Skocz do zawartości

Nieuport 17 Flyboys Blaine Rawlings by przemo ... czyli próba walki na froncie WWI


przemo

Rekomendowane odpowiedzi

Zarażony relacją Krzyśka (songo78) z budowy właśnie tytułowego Nieuport'a 17 mam zamiar zbudować tegoż samego Nieuport'a, z tych samych planów ale z tą różnicą że napęd w moim wypadku ma stanowić silnik elektryczny. Jaka to będzie jednostka napędowa nie mam pojęcia ale z pewnością maksymalnie do 900 kv żeby wsadzić śmigło rzędu 11-12", i  średnicy 35 mm (taki sinik waży 100 g) co do mocy to zobaczymy jak wyjdzie waga. Ogólnie w tym projekcie jest więcej niewiadomych jak wiadomych :P
Rozpiętość 985 mm (miał być 1 m ale te 15 mm może mi ogromnej różnicy nie zrobi  ;)
materiał oczywiście drewno wszelkiej maści bo depron jakoś parzy mnie w ręce nie wiedzieć czemu :P

 

Rzut oka na plany
post-8897-0-33940400-1422356636_thumb.jpg
 

na planach jest brak wzniosu dolnego płata ale nad tym trzeba by popracować 

post-8897-0-34810600-1422356737_thumb.jpg

 

Oczywiście nadmienię że wzoruje się tutaj na relacji Krzyśka :)
 

Co do prac to na chwilę obecną kształtuje listwy sosnowe 4x4 na ramę kadłuba.

post-8897-0-69585800-1422356840_thumb.jpg

 

Z racji że model ma bardzo króciutki nos i że spodziewam się kłopotów z wyważeniem postanowiłem przedłużyć nos o 2 cm co z pewnością ale pewnie w niewielkim stopniu wpłynie na lepsze wyważenie modelu ale tym samym nie powinno popsuć sylwetki modelu. Z racji przedłużania przodu musiałem ciut zmienić krzywiznę dolnej listwy żeby za maską nie wyszło za duże charakterystyczne wcięcie. 

post-8897-0-92075900-1422356843_thumb.jpg

 

Stery jak najbardziej konstrukcyjne żeby walczyć z każdym gramem na ognie. Na planach jest brak SC więc jakoś się go ustali w późniejszym etapie relacji ... póki co składam zamówienie na materiał do dalszej budowy ...

CDN ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem już wcześniej, że szykujesz się do tego modelu. Na pewno w tak małym modeliku trzeba używać sosny jako podłużnice? Chłopaki tam robią spalinowy model dlatego konstrukcja jest mocniejsza. Dla ciebie to dodatkowa waga.

 

Powodzenia! ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

siadam i gapię się. Jak pamiętam Twoje relacje z Me109 i P51D to juz się nie mogę doczekać Nieuporta :)

ja mam nadzieję że wytrwam w postanowieniu ;) 

 

 

Widziałem już wcześniej, że szykujesz się do tego modelu. Na pewno w tak małym modeliku trzeba używać sosny jako podłużnice? Chłopaki tam robią spalinowy model dlatego konstrukcja jest mocniejsza. Dla ciebie to dodatkowa waga.

 

Powodzenia! ;)

 

W zasadzie pewnie i Mateusz masz rację ale okazało się że ma dość sporo listew właśnie 4x4 więc żal by było ich nie wykorzystać bo już długo leżą w pudle w warsztacie ... jak też pisałem kryje się w tym projekcie wiele niewiadomych i jeszcze nie budowałem takiego modelu więc to jest mój pierwszy więc od błędów się nie obejdzie ale póki co zostanę przy listwach 4x4 a w razie czego nikt mnie nie goni a kadłub wydaję się dość prosty do zrobienia więc będzie zawsze można śmignąć drugi o ile zdecyduje się na demontowane skrzydła ;) ... pakiet jaki mam zamiar włożyć w model to 3S 2200 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kadłub już troszeczkę widać ... z przodu idę na masę ... wręga silnikowa ze sklejki 4 mm bo akurat taka była pod ręką ... kadłub waży obecnie 70 g. Kratownica jest bardzo sztywna ... jest to mój pierwszy tak budowany kadłub. 

 

post-8897-0-77044500-1422444465_thumb.jpg
 

Troszeczkę podumałem na montowaniem pakietu i wymyśliłem sobie półkę na pakiet do której również zostaną zamontowane serwa od SK i SW. Pakiet według wstępnych ustaleń spokojnie i ładnie powinien się dać montować od spodniej strony kadłuba zaraz za wręgą silnika. Serwa przewidział montować zaraz za wręgą silnika a między nimi przyjdzie pakiet. W sketchupie śmignąłem takową półkę którą mam zamiar wyskrobać ze sklejki 2 mm ... obecnie czekam na dostawę materiału do dalszych prac.

rzut oka na przyszłą półkę na pakiet i serwa. 

post-8897-0-99382100-1422444527_thumb.jpg

 

Regulator mam zamiar schować po silnikiem w masce silnika którą mam plan wykonać z laminatu metodą na tracony styropian ... 

 

Obecnie mam dylemat gdzie upchnę odbiornik. Co do pokrycia modelu myślałem na koverallem ale na jego temat wiem tyle że przykleja się go nitro celonem a później naciąga suszarką ... chyba że ktoś coś doradzi innego ???

 

CDN ... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zależy ci na fakturze płótna i wytrzymałości poszycia to zostań przy pierwotnym zamiarze krycia Koveralem -fajna sprawa .

Ale gdyby bardziej ci zależało na obniżaniu masy modelu (z zachowaniem przyzwoitej wytrzymałości )  to polecam Skyloft  -to coś w rodzaju syntetycznej japonki .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zależy ci na fakturze płótna i wytrzymałości poszycia to zostań przy pierwotnym zamiarze krycia Koveralem -fajna sprawa .

Ale gdyby bardziej ci zależało na obniżaniu masy modelu (z zachowaniem przyzwoitej wytrzymałości )  to polecam Skyloft  -to coś w rodzaju syntetycznej japonki .

Dzięki za radę :) nawet znalazłem szybką instrukcję jak tym kryć na naszym forum http://pfmrc.eu/index.php?/topic/29269-okrywanie-skyloftem/

Będzie trzeba wybrać między koverallem a tym skyloftem ..

 

 

Fajnie, że wróciłeś do drewniaków. Te wstawki balsowe pod mocowanie skrzydeł - moim zdaniem, wycięcie pod bagnet skrzydeł będzie ci to rozrywać, zwłaszcza że masz poziomo słoje. Wzmocniłbym to sklejką.

Dzięki za uwagę ... wzmocnie bo mam gdzieś sklejkę albo 1 mm albo 0.8 mm która powinna wystarczyć w zupełności ... kłopot pojawia się ze wzniosem dolnego płata ... tego jeszcze nie rozkminiłem.

 

Co do skrzydeł myślę nad wykonaniem ich tak jak w ENERGY czyli nakładki z balsy 1,5 mm które wzmocnią i usztywnią skrzydło.

tak dla zobrazowania o co mi konkretnie chodzi ...

post-8897-0-72584900-1422446923_thumb.jpg

 

skoro w ENERGY skrzydło było sztywne tutaj też takie powinno być ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stan na dzisiejszy wieczór ... waga urosła do 81 g

post-8897-0-88478000-1422472381_thumb.jpg

 

post-8897-0-95953300-1422472384_thumb.jpg

 

Regulator mam zamiar umieścić zaraz pod silnikiem czyli w masce silnika ... zawsze to parę gram na przodzie i będzie przy okazji dobre chłodzenie.

Jak wytnę półkę pod pakiet i serwa to wezmę się za oklejenie przedniej górnej części kadłuba balsą 1,5 mm. 

Nadal myślę gdzie umieścić odbiornik ... szykuje mi się sporo miejsca nad półka na serwa i pakiet tylko komplikuje mi to dostęp do odbiornika ... tą kwestię muszę jeszcze zdrowo przemyśleć choć jest jeszcze druga opcja czyli umieszczenie odbiornika na miejscu pilota wtedy bym wydzielił więcej miejsca ale znowu szkoda tych kilku gram poza SC ... choć nie wiem jeszcze gdzie on jest ale z pewnością kabina leży za nim ;) 
 

Przerwa co najmniej jedno dniowa ... wracam w piątek z dalszym postępem prac ;) 

CDN ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciąg dalszy nastąpił ... malutka aktualizacja prac nad Nieuportem

 

Przymiarka półki na pakiet i serwa ...

post-8897-0-61994100-1422609773_thumb.jpg

 

post-8897-0-80056100-1422609770_thumb.jpg

 

Odbiornik postanowiłem również umieścić za wręgą silnika czyli znowu parę gramów na przodzie a to się przyda ... odbiornik będzie się znajdował nad pakietem czyli za półką do tego celu został powiększony środkowy otwór w półce i według moich obliczeń odbiornik ma tam tędy przejść już z powpinanymi przewodami ;)

post-8897-0-64639300-1422609767_thumb.jpg

 

ale póki co półka czeka na wycięcie bo w poniedziałek spodziewam się posiłków w temacie wycinania :D

 

Żeby nie tracić czasu i chęci do pracy zabrałem się powoli za usterzenie.  Usterzenie będzie konstrukcyjne z balsy 4 mm. Kształt sterów jest znacznie zaokrąglony więc przyszedł czas na wypróbowanie czegoś czego jeszcze nie robiłem i nie koniecznie będę to robił tak jak to się powinno więc uwagi mile widziane ;) do tego celu najpierw wyciąłem kształt steru kierunku z planów pomniejszając go o część konstrukcyjną, następnie przerysowałem na kawałek panela podłogowego i wyciąłem wzorzec.

post-8897-0-15481800-1422609776_thumb.jpg

 

Wzorzec potem przykręciłem do kawałka płyty meblowej 

post-8897-0-97324300-1422609779_thumb.jpg

 

Następnie naszykowałem paski balsy 1,5 mm o szerokości 5 mm (taki zapas 1 mm żeby potem wszystko ładnie wyszlifować po klejeniu i uzyskać zakładaną grubość 4 mm). Balsę do tego celu znalazłem miękką żeby była bardziej podatna na wyginanie, następnie przygotowane paski balsy moczyłem we wrzątku około 10 minut, które spokojnie wystarczyły. Na zdjęciu widać 4 warstwy ale do celowo będzie z 3 warstw. Na zdjęciu widać że nie uwzględniłem zwiększającej się długości kolejnych warstw ale to nie stanowi problemu przynajmniej jak dla mnie :P
post-8897-0-53772800-1422609783_thumb.jpg

 

analogicznie postąpiłem na razie z jedną połówką SW (tym razem uwzględniłem zwiększającą się długość kolejnych warstw :P)

post-8897-0-15307100-1422609787_thumb.jpg

 

 

Zostawiam do wyschnięcia na 2-3 dni i po wyschnięciu będę brał się za klejeni warstw do kupy.

 

Póki co CDN ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jak tu nie zaglądać na relacje Przemka. Taki "depronowiec" jak ja wiele może dowiedzieć się o sklejce i balsie.

 

Będziesz pokrywał model materiałem imitującym pokrycie z płótna?

 

Oj tam oj tam ale na nauki w malowaniu muszę wybrać się do Poznania ;) 

Co do pokrycia to zdecydowałem się na koverall, a nawet udało mi się takowego zakupić na allegro ... 1.3 m2 w cenie 28 PLN plus koszty wysyłki. Tutaj też nie ukrywam że to będzie coś nowego dla mnie :)

 

EDIT ...

 

no to jak szaleć to szaleć jeszcze wyginam natarcie statecznika poziomego 

post-8897-0-77756500-1422622871_thumb.jpg

 

CDN ...

Edytowane przez przemo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kwestia poszycia jeszcze do dogadania ... pierwsze rzut oka to wychodzi mi że folia easycoat jest cięższa od koverallu.

Pierwszy napotany sklep http://www.arthobby.pl/index.php?page=8&prod_id=968 waga podana 55g/m2

koverall ma podane 41 g/m2 no ale do tego dojdzie malowanie więc się to może wyrównać.

 

Oczywiście suche fakty... w rzeczywistości pewnie wyjdzie inaczej :)

Ta folia easycoat to ciężko ją się okleja czy do przeżycia ? Dla mnie same nowości przy budowie tego modelu ;)

 

EDIT ....

tak zasiadłem przy sketchupie i dumam coś nad podwoziem ... podwozie myślę wyciąć ze sklejki 2 mm lub też 1,5 mm i zalaminować tkaniną dla wzmocnia. Przy okazji chce wykonać amortyzację podwozia w oparciu o medium rozciągane jakim będzie gumka recepturka :P fakt nie będzie to zawieszenie z otwartą kąpielą olejową, na tłumikach zaworowych z regulacją szybkiej i wolnej kompresji ale jako pierwsze amortyzowane podwozie które mam nadzieję że zadziała :) 
Skok zawieszania ustaliłem na 20 mm, średnica koła to 80 mm. Kąt nachylenia "bieżni" po jakiej będzie się poruszać oś podwozia to kąt 65 st. Długo gdybałem nad tym ale zaczerpnąłem wiedzy stricte rowerowej i takową wartość tak -/+  1-2 st. mają kąty nachyleń amortyzatory w rowerach zjazdowe ... więc czy to będzie działać ???  To się w praktyce dopiero okaże :P

 

Koło w stanie spoczynku

post-8897-0-40513500-1422627692_thumb.jpg

 

Koło w stanie maksymalnego ugięcia 

post-8897-0-71680600-1422627694_thumb.jpg

 

sama goleń 

post-8897-0-58006400-1422627696_thumb.jpg

 

 

Normalnie same niewiadome w tym projekcie ... i to mnie kręci :P

 

CDN ...

