Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Panów ,
 
Z niewielkim opóżnieniem, ale przyrząd już złożony, skalibrowany i gotowy do poważnych zadań pomiarowych ;).
Uporałem się w końcu jakoś z uporządkowaniem obwodów kalibrujących przetwornika pomiarowego, po drobnym i niezbyt trudnym,
lecz pracochłonnym przekonstruowaniu udało się upchnąć do wewn. obudowy czterokrotny przełącznik, obsługujący jednocześnie
dwa czujniki tensometryczne i przyporządkowane im obwody kalibracji - było to niezbędne do obsługi dwóch tensometrów jednym
przetwornikiem. 
 
Ponieważ przyrząd służyć może nie tylko do badania silników, ale także śmigieł, przeto równoległy temat powstanie w dziale "Aerodynamika".
Nie mam pomysłu, jak nie dublować publikacji, jednocześnie nie zubażając zamieszczanych wyników do obszaru jednego tematu,
tzn. część jednego i tego samego pomiaru dotycząca silnika - tu, a część dotycząca śmigła - tam.
 
Tensometryczne czujniki siły skalibrowałem wielopunktowo przy użyciu zestawu odważników laboratoryjnych, sprawdzonego i ocechowanego
przez Urząd Probierczy (w W-wie).
Przyjąłem przybliżone przeliczniki :
 
1 niuton = 0,102 kG ( kgf, kp - jak kto woli, chodzi o siłę, nie ciężar )
1 kG = 9,8066 N
 
jako że czujnik ciągu skalowałem w gramach, zgodnie z tradycją modelarską, a czujnik momentu obrotowego (reakcyjnego) - w niutonach,
w zgodzie z układem SI oraz wygodą obliczeń mocy.
 
Woltomierz przewidzianego do pomiarów multimetru typu M-890G skalibrowałem na wartości bezwzględne i liniowość wskazań czteropunktowo
na pobliże 20, 40, 60, i 80% wypełnienia zakresów przy użyciu precyzyjnych żródeł napięcia referencyjnego MAX 6325 CSA, 6342 CSA,
6176 AASA (Maxim), gwarantujących odchyłkę mniejszą niż 0,001 V (przy np. 4,096 V jest to 0,025% - to dużo lepiej niż zadowalająco :)).
 
Po tych operacjach nie stwierdziłem błędów wskazań siły mierzonej na trzecim miejscu po przecinku dla zakresu 4N. Współczynnik
napięciowy mierzonej siły wynosi 500mV / 1N dla momentu obrotowego oraz 5mV / 1G dla siły ciągu.

post-18335-0-73509600-1456621480_thumb.jpg

post-18335-0-37416800-1456621537_thumb.jpg

post-18335-0-08172700-1456621581_thumb.jpg

post-18335-0-35013700-1456621714_thumb.jpg

post-18335-0-06226900-1456621753_thumb.jpg

Opublikowano

 Nie widzę problemu, w końcu po to majstrowałem tę maszynerię. Jak tylko trochę ogarnę włości po zimie ;) , zapraszam z pacjentem do badania,

można też przysłać samego pacjenta MEGA ACN. Dobrze byłoby wcześniej go pokazać na fotce ukazującej rozstaw otworów mocowania oraz

określić, z jakim śmigłem/-ami ma być badany. Możliwe jest też ustawienie dedykowanego ESC na najkorzystniejsze parametry pracy (timing, progi

zabezpieczeń, sprawność PWM).

Opublikowano

Łukaszu, im starszy - tym lepszy. Mają wewnętrzne fabryczne PR-ki do kalibracji, nie płyną termicznie tak jak te nowsze, tańsze. W dodatku większość

półprzewodników - Texas Instruments, Analog Devices i National Semiconductor. Były drogie, kupiłem jeden w 2002r. za chyba 200 zł, potem (jak zobaczyłem

co jest w środku) jeszcze trzy. Niezawodne, tylko złocone styki przełącznika zakresów boją się kurzu, trzeba czyścić raz na 3...5 lat. Są ręcznie lutowane,

montaż w większości przewlekany, dobre, dokładne elementy z wyższej półki.

