nie żyje, z pewnością napisałby niezły scenariusz na potrzeby lotów BSP jak zwał tak zwał. Lepiej się przewietrzyć niż czytać te pierdy. 1 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 25 Maja 2023 Udostępnij Opublikowano 25 Maja 2023 Jak najbardziej polatamy FPV legalnie! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi