Artur Lis Opublikowano 11 Maja 2018 Opublikowano 11 Maja 2018 Cześć Wszystkim Dotychczasowej swojej działalności, robiłem modele f3j , f3b , f3f , pół makiet i makiet szybowców i nadal je robię. Przez ostatnie czasy bardzo mnie zafascynowała klasa modeli f5j. Która mnie tak bardzo zainspirowała! wszystko zaczęło się od tematów , na forum f5j i w sieci . Postanowiłem zrobić swój model F5J. Przenalizowałem tonę Internetu , wzorowałem się na innych modelach f5j, postanowiłem zrobić swój model . Model ( Wzór ) na którym zrobiłem foremnik , co zdjęcia to udokumentowały . Jak widać, do tej pory powstał foremnik z niego będę robił dalszą odbitkę już gotowego kadłuba modelu. Ten co, na zdjęciu jest biały to model wzornika . Przód zrobiłem pod kołpak 45mm , by nie mieć problemu z doborem silnika , chodzi tu o napęd który byłby bardziej uniwersalny pod względem wymiarów . Sam kadłub dł -62cm , bez belki kadłubowej . To tyle na początek Pozdrawiam AL 1
dariuszj Opublikowano 11 Maja 2018 Opublikowano 11 Maja 2018 Świetnie! Również z niecierpliwością czekam na dalszy ciąg. Pozwolę sobie jeszcze na parę własnych przemyśleń. Akurat w tym przypadku osobiście bym sobie darował te boczne wloty do chłodzenia silnika. Moim zdaniem raczej zbędne, a zawsze dodatkowy opór. Druga rzecz to wydaje mi się, że w wielu modelach F5J i chyba tutaj też można by zejść nieco ze średnicą belki ogonowej. To takie moje luźne przemyślenia z obserwacji różnych modeli i bynajmniej nie jest to jakakolwiek krytyka z mojej strony.
pyton Opublikowano 11 Maja 2018 Opublikowano 11 Maja 2018 fajna idea, przemyśl nad długością od silnika do loża skrzydeł abyś nie musiał dokładać ołowiu w dziób, jak zrobiłes kopyto? może opiszesz trochę szerzej? trzymam kciuki za budowe:)
Czaro Opublikowano 11 Maja 2018 Opublikowano 11 Maja 2018 Zazdroszczę ładnej formy. Ale na mój gust za krótkie gniazdo belki ogonowej.
dariuszj Opublikowano 11 Maja 2018 Opublikowano 11 Maja 2018 Ale na mój gust za krótkie gniazdo belki ogonowej. W pełni się zgadzam. Jak tak sobie porównuję np. z ArtHobby to tam jest ze 3 razy tyle. Akurat długość kadłuba taka, że można tak było zrobić bez problemu.
Konrad_P Opublikowano 11 Maja 2018 Opublikowano 11 Maja 2018 Fajnie że kolejna osoba przyłącza się do grona F5J. Mam nadzieję, że już za niedługo spotkamy się na jakichś zawodach. A teraz kilka uwag i nie jest to krytyka tylko ot takie luźne spostrzeżenia. Dołączę do grona osób, które zauważyły, że gniazdo belki ogonowej jest za krótkie. W mojej Maxie gniazdo ma 10 cm. Widziałem i macałem ostatnio nowy model F5J Vertigo i tam też gniazdo ma około 8 cm. Odniosę się też delikatnie do średnicy wręgi silnikowej. 45mm to straaaaasznie dużo. Miałem już w mojej karierze troche modeli i nigdy nie miałem średnicy 45mm. Standardem jest 35mm i w tej średnicy można znaleźć mnóstwo świetnych, budżetowych silników. No ale forma już jest, więc klamka zapadła odwrotu nie ma. I ostatnia sprawa to wentylacja silnika. Z pewnością wiesz, że F5J lata max 30s na silniku. W tym czasie modele osiągają około 200-300m pułapu. W czasie tych 30s silnik się nie zagotuje zwłaszcza, że zamierzasz/nie zamierzasz wkładać serie 42xx. Dla wagi modelu F5J około 1500-2000g to tego rozmiaru silnik wyrwie model w 30s na 1km. No a po tych 30s przecież silnik nie pracuje i cały czas się schładza, więc te otworki naprawdę są zbędne. Nawet gdybyś zamierzał latać tylko rekreacyjnie tym modelem bez Altisa to i tak moim zdaniem silnik nigdy się nie zagotuje jeśli będziesz przestrzegał założeń producenta silnika co do rozmiaru śmigieł. Koniecznie pokazuj kolejne etapy budowy. Bardzo lubię oglądać takie relacje i jestem przekonany, że nie tylko ja.
