Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Chciałbym przedstawić relację z budowy samolotu Katana – X o rozpiętości skrzydeł 1,2 metra. Budowę samolotu oparłem na planach Paula Glenba. Plany dostępne są tutaj https://aerofred.com/details.php?image_id=97485&mode=search  .  Samolot postanowiłem zbudować  z depronu, pokryć go papierem śniadaniowym a następnie folią reklamową Oracal. Mam jednak pewne wątpliwości czy jak pokryję cały samolot taką folia to czy model nie będzie za ciężki. Jeśli ktoś miał doświadczenie z oklejaniem taką folia modelu to proszę o sugestie.  Poniżej kilka zdjęć  z budowy modelu.   

 

post-21542-0-83220800-1540031103_thumb.jpg

post-21542-0-64709000-1540031369_thumb.jpg

post-21542-0-42716400-1540031415_thumb.jpg

post-21542-0-87067000-1540031521_thumb.jpg

post-21542-0-55095900-1540031569_thumb.jpg

post-21542-0-15098100-1540031627_thumb.jpg

post-21542-0-83018600-1540031713_thumb.jpg

post-21542-0-68680000-1540031768_thumb.jpg

post-21542-0-60226500-1540031820_thumb.jpg

post-21542-0-12116000-1540031884_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Fajnie się model zapowiada . Sam też popełniłem podobną Katanę w oparciu o te plany tylko skrzydła zrobiłem w wersji klasycznej balsowej . U mnie kadłub miał szkielet sklejkowo - listewkowy . O taki ;

post-520-0-64743800-1500795935_thumb.jpg

Opublikowano

Cześć jesli wchodzi w grę papier śniadaniowy to z wagą tragedi wielkiej nie bedzie ale z folią to juz inna sprawa,po oklejeniu np skrzydeł pamiętaj ze papier w czasie schnięcia bedzie się sciągał i naprężał depron wtedy łatwo sie poddaje i sie wyginał nie możesz na to pozwolić bo będziesz mial zwichrzenia.

Opublikowano

Wcześniejsze modele budowałem bez listewek lub prętów węglowych w kadłubie jednak kadłuby łamały się zaraz za skrzydłem podczas lądowania . By łatwiej wyważyć model należy wydłużyć kadłub na odcinku silnik- skrzydło o 3 centymetry lub cofnąć skrzydło o 3 cm . Stateczniki były u mnie obwiedzione listewkami z balsy z każdej strony . Stery już nie . W sterach dałbym trójkątne wzmocnienia w miejscu łączenia się listewek . ja bym nie oklejał depronu tylko malował . i nie zapomnij wkleić wstawek pomiędzy listewkami w  skrzydłach .

Opublikowano

Dzięki za cenne uwagi. Może rzeczywiście pomaluje model, a jedynie elementy ozdobne wykleję folią reklamową. Co do skrzydeł to budowałem wcześniej RWD5 również z depronu. Oklejałem wtedy papierem równocześnie skrzydło z dwóch storn. Myślę, że dzięki temu udało się uniknąć zdeformowania skrzydła. Zobaczymy jak będzie tym razem. Kadłub zgodnie z sugestiami  spróbuje wzmocnić - szczególnie w części zaraz za skrzydłem. Leszek Twój model też wygląda ciekawie. W szczególności podoba mi się prosta konstrukcja kadłuba. Czy masz może zdjęcie jak model wyglądał po ukończeniu budowy? Wracając jeszcze do tematu budowy mojego modelu dokonałem jeszcze modyfikacji steru wysokości. Wkleiłem dwie listewki balowe i połączyłem stery prętem wygiętym w literę C, ponieważ ster wysokości będzie sterowany z jednego serwa.

post-21542-0-14135000-1540074053_thumb.jpg

post-21542-0-15140400-1540074209_thumb.jpg

Opublikowano

Tak wygląda moja Katana :

post-520-0-94684300-1540100566_thumb.jpg

 Jak widać stateczniki są usztywnione prętem węglowym .

 

Tu masz jeszcze zdjęcie 2 metrowej katany , której pokrycie skrzydła wykonano tylko z depronu .

post-520-0-07773800-1540101350_thumb.jpg

A tak wygląda konstrukcja w wersji na uwięzi . Dojdzie jeszcze pokrycie skrzydła  z balsy 1,5 mm kesonu przedniego i tylnego .

post-520-0-16727800-1540100816_thumb.jpg

Opublikowano

Widzę że w tym 2 metrowym modelu jest zastosowane sterowanie za pomocą bowdenów. Ja długo się zastanawiałem nad takim samym rozwiązaniem jednak w końcu zdecydowałem umieścić serwa na końcu kadłuba. Mam jeszcze pytanie dotyczące tego modelu dwumetrowego, jak wygląda mocowanie skrzydeł do kadłuba?

post-21542-0-57349000-1540156921_thumb.jpg

Opublikowano

Klasycznie - rurka węglowa przez kadłub . Katana 2 metrowa podobnie jak moje modele ma szkielet klasyczny a tylko poszycie jest z depronu . Tak skrzydła jak i kadłub . Ster kierunku jest na bowdenach tylko .