Edytowane przez przemo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Jedziesz z koksem Przemo jak to mówią  ;) Ja w takim tempie to bym już drugiego kończył  :) Jeśli chodzi o wznios dolnego płata to masz w planie - żebra pod kątem 7 stopni. Ciekawy masz pomysł na podwozie i może skorzystam jeśli można - sam jeszcze nie wiem... myślałem o drucie ale sklejka też ma plusy tylko jak to przymocować? Stateczniki jak będę miał za ciężkie (jeszcze ich nie ażurowałem) też zrobię z patyczków. Jak tak dalej pójdzie to Twój oblot będzie pierwszy...

 

Pozdrawiam,

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No staram się dorównać tempem do moich poprzednich relacji :) oczywiście wznios jest jak najbardziej w planie cały czas w wolnych chwilach w przerwach od myśleniu o podwoziu myślę jak dobrze zrobić żeby dolny płat miał wznios i trzymało się to wszystko kupy. Jak chcesz to korzystaj nie ma problemu :) ja będę decydował się raczej na sklejkę która za laminuję ... zobaczę jak się będzie zachowywać podwozie ze sklejki 1.5 mm za laminowane jak coś to zrobię od nowa tym razem z 2 mm sklejki. Ogólnie jak chodzi o wagę elementów z przodu to się tym nie przejmuje na chwilę obecną byle by dociążyć przód a odciążyć tył. Jak się uporam z gorszym "przednim: podwoziem będę dumał na tylną płozą by było jak najlżejsze. Krzyśku do oblotu daleko :) mój nawet jeszcze nie przypomina w niczym Nieuporta za to Twój nabiera kształtów :)

 

A co do mocowania podwozia to przyglądam się cały czas modelowi SE 5a Piotrka i całkiem możliwe że coś zapożyczę w tym temacie z jego pomysłu. Przynajmniej znowu zdobędę parę gram na przód modelu ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygięcie i samo suszenie balsy na usterzenie trwało o wiele szybciej jak się spodziewałem więc przyszedł czas na sklejenie warstw w jedną całość. Całość kleiłem Pattexem Express. 
Do cego celu żeby konstrukcja nie przykleiła mi się do formy użyłem folii spożywczej która jest cienka i wystarczająco miękka żeby ładnie ułożyć się na formie

post-8897-0-98123500-1422692614_thumb.jpg

 

Na tak przygotowanej formie skleiłem wszystkie warstwy

post-8897-0-22361000-1422692618_thumb.jpg

 

Dzisiaj rano ściągnąłem z formy przyszły SK i połówkę SW

 

post-8897-0-49692500-1422692620_thumb.jpg

waga elementu SK to 2 gramy czyli dość obiecująco ale wiadomo że to jeszcze nie całość więc będzie więcej 

 

post-8897-0-67748200-1422692622_thumb.jpg

 

PODWOZIE ...

plan jest taki ... wyciąłem ze sklejki 1,5 mm mocowanie podwozia, które będę wyginał i laminował z dwóch stron. Wcześniej przygotowałem z drewna kolejny wzornik żeby nadać mocowaniu kształt 

post-8897-0-04815000-1422692626_thumb.jpg

 

Przygotowaną listwę moczyłem 10 minut we wrzącej wodzie i teraz łapie kształt na wzorniku 

post-8897-0-48479800-1422692628_thumb.jpg

 

Golenie również będę wycinał ze sklejki 1,5 mm które również będę laminował z dwóch stron i będą one przykręcane do wcześniej wspomnianego mocowania, które przykleję na żywicy do wręgi silnika i wzmocnie klejenie paskami tkaniny na żywicy lub też malutkimi wkrętami. Tyle w teorii zobaczymy jak to się będzie kształtować w praktyce. 

 

EDIT ...

 

SK gotowy ... waga jak na zdjęciu ;) 
post-8897-0-77224000-1422708706_thumb.jpg

 

Zabrałem się za statecznik poziomy ... statecznik został wzmocniony prętem węglowym 1.5 mm wklejony na żywicy epoksydowej w spływ statecznika

post-8897-0-01229700-1422708709_thumb.jpg

 

gotowy, nie oszlifowany statecznik schnie ;) 
post-8897-0-45525500-1422708711_thumb.jpg

 

CDN ...

Edytowane przez przemo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.