Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Doprawdy nie wiem, jak to się stało, że umknął mi Twój Robercie wpis...

Przepraszam, za zwłokę i potwierdzam to co napisał Jacek to MVVS 5,6.

Od czasu tamtego zdjęcia mieszka razem z bratem bliźniakiem :-))

Ciekawe czy ktoś zauważy różnicę?

 

 

MVVS 5,6 ccm

 

Dziękuję koledzy :)

 

A może ktoś ze starszych kolegów pamięta, kojarzy taki model Jerzego Ostrowskiego?

http://pfmrc.eu/index.php/topic/79023-budowa-modelu-f2b-na-podstawie-modelu-j-ostrowskiego/

oraz silnik jaki napędzał ten model? ;)

 

Niestety nie ma nigdzie zapisków, nikt nie pamięta...

Opublikowano

To ja pozwolę sobie zapytać: A co dawały kolegom te dwie świece w tym MVVSie? I czy nadal jeszcze gdzieś takie rozwiązanie w samolotach stosujecie?

A do niedawna jeszcze był taki do kupienia za niezłą kasę...I ktoś kupił :)

http://www.old-engine-model.com/en/539.mvvs-5r/

A.C.

 

W dwusuwach dawno nie widziałem podwójnych świec, ale Saito stosuje to rozwiązanie do tej pory:

post-351-0-34581300-1552517672_thumb.jpg

  • Lubię to 2
Opublikowano

jak pierwszy raz leciałem Cessną to zobaczyłem podczas rutynowego sprawdzania z pilotem Check-listy że każdy cylinder ma dwie świece. Dowiedziałem się wtedy że nie tylko świece ale i są zdublowane także iskrowniki. Ot po prostu bezpieczeństwo bo nie dosyć że wilgoć to i wysokooktanowa benzyna pędzona czteroetylkiem ołowiu wytrąca podczas wielogodzinnej pracy ołów który nie sprzyja poprawnej pracy układu zapłonowego. Tu ewidentnie chodziło o bezpieczeństwo. A czy tu także w dwusuwowych silnikach żarowych chodzi o bezpieczeństwo nieprzerwanej pracy silnika?...

 Temat Replika SiM 2b rzeczywiście zszedł na drugi plan ale jest jak widzę zastąpiony bardzo ciekawymi tematami przeważnie związanymi z historią silników albo bardzo bieżącymi kwestiami związanymi z moim modelarstwem czyli wykonaniem to co szanowna komisja na obradach swoich ustaliła a co niewątpliwie w galopujący sposób zabije kategorię F2C. 

post-16795-0-37352100-1552541850_thumb.jpg

post-16795-0-40748700-1552541857_thumb.jpg

post-16795-0-87827100-1552541863_thumb.jpg

post-16795-0-55977100-1552541883_thumb.jpg

została tylko ostatnia operacja frezowania co by był gotowy, kompletny element według aneksu do regulaminu na 2019 rok. Przepraszam że właśnie tym a nie SiM 2b się zajmuję ale i przy SiM-ie też się dzieje bo na przykład materiał 38 HMJ na wały korbowe jest w hartowni i będzie niedługo zawieziony do toczenia wałów. To samo dotyczy współpracy z innymi kooperantami. Szlifierz na okrągło wykonuje elementy docieraków do wałów, cylindrów, tłoków oraz do otworu na sworzeń w tłoku. 

Opublikowano

 

Dziękuję koledzy :)

 

A może ktoś ze starszych kolegów pamięta, kojarzy taki model Jerzego Ostrowskiego?

http://pfmrc.eu/index.php/topic/79023-budowa-modelu-f2b-na-podstawie-modelu-j-ostrowskiego/

oraz silnik jaki napędzał ten model? ;)

 

Niestety nie ma nigdzie zapisków, nikt nie pamięta...

 

mozliwe że "MERCO"

 

a może Paweł Dziubą będzie pamietał ?

 

 

Panie Jacku,

dziękuję podpytam :) 

Opublikowano

jak pierwszy raz leciałem Cessną to zobaczyłem podczas rutynowego sprawdzania z pilotem Check-listy że każdy cylinder ma dwie świece. Dowiedziałem się wtedy że nie tylko świece ale i są zdublowane także iskrowniki. Ot po prostu bezpieczeństwo bo nie dosyć że wilgoć to i wysokooktanowa benzyna pędzona czteroetylkiem ołowiu wytrąca podczas wielogodzinnej pracy ołów który nie sprzyja poprawnej pracy układu zapłonowego. Tu ewidentnie chodziło o bezpieczeństwo. A czy tu także w dwusuwowych silnikach żarowych chodzi o bezpieczeństwo nieprzerwanej pracy silnika?...

