Jump to content
Sign in to follow this  
czarobest

Śmigło drewniane czy kompozytowe do 15cm?

Recommended Posts

Ponieważ prawdopodobnie niedługo będę miał kolejny silniczek i jednocześnie będę robił zamówienie w modelarskim (bo przyszła ściągnięta nietypowa nakrętka do innego motorka) to chciałbym od razu zamówić śmigło. Z powodu tego, że to już większy (jak dla mnie) silnik bo 15cmw czterotakcie to naszła mnie refleksja nad śmigłem drewnianym, wcześniej takowych nie używałem, gdyż jakoś drewniane śmigła kojarzą mi się właśnie z większymi motorkami to do dotychczasowych brałem bez wahania kompozytowe, choć jak teraz widzę drewniane są już nawet od 10 cali. 

U nas na forum nie znalazłem jakoś informacji co lepsze, w internecie za widziałem opinie że śmigło drewniane powinno być lepszym wyborem za to mniej trwałym. Gdzieś widziałem, że drewniane wymaga wyważania po jakimś czasie z uwagi na wchłanianie wilgoci czego jednak do końca nie rozumiem, bo przecież jest lakierowane.

Generalnie na razie śmigło będzie tylko do odpalenia, ale oczywiście w późniejszym czasie planuję wykorzystać silnik do modelu akrobacyjnego (prawdopodobnie nieco powiększony Madman, ale to jeszcze kupa czasu :P, (jeszcze mam inne rzeczy do zrobienia, z Zero ruszę ostro po maturze..)). Więc śmigło było by wykorzystane właśnie do tego. Znając życie przy moim "profesjonalnym" lataniu i tak nie odczułbym różnic ale chcę wiedzieć :).

 

Potrzebuję śmigła mniej więcej 14x8, w sklepie jest Master Airscrew kompozytowy oraz  BAMBULA (drewno). Są jeszcze śmigła Xoar (drewno) niestety akurat nie w tym rozmiarze, choć spotkałem się z opinią że ten motorek pociągnie nawet 15x6 co może do akrobacji było by dobre (ale o tym jeszcze muszę poczytać). Cena Xoar'a już trochę odrzuca :P, ale jeśli byłoby warte to kto wie. W takim razie co byście brali/polecali do motorka YS 91AC i tego typu modelu?

Choć pytanie w zasadzie jest raczej ogólne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kompozytowe są odporniejsze na uszkodzenia w przypadku gdy 'drasną' ziemi podczas lądowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noker, święta racja! Jeden niepewny ruch i śmigło do utylizacji. Nawet lądując na pasie trawiastym czy gruntowym końcówki łopat dostają...

post-78-0-72046000-1555961192_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

W takiej 15-tce czterosuwowej najlepiej sprawdzi się właśnie Master Airscrew. To dość odporne i co najważniejsze cięższe niż drewniane śmigło a takie małe czterosuwy na drewnianych śmigłach nie mają zbyt stabilnych wolnych obrotów. Jak miałem ASP15 cm czterosuwa to na drewniaku trzeba było ustawić ze 300-400 obrotów więcej bo miał zbyt małą masę i powodował niżej gaśnięcie silnika. To mi przy bardzo lekkim modelu przeszkadzało w lądowaniu (model leciał i leciał i nie chciał lądować). Jak założyłem Master Airscrew to mogłem obniżyć jałowe obroty i problem się wyeliminował.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję wszystkim, faktycznie szkoda by było tak łatwo uszkodzić śmigło które jednak trochę kosztuje. Właśnie czytałem też o tym, że drewniaki są lżejsze i przez to oczywiście silnik lepiej się wkręca, ale faktycznie może mieć to skutki w wolnych obrotach i stabilności, a do tego 4T tak ładnie brzmią na niskich obrotach :D.

Jeszcze się zastanawiam czy to 15x6 (które do akro byłoby chyba lepsze) da radę tak jak piszą czy lepiej jednak mniejsze, ale to już inny temat :).

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli to YS 91AC to bez problemu kręci 15x8 ale to do makiety.Ta 91 ma doładowanie i jej moc odpowiada standardowej 120.Mam takowy .Ciekaw jestem czy go uruchomisz i poprawnie wyregulujesz.Paliwo oczywiście 20% nitro dedykowane do Yamady.Jedyne 200zł za 5L :P Najlepsze z drewnianych śmigieł to Xoar.Ale na początek załóż kompozyt.

A gwoli ścisłości śmigła kompozytowe też są higroskopijne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak to YS91AC, szczerze mówiąc właśnie ten kompresor spowodował, że kupiłem ten motorek, jestem ciekawy jak to działa i zawsze to coś innego :). Silnik używany (oby tylko przyszedł), ale chyba w niezłym stanie, mam nadzieję że wyregulować się uda. Najwyżej znowu będę się męczył aż do skutku :P - tak ciężko? Paliwo mam, ale z trochę mniejszą ilością oleju bo MT F/I CHAMPION 20%. No i to Yamadowe widzę trochę taniej, bo za 160 ;).

