Skocz do zawartości

Skyray F4D pierwszy EDF - platforma testowa z planami


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 84
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Przeprowadziłem jeszcze test stosunku ciągu do wagi. Czyli trzymałem model za dziób i dałem gaz na maksa. Ciągu mniej niż waga.
Przeprowadziłem eksperyment zdejmując jedną z klap rewizyjnych na grzbiecie kadłuba i ponownie przetestowałem
Tym razem ciągu prawie 1:1. wyraźnie lepiej niż poprzednio.
Wygląda na to, że mam straty na wlocie, co nie dziwi bo to totalna prowizorka. Do oblotu tak zostawiłem.
Dziura w grzbiecie wygląda tak.
IMGP1941.JPG
A teraz o oblocie.

Wieczorem wiatr uspokoił się na tyle, że odważyłem się przeprowadzić oblot.
Oblot udał się w połowie, tzn. najpierw się rozbiłem a potem poleciałem. W sumie dobrze, że nie na odwrót ;)

Ustawiłem lotki nieco do góry, jak to się ustawia z reguły w latających skrzydłach i deltach. Wyrzuciłem nieco do góry. Samolot poszedł od razu prawie do pionu i rozpoczął pętlę. Skończyło się kraksą.
No cóż bez radaru też można latać. :)
Podejście drugie. Ustawiłem lotki na zero i wyrzuciłem płasko. Samolot również zaczął iść na wznoszenie, ale dało się go opanować.
No i trochę sobie polatałem. Za bardzo nie dało się go wytrymować i myślę, że przy dodawaniu gazu samolot ma tendencje do wznoszenia. Myślę, że mam błąd konstrukcyjny, ale o tym później. No i sobie polatałem, trochę na maksymalnym gazie, trochę na pół gwizdka.
Dzięki temu, że Skayray ma małe obciążenie skrzydła daje się nim latać wolno jak trenerkiem. Polatałem ok 3m40s i wylądowałem na wyczucie, aby nie rozładować do końca pakietów. Teraz się ładują to zobaczę ile weszło. Do pakietów weszło 2 x 850mAh. Pakiety 2x1300mAh 30-40C były ciepłe. Cieplejsze niż po lotach moimi śmiglakami. Regulator 40A ciepły, nie gorący. Chyba daje radę, ale lepiej nie dawać mu popalić za często.
Wrażenia? EDF ma bezwładność większą niż śmiglaki. Latało mi się nim podobnie jak Migusiem.
Aaa i nawet coś tam szumiało.
Po odbudowie dzioba zamierzam przeprowadzić kolejne testy



Wracając do błędu konstrukcyjnego.
Podejrzewam, że to zwężenie na ogonie jest odpowiedzialne za wznoszenie przy przyspieszaniu.Niby światło edfa jest czyste, ale może coś się rozprasza i mam sterowanie wektorem ciągu.
skayray_04.JPG
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję oblotu,

Możesz przesunąć nieco CG do przodu. Z "wektorem" dobrze kombinujesz. Możesz zrobić szubrurę z okładek A4 (klei się gluegunem) albo z klisz RTG. Zwężenie do 100% FSA (56mm) i wystaw poza obrys kadłuba. Jeśli możesz to zostaw sobie "stopień swobody" na regulację - obczaisz przy okazji jaki to ma wpływ na lot.

"To enhance the exit air velocity it is advisable to provide the ducted fan with an air outlet that is narrowed down at its tip (or to accordingly adapt the model design), the surface area of the outlet opening should be equal to that of the annular ring of the ducted fan (i.e., the area computed across the fan diameter minus the area relating to the stator diameter = the area of the annular ring). The transition to the narrow tip should be smooth and moderate if possible. The taper should not exceed 10 degrees. This narrowed tip is rather important for good in-flight behavior of the model. Without it, it could even happen that the model would not fly at all."

to cytat ze strony Vasamodel

Podejrzewam że nie bez znaczenia jest ta rewizja otwarta. Nie należy szukać ciągu za wszelką cenę. Edf-y latają dobrze na 0.6:1.

Moje doświadczenia z kfm3 są niedobre. To chyba nie są najlepsze profile do EDF (prędkość?). W X31 wg Shumate wywaliłem od razu. Model był bardzo nieprzewidywalny. Na zwykłej desce było dużo lepiej. Natomiast brak jakiegokolwiek porównania do profilu CRD (taki cienki CY)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnica wirnika to 70mm, średnica silnika 28mm. Jeśli dobrze zrozumiałem FSA jest to pole powierzchni przez które przepływa powietrze, czyli taki pierścień. Końcówkę wylotu mam zwęzić do 100% FSA co się przekłada dla mnie na średnicę 64mm. Dodatkowo zwężenie powinno być delikatne i nie przekraczać 10 stopni.
Z pewnością potesuję różne kombinacje. Po to ten model zrobiłem.
Szkoda tylko, że mam tylko jedną parę odpowiednich pakietów do latania edfem, a wiadomo jedna zmiana w konstrukcji na raz.
Więc trochę mi zejdzie. :)

Pierwszy test.
Usunąłem całkowicie to krzywe denko kadłuba, tak szybciej niz wstawiac tunel.
IMGP1952.JPG

Niestety nie pomogło. Przy dodawaniu gazu model zadziera w górę.
W szybowaniu mocno pogłębia zniżanie, chyba przesunę wyważenie trochę do tyłu.
A tu dzisiejszy lot. Głównie latałem na minimalnym gazie.



