Jump to content
AMC

Pomiary śmigieł, których używamy - co mogą, a co między bajki...

Recommended Posts

Witam :),
ten temat jest częściowym powieleniem tematu o pomiarach silników z działu "silniki elektryczne", tu planuję umieszczać wnioski dotyczące badanych śmigieł.

Z niewielkim opóżnieniem, ale przyrząd już złożony, skalibrowany i gotowy do poważnych zadań pomiarowych ;).
Uporałem się w końcu jakoś z uporządkowaniem obwodów kalibrujących przetwornika pomiarowego, po drobnym i niezbyt trudnym,
lecz pracochłonnym przekonstruowaniu udało się upchnąć do wewn. obudowy czterokrotny przełącznik, obsługujący jednocześnie
dwa czujniki tensometryczne i przyporządkowane im obwody kalibracji - było to niezbędne do obsługi dwóch tensometrów jednym
przetwornikiem.

Ponieważ przyrząd służyć może nie tylko do badania silników, ale także śmigieł, przeto równoległy temat istnieje w dziale o silnikach elektrycznych:

"Nasze napędy...".
Nie mam pomysłu, jak nie dublować publikacji, jednocześnie nie zubażając zamieszczanych wyników do obszaru jednego tematu,
tzn. część jednego i tego samego pomiaru dotycząca silnika - tu, a część dotycząca śmigła - tam.

Tensometryczne czujniki siły skalibrowałem wielopunktowo przy użyciu zestawu odważników laboratoryjnych, sprawdzonego i ocechowanego
przez Urząd Probierczy (w W-wie).
Przyjąłem przybliżone przeliczniki :

1 niuton = 0,102 kG ( kgf, kp - jak kto woli, chodzi o siłę, nie ciężar )
1 kG = 9,8066 N

jako że czujnik ciągu skalowałem w gramach, zgodnie z tradycją modelarską, a czujnik momentu obrotowego (reakcyjnego) - w niutonach,
w zgodzie z układem SI oraz wygodą obliczeń mocy.

Woltomierz przewidzianego do pomiarów multimetru typu M-890G skalibrowałem na wartości bezwzględne i liniowość wskazań czteropunktowo
na pobliże 20, 40, 60, i 80% wypełnienia zakresów przy użyciu precyzyjnych żródeł napięcia referencyjnego MAX 6325 CSA, 6342 CSA,
6176 AASA (Maxim), gwarantujących odchyłkę mniejszą niż 0,001 V (przy np. 4,096 V jest to 0,025% - to dużo lepiej niż zadowalająco :)).

Po tych operacjach nie stwierdziłem błędów wskazań siły mierzonej na trzecim miejscu po przecinku dla zakresu 4N. Współczynnik
napięciowy mierzonej siły wynosi 500mV / 1N dla momentu obrotowego oraz 5mV / 1G dla siły ciągu.

 

post-18335-0-59853600-1456625455_thumb.jpg

post-18335-0-29196900-1456625494_thumb.jpg

post-18335-0-66538800-1456625530_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Columb

Andrzeju, pasuje pokończyć co poniektóre tematy  ;)  A ten będę bacznie śledził.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krzysiu, które tematy masz na myśli? Ten o wiatrakującym śmigle czeka na tunel - chyba do wiosny, to już za chwilę :).

 

Tomku, pytasz co dalej? Ano to, że dziś cały dzień w wielkim pośpiechu majstrowałem szeregowy stabilizator sporej mocy, bo pomimo użycia dużego zasobnika

75P Li-ion 2200 , 165 Ah, pomiar nie utrzymywał stabilności w wymaganym czasie. Zrobiłem prosty układ w oparciu o regulowany archaiczny znany i lubiany

stabilizator A200, który steruje bazami dwóch równoległych dość konkretnych tranzystorów mocy BUV40. Napięcie wyjściowe można teraz płynnie regulować

od ok. 3 do 36V, przy prądzie 35A (sprawdz. na 40A, żarówki obciążenia na zdjęciu mają po 100W każda) i jest ono dostatecznie stabilne w zakresie wahań napięcia żródła i prądu obciążenia.

 

Pomiar prędkości obrotowej będę wykonywał bezpiecznie obrotomierzem Webra DT-3, którego poprawność wskazań sprawdziłem na zgodność ze sprawdzonym

dokładnym obrotomierzem DMT-30. Dokładność pomiaru Webry wynosi +/- 15 obr/min (deklarowana +/- 30), odczyt przy rozdzielczości 10 obr/min.

