robertus Opublikowano 4 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Września 2013 Mniej więcej tak będzie rozłożone wyposażenie. Można też wmontować turbinę na samym końcu kadłuba, wtedy pakiety będą bardziej na przodzie. Prace wycinankowe trwają Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 5 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Września 2013 Wyciąłem trochę depronu na górze. Wyciąłem trochę depronu na dole. Tak wygląda środek od tyłu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 7 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Września 2013 Trochę jeszcze zdjęć Chyba gotowy do oblotu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcelizor Opublikowano 7 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2013 No to Ci wyszła niezła "rakieta". Z tego co widzę to ok. 200g depronu + ok.400g wyposażenia i ok. 900g ciągu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 8 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Września 2013 Dzisiaj już klej wysechł, wstawiłem go na wagę. Gotowy do lotu waży 760gram. Obciążenie skrzydła 20gram/dm2 Niestety dzisiaj prawdopodobnie nie będzie oblotu. Meteo nie daje zielonego światła z powodu zbyt silnego wiatru. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 8 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Września 2013 Przeprowadziłem jeszcze test stosunku ciągu do wagi. Czyli trzymałem model za dziób i dałem gaz na maksa. Ciągu mniej niż waga.Przeprowadziłem eksperyment zdejmując jedną z klap rewizyjnych na grzbiecie kadłuba i ponownie przetestowałemTym razem ciągu prawie 1:1. wyraźnie lepiej niż poprzednio.Wygląda na to, że mam straty na wlocie, co nie dziwi bo to totalna prowizorka. Do oblotu tak zostawiłem.Dziura w grzbiecie wygląda tak.A teraz o oblocie.Wieczorem wiatr uspokoił się na tyle, że odważyłem się przeprowadzić oblot.Oblot udał się w połowie, tzn. najpierw się rozbiłem a potem poleciałem. W sumie dobrze, że nie na odwrót Ustawiłem lotki nieco do góry, jak to się ustawia z reguły w latających skrzydłach i deltach. Wyrzuciłem nieco do góry. Samolot poszedł od razu prawie do pionu i rozpoczął pętlę. Skończyło się kraksą.No cóż bez radaru też można latać. Podejście drugie. Ustawiłem lotki na zero i wyrzuciłem płasko. Samolot również zaczął iść na wznoszenie, ale dało się go opanować.No i trochę sobie polatałem. Za bardzo nie dało się go wytrymować i myślę, że przy dodawaniu gazu samolot ma tendencje do wznoszenia. Myślę, że mam błąd konstrukcyjny, ale o tym później. No i sobie polatałem, trochę na maksymalnym gazie, trochę na pół gwizdka.Dzięki temu, że Skayray ma małe obciążenie skrzydła daje się nim latać wolno jak trenerkiem. Polatałem ok 3m40s i wylądowałem na wyczucie, aby nie rozładować do końca pakietów. Teraz się ładują to zobaczę ile weszło. Do pakietów weszło 2 x 850mAh. Pakiety 2x1300mAh 30-40C były ciepłe. Cieplejsze niż po lotach moimi śmiglakami. Regulator 40A ciepły, nie gorący. Chyba daje radę, ale lepiej nie dawać mu popalić za często.Wrażenia? EDF ma bezwładność większą niż śmiglaki. Latało mi się nim podobnie jak Migusiem.Aaa i nawet coś tam szumiało.Po odbudowie dzioba zamierzam przeprowadzić kolejne testy Wracając do błędu konstrukcyjnego.Podejrzewam, że to zwężenie na ogonie jest odpowiedzialne za wznoszenie przy przyspieszaniu.Niby światło edfa jest czyste, ale może coś się rozprasza i mam sterowanie wektorem ciągu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