Opublikowano

Inauguracyjna seria pomiarów zabytkowego silnika Permax (= Speed 400) z zestawu Twin Star II f-my Multiplex ze śmigłem z tegoż zestawu (jak na zdjęciu ; na końcu,

bo nie da się na początku). Silnik bez ingerencji, jedynie łożyska ślizgowe otrzymały po małej kropelce ATF 220.

 

L.p.p.          Vm  [V]          Im  [A]          P [W]          n [obr/min]       omega [rad/s]       Fr m [N]          M [mNm]          N [W]          FT [G]       Sprawność śmigła       Sprawność silnika

                                                                                                                                                                                                                        FT / N,  [G/W]

 

  1)              1,60              1,32            2,112           4000                418,9                   0,018             1,8                   0,754           15                  19,9                             0,357

 

  2)               1,98             1,76            3,485           5000                523,6                   0,026             2,6                   1,361            24                 17,63                           0,391

 

  3)              2,40              2,19            5,256           6000                523,6                   0,044             4,4                   2,765           36,8               13,31                           0,526

 

  4)              2,71             2,82             7,642           7000                733                      0,056             5,6                   4,105           48,4               11,79                           0,537

 

  5)             3,30             3,31             10,923          8000                837,8                   0,080             8,0                   6,702           64,8                9,67                            0,614

 

  6)             3,80             4,00             15,200          9000                942,5                   0,102            10,2                  9,425           80,0                8,49                            0,620

 

  7)             4,31             4,85             20,904        10000               1047,2                  0,126            12,6                 13,195          99,4                7,53                            0,631

 

  8)             4,87             5,74             27,954        11000               1151,9                  0,154            15,4                 17,739          123                 6,93                            0,635

 

  9)             5,42             6,72             36,422        12000               1265,6                  0,186            18,6                 23,373          145,6              6,23                            0,642

 

  10)           6,04             7,80             47,112        13000               1361,4                  0,220            22,0                 29,951          169,4              5,656                          0,636

 

  11)           6,72             8,90             59,808        14000               1466,1                  0,254            25,4                 37,239          196,4              5,274                          0,623

 

  12)          7,40             10,4              76,960        15000               1570,8                  0,300            30,0                 47,124          240,8              5,11                            0,612

 

  13)          8,50             11,96           101,66         16000               1675,5                  0,332            33,2                 55,627          261,8              4,706                          0,547

 

  14)          9,51             13,53           128,67         17000               1780,2                  0,394            39,4                 70,141          297,2              4,237                          0,545

 

  15)*          2,40              0,53              1,27            6920

 

  16)*           3,30             0,57              1,88            9620

 

  17)*          4,31              0,63               2,72          12460

 

  18)*          5,42              0,69               3,74          15710

 

  19)*         7,40               0,73               5,40           21300

 

  20)*         9,51               0,77               7,32           26850 

 

 

 

 

  * - bieg jałowy silnika, pomiar "n" : DMT-30

 

  Vm - Napięcie na końcówkach silnika, w woltach

 

  Im   - Natężenie prądu pobieranego przez silnik, w amperach

 

  P  - Moc obwodu elektrycznego, w watach

 

  FRM   - siła nacisku ramienia o L = 100,0 mm na czujnik reakcyjny silnika

 

  M  - Moment obrotowy silnika, w miliniutonometrach [mNm]

 

  N  -  Moc mechaniczna wydatkowana przez silnik

 

  FT   - ciąg śmigła, w gramach- siły

 

 

 Punkty pomiaru ustaliłem na "okrągłych" wartościach prędkości obrotowej, co 1000 obr/min. Przy pomiarach biegu jałowego wartości napięć ustawiałem

na wybranych analogicznych do tych pod obciążeniem, dla łatwiejszego porównania.

 

Widoczne załamanie i tak nierewelacyjnej sprawności silnika przy pomiarze [13] spowodowane zostało trwałym uszkodzeniem komutatora i nałożyło się na

niedopuszczalny już wtedy poziom drgań skutkujący odrywaniem się pracujących szczotek od powierzchni komutatora, silnym iskrzeniem i szybkim

przegrzaniem węzła. Silnik fabrycznie był niedostatecznie wyważony, gdyby nie to, pewnie wytrzymałby dłużej.

Dość zwodniczym jest, że mimo poważnej usterki silnik pracuje nadal z mocno pogorszonymi parametrami. Takie wydarzenie w modelu mogłoby ujść

uwadze niedoświadczonego w temacie pilota, ale przybliżyłoby ostateczny klops.

Producent słusznie podał limit prądu 8A - to silnik wytrzymuje nawet kilka minut bez uszczerbku, czyli tyle mniej więcej, na ile wystarczało dedykowanego

pakietu NiMH.

Ciąg wytwarzany ledwo-ledwo wystarczał do utrzymania się w powietrzu - całkowicie potwierdza się komentarz Kol. f-150 - "...na skrzydłach, nie na silniku...".

 

Około pomiaru [7] pojawiła się niestabilność prędkości obrotowej, narastająca w kolejnych. To także "sprawka" podskakujących szczotek, woltomierz

wskazywał stabilnie, natomiast amperomierz wtórował obrotomierzowi.

 

Nie zainstaluję tych silników w modelu, choć pierwotnie z ciekawości zamierzałem.

post-18335-0-64385500-1456765944_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzięki Mateuszu, staram się jak mogę, żeby to miało ręce i nogi. To budujące, gdy ktoś dostrzeże takie starania - pewnie Sam wiesz ;).

 

Teraz, na wniosek Kolegów, przygotowuję serię pomiarów śmigieł wielołopatowych i popularnych silników bezszczotkowych.

Opublikowano

A  ja się po prostu dziwię się po co to wszystko. Od 15 lat wrzucam dane swojego napędu (lub tego co chcę zakupić) do Motocalca i widzę jak na dłoni,  co mogę wyciągnąć z danej konfiguracji i jak to sie zachowuje w locie, a nie nie tylko na hamowni. Dla minie to jest odkrywanie koła na nowo. Oczywiście wielki szacun dla wykonanej pracy przy oprzyrządowaniu, ale naprawdę szkoda czasu na takie działania. To zostało już dawno zrobione i  warto po prostu z tego korzystać. Z mojego wieloletniego doświadczenia wynika, że wyniki uzyskane z Motocalca nie odbigają więxcej niż 10% od uzyskanych w realu.

Opublikowano

10% to dwadzieścia razy gorzej, niż minimalnie zadowalająco, a Motocalc nie potrafi porównać dwóch egzemplarzy silników tego samego typu i wielkości,

a i tu różnice bywają znaczące. Nie mówiąc już o niektórych parametrach (sprawność energetyczna), które nie są zgodne z rzeczywistością, bo przyjęte

"na wiarę" z ekranu lub karteczki, a często absurdalne.

 

Czy Motocalc uwzględnia wszystkie następstwa występowania znacznych sił poosiowych ?

Czy uwzględnia wpływ temperatury poszczególnych istotnych dla efektu końcowego elementów zespołu ?

Czy uwzględnia wpływ pasożytniczych oporów aero i innych ?

 

Gdyby ktoś kiedyś czegoś gruntownie nie przebadał, żylibyśmy w jaskiniach. Szybko liczący parobek jest przydatny, ale nie przetestuje pięściaka

ani maczugi najwymyślniejszym programem symulacyjnym, nie wspomniawszy o nieprzewidywalności skutków testu praktycznego.

 

Na zarabianie pieniędzy rzeczywiście szkoda czasu, ale to życiowa konieczność. Owszem, też znam inne sposoby, niekoniecznie uczciwe...

Ten sprzęt już zarobił na siebie i na mnie (jeszcze w starej wersji, uboższej).

 

A Tobie nie szkoda czasu na robienie tego, co lubisz robić ?

 

Życzę Ci, abyś mógł robić to właśnie, kiedy zechcesz i jeszcze mógł się z tego utrzymać - będziesz szczęśliwym człowiekiem. Jeżeli będzie z tego

jeszcze choćby i niewielki pożytek...

 

Odnośnie śmigieł wielołopatowych, o których rozpoznanie wnioskowali Koledzy - możesz odpowiedzieć za mnie, wskazując konkretne egzemplarze?

Owszem, koło wymyślono dawno temu, ale ogumienie to świeża w tej skali sprawa. A zimowe - to z przed chwili. I cały czas badają, żeby ulepszyć

choć odrobinę. Czemu ich nie krytykujesz ? 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Andrzej, ode mnie wielkie dzięki za Twoje starania konstruktorskie i testowe.