Zaletą takiego sposobu - zdalny fotoelektryczny - jest brak wpływu pomiaru na stan mierzonej wielkości oraz bezpieczeństwo wykonywania.

Dla jasności, wspomagam Webrę zwykłą latarką - widoczne jej światło na zdjęciu.

 

Zapraszam Kolegów do składania propozycji co do rodzaju i rozmiaru śmigieł, których parametry Was interesują.

post-18335-0-73315000-1456717799_thumb.jpg

post-18335-0-42805800-1456717851_thumb.jpg

post-18335-0-88121500-1456717907_thumb.jpg

post-18335-0-86817000-1456718064_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 i 4 łopatowe ! :)

Bardzo mnie temat tych śmigieł zaintrygował, a nie znalazłem nigdzie ich pomiarów - zwłaszcza w odniesieniu do 2 łopatowych o takiej samej średnicy i skoku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podpisuję się pod propozycją Marcina. Dane nt. osiągów takich śmigieł są znacznie rzadsze niż 2-łopatowaych.

Moje typy, w zależności od tego, co będziesz miał "pod ręką":):

3 łopatowe: 15x8 i/lub 16x8, 17x8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie problem, kiedyś mierzyłem takie, tylko mniejsze. Bartek, Marcin: możecie podać brakujące dane: producent, gdzie kupić najlepiej? Albo podesłać konkretne

egzemplarze (PW).

Zauważyliście może, jak są skonstruowane czterołopatowe wirniki ogonowe co cięższych śmigłowców? Badając kiedyś różne warianty śmigieł małych

generatorów wiatrowych zauważyłem wpływ wzajemny wielu (więcej niż jednej) łopat na siebie, najsprawniejszy był wirnik o jednej łopacie z przeciwwagą,

ale miał inne wady - m.in. wąski zakres pracy.

Teraz to sobie odświeżymy.

Tymczasem właśnie robię obiecane pomiary zestawu fabrycznego Twin Stara : szczotkowy Permax 400 ze śmigiełkiem 13 cm. Mówcie mi "Kustoszu"... :lol:!

Za dwie godzinki wstawię wyniki ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakbym miał takie śmigła, to od razu bym Cię poprosił o adres do wysyłki. Niestety, nie mam:/

 

Co do wirników ogonowych, taka ciekawostka: w śmigłowcu Apache pary łopat wirują w dwóch płaszczyznach dla zmniejszenia hałasu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak nieco obok:

http://mh-aerotools.de/airfoils/propuls1.htm

 

Tu jest nieco teorii o śmigła ;) 

 

Poza tym mam pomysł nieco bardziej odjechany. Kiedyś trafiłem na wyniki pomiarów, które sugerowały, że ponacinanie krawędzi natarcia trójkątnymi nacięciami, skutkuje podniesieniem sprawności śmigieł na małych obrotach (to było w kontekście shock flyerów). To brzmi jak coś ciekawego ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bingo !!! Hałasu, czyli czegoś jeszcze ;).

 

Producent, typ -? Kupię. Potem sprzedam z "certyfikatem" :D.

 

Patryk, ten pomysł wcale nie jest odjechany, robiłem już różne hecne zabiegi na natarciu, tego jeszcze nie. Można to sprawdzić, mamy czym :).

Dzięki za link, odwzajemnię się pomiarami 400-ki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak hałas mniejszy to sprawność większa :) 

Ponacinanych w handlu nie widziałem, ale mogę podrzucić kilka shockflyerowych śmigieł dla dobra nauki ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Badając kiedyś różne warianty śmigieł małych

generatorów wiatrowych zauważyłem wpływ wzajemny wielu (więcej niż jednej) łopat na siebie, najsprawniejszy był wirnik o jednej łopacie z przeciwwagą,

ale miał inne wady - m.in. wąski zakres pracy.

 

Ale numer, kiedyś badałem takie śmigło do wiatraczka o średnicy 0,75 m, od 2 do 6 łopat. Sam je sobie zrobiłem. Za generator prądu robił silnik czterofazowy z magnetowidu.

Uzyskiwałem moce do 15 W. Ale nie miałem źródła "dobrego wiatru", Na "elektrodzie" jest gdzieś relacja z mojej budowy śmigła o średnicy ok 2,5 metra. Ze szkła i żywicy.

Nie sądziłem , że jeszcze ktoś może wpaść na pomysł weryfikowania wyników obliczeń w warunkach domowych...

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hałas to straty.