Zastanawia mnie tylko stosowanie zaworów jednokierunkowych do paliwa o których jest w instrukcji, bo wcześniej tego nie używałem. U nas czegoś takiego nie widzę, ale zamówiłem kilka z Chin i zastosuję może też w FS-48.

Dzięki za informację, śmigło kupię kompozytowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szwajcar pisal przed swietami , ze wysyla .......

 

Ja osobiscie nie przepadam ani za Master Airscrew , ani za APC . Latam glownie na GRAUPNERach i AERO - NAUTach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to Wojtek , bedziesz nas uczyl obslugi YSow . Niechcacy stalem sie posiadaczem YS F-120 ( moze raz uruchomiony ? ) . Nie mam co do niego planow , ale w przyszlosci gdzies go bedzie trzeba wkrecic. Ostatnio na jakims hamerykanskim forum byla dyskusja YAMADOWCOW i pisali , ze czesc z nich ( moze ci  ktorzy nie potrzebuja CALEJ mocy ) lata na normalnych paliwach do czterotaktow ( 15% nitro / 15-18 % oleju ) . Pisali , ze oprocz malej straty mocy NIC zlego nie stwierdzili. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja latam na dedykowanym Byron,ale zostało mi już tylko 2 galony.Jeżeli potrzebne będą części to nie szukajcie nigdzie tylko bezpośrednio u producenta.Obsługa pierwsza klasa,zamawiam w niedzielę wieczorem a w poniedziałek mam na mailu już rachunek do opłacenia przez Pay pal,a po siedmiu dniach części w domu.I wszystko mają nawet do takich staroci jak nasze AC.Teraz zamawiałem iglicę wraz z całym mocowaniem,uszczelki kolektora ssącego ,uszczelkę do puchy doładowania,nakrętki śmigła,uszczelki iglicy i przepustnicy,membrana regulatora ciśnienia pompy.Części ok.120 zł natomiast przesyłka 80 zł a to z powodu że wysłali EMS,Poprzednio zapłaciłem 23zł zwykłą pocztą i też miałem po 7 dniach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szwajcar pisal przed swietami , ze wysyla .......

 

Ja osobiscie nie przepadam ani za Master Airscrew , ani za APC . Latam glownie na GRAUPNERach i AERO - NAUTach.

Spoko, nie spieszy mi się :)

Ja się przyzwyczaiłem do MA, bo akurat zawsze są w sklepie w którym głównie kupuje no i... są ładne :P.

 

Dzięki za rady Wojtku, choć mam nadzieję że przynajmniej na razie części nie będę musiał domawiać :P. Ale dobrze wiedzieć, że są bo ostatnio kupiłem takiego OS'a, że nawet sam producent nie ma już do niego niektórych rzeczy :).

Jak przyjdzie i odpalę to pewnie gdzieś pokażę :D.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Leszekm35
      Witam
      Sprzedam śmigło 28x12 biela . Śmigło w stanie bardzo dobrym z plusem . Ma otwory pod silniki dle 120  , dla itp .
      cena jaka mnie interesuje to 130zł plus wysyłka


    • By Scislov
      Witam. Ostatnio odbyłem pierwszy lot swoim własnym samolotem zrobionym ze styropianu, który oczywiście jak na pierwszy lot przystało, zakończył się kraksą . Ale może zacznę od początku. samolot ma masę wraz z osprzętem 850g, długość 90cm i rozpiętość 1,20m. Na jego pokładzie znajduje się arduino z modułem wifi oraz standardowe serwa do lotek. Sterowany jest przez przerobiony stary joystick od komputera, w którym również siedzi arduino. Mocy samolotowi dostarcza bateria 2000mAh 3s 40A, regulator esc 30A i silnik 2200KV dla samolotów do 1kg ze śmigłem 9x5. Tak więc, pierwszy lot odbył się w dosyć bezwietrznych warunkach, a samolot startował z ręki, jednak po chwili stabilnego lotu zaczęła się szarpanina z samolotem, był bardzo narwany i ciężko się nim sterowało. W planach było zrobienie kółka i zawrócenie, aby wylądować, jednak nawet próba lądowania na prostej skończyła się prawie że prostopadłym upadkiem na ziemię 😛. Środek ciężkości wydawał mi się dobrze umiejscowiony - na środku skrzydeł. Podejrzewam, że przyczyną takiego lotu było ustawienie w samolocie maksymalnie możliwego wychylenia lotek, ponieważ przed lotem myślałem, że przecież mogę mniej wychylić joystick, ale pewnie wiecie jak to jest podczas pierwszego lotu . Następnym razem zredukuje ich wychylenie, jednak nie wiem o ile %, żeby było dobrze. Pomyślałem, żeby może zaprogramować w samolocie żyroskop do korekcji lotu, aby łatwiej się sterowało, co myślicie? Zdaje mi się również, że trochę brakowało mu mocy, pomimo, że masa samolotu jest mniejsza od masy maksymalnej dla silnika. Jednak podczas pomiaru prądu(na mniejszym śmigle, ponieważ 9x5 zdążyłem połamać), wyszło tylko 12A z maksymalnych 28A, może da się zmieniać moc w regulatorze? Albo śmigło za małe, jakie polecacie? Jakie by było najlepsze? Czekam na wasze rady co trzeba zmienić, poprawić i przestawić, w modelach latających jestem całkowicie początkujący. Jeśli znacie odpowiedzi na pytania to prosiłbym odpowiedzieć na wszystkie, ponieważ potem dyskusja się ciągnie, a odpowiedzi na pozostawione w temacie pytania brak. Pozdrawiam .
      VID_20200511_181558(0).mp4
      A to filmik ze śmigłem 7x3,5.
      VID_20200511_174905(0).mp4 VID_20200512_144722.mp4
    • By M.Ch.
      Sprzedam śmigła:
      APC E:
      8x4 - nowe 8 PLN 12x6 lekko używane - stan idealny 13 PLN 13x4 nowe  15 PLN 18x10 raz użyte na hamowni - stan idealny 32 PLN  
      XOAR PJN:
      12x6 lekko używane - stan idealny 28 PLN 12x6 nowe 33 PLN 13x5 nowe  34 PLN 13x5 nowe 34 PLN Powyższe Xoary świetnie się zastępują - na 12x6 model jest szybszy, na 13x5 jest więcej ciągu! 
       