BRoman Opublikowano 11 Maja 2018 Opublikowano 11 Maja 2018 Oczywiście, że nie zagotuje silnika ani regulatora. Warunek, że "kabinka" będzie odbijała słoneczko. Mam śliczną carbonowatą kabinkę .U mnie zagotowało regulator zabezpieczony temperaturowo po 3 sek pracy i odpowiednim leżakowaniu na słońcu.. A skąd to wiem? A wiem i nie powiem ....bo taki jestem.
Marek:D Opublikowano 11 Maja 2018 Opublikowano 11 Maja 2018 Artur, forma wygląda elegancko Sam po zaczęciu zabawy z szybowcami DLG mam też chrapkę na coś większego z napędem i myślałem o podobnym modelu. Ciekaw jestem jak Ci to pójdzie, osobiście myślałem o zakupie kadłuba, albo zrobieniu formy dmuchanej na cały kadłub Gorąco kibicuję i czekam na postępy PS rozumiem, że kadłub będziesz robić z dwóch połówek, czy masz jakiś patent na zrobienie go "na raz"?
Artur Lis Opublikowano 13 Maja 2018 Autor Opublikowano 13 Maja 2018 Dzień Dobry Wszystkim Dziękuje Wszystkim, którzy biorą udział w tym wątku . Co do wlotów powietrza , mają na celu odgrywanie chłodzenia regulatora , beca i silnika który ma za zadanie wyciągną model w czasie 30sek . Regulator ważną pełni rolę w zespole napędowym bo cały czas jest załączony , i jestem za tym aby kadłub był wentylowany , nie stanowi to żadnych oporów . Prędzej łopatki śmigła, złożonego stanowią opór . Jak widać z moich obserwacji wiecznych , czy to model przygotowywany na ziemi przed lotem tam już jest regulator ciepły , a co dopiero w górze gdy lecimy modelem . Co do wentylacji , projektując wentylacje przez wloty mają 3mm , opierałem się na modelu Stork 4X Elektric f5j www.heinrick.sk/ Średnica belki kadłubowej to 30mm a końcowa 19mm nie zmiennie tego bo wczoraj forma został skończona w tej chwili się utwardza wszystko . Długosć od kołpaka silnika do krawędzi natarcia 29cm trochę to foto przekłamuje , więc kłopotu z wyważaniem nie będzie . Model (kopyto) jest to kadłub f3j trochę przeze mnie przerabiany kadłub jeszcze mam z modelarni do której kiedyś uczęszczałem jest wykonany z drewna lipowego . Druga rzecz to gniazdo, do polaczenia belki kadłubowej ! Mogłem zrobić te gniazdo dłuższe , nie jest stracona pozycja , zawsze można zrobić wstawkę wewnętrzom w środek gniazda wkleić 8cm -10cm rurki z włókna węglowego Nie stanowi to problemu. Co do kołpaka tak już musi być 45mm, planuje różne silniki stosować Rozwiązanie to ma znaczenie , byłby to kadłub uniwersalny Dziękuje za ocenę foremnika , wykonuje takie rzeczy z marszu Łączenie połówek, wykonuje zawsze na mokro na zakładkę w czasie laminowania ( długimi pędzlami ). Dodam , planuje skrzydła zrobić na profilu AG-26 o rozpiętość 2,7M Pozdrawiam Artur
Rafal B. Opublikowano 13 Maja 2018 Opublikowano 13 Maja 2018 Wloty powietrza w modelu F5J są bez sensu. Mój regler nawet po 1,5min pracy jest lekko ciepły (Dualsky 45 Lite). I wbrew pozorom te otwory zaburzają opływ i to sporo. Co do skrzydła i całego płatowca polecam nie kombinować i zrobić Suprę Marka Dreli. Z koniecznych przeróbek to odchudzenie dźwigara.
Konrad_P Opublikowano 13 Maja 2018 Opublikowano 13 Maja 2018 Dzień Dobry Wszystkim .... .... Jak widać z moich obserwacji wiecznych , czy to model przygotowywany na ziemi przed lotem tam już jest regulator ciepły , a co dopiero w górze gdy lecimy modelem . To oznacza tylko jedno, masz badziewiasty regulator, który pewnie prędzej czy później zrobi Ci psikusa. Latając bez Altisa latam po 15-20min i po wylądowaniu regulator jak i pakiet są ledwo ciepłe.
Artur Lis Opublikowano 13 Maja 2018 Autor Opublikowano 13 Maja 2018 Coś nie Możecie, przetrawić tych wlotów powietrza Mam jeszcze w planie, wykonać identyczne kopyto i nanieść poprawki typu wydłużenie przodu i tyłu kilka drobiazgów dodać i z niego zdjąć foremnik . Ale to już w okresie zimowym , teraz muszę się tym zadowolić Pozdrawiam Artur
Konrad_P Opublikowano 13 Maja 2018 Opublikowano 13 Maja 2018 Artur spoko to tylko takie luźne uwagi. Kopyto już jest więc nie ma co rozprawić więcej. Jestem bardzo zaskoczony rozmiarem skrzydeł, nie wiem to to tak masz zamiar zrobić czy to pomyłka z rozmiarem.
Artur Lis Opublikowano 13 Maja 2018 Autor Opublikowano 13 Maja 2018 Konradzie to będzie, niespodzianka , pewny model będzie kopią " prawie" 100%. Tylko u mnie skrzydła będą metoda rdzeń styropian oklejony fornirem topolowym lub balsą. Będę chciał walczyć o każdy gram aby się utrzymać w założonej wadze skrzydeł 900gram w postawionej sobie porzecze. Rozpiętości na pewno nie 2.7m będzie to trochę z ogonkiem
Konrad_P Opublikowano 13 Maja 2018 Opublikowano 13 Maja 2018 Jak zwał tak zwał czy do zera czy w 100% byle efekt był zadowalający. Ze skrzydłami to mam nadzieję że ten ogonek to coś pod 1m Buduj i pokazuj jak wychodzi.
Artur Lis Opublikowano 17 Maja 2018 Autor Opublikowano 17 Maja 2018 Cześć Wszystkim, Małe uzupełnieni , powstawania foremek na prośbę forumowiczów z pytań na PW.
Artur Lis Opublikowano 18 Maja 2018 Autor Opublikowano 18 Maja 2018 Cześć W między czasie gdy formy, się sezonują zazwyczaj bywa do ok. trzech tygodni , teoretycznie 2tygodnie . Wyciąłem sobie fragment rdzenia profilu , po to by go okleić fornirem topolowy, w celu zobaczenia jaka waga wyjdzie po oklejeniu Fragment pomnożę później, razy dł centropłata i wtedy będę wiedział jaka wyjdzie waga Czy zabierać się za płaty typu rdzeń styro oklejony fornirem , czy zrobić konstrukcyjne na żeberkach . Uruchomiłem moje ""CNC"" jak widać na foto kilka nasadowych żeberek ze sklejki 3mm tam gdzie będą przechodzić bagnety.
Artur Lis Opublikowano 22 Maja 2018 Autor Opublikowano 22 Maja 2018 Cześć Foremka na belkę, kadłubową gotowa. Jeszcze musi trochę, poleżeć (sezonować się ) i zaczną pomału, pierwsze wyroby wychodzić
Rekomendowane odpowiedzi