Skocz do zawartości

Klasyka WILGA 35 1300mm


Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ mój podstawowy trenerek "utracił" swoje właściwości lotne postanowiłem zaprojektować sobie samolot do szlifowania pilotażu, a że mam sentyment do starej WILGI wybór był oczywisty.

Nie mam doświadczenia z tym modelem i pewnie jest wiele lepszych modeli treningowych, ale dzisiaj czas na WILGĘ.

Projekt od podstaw, przejrzałem kilka planów, postów i jak zawsze znalazłem wiele odpowiedzi. które zrodziły kolejne pytania.... stąd każda wskazówka będzie mile widziana.

Założenia.... prostota. Model ze XPS wycinany gorącym drutem.

Capture1.thumb.JPG.5c688765abb4c2c02094b45bed93d911.JPG

DANE WILGA 35:
- Rozpiętość 1300mm
- Profil skrzydła NACA2415
- Kąt zaklinowania skrzydła +10 bez wzniosu
- Profil stateczników symetryczny modyfikowany NACA0009
- Kąt zaklinowania statecznika poziomego 0
- Napęd TURNIGY SK3542-1250 + ESC 45A + śmigło 10x5 (1900g ciągu) + 3S 2200mAh

  Skłon silnika +3 do góry, przechył +2 w prawo.

 

Capture2.thumb.JPG.85a4f18ca73499a153887a9325d8b9f2.JPG Capture3.thumb.JPG.04f8e951021a898ae69e874e39508d4d.JPG

 

Szczególnie nie jestem pewien doboru odpowiedniego profilu skrzydła NACA2415 oraz kątów zaklinowania skrzydła, statecznika i silnika.

Capture4.thumb.JPG.a4320522693753c9d246254da271d701.JPG

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minutes ago, japim said:

10 stopni to o 9 za duzo

 

Znalazłem takie dane na rysunku modelu Wilgi rc. Może to dlatego, że silnik ustawili tam na +3 stopnie?

 

https://icare-icarus.3dcartstores.com/Wilga-35-24m_p_1224.html

 

Może skala inna, ale chciałem zachować proporcje i kąty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Stearman napisał:

 

Widziałem, ale tam jest jeszcze inaczej:

Skrzydło na ok +7 stopni, statecznik poziomy na +4, ale za to silnik ma skłon -3 stopnie... ?

Trzymaj się tego raczej, bo 10 stopni to za dużo, lub 1.5-2 stopnie skrzydło, statecznik na zero silnik-2 stopnie w dół i ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minutes ago, Vesla said:

W górnopłatach chyba daje się silnik w dół żeby skompensować wysoko zamontowane skrzydło. Moje górnopłaty tak latały.

 

Też tak myślałem, ale trochę pogubiłem się bo trudno znaleźć te podstawowe dane. Plany często też tego nie uwzględniają... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, model said:

Trzymaj się tego raczej, bo 10 stopni to za dużo, lub 1.5-2 stopnie skrzydło, statecznik na zero silnik-2 stopnie w dół i ?

To do mnie przemawia. Średnia z planów:

  • Kąt zaklinowania skrzydła + 2 stopnie,
  • Kąt zaklinowania statecznika 0 stopni,
  • Skłon silnika -3 stopnie dół i 2 stopnie prawo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Stearman napisał:

To do mnie przemawia. Średnia z planów:

  • Kąt zaklinowania skrzydła + 2 stopnie,
  • Kąt zaklinowania statecznika 0 stopni,
  • Skłon silnika -3 stopnie dół i 2 stopnie prawo.

Tego się trzymaj. Tak zrób a będzie dobrze. Profil NACA 2415 to bardzo dobry profil do modeli samolotów.

Proponuję zastosować 1 do 2 stopni wzniosu skrzydła.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Ares napisał:

Tego się trzymaj. Tak zrób a będzie dobrze. Profil NACA 2415 to bardzo dobry profil do modeli samolotów.

Proponuję zastosować 1 do 2 stopni wzniosu skrzydła.