 Temat Replika SiM 2b rzeczywiście zszedł na drugi plan ale jest jak widzę zastąpiony bardzo ciekawymi tematami przeważnie związanymi z historią silników albo bardzo bieżącymi kwestiami związanymi z moim modelarstwem czyli wykonaniem to co szanowna komisja na obradach swoich ustaliła a co niewątpliwie w galopujący sposób zabije kategorię F2C. 

attachicon.gif1-IMG_9844.JPG

attachicon.gif1-IMG_9851.JPG

attachicon.gif1-IMG_9854.JPG

attachicon.gif1-IMG_9883-001.JPG

została tylko ostatnia operacja frezowania co by był gotowy, kompletny element według aneksu do regulaminu na 2019 rok. Przepraszam że właśnie tym a nie SiM 2b się zajmuję ale i przy SiM-ie też się dzieje bo na przykład materiał 38 HMJ na wały korbowe jest w hartowni i będzie niedługo zawieziony do toczenia wałów. To samo dotyczy współpracy z innymi kooperantami. Szlifierz na okrągło wykonuje elementy docieraków do wałów, cylindrów, tłoków oraz do otworu na sworzeń w tłoku. 

Mariuszu, zawsze tak jest ,że pewnych rzeczy nie widać  a jednak się dzieją..

 

Cierpliwość  jest niezbędna w takiej sytuacji

Panie Jacku,

dziękuję podpytam :)

poproszę  bez Pana

 

w linku , który podesłał miły kolega sa zdjęcia modelu Jerzego Ostrowskiego, nie mam mozliwości powiększenia tego zdjęcia  ale gdyby tak ???? to może cos  odczytamy z pomoca kolegów szczególnie tych zza oceanu

pozdrawiam

Opublikowano

Jacku :)

Może przeniesiemy poszukiwania silnika do modelu J.O do postu o budowie modelu, do którego szukam silnika ;)

http://pfmrc.eu/index.php/topic/79023-budowa-modelu-f2b-na-podstawie-modelu-j-ostrowskiego/?do=findComment&comment=739896

 

 

Co do silnika Merco, to może coś takiego?

https://www.ebay.com/itm/MOTEUR-ANGLAIS-MERCO-49-BLACK-STREAK-VERSION-STUNT-VINTAGE-ENGINE/283414254982?hash=item41fcce5586:g:yRYAAOSwhspb6UZA

 

Silnik 10ccm raczej by tam się nie zmieścił, zakładam, że była tam silnik około 7,5-8,5ccm.

Opublikowano

jak pierwszy raz leciałem Cessną to zobaczyłem podczas rutynowego sprawdzania z pilotem Check-listy że każdy cylinder ma dwie świece. Dowiedziałem się wtedy że nie tylko świece ale i są zdublowane także iskrowniki. Ot po prostu bezpieczeństwo bo nie dosyć że wilgoć to i wysokooktanowa benzyna pędzona czteroetylkiem ołowiu wytrąca podczas wielogodzinnej pracy ołów który nie sprzyja poprawnej pracy układu zapłonowego. Tu ewidentnie chodziło o bezpieczeństwo. A czy tu także w dwusuwowych silnikach żarowych chodzi o bezpieczeństwo nieprzerwanej pracy silnika?...

 

Oczywiście zdublowanie układu zapłonowego służy bezpieczeństwu.

Jednak łatwo zauważyć, że podwójny zapłon zmienia/poprawia przebieg spalania mieszanki w cylindrze. Tym samym również osiągi silnika. Łatwo to dostrzec właśnie podczas próby silnika przed startem. Ustawia się obroty silnika na włączonych obu iskrownikach, a potem przełącza na pojedyncze. Widać wtedy wyraźny spadek obrotów, a jego dopuszczalna wielkość jest określona właśnie w instrukcji użytkowania samolotu w locie.

Opublikowano

dalej to temat zastępczy ale może nie do końca bo między innymi ten "ambitny projekt " jest realizowany na własnych maszynach CNC ( czytaj: "maszynkach" :) ) Bo trudno to porównywać to współczesnych maszyn za 250 000 euro jakie mi dane było widzieć na targach w Bydgoszczy.  Ale i ta maszynka jak i software Rhinoceros3D  czy Fusion 360 są całkowicie legalne i dostępne dla każdego. 

 Robiąc tematy zastępcze uczę się głównie cały czas Fusion 360 i poznaje jego możliwości a czasami brak możliwości powielania ścieżki narzędzia ( Transform w osi X) Jak na razie znalazłem funkcję "pattern" ale to na poziomie modelu. Równie dobrze mogę po kopiować model w Rhino3D i eksportować STEP do Fusion360

post-16795-0-36612800-1552679595_thumb.jpg

post-16795-0-75700100-1552678720_thumb.jpg

 W tym wypadku materiału odpadowego w gatunku PA6 starcza na trzy detale i fajnie by było podejść za po zrobieniu trzech detali a nie za każdym razem jak skończy jeden detal.

Ustawiam minutnik bo czas maszynowy zgodny z zadanym posuwem zgadza się co do sekundy. Tu widać że byłem czym innym zajęty bo kapiąca woda trochę posprzątała wokół wióry.

post-16795-0-32903200-1552678986_thumb.jpg

To kolejna dla mnie duża satysfakcja że można coś zrobić i robi się przy okazji. Jedynie nastawiony wcześniej minutnik w telefonie przypomina że czas puścić następny program albo zmienić materiał co by maszyna nie stała i woda się nie lała. 

 Z tą wodą to następny problem. Wszystko oczywiście działa. Kontroluje i uzupełniam na bieżąco. Ale powstałego bałaganu nie jestem w stanie jak na razie opanować... :(  Zdjęcia nie pokażę bo naprawdę nie ma się czym chwalić. Rozbryzg od wrzeciona kręcącego się 24 000 obrotów na minutę jest nieunikniony i kłania się dobudowanie szczelnej komory. 

Opublikowano

wczorajsza wizyta razem z Pawłem u Jacka w miejscowości Duchnów k/Wiązowny k/Warszawy zaowocowała stykowymi odbitkami w formacie 6 x 6 cm. Jak widać da się to po zeskanowaniu pokazać i jest co oglądać.

attachicon.gif1-Screen Shot 03-10-020.JPG

Zdjęcia wymagają delikatnego oczyszczenia z zanieczyszczeń normalnie powstających podczas optycznych reprodukcji.

attachicon.gif1-dokument1015-001.jpg

dwa z tych silników to silniki dośc znane

natomiast silniki  pokazane na zdjęciu 11 i 12  to silniki kostrukcji Stanisława Górskiego , z poczatku lat 50' tych. Zdjęcie jednego z nich  zamieścił W.Schier w swojej książce "Miniaturowe silniki spalinowe", drugi dyskowy 2,5 ccm zaginął gdzieś w mrokach historii...

Opublikowano

wreszcie cel osiągnięty i powstały gotowe elementy goniące moją kategorię F2C ku całkowitej zagładzie. Jeszcze parę zmian przy zielonym stoliku a ja trochę nieoczekiwanie zarobię. Te same fotografie publikuję i na swojej stronie na FB i zaowocowało to z całego świata zamówieniami...

post-16795-0-44661500-1553003075_thumb.jpg

na tej fotografii widać ostatnią operację frezowania środka drugiego elementu który ędzie wklejony w kadłubie.

post-16795-0-74298200-1553003084_thumb.jpg

jeden całkowicie gotowy skręcony element widać.

 

post-16795-0-58359600-1553003106_thumb.jpg

post-16795-0-69709400-1553003112_thumb.jpg

a to równolegle wykonanna praca przez kolejną maszynę CNC która po prostu sobie po południu chodziła. Ja zakończyłem swoją pracę to i wyłączyłem frezarkę spisując a właściwie robiąc fotografię współrzędnych przerwania programu. Przy zgrubnej pracy tego typu głowicą nie zostawiamy pracującej frezarki CNC bez dozoru.

 W między czasie przy SiM-ie 2b powstały uzgodnienia co do dalszych wykonań jeśli chodzi o głowice aluminiowe oraz część toczoną obudowy wału korbowego. Czekam na sztangi PA-6 trzymetrowe średnicy 30 mm na te elementy.

Opublikowano

Wogole nie powinno sie zostawiac maszyn bez dozoru,bezwzgledu jakie narzędzie pracuje.Bo zdarzaja sie jeszcze takie żeczy jak blędy programu i kresz nie unikniony.

Opublikowano

zostawianie maszyny bez dozoru to kolejny temat rzeka. Ze swojej praktyki wiem że jak ręki nie trzymam na stopie podczas uruchamiania obróbki, pracy blokowej czy startu z posuwem od "zera mm/min" to nie mam najmniejszych szans zatrzymać maszyny w porę gdy coś źle zaczynam. Więc za każdym razem przestrzegam procedury i dawno nie miałem awarii.