 

P.S.

Zaufałem Twojej opinii i właśnie zamówiłem sobie taki multimetr jaki wyżej opisujesz:) . Czaiłem się od dawna do zakupu jakiegoś, a Ty opisałeś go od środka, co rzadko można znaleźć w sieci. Pewnie wykorzystam go w 1/10, ale może przynajmniej będzie wystarczająco dokładny i trwały.

Opublikowano

wyniki uzyskane z Motocalca nie odbigają więxcej niż 10% od uzyskanych w realu.

 

Dopiero teraz można to będzie potwierdzić empirycznie ;) 

Opublikowano

Znakomity pomysł ! Czy ktoś z Kolegów (lepiej będzie, jeśli to nie będę ja) mógłby takie obliczenie przeprowadzić, publikując dane wejściowe i wynik ?

Weżmy któryś z popularnych, często używanych silników i dedykowane (albo i nie dedykowane) doń śmigło, w przedziale 7 ...12 cali średnicy, skok też

najczęściej używany, najkorzystniejszy ciąg do 2000 gramów - ale może być większy (zwłaszcza przy 12-to calowym śmigle o sporym skoku...).

Typu silnika nie będę podpowiadał z obawy o podejrzenia tendencyjności - zakupię dwa nowiutkie w miejscu dowolnym lub wskazanym, to może być

korzystny krok w kierunku planowanych demonstracji zabiegów poprawiających tanich producentów, czyli do "jak mieć tanie i dobre", czego na rynku

raczej nie ma. Jest za to drogie i niekoniecznie warte swojej ceny - to też mam zamiar wziąć pod lupę i bezlitośnie obedrzeć z piórek, jakby co.

Przykład mam właśnie z przed chwili na e-mailu od jednego z Naszych Kolegów. Spróbuję uzgodnić ujawnienie.

Opublikowano

Andrzej,

niestety zamawiałem na alledrogo.

Nawet jak to już nie te części, to wreszcie będę miał miernik.

Za propozycję kalibracji pięknie dziękuję. A nuż się okaże, że skorzystam.:)

Koniec OT.

Opublikowano

Andrzej, szczerze mówiąc jakiś czas temu wątpiłem, że to zrobisz do końca :)

Jak widzę nie rzucasz słów na wiatr.

 

Jeszcze w czasie silniczków z CD (gdy kwitło forum Alexa), robiąc i często przewijając samodzielnie pierwsze silniczki, dużo korzystałem z moich prymitywnych pomiarów (waga, bocznik z drutu, potem już watomierz).

Trochę później nie opłacało się już robić silników samemu, więc na tapecie był Motocalc.

Później sporo kombinowałem w EDF, więc znowu wróciłem do praktycznych pomiarów na wadze (tu bardziej chodziło o wpływ tuneli na ciąg - nic innego nie umiem zmierzyć).

 

Twoje pomiary przy użyciu porządnych przyrządów wyglądają profesjonalnie.

Jednak moja prośba - czytelniejszy byłby wyniki pomiarów w tabelce.

Osobiście mam problem z odczytem (może to wina mojego komputera etc..)

Przy wysiłku który już zrobiłeś, chyba warto włożyć jeszcze odrobinę pracy na opracowanie wyników.

Opublikowano

Hubert, też chciałem w tabelce, ale mam z tym kłopocik - nie wiem, jak bezpośrednio narysować tabelkę w edytorze posta, a import nie przechodzi ( pewnie wina

starego IE lub mojej niewiedzy w temacie, ale nawet z cytatem są tu problemy - założyłem temat o tym, jedyny wniosek to zmienić na Chrome, ale tu kolejna

próba download-u nie powiodła się z powodu kulawości łącza netowego - tu, w lesie na wy...piu nie działa ŻADEN normalny net, jadę na kombinacjach Wi-Fi).

Chciałem zrobić przemiennobarwne wiersze - nic z tego, funkcja nie działa, nie wiem czemu.

 

Na czym polega Twój problem z odczytem ? Może jeszcze zwiększyć odstępy między wierszami, czy to może coś pomóc ? Poziome linie kreskowe ? Dodam

L.p.p. na końcu każdego wiersza, może się zmieści. Kurczę, nawet wielkości czcionki nie mogę zmienić, choć inni to przecież robią, kolory też.