      Kołpaki 63mm z podstawką alu, stan bdb. Cena 29 PLN/szt.
       
      Odbiór osobisty w Warszawie. 
       
      Wysyłka paczkomat 12 PLN.

    • By dimmus
      Ma ktoś pomysł gdzie mogę znaleźć adaptery na śmigło z 5.5mm na 7mm? Takie o:

      Znalazłem w USA, Austrii i Szwajcarii cena ok, ale przesyłka już nie. Mam teraz robione przez rzemieślnika, ale średnio z jakością (wymiary) i wytrzymałością (miękkie aluminium). Miałem fajny dostarczony razem z silnikiem to się zgubił.
    • By AMC
      Witam ,
      ten temat jest częściowym powieleniem tematu o pomiarach silników z działu "silniki elektryczne", tu planuję umieszczać wnioski dotyczące badanych śmigieł.

      Z niewielkim opóżnieniem, ale przyrząd już złożony, skalibrowany i gotowy do poważnych zadań pomiarowych .
      Uporałem się w końcu jakoś z uporządkowaniem obwodów kalibrujących przetwornika pomiarowego, po drobnym i niezbyt trudnym,
      lecz pracochłonnym przekonstruowaniu udało się upchnąć do wewn. obudowy czterokrotny przełącznik, obsługujący jednocześnie
      dwa czujniki tensometryczne i przyporządkowane im obwody kalibracji - było to niezbędne do obsługi dwóch tensometrów jednym
      przetwornikiem.

      Ponieważ przyrząd służyć może nie tylko do badania silników, ale także śmigieł, przeto równoległy temat istnieje w dziale o silnikach elektrycznych:
      "Nasze napędy...".
      Nie mam pomysłu, jak nie dublować publikacji, jednocześnie nie zubażając zamieszczanych wyników do obszaru jednego tematu,
      tzn. część jednego i tego samego pomiaru dotycząca silnika - tu, a część dotycząca śmigła - tam.

      Tensometryczne czujniki siły skalibrowałem wielopunktowo przy użyciu zestawu odważników laboratoryjnych, sprawdzonego i ocechowanego
      przez Urząd Probierczy (w W-wie).
      Przyjąłem przybliżone przeliczniki :

      1 niuton = 0,102 kG ( kgf, kp - jak kto woli, chodzi o siłę, nie ciężar )
      1 kG = 9,8066 N

      jako że czujnik ciągu skalowałem w gramach, zgodnie z tradycją modelarską, a czujnik momentu obrotowego (reakcyjnego) - w niutonach,
      w zgodzie z układem SI oraz wygodą obliczeń mocy.

      Woltomierz przewidzianego do pomiarów multimetru typu M-890G skalibrowałem na wartości bezwzględne i liniowość wskazań czteropunktowo
      na pobliże 20, 40, 60, i 80% wypełnienia zakresów przy użyciu precyzyjnych żródeł napięcia referencyjnego MAX 6325 CSA, 6342 CSA,
      6176 AASA (Maxim), gwarantujących odchyłkę mniejszą niż 0,001 V (przy np. 4,096 V jest to 0,025% - to dużo lepiej niż zadowalająco ).

      Po tych operacjach nie stwierdziłem błędów wskazań siły mierzonej na trzecim miejscu po przecinku dla zakresu 4N. Współczynnik
      napięciowy mierzonej siły wynosi 500mV / 1N dla momentu obrotowego oraz 5mV / 1G dla siły ciągu.

       



×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.