Opublikowano

Jeszcze parę zdjęć z postępu prac. Niestety nie wszystko wyszło idealnie. Troszkę się zniekształcił depron,  prawdopodobnie przez zbyt mocno naciągniętą taśmę podczas klejenia. Miejsce deformacji zaznaczyłem czerwoną liną. Zniekształcenie wynosi około 1,5 milimetra. Myślę, że będę musiał to wyszpachlować... 

post-21542-0-86658100-1540241823_thumb.jpg

post-21542-0-25036800-1540241874_thumb.jpg

post-21542-0-27858900-1540241929_thumb.jpg

post-21542-0-61291900-1540241992_thumb.jpg

post-21542-0-36236000-1540242081_thumb.jpg

Opublikowano

Następnym etapem budowy było wzmocnienie kadłuba. Wzmacniając kadłub zrobiłem również kanał do przewodów od serw zamontowanych w ogonie. Dzięki temu swobodnie mogę je przemieszczać, co jest przydatne podczas demontażu serw. Następnie wkleiłem statecznik poziomy. Do tego celu wykonałem podpórki, które umożliwiły mi uzyskanie odpowiedniego poziomu statecznika. Górną część kadłuba wykończyłem dwoma warstwami depronu o grubości 3 mm. Obecnie kadłub uzyskał odpowiednią sztywność.


Koledzy - chciałem do tego samolotu wykonać przezroczystą owiewkę kabiny, a nigdy tego nie robiłem, to czy możecie podzielić się swoimi sposobami wykonania takiej kabiny?  

post-21542-0-70168600-1540670213_thumb.jpg

post-21542-0-65552600-1540670810_thumb.jpg

post-21542-0-62186700-1540670868_thumb.jpg

post-21542-0-12059600-1540670935_thumb.jpg

post-21542-0-22211300-1540670995_thumb.jpg

post-21542-0-28905600-1540671916_thumb.jpg

post-21542-0-04613700-1540672008_thumb.jpg

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Wrzucam jeszcze parę fotek z montażu skrzydeł. Zaczyna mnie jedynie przerażać waga. Obecnie wszystko co wykonałem waży 567g.

post-21542-0-70325200-1541542114_thumb.jpg

post-21542-0-41398000-1541542167_thumb.jpg

post-21542-0-23570400-1541542230_thumb.jpg

post-21542-0-59067600-1541542394_thumb.jpg

post-21542-0-91931000-1541542449_thumb.jpg

  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

W końcu zabrałem się za wykonanie kabiny. W pierwszym kroku wykonałem wzór z depronu a następnie wyciąłem z deski cztery takie same elementy. Po sklejeniu i oszlifowaniu otrzymałem gotowe kopyto. Później kopyto włożyłem do butelki po 2 litrowym napoju i za pomocą opalarki uformowałem kabinę.  

post-21542-0-77263800-1543871449_thumb.jpg

post-21542-0-07783600-1543871520_thumb.jpg

post-21542-0-76456200-1543871583_thumb.jpg

post-21542-0-24756200-1543871644_thumb.jpg

post-21542-0-15290200-1543871705_thumb.jpg

post-21542-0-75939000-1543871754_thumb.jpg

post-21542-0-20155400-1543871800_thumb.jpg

post-21542-0-63214300-1543871844_thumb.jpg

post-21542-0-93700100-1543871897_thumb.jpg

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Tak jak wcześniej pisałem miałem zamiar pomalować model farbą a elementy ozdobne wykleić folią reklamową.  Jeden element wykleiłem papierem śniadaniowym a następnie nakleiłem folię reklamową. Okazało się że folia wchodzi w reakcję z depronem. Musiałem go naprawić i tak jak cały samolot pomalować farbą akrylową. Elementy kolorowe również będę musiał pomalować farbą.

 

post-21542-0-88992000-1544566786_thumb.jpg

post-21542-0-13445300-1544566831_thumb.jpg

post-21542-0-75680800-1544566872_thumb.jpg

post-21542-0-04661700-1544566917_thumb.jpg

post-21542-0-64744800-1544566976_thumb.jpg

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Podczas malowania modelu postanowiłem wykorzystać czas oczekiwania na wyschnięcie farby wykonując pilota. Zrobiłem go z depronu i z piłeczki pingpongowej. 

post-21542-0-80460800-1545431127_thumb.jpg

post-21542-0-93065500-1545431191_thumb.jpg

post-21542-0-12581200-1545431235_thumb.jpg

post-21542-0-81529900-1545431291_thumb.jpg

post-21542-0-57147700-1545431353_thumb.jpg

post-21542-0-77846500-1545431409_thumb.jpg

post-21542-0-29457500-1545431471_thumb.jpg

post-21542-0-18377700-1545431521_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Ładna , przemyślana konstrukcja . Jaka wyszła waga? Wystarczyło papierem okleić tylko kadłub  a skrzydła zostawić z depronu .. Udanego oblotu . Czy wzmocniłeś miejsce mocowania podwozia ?

Opublikowano

Dziękuję za pozytywne komentarze.

Waga samolotu bez silnika, osłony na silnik, akumulatora i podwozia wynosi 877g. Miejsce mocowania podwozia jest wzmocnione. Na zdjęciach zaznaczyłem strzałką gdzie będzie przymocowane podwozie.

post-21542-0-06611500-1545519716_thumb.jpg

post-21542-0-72488300-1545519886_thumb.jpg

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.