Zapytywałem już o to wielokrotnie w różnych miejscach na Forum, ale bez odzewu.

 

Myślałem też o wydruku i foto, ale tu z czytelnością nie za dobrze...

To już z pomiarami mam mniej problemów, niż z zamieszczaniem wyników :(.

 

Pomiary EDF-ów też przewiduję, bo marzy mi się model Benka lub Airbusa, a do JET-ów jeszcze mi daleko. Kiedyś już badałem jakieś tanie EDF-y, ale nie

wychodziło zachęcająco, marnieńka efektywność.

 

Używałeś Motocalca, może policzyłbyś coś w wolnej chwili (post #14)? Mam E-maxy MT 1806, C2212 od Heksy,GT 2822, 2826, 2835, Pulso X4120/20, 4130/16,

jeszcze trochę innych.

 

Aktualnie udoskonalam trochę przyrząd, bo wyszło na jaw, że pomiary prędkości strumienia zaśmigłowego mają sens w danych warunkach. Dziś rozpocząłem

pomiary i zachciało mi się pobieżnie sprawdzić wskazania anemometru - były nadspodziewanie sensowne, wyrażnie korespondowały z ciągiem. Dokonstruowuję

mocowanie wiatraczka w strumieniu pod wózkiem i stosowne poprawki aero od przodu, żeby troszkę zmniejszyć turbulencje i efekt odbicia strumienia. 

Opublikowano

Andrzej,nie ukrywam że to co robisz to dla mnie takie czary mary ,w pozytywnym tego sensie :) .

Także i nie za bardzo wiem nawet o czym czasem piszesz ale na wszystkim człowiek nie może się znać ;) .

Zastanawia mnie fakt czy Twoje pomiary nie są jak z danym producentów, o zużyciu paliwa czy parametrach opon w idealnych warunkach laboratoryjnych a w życiu/praktyce jest zupełnie inaczej....?

Czy słynne „Czucie i wiara silniej mówią do mnie/Niż mędrca szkiełko i oko”  ma tu uzasadnienie :D ?

Opublikowano

Próba porównania Twoich pomiarów vs Motocalc

1) "regulacja" napięcia ilością cel
Motor: Multiplex Permax 400 6V; 3026rpm/V; 0,7A no-load; 0,357 Ohms.
Battery: Sanyo 1000SCR; 1 to 10 cells; 1000mAh @ 1,2V; 0,0045 Ohms/cell.
Speed Control: Aveox A-15; 0,0036 Ohms; High rate.
Drive System: Gunther 125x110mm; 4,9x4,3 (Pconst=1,2; Tconst=0,95) direct drive.
Airframe: Multiplex Twinstar; 40dm˛; 1022 to 1399g; 25,5 to 35g/dm˛; Cd=0,052; Cl=0,51; Clopt=0,61; Clmax=1,26.

Cells  Gear   Diam Pitch Weight   Batt    Motor   Motor  Input   InPLd   Loss   MGbOut OutPLd   MotGb    Shaft     Prop      Thrust    PSpd   RofC    Time
          Ratio    (in)     (in)      (g)    Amps   Amps    Volts     (W)   (W/kg)    (W)      (W)        (W/kg)     Ef(%)     Ef(%)     RPM         (g)      (m/s)    (m/s)     (m:s)
1        1,00     4,9    4,3   1022      0,9       0,9      1,2      1,1      1,1       0,9       0,2           0,2       18,3      18,2       2619          5        4,8     -0,83     64:05
2        1,00    4,9     4,3   1064      1,7       1,7      2,4      4,0      3,8       2,3       1,8           1,7       43,8      43,4       5374        21        9,8     -0,77     35:24
3        1,00    4,9     4,3   1106      2,8       2,8      3,6      9,8      8,9       4,5       5,3           4,8       53,7      53,0       7730        43      14,1     -0,63     21:45
4        1,00    4,9     4,3   1147      4,0       4,0      4,7    18,8    16,4       8,2     10,6           9,2       56,5      55,5       9771        69      17,8     -0,47     15:02
5        1,00    4,9     4,3   1189      5,3       5,3      5,9    31,0    26,0     13,5     17,5         14,7       56,4      55,1     11535        97      21,0     -0,30     11:21
6        1,00    4,9     4,3   1231      6,6       6,6      7,0    45,9    37,2     20,7     25,2         20,5       55,0      53,4     13036      124      23,7     -0,15       9:09
7        1,00    4,9     4,3   1273      7,7       7,7      8,1    62,8    49,3    29,6      33,1         26,0       52,8      51,1     14275      148      26,0     -0,01       7:46
8        1,00    4,9     4,3   1315      8,8       8,8      9,3    81,2    61,7    40,3      40,8         31,0       50,3      48,5     15307      170      27,9      0,10       6:50
9        1,00    4,9     4,3   1357      9,6       9,6    10,4  100,0    73,6    52,4      47,6         35,0       47,6      45,7     16106      189      29,3      0,18       6:14
10      1,00    4,9     4,3   1399    10,3     10,3    11,5  118,9    84,9    65,6      53,3         38,0       44,8      42,9     16725      203      30,4      0,24       5:48
Note: Motor performance calculations take ambient temperature and heating effects into account.
Generated by MotoCalc 8.09, 2016-03-05 08:08.

2) regulacja napięcia potencjometrem (tu musiałem połączyć kilka tabelek dla speed 0, bo Motocalc robi to, ale dla całego zakresu prędkości modelu)
Motor: Multiplex Permax 400 6V; 3026rpm/V; 0,7A no-load; 0,357 Ohms.
Battery: Sanyo 1000SCR; 10 cells; 1000mAh @ 1,2V; 0,0045 Ohms/cell.
Speed Control: Aveox A-15; 0,0036 Ohms; High rate.
Drive System: Gunther 125x110mm; 4,9x4,3 (Pconst=1,2; Tconst=0,95) direct drive.
Airframe: Multiplex Twinstar; 40dm˛; 1399g; 35g/dm˛; Cd=0,052; Cl=0,51; Clopt=0,61; Clmax=1,26.
Stats: 8 W/kg in; 5 W/kg out; 7m/s stall; 10m/s opt @ 79% (8:45, 91°C); 10,9m/s level @ 82% (8:07, 99°C); -0,74m/s @ -4,3°; -0,97m/s @ -5,6°.

AirSpd  Drag Lift    Batt  Motor    Motor   Input Loss MGbOut MotGb  Shaft   Prop    Thrust   PSpd   Prop    Total     Time
(m/s)       (g)    (g) Amps  Amps    Volts     (W)   (W)       (W)      Ef(%)    Ef(%)   RPM     (g)       (m/s)    Ef(%)  Ef(%)    (m:s)

0,0          0      0    1,0      3,0       3,8      11,5   5,2       6,3       54,7     52,7    8211      49      14,9     0,0      0,0      60:09
0,0          0      0    1,3      3,5       4,3      15,0   6,6       8,4       55,9     53,7    9021      59      16,4     0,0      0,0      46:17
0,0          0      0    2,2      4,8       5,4      25,8 11,2     14,6       56,7     54,3  10867      86      19,8     0,0      0,0      26:46
0,0          0      0    2,8      5,4       6,0      32,4 14,1     18,2       56,3     53,9  11698    100      21,3     0,0      0,0      21:18
0,0          0      0    6,0      8,1       8,5      68,5 32,9     35,6       52,0     49,7  14620    155      26,6     0,0      0,0      10:03
Note: Motor performance calculations take ambient temperature and heating effects into account.

 

3) cały Twinstar (2 silniki) w locie wg Motocalc
Motor: Multiplex Permax 400 6V; 3026rpm/V; 0,7A no-load; 0,357 Ohms.
Battery: Sanyo 1000SCR; 10 cells; 1000mAh @ 1,2V; 0,0045 Ohms/cell.
Speed Control: Aveox A-15; 2 controls (separate); 0,0036 Ohms; High rate.
Drive System: Gunther 125x110mm; 2 motors (parallel); 4,9x4,3 (Pconst=1,2; Tconst=0,95) direct drive.
Airframe: Multiplex Twinstar; 40dm˛; 1479g; 37g/dm˛; Cd=0,052; Cl=0,51; Clopt=0,61; Clmax=1,26.
Stats: 150 W/kg in; 69 W/kg out; 7,2m/s stall; 10,3m/s opt @ 53% (10:30, 41°C); 11,2m/s level @ 55% (9:42, 43°C); 1,29m/s @ 7,2°; -1m/s @ -5,6°.
 
AirSpd   Drag    Lift    Batt    Motor   Motor  Input   Loss    MGbOut   MotGb  Shaft    Prop   Thrust    PSpd    Prop    Total    Time
(m/s)        (g)      (g)   Amps  Amps    Volts    (W)     (W)         (W)         Ef(%)   Ef(%)    RPM     (g)       (m/s)     Ef(%)   Ef(%)   (m:s)
0,0           0         0     20,1    20,1     11,1   222,6  120,6    102,0        45,8   42,2    16486     395      30,0     0,0       0,0      2:59
0,5           0         3     20,1    20,1     11,1   222,6  120,6    102,0        45,8   42,2    16486     392      29,5     1,9       0,8      2:59
1,0           1       12     20,1    20,1     11,1   222,6  120,6    102,0        45,8   42,2    16486     389      29,0     3,7       1,6      2:59
1,5           3       27     20,1    20,1     11,1   222,6  120,6    102,0        45,8   42,2    16478     386      28,5     5,6       2,3      2:59
2,0           5       47     20,1    20,1     11,1   222,7  120,7    102,0        45,8   42,2    16467     382      28,0     7,3       3,1      2:59
2,5           7      74      20,1    20,1     11,1   222,7  120,8    101,9        45,8   42,2    16454     379      27,5     9,1       3,8      2:59
3,0         11    106      20,2    20,2     11,1   222,8  120,9    101,9        45,7   42,1    16439     376      26,9   10,9       4,6      2:59
3,5         15    145      20,2    20,2     11,1   222,9  121,1    101,8        45,7   42,1    16422     373      26,4   12,6       5,3      2:59
4,0         19    189      20,2    20,2     11,1   223,0  121,2    101,7        45,6   42,0    16403     370      25,9   14,2       6,0      2:58
4,5         24    239      20,2    20,2     11,1   223,1  121,4    101,7        45,6   42,0    16383     366      25,3   15,9       6,7      2:58
5,0         30    295     20,2     20,2     11,1   223,2  121,6    101,6        45,5   41,9    16361     363      24,8   17,5       7,3      2:58
5,5         36    357     20,2     20,2     11,1   223,3  121,8    101,5        45,5   41,9    16339     360      24,2   19,1       8,0      2:58
6,0         43    425     20,2     20,2     11,1   223,4  122,0    101,4        45,4   41,8    16316     357      23,7    20,7      8,7      2:58
6,5         50    499     20,2     20,2     11,1   223,5  122,2    101,3        45,3   41,8    16294     354     23,2     22,2      9,3      2:58
7,0         58    578     20,2     20,2     11,1   223,6  122,4    101,2        45,3   41,7    16271     350     22,6     23,7      9,9      2:58
7,5         67    664     20,2     20,2     11,1   223,7  122,5    101,2        45,2   41,7    16248     347     22,1     25,2    10,5      2:58
8,0        76     755     20,3     20,3     11,1   223,8  122,7    101,1        45,2   41,6    16226     344     21,5     26,7    11,1      2:58
8,5        86     853     20,3     20,3     11,1   223,9  122,9    101,0        45,1   41,5    16205     341     21,0     28,1    11,7      2:58
9,0        96     956     20,3     20,3     11,1   224,0  123,1    100,9        45,1   41,5    16185     337     20,5     29,5    12,2      2:58
9,5      107   1065     20,3     20,3     11,1   224,1  123,2    100,9        45,0   41,4    16167     334     19,9     30,8    12,8      2:58
10,0    119   1180     20,3     20,3     11,1   224,2  123,4    100,8        45,0   41,4    16151     331     19,4     32,2    13,3      2:57
10,5    131   1301     20,3     20,3     11,1  224,2   123,5    100,7        44,9   41,4    16136     327     18,9     33,5    13,8      2:57
11,0    144   1428     20,3     20,3     11,0   224,3  123,6    100,7        44,9   41,3    16124     324     18,3     34,7    14,3      2:57
11,5    157   1561     20,3     20,3     11,0   224,4  123,7    100,7        44,9   41,3    16114     321     17,8     35,9    14,8      2:57
12,0    171   1700     20,3     20,3     11,0   224,4  123,7    100,7        44,9   41,3    16108     317     17,3     37,1    15,3      2:57  
12,5    185   1844     20,3     20,3     11,0   224,4  123,8    100,6        44,8   41,3     16104    314     16,8     38,2    15,8      2:57
13,0    201   1995     20,3     20,3     11,0   224,4  123,8    100,6        44,8   41,3     16104    311     16,3     39,3    16,2      2:57
13,5    216   2151     20,3     20,3     11,0   224,4  123,8    100,7        44,9   41,3     16108    307     15,8     40,4    16,7      2:57
14,0    233   2313     20,3     20,3     11,0   224,4  123,7    100,7        44,9   41,3     16119    304     15,3     41,4    17,1      2:57
14,5    250   2482     20,3     20,3     11,0   224,3  123,6    100,8        44,9   41,4     16136    300     14,9     42,4    17,5      2:57
15,0    267   2656     20,3     20,3     11,1   224,3  123,4    100,9        45,0   41,4     16157    297     14,4     43,3    17,9      2:57
15,5    285   2836     20,3     20,3     11,1   224,2  123,2    101,0        45,1   41,5     16184    294     14,0     44,2    18,3      2:57
Note: Motor performance calculations take ambient temperature and heating effects into account.
Generated by MotoCalc 8.09, 2016-03-05 08:25.