Tak jak Pawle piszesz teraz czas na zaślepienie lewego wlotu na grzbiecie, może on zasysa model w górę.

Test drugi
Zakryłem lewy wlot na grzbiecie. Ciąg znacząco spadł a model i tak zadziera do góry przy przyspieszaniu.
Przesunąłem SC do tyłu, tak jak wyznaczyłem dla szybowania pustego i samolot ładnie szybuje natomiast zrobił się jeszcze bardziej czuły na silnik.
Zaraz po wyrzucie wchodzi na wysoki kat natarcia i tak leci przed siebie. Trzeba bardziej kontrować sterem wysokości niż gdy SC był nieco bardziej z przodu.
Silnik jest w osi samolotu, bardzo jest to ciekawe, nie wiem skąd ten moment obracający model do góry.
Filmu nie mam, było już za ciemno na filmowanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie nie planowałem. Miał to być model do szybkiego złożenia i jak widać kanciasty, ale spróbuję go trochę poprawić. Gównie przepływ powietrza w środku. No i nieco mniejszy. Teraz ma rozpiętości 94cm i 100cm długości.

Kawał grzmota :)

IMGP1970.JPG

 

Jeśli ktoś chciałby zrobić takie pudełko to załączam plany z jakich go zbudowałem

 

skayray_orygnial.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz ma rozpiętości 94cm i 100cm długości.

Kawał grzmota :)

 

Robert, kawał grzmota, ale gratulacje => lata.

Tytuł wątku to pierwszy edf, czyli cel zrealizowany, ale chyba masz jakiś niedosyt.

 

Gdybyś kiedyś, w wersji rozwojowej, zmniejszył mu rozpiętość, dodał 1kg napędu (no i wzmocnień), to byłby taki bardziej... no, że pilotując robi się mokro w butach :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Hubercie.

Napędu nie zmienię, w sumie to i tak Skyray miał być czymś do polatania EDFem podczas gdy będę budował coś bardziej makietowego. Miał być czymś lepszym niż jakiś krzyżakowy edf-jet. Ale nie mogę na niego patrzeć. Skrzynkowy przód kadłuba jest okropny. :)

Rozrysowałem sobie go jeszcze raz.

skayray_v2_01.JPG

 

Wyszedłem z założenia, że tunel wlotowy i wylotowy są konstrukcyjną częścią kadłuba a poszycie tylko to przykrywa.

Rozpiętość wychodzi 80cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie podałem, gdzie ma SC. Między 18cm a 20cm od początku skrzydła.
IMGP1978a.JPG
Zrobiłem test "w poszukiwaniu szuuuu"
W wylot wstawiłem kierownice strugi.
Nasunęło mi sie tu pytanie. Zwykle zmniejsza sie średnicę wylotu aby pole przekroju wylotu było równe 100% FSA.
Wstawiając takie kierownice, równiez ogranicza sie pole przekroju. Dla mojego przypadku powinienem wstawić np poziomą kierownicę z depronu 6mm a pionową z 3mm.
W teście obie kierownice są z depronu 3mm
IMGP1979.JPG
FIlm z lotu. Niestety szuuu nie pojawiło się :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po raz kolejny rozprułem Skyraya. Tym razem zająłem się wlotem powietrza.
Rozbebeszony model. Dodałem dźwigar z przodu.
IMGP1995.JPG

Wstawiłem takie kierownice, które mają zbierać powietrze do wentylatora
IMGP1998.JPG

Powiększyłem trochę wloty dokładając pionowy pasek depronu. Jest to również bardziej makietowy wygląd wlotów.
IMGP2003.JPG

Poszedłem oblatać przeróbkę. Dzięki pomocy Wojtka nagrałem wykres prądu i mocy pobieranej przez edf.
skyray_log_05.JPG

Jak widać Z deklarowanych max 39A na stronie HK wychodzi 67A przy starcie i 52A w locie. Na pół gazu pobiera 26A, model jest wtedy w pełni lotny. Maksymalna moc pobierana przez silnik to szokujące dla mnie 730W.
Film jest, spróbuję połączyć jakoś lot samolotu z danymi z loggera.

Obiecany film


Dźwięk się polepszył :)
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masakra - "ja nie chce" takiego EDFa....

 

Moj smiglowiec 450 - waga 900g - czyli wiecej od Twojego samolotu pobiera srednio przy spokojnych lotach 15-17A a maxymalnie jakies 35A ->pakiet 3S .

 

A smiglowiec "wisi" na tej mocy - nie ma zadnej sily nosnej od skrzydel....

 

Cos te EDFy sa strasznie malo ekonimiczne ...

 

 

Cos jak amerykanskie krazowniki szos ;-)

 

 

20080914_krazownik_400x400.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.