Pozdrawiam

Popieram Arka- zrobiła się moda na Wilgi z zerowym wzniosem z jakichś powodów. Z tego co widać idziesz dość mocno za wiernym odwzorowaniem kształtu, taka prosta decha nie jest prawdziwa, lepiej byłoby dać oryginalny, niewielki przecież wzniosik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oryginalnie Wilga ma chyba 1 stopień wzniósł.... To prawie nic ? 

Proste skrzydło może nie będzie tak stabilne jak że wzniosłe, ale co z lotem na plecach? To ma być trenerem, ale z pazurem i chciałbym by wykonywał podstawowe ewolucje... wiem, że wznios poprawia skuteczność modelu, ale chyba nie pomaga przy locie odwróconym? Jakie macie doświadczenie? Co wam podpowiada?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo, że łatwiej zrobić skrzydło bez wzniosu, ale wznios to nie problem. Pytanie czy warto wysilać się ze wzniosem 1 stopień? To bardzo mało. Jeśli już zrobić zmodyfikowaną Wilgę z większym wziosem bo będzie miała lepsze własności lotne to z jakim? Ile stopni?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sugeruję wznios oryginalny, np. zmierzony w rzutach samolotu, którymi się pewnie posługujesz. Robienie większego wzniosu też nie ma sensu, no chyba, że będziesz latał bez lotek, wtedy tak. Wznios oryginału spowoduje, że własności modelu pod względem stateczności poprzecznej będą zbliżone do prawdziwej Wilgi. Zdolności akrobacyjne tego samolotu są mocno ograniczone, nie taki był cel jego powstania, choć oczywiście znajdowali się różni śmiałkowie, próbujący a to pętli, beczek czy zawrotów. W sumie się udawało, ale to nie samolot do tego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Stearman napisał:

Na planach jest wznios 1 stopień. Może warto tak zrobić... ? mam nadzieję, że da radę wykonać jakieś akrobacje ?

Grzegorzu, warto zrobić płat ze wzniosem 1st. To mało , ale jednocześnie na tyle dużo ,że lekko ustatecznia model poprzecznie i to bardzo uprzyjemnia pilotaż.

Mam dwa modele trenerów o rozp. około 1250mm i obydwa modele są górnopłatami i maja 1st. wzniosu. Oczywiście w obydwu modelach są lotki w skrzydłach.

Oba modele wykonują podstawowe akrobacje z beczkami i lotem plecowym włącznie.

Wilga to wysoki górnopłat i z natury do latania na plecach niezbyt się nadaje i będzie to trudne jakikolwiek wznios byś nie zastosował. 

Jeśli potrzebujesz trenerka do nauki podstawowej akrobacji to pomyśl o innym modelu.

Może coś takiego:

http://eshop.rcrevue.cz/planky-rc-revue/1370-saab-136.html

Polecam ,można zamówić przez sklep  https://modelemax.pl/pl/421-plany-modelarskie 

Model jest z pianki XPS prosty i z pewnością lepszy od Wilgi do pokręcenia. Trzeba tylko dorobić mu lotki.

Przemyśl sobie jeszcze raz wszystko zanim zaczniesz robić.

Reasumując : do trenerka warto dać wznios. Na 0 st. bym nie robił bo trener to nie akrobat . Zbyt duży wznios również jest niekorzystny. Tak więc 1 st dla mnie jest najlepszy 2 st. jest o.k. ale to już jest tak troszkę dużo a 3st. to moim zdaniem już maksymalna wartość .Więcej nie polecam bo utrudni to pilotaż i nie ma większego sensu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 hours ago, Ares said:

Grzegorzu, warto zrobić płat ze wzniosem 1st.

 

Ares, dziękuję za praktyczne rady, teraz mam trochę szersze pojęcie o właściwościach trenerka. Wiem, że Wilga nie jest idealnym samolotem na trenerka, ale po prostu podoba mi się. Zrobię ją że wzniosem 1 stopień i zobaczymy jak będzie latała i co można wyciągnąć z tej konstrukcji. ??

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.