4) opinia Motocalc o tej konfiguracji Twinstara

Motor: Multiplex Permax 400 6V; 3026rpm/V; 0,7A no-load; 0,357 Ohms.
Battery: Sanyo 1000SCR; 10 cells; 1000mAh @ 1,2V; 0,0045 Ohms/cell.
Speed Control: Aveox A-15; 2 controls (separate); 0,0036 Ohms; High rate.
Drive System: Gunther 125x110mm; 2 motors (parallel); 4,9x4,3 (Pconst=1,2; Tconst=0,95) direct drive.
Airframe: Multiplex Twinstar; 40dm˛; 1479g; 37g/dm˛; Cd=0,052; Cl=0,51; Clopt=0,61; Clmax=1,26.
Stats: 150 W/kg in; 69 W/kg out; 7,2m/s stall; 10,3m/s opt @ 53% (10:30, 41°C); 11,2m/s level @ 55% (9:42, 43°C); 1,29m/s @ 7,2°; -1m/s @ -5,6°.

Power System Notes:

At full-throttle and the best lift-to-drag ratio airspeed, the motor is operating approximately between its maximum efficiency current (4,7A) and its current at theoretical maximum output (15,8A). However, it is operating at only 45% efficiency, which is significantly less than its theoretical maximum efficiency (72%). Efficiency may improve at reduced throttle settings.

Possible Aerodynamic Problems:

The static pitch speed (30m/s) is much greater than 3 times the stall speed (7,2m/s), which might make take-off or hand launching very difficult, and is inefficient in flight unless very high speeds are intended.
Pitch speed can be decreased by using a lower pitched and/or larger diameter propeller, a higher gear ratio, a lower cell count, or some combination of these methods.
The diameter (4,9in) to pitch (4,3in) ratio is less than 1,5:1, which will result in reduced propeller efficiency at low speeds (the propeller is stalled). Although this is not likely to affect flying characteristics, it may make take-off or hand launching difficult.

Aerodynamic Notes:

Due to some of the potential problems listed above, this model may require an experienced pilot.
The static thrust (395g) to weight (1479g) ratio is 0,27:1, which will result in long take-off runs, especially on grass surfaces. Hand launching is recommended if the surface is not smooth.
At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (197g) to weight (1479g) ratio is 0,13:1, which will give slow climbs and low acceleration. Some piloting experience would be beneficial.

General Notes:

This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.
These calculations are based on mathematical models that may not account for all limitations of the components used. Always consult the power system component manufacturers to ensure that no limits (current, rpm, etc.) are being exceeded.


EDIT
moje dane to dopiero są nieczytelne !

post-34-0-78679100-1457163636_thumb.jpg

  • Lubię to 1
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.