 Otarłem się o produkcję zautomatyzowaną i w tym także u siebie widzę przyszłość gdzie czynnik ludzki jest zminimalizowany do minimum. A główną rolę w efektywnym czasie wykonania jakiegoś elementu to parametr jakim jest czas zmiany narzędzia "od wióra do wióra". 

 Ja na razie się cieszę że kluczem 13 i 17 bez problemu wymieniam freza w ER11 a chłodziwo nie zalewa mnie. (Mocno).

post-16795-0-58003300-1553025248_thumb.jpg

post-16795-0-13767100-1553025279_thumb.jpg

na jeden silnik SiM 2b potrzeba 90 mm pręta fi 30 Pa6. Pręty są trzy metrowe. Ciekawe czy w trzymetrowych odcinkach to przyjdzie. Kolejne wyzwania logistyczne  :)

 Jacku, dziękuję za identyfikację już trzech polskich silników. Ale dalej jeszcze numer "6" czy ten sam na "10" jest dla mnie tajemnicą...

Opublikowano

zostawianie maszyny bez dozoru to kolejny temat rzeka. Ze swojej praktyki wiem że jak ręki nie trzymam na stopie podczas uruchamiania obróbki, pracy blokowej czy startu z posuwem od "zera mm/min" to nie mam najmniejszych szans zatrzymać maszyny w porę gdy coś źle zaczynam. Więc za każdym razem przestrzegam procedury i dawno nie miałem awarii.

 Otarłem się o produkcję zautomatyzowaną i w tym także u siebie widzę przyszłość gdzie czynnik ludzki jest zminimalizowany do minimum. A główną rolę w efektywnym czasie wykonania jakiegoś elementu to parametr jakim jest czas zmiany narzędzia "od wióra do wióra". 

 Ja na razie się cieszę że kluczem 13 i 17 bez problemu wymieniam freza w ER11 a chłodziwo nie zalewa mnie. (Mocno).

attachicon.gif1-IMG_9995.JPG

attachicon.gif1-IMG_9978.JPG

na jeden silnik SiM 2b potrzeba 90 mm pręta fi 30 Pa6. Pręty są trzy metrowe. Ciekawe czy w trzymetrowych odcinkach to przyjdzie. Kolejne wyzwania logistyczne  :)

 Jacku, dziękuję za identyfikację już trzech polskich silników. Ale dalej jeszcze numer "6" czy ten sam na "10" jest dla mnie tajemnicą...

 

 

tak silnik  nr 6 i nr 10 to jest ten sam silnik....jest to PK1 lub wczesna wersja Jaskółki 0

Opublikowano

przyszły azotowane wypychacze średnicy fi3g6 

post-16795-0-17658300-1553102097_thumb.jpg

 wypychaczy jest 10 o długości dla nas urzytkowej 222 mm. dzieląc to na 13.5 milimetrowe kawałki daje materiału na około 150 zestawów. O parametrach jak na fotografii:

post-16795-0-91887700-1553103088_thumb.jpg

tu także igły do łożysk pewnie zamówię co by i taka wersja silnika dla konesera była także w ofercie.

post-16795-0-67571000-1553103400_thumb.jpg

 Generalnie jak na pierwszej fotografii pokazałem złożone elementy do osłony wydechu to widzę że narobiłem sobie tylko pracy. A co by przy SiM-ie 2b było widać postęp prac dalsze elementy silnika będą zlecane zaufanym i od dawna sprawdzonym kooperantom. 

 Pora zatem dokończyć także dokumentację rysunkową

Opublikowano

post-16795-0-35638900-1553214408_thumb.jpg

Pawłowi jak widać się podoba. Mnie tym bardziej. Bo wreszcie spisana jest po kolei technologia wykonania ( siedem programów plus trzy frezy o średnicy 6, 2.5 i 0,8 milimetra) na moją frezarkę CNC  i mogę zająć się tematem głównym jakim jest wykonanie replik silnika SiM 2b. 

 A tu szukałem wczoraj pręta mosiężnego sześciokąta 5 milimetrów i jak na razie to tylko mam obiecane że ma być. Jak ma być to na pewno będzie podobnie jak i materiał na panewki główne do wału jak i na panewki w korbowodzie. To samo dotyczy dwóch sztang po trzy metry duralu Pa 6 średnicy 30 milimetrów na aluminiowy cylinder, toczoną część karteru czy zbiornika na paliwo. 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.