Śmigło wyobrażam sobie jako wirujący płat nośny. To wszystko, o czym pisali ostatnio wielce pożytecznie Patryk i Darek ( tu moja cicha prośba: dyskutujcie, ale

z szacunkiem ;), to wielce wartościowy materiał, dla mnie np. wręcz unikalny) jakoś dotyczy także śmigieł, tylko bardziej skomplikowanie.

 

Darek, ja to robiłem 14 lat temu, nie miałem dostępu do żadnych wyników żadnych obliczeń, temat był wtedy hermetyczny. Zrobiłem model pomiarowy

generatora o osi pionowej, ok. 200x300mm, 90W @ 25m/s, 32W @ 10m/s. Woziłem na dachu samochodu, patrzyli jak na UFO.

Mam ten model do dziś.

A prądniczka z VHS-a (też mam kilka) do śmigła 750mm to ciut za maleńka chyba?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale ja to badałem w zakresie małych prędkości wiatru, głównie interesowało mnie to jak wiatrak startuje, optymalizowałem kąty łopat aby startował wiatrak przy jak najmniejszej prędkości wiatru. 

Łopatki śmigieł miały osie z pręta i regulowany w piaście kąt natarcia.

Zabawy było co niemiara. Czas też chyba był podobny. Jako literaturę posiadałem tylko broszurę "Silnk wiatrowy" czy jakoś tak. To były czasy, gdy jeszcze nie miałem internetu.

 

Wypadałoby założyć spółkę, moje śmigła, Twoja reszta, i robimy najlepsze na świecie małe elektrownie wiatrowe. ;) Mam pomysł na prądnicę do czegoś takiego, ale to nie temat na forum.

Robiłem już śmigło 2,5 m oraz 7 metrowe. ;) A i zrobiłem wiatrak o średnicy 3 m i prądnicą z alternatora. Przekładnia była od rozrusznika samochodowego, hałasowało to jak diabli, ale "prund" robiło. Miałem też wieżę 13 metrów wysoką własnej roboty, Stalowa, z kątowników, na trzech "nogach" z mechanizmem do stawiania. Czterysta kilo stali sam stawiałem do pionu i kładłem na ziemi.Takie to były czasy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiu, fiu, 7-mio metrowym to już można to i owo ;). 2,5 m jak trochę wieje, to chałupę ogrzeje znacząco.

Teraz dokończę tego Permaxa, chwilkę potrwa :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na początek małe śmigiełko, podejrzewane o bycie śmigłem Gunter 5x4,3. Pochodzi z KIT-a Twin Stara II, dość nienowego, jeszcze z silnikami komutatorowymi

Permax 400.

 

 

  L.p.p.           n [obr/min]                   N [W]               FT [G]               Sprawność śmigła FT / N,  [ G/W]

 

  1)                    4000                        0,754                 15,0                             19,894

 

  2)                    5000                        1,361                 24,0                             17,634

 

  3)                    6000                        2,765                 36,8                             13,309

 

  4)                    7000                        4,105                 48,4                             11,790

 

  5)                    8000                        6,702                 64,8                               9,669

 

  6)                    9000                        9,425                 80,0                               8,488

 

  7)                  10000                      13,195                 99,4                               7,533

 

  8)                  11000                      17,739               123,0                               6,934

 

  9)                  12000                      23,373               145,6                               6,229

 

 10)                 13000                     29,951                169,4                               5,656

 

 11)                 14000                     37,239                196,4                               5,274

 

 12)                 15000                     47,124                240,8                               5,110

 

 13)                 16000                     55,627                261,8                               4,706

 

 14)                 17000                     70,141                297,2                               4,237

 

 

post-18335-0-18684400-1456768492_thumb.jpg

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znowu było pracy niemało...

Wobec wniosków Kolegów dotyczących pomiarów śmigieł wielołopatowych, musiałem wykonać te prace wcześniej, niż planowałem.

 

Przyrząd został doposażony, udoskonalony (-?- to się okaże...) i uporządkowany. Płaskie powierzchnie ścianek konstrukcji od strony śmigła otrzymały nakładki

o opływowym profilu dla zminimalizowania turbulencji i efektu odbicia, co przy dużych i efektywnych śmigłach mogłoby wprowadzać pewien błąd do pomiaru

ciągu (zawyżenie, pewnie o jakieś dziesiąte procenta, może trochę ponad jeden procent - porównałem z dawnymi pomiarami).

Utworzony podstawą, ściankami bocznymi i spodem wózka "tunel" także otrzymał wyoblenia od strony wlotu. Tuż za wózkiem zamocowałem wiatraczek

anemometru celem orientacyjnego pomiaru prędkości strumienia zaśmigłowego, bardziej w celach porównawczych dla śmigieł o średnicy 8" i większych.

Został umieszczony w miejscu, gdzie pomiary wstępne wykazywały najwyższą prędkość w przekroju poprzecznym, w zakresie możliwym do zmierzenia

z uwagi na wymiary tunelu i wiatraczka.

Zastanowiło mnie, że różnice prędkości na przekroju były niewielkie, od 10% dla śmigła 7" , do 6 ... 4 % dla większych. Być może jest to efekt w/w prac

oraz osłonięcia wzdłużnego wystających śrub konstrukcji wsporczej.

 

Zgłoszony do pomiarów został także silnik o domniemanej mocy elektrycznej 3500W. Wobec spodziewanego wymiaru ciągu wytwarzanego taką mocą,

wózek przyrządu został przygotowany do zainstalowania dzielnika siły 1:10, co umożliwi pomiar ciągu w zakresie do 20 000 G.

 

Nieuporządkowane dotąd elementy i przewody otrzymały stosowne wsporniki.

Pozostało tylko niewielkie malowanie wykańczające.

 

Załączony schemat układu pomiarowego w wariancie 3 będzie zmieniany zgodnie z zamysłem "programu badawczego", co będę stosownie opisywał.

 

Z dwóch posiadanych śmigieł Gunter (sorry, nie mam "umlautów" na klawiaturze) 4,9x4,3 (125x110mm) złożyłem jedno czterołopatowe z przesunięciem

poosiowym płaszczyzn wirowania par łopat o 6,5mm, a z dwóch śmigieł Gemfan 11x4,7 (multirotor Heksa) analogicznie o 8mm.

 

Zamierzam złożyć także podobnie z przyzwoitych śmigieł (APC, Graupner itp.) o różnych rozmiarach pary nieprzesunięte oraz przesunięte

o określony dystans.

post-18335-0-33755900-1457486399_thumb.jpg

post-18335-0-63386300-1457486442_thumb.jpg

post-18335-0-17896500-1457486510_thumb.jpg

post-18335-0-13719300-1457486590_thumb.jpg

post-18335-0-70025400-1457486638_thumb.jpg

post-18335-0-10183300-1457486683_thumb.jpg

post-18335-0-22267700-1457486729_thumb.jpg

post-18335-0-99280800-1457486848_thumb.jpg

post-18335-0-41064900-1457486953_thumb.jpg

post-18335-0-70162500-1457486982_thumb.jpg

post-18335-0-01248200-1457487075_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeci dzień bezskutecznej walki o poprawny import tabelki skłonił mnie do sięgnięcia po szkolny sposób...

 

Na początek najmniejsze czterołopatowe śmigło.

Wobec małych wymiarów śmigła w stosunku do przekroju, w którym mierzona jest prędkość strumienia zaśmigłowego, w tym przypadku wartości

VAF [m/s] nie można uważać za miarodajne.

post-18335-0-30385500-1457650641_thumb.jpg

post-18335-0-46426000-1457650736_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Scislov
      Witam. Ostatnio odbyłem pierwszy lot swoim własnym samolotem zrobionym ze styropianu, który oczywiście jak na pierwszy lot przystało, zakończył się kraksą . Ale może zacznę od początku. samolot ma masę wraz z osprzętem 850g, długość 90cm i rozpiętość 1,20m. Na jego pokładzie znajduje się arduino z modułem wifi oraz standardowe serwa do lotek. Sterowany jest przez przerobiony stary joystick od komputera, w którym również siedzi arduino. Mocy samolotowi dostarcza bateria 2000mAh 3s 40A, regulator esc 30A i silnik 2200KV dla samolotów do 1kg ze śmigłem 9x5. Tak więc, pierwszy lot odbył się w dosyć bezwietrznych warunkach, a samolot startował z ręki, jednak po chwili stabilnego lotu zaczęła się szarpanina z samolotem, był bardzo narwany i ciężko się nim sterowało. W planach było zrobienie kółka i zawrócenie, aby wylądować, jednak nawet próba lądowania na prostej skończyła się prawie że prostopadłym upadkiem na ziemię 😛. Środek ciężkości wydawał mi się dobrze umiejscowiony - na środku skrzydeł. Podejrzewam, że przyczyną takiego lotu było ustawienie w samolocie maksymalnie możliwego wychylenia lotek, ponieważ przed lotem myślałem, że przecież mogę mniej wychylić joystick, ale pewnie wiecie jak to jest podczas pierwszego lotu . Następnym razem zredukuje ich wychylenie, jednak nie wiem o ile %, żeby było dobrze. Pomyślałem, żeby może zaprogramować w samolocie żyroskop do korekcji lotu, aby łatwiej się sterowało, co myślicie? Zdaje mi się również, że trochę brakowało mu mocy, pomimo, że masa samolotu jest mniejsza od masy maksymalnej dla silnika. Jednak podczas pomiaru prądu(na mniejszym śmigle, ponieważ 9x5 zdążyłem połamać), wyszło tylko 12A z maksymalnych 28A, może da się zmieniać moc w regulatorze? Albo śmigło za małe, jakie polecacie? Jakie by było najlepsze? Czekam na wasze rady co trzeba zmienić, poprawić i przestawić, w modelach latających jestem całkowicie początkujący. Jeśli znacie odpowiedzi na pytania to prosiłbym odpowiedzieć na wszystkie, ponieważ potem dyskusja się ciągnie, a odpowiedzi na pozostawione w temacie pytania brak. Pozdrawiam .
      VID_20200511_181558(0).mp4
      A to filmik ze śmigłem 7x3,5.
      VID_20200511_174905(0).mp4 VID_20200512_144722.mp4
    • By M.Ch.
      Sprzedam śmigła:
      APC E:
      8x4 - nowe 8 PLN 12x6 lekko używane - stan idealny 13 PLN 13x4 nowe  15 PLN 18x10 raz użyte na hamowni - stan idealny 32 PLN  
      XOAR PJN:
      12x6 lekko używane - stan idealny 28 PLN 12x6 nowe 33 PLN 13x5 nowe  34 PLN 13x5 nowe 34 PLN Powyższe Xoary świetnie się zastępują - na 12x6 model jest szybszy, na 13x5 jest więcej ciągu! 
       
      Kołpaki 63mm z podstawką alu, stan bdb. Cena 29 PLN/szt.
       
      Odbiór osobisty w Warszawie. 
       
      Wysyłka paczkomat 12 PLN.

    • By czarobest
      Ponieważ prawdopodobnie niedługo będę miał kolejny silniczek i jednocześnie będę robił zamówienie w modelarskim (bo przyszła ściągnięta nietypowa nakrętka do innego motorka) to chciałbym od razu zamówić śmigło. Z powodu tego, że to już większy (jak dla mnie) silnik bo 15cm3 w czterotakcie to naszła mnie refleksja nad śmigłem drewnianym, wcześniej takowych nie używałem, gdyż jakoś drewniane śmigła kojarzą mi się właśnie z większymi motorkami to do dotychczasowych brałem bez wahania kompozytowe, choć jak teraz widzę drewniane są już nawet od 10 cali. 
      U nas na forum nie znalazłem jakoś informacji co lepsze, w internecie za widziałem opinie że śmigło drewniane powinno być lepszym wyborem za to mniej trwałym. Gdzieś widziałem, że drewniane wymaga wyważania po jakimś czasie z uwagi na wchłanianie wilgoci czego jednak do końca nie rozumiem, bo przecież jest lakierowane.
      Generalnie na razie śmigło będzie tylko do odpalenia, ale oczywiście w późniejszym czasie planuję wykorzystać silnik do modelu akrobacyjnego (prawdopodobnie nieco powiększony Madman, ale to jeszcze kupa czasu , (jeszcze mam inne rzeczy do zrobienia, z Zero ruszę ostro po maturze..)). Więc śmigło było by wykorzystane właśnie do tego. Znając życie przy moim "profesjonalnym" lataniu i tak nie odczułbym różnic ale chcę wiedzieć .
       
      Potrzebuję śmigła mniej więcej 14x8, w sklepie jest Master Airscrew kompozytowy oraz  BAMBULA (drewno). Są jeszcze śmigła Xoar (drewno) niestety akurat nie w tym rozmiarze, choć spotkałem się z opinią że ten motorek pociągnie nawet 15x6 co może do akrobacji było by dobre (ale o tym jeszcze muszę poczytać). Cena Xoar'a już trochę odrzuca , ale jeśli byłoby warte to kto wie. W takim razie co byście brali/polecali do motorka YS 91AC i tego typu modelu?
      Choć pytanie w zasadzie jest raczej ogólne.
    • By dimmus
      Ma ktoś pomysł gdzie mogę znaleźć adaptery na śmigło z 5.5mm na 7mm? Takie o:

      Znalazłem w USA, Austrii i Szwajcarii cena ok, ale przesyłka już nie. Mam teraz robione przez rzemieślnika, ale średnio z jakością (wymiary) i wytrzymałością (miękkie aluminium). Miałem fajny dostarczony razem z silnikiem to się zgubił.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.