paulusr Opublikowano 8 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2013 Gratuluję oblotu, Możesz przesunąć nieco CG do przodu. Z "wektorem" dobrze kombinujesz. Możesz zrobić szubrurę z okładek A4 (klei się gluegunem) albo z klisz RTG. Zwężenie do 100% FSA (56mm) i wystaw poza obrys kadłuba. Jeśli możesz to zostaw sobie "stopień swobody" na regulację - obczaisz przy okazji jaki to ma wpływ na lot. "To enhance the exit air velocity it is advisable to provide the ducted fan with an air outlet that is narrowed down at its tip (or to accordingly adapt the model design), the surface area of the outlet opening should be equal to that of the annular ring of the ducted fan (i.e., the area computed across the fan diameter minus the area relating to the stator diameter = the area of the annular ring). The transition to the narrow tip should be smooth and moderate if possible. The taper should not exceed 10 degrees. This narrowed tip is rather important for good in-flight behavior of the model. Without it, it could even happen that the model would not fly at all." to cytat ze strony Vasamodel Podejrzewam że nie bez znaczenia jest ta rewizja otwarta. Nie należy szukać ciągu za wszelką cenę. Edf-y latają dobrze na 0.6:1. Moje doświadczenia z kfm3 są niedobre. To chyba nie są najlepsze profile do EDF (prędkość?). W X31 wg Shumate wywaliłem od razu. Model był bardzo nieprzewidywalny. Na zwykłej desce było dużo lepiej. Natomiast brak jakiegokolwiek porównania do profilu CRD (taki cienki CY) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 10 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Września 2013 Średnica wirnika to 70mm, średnica silnika 28mm. Jeśli dobrze zrozumiałem FSA jest to pole powierzchni przez które przepływa powietrze, czyli taki pierścień. Końcówkę wylotu mam zwęzić do 100% FSA co się przekłada dla mnie na średnicę 64mm. Dodatkowo zwężenie powinno być delikatne i nie przekraczać 10 stopni.Z pewnością potesuję różne kombinacje. Po to ten model zrobiłem.Szkoda tylko, że mam tylko jedną parę odpowiednich pakietów do latania edfem, a wiadomo jedna zmiana w konstrukcji na raz.Więc trochę mi zejdzie. Pierwszy test.Usunąłem całkowicie to krzywe denko kadłuba, tak szybciej niz wstawiac tunel.Niestety nie pomogło. Przy dodawaniu gazu model zadziera w górę.W szybowaniu mocno pogłębia zniżanie, chyba przesunę wyważenie trochę do tyłu.A tu dzisiejszy lot. Głównie latałem na minimalnym gazie. Tak jak Pawle piszesz teraz czas na zaślepienie lewego wlotu na grzbiecie, może on zasysa model w górę.Test drugiZakryłem lewy wlot na grzbiecie. Ciąg znacząco spadł a model i tak zadziera do góry przy przyspieszaniu.Przesunąłem SC do tyłu, tak jak wyznaczyłem dla szybowania pustego i samolot ładnie szybuje natomiast zrobił się jeszcze bardziej czuły na silnik.Zaraz po wyrzucie wchodzi na wysoki kat natarcia i tak leci przed siebie. Trzeba bardziej kontrować sterem wysokości niż gdy SC był nieco bardziej z przodu.Silnik jest w osi samolotu, bardzo jest to ciekawe, nie wiem skąd ten moment obracający model do góry.Filmu nie mam, było już za ciemno na filmowanie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 12 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Września 2013 Test trzeciZamontowałem tunel wylotowy i wyprowadziłem go za obrys kadłuba.Efekt, działa.Hurra.W końcu lata jak trzeba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
paulusr Opublikowano 12 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2013 ...można się z nim zaprzyjaźnić. Dopracuj konstrukcję - zrób plany. Ja już czekam w kolejce... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 12 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Września 2013 W sumie nie planowałem. Miał to być model do szybkiego złożenia i jak widać kanciasty, ale spróbuję go trochę poprawić. Gównie przepływ powietrza w środku. No i nieco mniejszy. Teraz ma rozpiętości 94cm i 100cm długości. Kawał grzmota Jeśli ktoś chciałby zrobić takie pudełko to załączam plany z jakich go zbudowałem skayray_orygnial.pdf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 13 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Września 2013 Teraz ma rozpiętości 94cm i 100cm długości. Kawał grzmota Robert, kawał grzmota, ale gratulacje => lata. Tytuł wątku to pierwszy edf, czyli cel zrealizowany, ale chyba masz jakiś niedosyt. Gdybyś kiedyś, w wersji rozwojowej, zmniejszył mu rozpiętość, dodał 1kg napędu (no i wzmocnień), to byłby taki bardziej... no, że pilotując robi się mokro w butach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 13 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Września 2013 Dzięki Hubercie. Napędu nie zmienię, w sumie to i tak Skyray miał być czymś do polatania EDFem podczas gdy będę budował coś bardziej makietowego. Miał być czymś lepszym niż jakiś krzyżakowy edf-jet. Ale nie mogę na niego patrzeć. Skrzynkowy przód kadłuba jest okropny. Rozrysowałem sobie go jeszcze raz. Wyszedłem z założenia, że tunel wlotowy i wylotowy są konstrukcyjną częścią kadłuba a poszycie tylko to przykrywa. Rozpiętość wychodzi 80cm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 14 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Września 2013 Nie podałem, gdzie ma SC. Między 18cm a 20cm od początku skrzydła.Zrobiłem test "w poszukiwaniu szuuuu"W wylot wstawiłem kierownice strugi.Nasunęło mi sie tu pytanie. Zwykle zmniejsza sie średnicę wylotu aby pole przekroju wylotu było równe 100% FSA.Wstawiając takie kierownice, równiez ogranicza sie pole przekroju. Dla mojego przypadku powinienem wstawić np poziomą kierownicę z depronu 6mm a pionową z 3mm.W teście obie kierownice są z depronu 3mmFIlm z lotu. Niestety szuuu nie pojawiło się Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
przemo Opublikowano 14 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2013 Jak dla mnie dźwięk jest super Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vaderjk Opublikowano 15 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 15 Września 2013 Czy lotki trzymaja sie na tasmie tylko? Tzn tasma jest jako zawias? Czy ten model lata szybciej niz te co masz smiglowe ? Bo mi sie wydaje ze sporo szybciej lata niz inne co zbudowales. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 15 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Września 2013 Tak, lotki są z taśmy zbrojonej, to taki projekt "na kolanie" Jeśli chodzi o prędkość maksymalną to jest wolniejszy od Su-22 czy F-18.. Minimalna prędkość jak widać to prędkość spacerowa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 18 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Września 2013 Po raz kolejny rozprułem Skyraya. Tym razem zająłem się wlotem powietrza.Rozbebeszony model. Dodałem dźwigar z przodu.Wstawiłem takie kierownice, które mają zbierać powietrze do wentylatoraPowiększyłem trochę wloty dokładając pionowy pasek depronu. Jest to również bardziej makietowy wygląd wlotów.Poszedłem oblatać przeróbkę. Dzięki pomocy Wojtka nagrałem wykres prądu i mocy pobieranej przez edf.Jak widać Z deklarowanych max 39A na stronie HK wychodzi 67A przy starcie i 52A w locie. Na pół gazu pobiera 26A, model jest wtedy w pełni lotny. Maksymalna moc pobierana przez silnik to szokujące dla mnie 730W.Film jest, spróbuję połączyć jakoś lot samolotu z danymi z loggera.Obiecany film Dźwięk się polepszył 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vaderjk Opublikowano 19 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2013 Masakra - "ja nie chce" takiego EDFa.... Moj smiglowiec 450 - waga 900g - czyli wiecej od Twojego samolotu pobiera srednio przy spokojnych lotach 15-17A a maxymalnie jakies 35A ->pakiet 3S . A smiglowiec "wisi" na tej mocy - nie ma zadnej sily nosnej od skrzydel.... Cos te EDFy sa strasznie malo ekonimiczne ... Cos jak amerykanskie krazowniki szos ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 19 Września 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Września 2013 Heh, ale jakie ty masz śmigło a jakie ma edf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi