AMC Opublikowano 28 Lutego 2016 Opublikowano 28 Lutego 2016 Witam Panów , Z niewielkim opóżnieniem, ale przyrząd już złożony, skalibrowany i gotowy do poważnych zadań pomiarowych .Uporałem się w końcu jakoś z uporządkowaniem obwodów kalibrujących przetwornika pomiarowego, po drobnym i niezbyt trudnym,lecz pracochłonnym przekonstruowaniu udało się upchnąć do wewn. obudowy czterokrotny przełącznik, obsługujący jednocześniedwa czujniki tensometryczne i przyporządkowane im obwody kalibracji - było to niezbędne do obsługi dwóch tensometrów jednymprzetwornikiem. Ponieważ przyrząd służyć może nie tylko do badania silników, ale także śmigieł, przeto równoległy temat powstanie w dziale "Aerodynamika".Nie mam pomysłu, jak nie dublować publikacji, jednocześnie nie zubażając zamieszczanych wyników do obszaru jednego tematu,tzn. część jednego i tego samego pomiaru dotycząca silnika - tu, a część dotycząca śmigła - tam. Tensometryczne czujniki siły skalibrowałem wielopunktowo przy użyciu zestawu odważników laboratoryjnych, sprawdzonego i ocechowanegoprzez Urząd Probierczy (w W-wie).Przyjąłem przybliżone przeliczniki : 1 niuton = 0,102 kG ( kgf, kp - jak kto woli, chodzi o siłę, nie ciężar )1 kG = 9,8066 N jako że czujnik ciągu skalowałem w gramach, zgodnie z tradycją modelarską, a czujnik momentu obrotowego (reakcyjnego) - w niutonach,w zgodzie z układem SI oraz wygodą obliczeń mocy. Woltomierz przewidzianego do pomiarów multimetru typu M-890G skalibrowałem na wartości bezwzględne i liniowość wskazań czteropunktowona pobliże 20, 40, 60, i 80% wypełnienia zakresów przy użyciu precyzyjnych żródeł napięcia referencyjnego MAX 6325 CSA, 6342 CSA,6176 AASA (Maxim), gwarantujących odchyłkę mniejszą niż 0,001 V (przy np. 4,096 V jest to 0,025% - to dużo lepiej niż zadowalająco ). Po tych operacjach nie stwierdziłem błędów wskazań siły mierzonej na trzecim miejscu po przecinku dla zakresu 4N. Współczynniknapięciowy mierzonej siły wynosi 500mV / 1N dla momentu obrotowego oraz 5mV / 1G dla siły ciągu.
young Opublikowano 28 Lutego 2016 Opublikowano 28 Lutego 2016 Wow !!! Jestem pod wrażeniem ! Chętnie bym to zobaczył i przetestował swoją mega acn.
AMC Opublikowano 28 Lutego 2016 Autor Opublikowano 28 Lutego 2016 Nie widzę problemu, w końcu po to majstrowałem tę maszynerię. Jak tylko trochę ogarnę włości po zimie , zapraszam z pacjentem do badania, można też przysłać samego pacjenta MEGA ACN. Dobrze byłoby wcześniej go pokazać na fotce ukazującej rozstaw otworów mocowania oraz określić, z jakim śmigłem/-ami ma być badany. Możliwe jest też ustawienie dedykowanego ESC na najkorzystniejsze parametry pracy (timing, progi zabezpieczeń, sprawność PWM).
SeKLeŚ Opublikowano 29 Lutego 2016 Opublikowano 29 Lutego 2016 Wow, mam identycznego UNI'ta M890G. Normalnie się podbudowałem
AMC Opublikowano 29 Lutego 2016 Autor Opublikowano 29 Lutego 2016 Łukaszu, im starszy - tym lepszy. Mają wewnętrzne fabryczne PR-ki do kalibracji, nie płyną termicznie tak jak te nowsze, tańsze. W dodatku większość półprzewodników - Texas Instruments, Analog Devices i National Semiconductor. Były drogie, kupiłem jeden w 2002r. za chyba 200 zł, potem (jak zobaczyłem co jest w środku) jeszcze trzy. Niezawodne, tylko złocone styki przełącznika zakresów boją się kurzu, trzeba czyścić raz na 3...5 lat. Są ręcznie lutowane, montaż w większości przewlekany, dobre, dokładne elementy z wyższej półki.
AMC Opublikowano 29 Lutego 2016 Autor Opublikowano 29 Lutego 2016 Inauguracyjna seria pomiarów zabytkowego silnika Permax (= Speed 400) z zestawu Twin Star II f-my Multiplex ze śmigłem z tegoż zestawu (jak na zdjęciu ; na końcu, bo nie da się na początku). Silnik bez ingerencji, jedynie łożyska ślizgowe otrzymały po małej kropelce ATF 220. L.p.p. Vm [V] Im [A] P [W] n [obr/min] omega [rad/s] Fr m [N] M [mNm] N [W] FT [G] Sprawność śmigła Sprawność silnika FT / N, [G/W] 1) 1,60 1,32 2,112 4000 418,9 0,018 1,8 0,754 15 19,9 0,357 2) 1,98 1,76 3,485 5000 523,6 0,026 2,6 1,361 24 17,63 0,391 3) 2,40 2,19 5,256 6000 523,6 0,044 4,4 2,765 36,8 13,31 0,526 4) 2,71 2,82 7,642 7000 733 0,056 5,6 4,105 48,4 11,79 0,537 5) 3,30 3,31 10,923 8000 837,8 0,080 8,0 6,702 64,8 9,67 0,614 6) 3,80 4,00 15,200 9000 942,5 0,102 10,2 9,425 80,0 8,49 0,620 7) 4,31 4,85 20,904 10000 1047,2 0,126 12,6 13,195 99,4 7,53 0,631 8) 4,87 5,74 27,954 11000 1151,9 0,154 15,4 17,739 123 6,93 0,635 9) 5,42 6,72 36,422 12000 1265,6 0,186 18,6 23,373 145,6 6,23 0,642 10) 6,04 7,80 47,112 13000 1361,4 0,220 22,0 29,951 169,4 5,656 0,636 11) 6,72 8,90 59,808 14000 1466,1 0,254 25,4 37,239 196,4 5,274 0,623 12) 7,40 10,4 76,960 15000 1570,8 0,300 30,0 47,124 240,8 5,11 0,612 13) 8,50 11,96 101,66 16000 1675,5 0,332 33,2 55,627 261,8 4,706 0,547 14) 9,51 13,53 128,67 17000 1780,2 0,394 39,4 70,141 297,2 4,237 0,545 15)* 2,40 0,53 1,27 6920 16)* 3,30 0,57 1,88 9620 17)* 4,31 0,63 2,72 12460 18)* 5,42 0,69 3,74 15710 19)* 7,40 0,73 5,40 21300 20)* 9,51 0,77 7,32 26850 * - bieg jałowy silnika, pomiar "n" : DMT-30 Vm - Napięcie na końcówkach silnika, w woltach Im - Natężenie prądu pobieranego przez silnik, w amperach P - Moc obwodu elektrycznego, w watach FRM - siła nacisku ramienia o L = 100,0 mm na czujnik reakcyjny silnika M - Moment obrotowy silnika, w miliniutonometrach [mNm] N - Moc mechaniczna wydatkowana przez silnik FT - ciąg śmigła, w gramach- siły Punkty pomiaru ustaliłem na "okrągłych" wartościach prędkości obrotowej, co 1000 obr/min. Przy pomiarach biegu jałowego wartości napięć ustawiałem na wybranych analogicznych do tych pod obciążeniem, dla łatwiejszego porównania. Widoczne załamanie i tak nierewelacyjnej sprawności silnika przy pomiarze [13] spowodowane zostało trwałym uszkodzeniem komutatora i nałożyło się na niedopuszczalny już wtedy poziom drgań skutkujący odrywaniem się pracujących szczotek od powierzchni komutatora, silnym iskrzeniem i szybkim przegrzaniem węzła. Silnik fabrycznie był niedostatecznie wyważony, gdyby nie to, pewnie wytrzymałby dłużej. Dość zwodniczym jest, że mimo poważnej usterki silnik pracuje nadal z mocno pogorszonymi parametrami. Takie wydarzenie w modelu mogłoby ujść uwadze niedoświadczonego w temacie pilota, ale przybliżyłoby ostateczny klops. Producent słusznie podał limit prądu 8A - to silnik wytrzymuje nawet kilka minut bez uszczerbku, czyli tyle mniej więcej, na ile wystarczało dedykowanego pakietu NiMH. Ciąg wytwarzany ledwo-ledwo wystarczał do utrzymania się w powietrzu - całkowicie potwierdza się komentarz Kol. f-150 - "...na skrzydłach, nie na silniku...". Około pomiaru [7] pojawiła się niestabilność prędkości obrotowej, narastająca w kolejnych. To także "sprawka" podskakujących szczotek, woltomierz wskazywał stabilnie, natomiast amperomierz wtórował obrotomierzowi. Nie zainstaluję tych silników w modelu, choć pierwotnie z ciekawości zamierzałem. 1
matmax Opublikowano 1 Marca 2016 Opublikowano 1 Marca 2016 Chyle czoła. Profesjonalny sprzęt i pierwsza w Polsce hamownia modelarska
AMC Opublikowano 1 Marca 2016 Autor Opublikowano 1 Marca 2016 Dzięki Mateuszu, staram się jak mogę, żeby to miało ręce i nogi. To budujące, gdy ktoś dostrzeże takie starania - pewnie Sam wiesz . Teraz, na wniosek Kolegów, przygotowuję serię pomiarów śmigieł wielołopatowych i popularnych silników bezszczotkowych.
MarekJ Opublikowano 2 Marca 2016 Opublikowano 2 Marca 2016 A ja się po prostu dziwię się po co to wszystko. Od 15 lat wrzucam dane swojego napędu (lub tego co chcę zakupić) do Motocalca i widzę jak na dłoni, co mogę wyciągnąć z danej konfiguracji i jak to sie zachowuje w locie, a nie nie tylko na hamowni. Dla minie to jest odkrywanie koła na nowo. Oczywiście wielki szacun dla wykonanej pracy przy oprzyrządowaniu, ale naprawdę szkoda czasu na takie działania. To zostało już dawno zrobione i warto po prostu z tego korzystać. Z mojego wieloletniego doświadczenia wynika, że wyniki uzyskane z Motocalca nie odbigają więxcej niż 10% od uzyskanych w realu.
AMC Opublikowano 2 Marca 2016 Autor Opublikowano 2 Marca 2016 10% to dwadzieścia razy gorzej, niż minimalnie zadowalająco, a Motocalc nie potrafi porównać dwóch egzemplarzy silników tego samego typu i wielkości, a i tu różnice bywają znaczące. Nie mówiąc już o niektórych parametrach (sprawność energetyczna), które nie są zgodne z rzeczywistością, bo przyjęte "na wiarę" z ekranu lub karteczki, a często absurdalne. Czy Motocalc uwzględnia wszystkie następstwa występowania znacznych sił poosiowych ? Czy uwzględnia wpływ temperatury poszczególnych istotnych dla efektu końcowego elementów zespołu ? Czy uwzględnia wpływ pasożytniczych oporów aero i innych ? Gdyby ktoś kiedyś czegoś gruntownie nie przebadał, żylibyśmy w jaskiniach. Szybko liczący parobek jest przydatny, ale nie przetestuje pięściaka ani maczugi najwymyślniejszym programem symulacyjnym, nie wspomniawszy o nieprzewidywalności skutków testu praktycznego. Na zarabianie pieniędzy rzeczywiście szkoda czasu, ale to życiowa konieczność. Owszem, też znam inne sposoby, niekoniecznie uczciwe... Ten sprzęt już zarobił na siebie i na mnie (jeszcze w starej wersji, uboższej). A Tobie nie szkoda czasu na robienie tego, co lubisz robić ? Życzę Ci, abyś mógł robić to właśnie, kiedy zechcesz i jeszcze mógł się z tego utrzymać - będziesz szczęśliwym człowiekiem. Jeżeli będzie z tego jeszcze choćby i niewielki pożytek... Odnośnie śmigieł wielołopatowych, o których rozpoznanie wnioskowali Koledzy - możesz odpowiedzieć za mnie, wskazując konkretne egzemplarze? Owszem, koło wymyślono dawno temu, ale ogumienie to świeża w tej skali sprawa. A zimowe - to z przed chwili. I cały czas badają, żeby ulepszyć choć odrobinę. Czemu ich nie krytykujesz ? 1
Bartek Piękoś Opublikowano 2 Marca 2016 Opublikowano 2 Marca 2016 Andrzej, ode mnie wielkie dzięki za Twoje starania konstruktorskie i testowe. P.S. Zaufałem Twojej opinii i właśnie zamówiłem sobie taki multimetr jaki wyżej opisujesz:) . Czaiłem się od dawna do zakupu jakiegoś, a Ty opisałeś go od środka, co rzadko można znaleźć w sieci. Pewnie wykorzystam go w 1/10, ale może przynajmniej będzie wystarczająco dokładny i trwały.
AMC Opublikowano 2 Marca 2016 Autor Opublikowano 2 Marca 2016 Bartku, zwróć uwagę na post #5. Stare - tak, nowsze - nie wiem . W razie potrzeby i możliwości podeślij do kalibracji - gratis, mi nie szkoda na to czasu .Jak zawsze, gdy mogę się czegoś nauczyć. P.S.: Zamawiałeś tu ? http://sklep.heljos.info/pl_PL/p/Miernik-uniwersalny-M-890-G/1386?utm_source=okazje.info&utm_medium=referral&utm_campaign=okazje.info
matmax Opublikowano 2 Marca 2016 Opublikowano 2 Marca 2016 wyniki uzyskane z Motocalca nie odbigają więxcej niż 10% od uzyskanych w realu. Dopiero teraz można to będzie potwierdzić empirycznie
AMC Opublikowano 2 Marca 2016 Autor Opublikowano 2 Marca 2016 Znakomity pomysł ! Czy ktoś z Kolegów (lepiej będzie, jeśli to nie będę ja) mógłby takie obliczenie przeprowadzić, publikując dane wejściowe i wynik ? Weżmy któryś z popularnych, często używanych silników i dedykowane (albo i nie dedykowane) doń śmigło, w przedziale 7 ...12 cali średnicy, skok też najczęściej używany, najkorzystniejszy ciąg do 2000 gramów - ale może być większy (zwłaszcza przy 12-to calowym śmigle o sporym skoku...). Typu silnika nie będę podpowiadał z obawy o podejrzenia tendencyjności - zakupię dwa nowiutkie w miejscu dowolnym lub wskazanym, to może być korzystny krok w kierunku planowanych demonstracji zabiegów poprawiających tanich producentów, czyli do "jak mieć tanie i dobre", czego na rynku raczej nie ma. Jest za to drogie i niekoniecznie warte swojej ceny - to też mam zamiar wziąć pod lupę i bezlitośnie obedrzeć z piórek, jakby co. Przykład mam właśnie z przed chwili na e-mailu od jednego z Naszych Kolegów. Spróbuję uzgodnić ujawnienie.
Bartek Piękoś Opublikowano 2 Marca 2016 Opublikowano 2 Marca 2016 Andrzej, niestety zamawiałem na alledrogo. Nawet jak to już nie te części, to wreszcie będę miał miernik. Za propozycję kalibracji pięknie dziękuję. A nuż się okaże, że skorzystam. Koniec OT.
AMC Opublikowano 2 Marca 2016 Autor Opublikowano 2 Marca 2016 A nuż się okaże, że się do czegoś przydam ...
hubert_tata Opublikowano 4 Marca 2016 Opublikowano 4 Marca 2016 Andrzej, szczerze mówiąc jakiś czas temu wątpiłem, że to zrobisz do końca Jak widzę nie rzucasz słów na wiatr. Jeszcze w czasie silniczków z CD (gdy kwitło forum Alexa), robiąc i często przewijając samodzielnie pierwsze silniczki, dużo korzystałem z moich prymitywnych pomiarów (waga, bocznik z drutu, potem już watomierz). Trochę później nie opłacało się już robić silników samemu, więc na tapecie był Motocalc. Później sporo kombinowałem w EDF, więc znowu wróciłem do praktycznych pomiarów na wadze (tu bardziej chodziło o wpływ tuneli na ciąg - nic innego nie umiem zmierzyć). Twoje pomiary przy użyciu porządnych przyrządów wyglądają profesjonalnie. Jednak moja prośba - czytelniejszy byłby wyniki pomiarów w tabelce. Osobiście mam problem z odczytem (może to wina mojego komputera etc..) Przy wysiłku który już zrobiłeś, chyba warto włożyć jeszcze odrobinę pracy na opracowanie wyników.
AMC Opublikowano 5 Marca 2016 Autor Opublikowano 5 Marca 2016 Hubert, też chciałem w tabelce, ale mam z tym kłopocik - nie wiem, jak bezpośrednio narysować tabelkę w edytorze posta, a import nie przechodzi ( pewnie wina starego IE lub mojej niewiedzy w temacie, ale nawet z cytatem są tu problemy - założyłem temat o tym, jedyny wniosek to zmienić na Chrome, ale tu kolejna próba download-u nie powiodła się z powodu kulawości łącza netowego - tu, w lesie na wy...piu nie działa ŻADEN normalny net, jadę na kombinacjach Wi-Fi). Chciałem zrobić przemiennobarwne wiersze - nic z tego, funkcja nie działa, nie wiem czemu. Na czym polega Twój problem z odczytem ? Może jeszcze zwiększyć odstępy między wierszami, czy to może coś pomóc ? Poziome linie kreskowe ? Dodam L.p.p. na końcu każdego wiersza, może się zmieści. Kurczę, nawet wielkości czcionki nie mogę zmienić, choć inni to przecież robią, kolory też. Zapytywałem już o to wielokrotnie w różnych miejscach na Forum, ale bez odzewu. Myślałem też o wydruku i foto, ale tu z czytelnością nie za dobrze... To już z pomiarami mam mniej problemów, niż z zamieszczaniem wyników . Pomiary EDF-ów też przewiduję, bo marzy mi się model Benka lub Airbusa, a do JET-ów jeszcze mi daleko. Kiedyś już badałem jakieś tanie EDF-y, ale nie wychodziło zachęcająco, marnieńka efektywność. Używałeś Motocalca, może policzyłbyś coś w wolnej chwili (post #14)? Mam E-maxy MT 1806, C2212 od Heksy,GT 2822, 2826, 2835, Pulso X4120/20, 4130/16, jeszcze trochę innych. Aktualnie udoskonalam trochę przyrząd, bo wyszło na jaw, że pomiary prędkości strumienia zaśmigłowego mają sens w danych warunkach. Dziś rozpocząłem pomiary i zachciało mi się pobieżnie sprawdzić wskazania anemometru - były nadspodziewanie sensowne, wyrażnie korespondowały z ciągiem. Dokonstruowuję mocowanie wiatraczka w strumieniu pod wózkiem i stosowne poprawki aero od przodu, żeby troszkę zmniejszyć turbulencje i efekt odbicia strumienia.
Shock Opublikowano 5 Marca 2016 Opublikowano 5 Marca 2016 Andrzej,nie ukrywam że to co robisz to dla mnie takie czary mary ,w pozytywnym tego sensie . Także i nie za bardzo wiem nawet o czym czasem piszesz ale na wszystkim człowiek nie może się znać . Zastanawia mnie fakt czy Twoje pomiary nie są jak z danym producentów, o zużyciu paliwa czy parametrach opon w idealnych warunkach laboratoryjnych a w życiu/praktyce jest zupełnie inaczej....? Czy słynne „Czucie i wiara silniej mówią do mnie/Niż mędrca szkiełko i oko” ma tu uzasadnienie ?
hubert_tata Opublikowano 5 Marca 2016 Opublikowano 5 Marca 2016 Próba porównania Twoich pomiarów vs Motocalc1) "regulacja" napięcia ilością celMotor: Multiplex Permax 400 6V; 3026rpm/V; 0,7A no-load; 0,357 Ohms.Battery: Sanyo 1000SCR; 1 to 10 cells; 1000mAh @ 1,2V; 0,0045 Ohms/cell.Speed Control: Aveox A-15; 0,0036 Ohms; High rate.Drive System: Gunther 125x110mm; 4,9x4,3 (Pconst=1,2; Tconst=0,95) direct drive.Airframe: Multiplex Twinstar; 40dm˛; 1022 to 1399g; 25,5 to 35g/dm˛; Cd=0,052; Cl=0,51; Clopt=0,61; Clmax=1,26.Cells Gear Diam Pitch Weight Batt Motor Motor Input InPLd Loss MGbOut OutPLd MotGb Shaft Prop Thrust PSpd RofC Time Ratio (in) (in) (g) Amps Amps Volts (W) (W/kg) (W) (W) (W/kg) Ef(%) Ef(%) RPM (g) (m/s) (m/s) (m:s)1 1,00 4,9 4,3 1022 0,9 0,9 1,2 1,1 1,1 0,9 0,2 0,2 18,3 18,2 2619 5 4,8 -0,83 64:052 1,00 4,9 4,3 1064 1,7 1,7 2,4 4,0 3,8 2,3 1,8 1,7 43,8 43,4 5374 21 9,8 -0,77 35:243 1,00 4,9 4,3 1106 2,8 2,8 3,6 9,8 8,9 4,5 5,3 4,8 53,7 53,0 7730 43 14,1 -0,63 21:454 1,00 4,9 4,3 1147 4,0 4,0 4,7 18,8 16,4 8,2 10,6 9,2 56,5 55,5 9771 69 17,8 -0,47 15:025 1,00 4,9 4,3 1189 5,3 5,3 5,9 31,0 26,0 13,5 17,5 14,7 56,4 55,1 11535 97 21,0 -0,30 11:216 1,00 4,9 4,3 1231 6,6 6,6 7,0 45,9 37,2 20,7 25,2 20,5 55,0 53,4 13036 124 23,7 -0,15 9:097 1,00 4,9 4,3 1273 7,7 7,7 8,1 62,8 49,3 29,6 33,1 26,0 52,8 51,1 14275 148 26,0 -0,01 7:468 1,00 4,9 4,3 1315 8,8 8,8 9,3 81,2 61,7 40,3 40,8 31,0 50,3 48,5 15307 170 27,9 0,10 6:509 1,00 4,9 4,3 1357 9,6 9,6 10,4 100,0 73,6 52,4 47,6 35,0 47,6 45,7 16106 189 29,3 0,18 6:1410 1,00 4,9 4,3 1399 10,3 10,3 11,5 118,9 84,9 65,6 53,3 38,0 44,8 42,9 16725 203 30,4 0,24 5:48Note: Motor performance calculations take ambient temperature and heating effects into account.Generated by MotoCalc 8.09, 2016-03-05 08:08.2) regulacja napięcia potencjometrem (tu musiałem połączyć kilka tabelek dla speed 0, bo Motocalc robi to, ale dla całego zakresu prędkości modelu)Motor: Multiplex Permax 400 6V; 3026rpm/V; 0,7A no-load; 0,357 Ohms.Battery: Sanyo 1000SCR; 10 cells; 1000mAh @ 1,2V; 0,0045 Ohms/cell.Speed Control: Aveox A-15; 0,0036 Ohms; High rate.Drive System: Gunther 125x110mm; 4,9x4,3 (Pconst=1,2; Tconst=0,95) direct drive.Airframe: Multiplex Twinstar; 40dm˛; 1399g; 35g/dm˛; Cd=0,052; Cl=0,51; Clopt=0,61; Clmax=1,26.Stats: 8 W/kg in; 5 W/kg out; 7m/s stall; 10m/s opt @ 79% (8:45, 91°C); 10,9m/s level @ 82% (8:07, 99°C); -0,74m/s @ -4,3°; -0,97m/s @ -5,6°.AirSpd Drag Lift Batt Motor Motor Input Loss MGbOut MotGb Shaft Prop Thrust PSpd Prop Total Time(m/s) (g) (g) Amps Amps Volts (W) (W) (W) Ef(%) Ef(%) RPM (g) (m/s) Ef(%) Ef(%) (m:s)0,0 0 0 1,0 3,0 3,8 11,5 5,2 6,3 54,7 52,7 8211 49 14,9 0,0 0,0 60:090,0 0 0 1,3 3,5 4,3 15,0 6,6 8,4 55,9 53,7 9021 59 16,4 0,0 0,0 46:170,0 0 0 2,2 4,8 5,4 25,8 11,2 14,6 56,7 54,3 10867 86 19,8 0,0 0,0 26:460,0 0 0 2,8 5,4 6,0 32,4 14,1 18,2 56,3 53,9 11698 100 21,3 0,0 0,0 21:180,0 0 0 6,0 8,1 8,5 68,5 32,9 35,6 52,0 49,7 14620 155 26,6 0,0 0,0 10:03Note: Motor performance calculations take ambient temperature and heating effects into account. 3) cały Twinstar (2 silniki) w locie wg MotocalcMotor: Multiplex Permax 400 6V; 3026rpm/V; 0,7A no-load; 0,357 Ohms.Battery: Sanyo 1000SCR; 10 cells; 1000mAh @ 1,2V; 0,0045 Ohms/cell.Speed Control: Aveox A-15; 2 controls (separate); 0,0036 Ohms; High rate.Drive System: Gunther 125x110mm; 2 motors (parallel); 4,9x4,3 (Pconst=1,2; Tconst=0,95) direct drive.Airframe: Multiplex Twinstar; 40dm˛; 1479g; 37g/dm˛; Cd=0,052; Cl=0,51; Clopt=0,61; Clmax=1,26.Stats: 150 W/kg in; 69 W/kg out; 7,2m/s stall; 10,3m/s opt @ 53% (10:30, 41°C); 11,2m/s level @ 55% (9:42, 43°C); 1,29m/s @ 7,2°; -1m/s @ -5,6°. AirSpd Drag Lift Batt Motor Motor Input Loss MGbOut MotGb Shaft Prop Thrust PSpd Prop Total Time(m/s) (g) (g) Amps Amps Volts (W) (W) (W) Ef(%) Ef(%) RPM (g) (m/s) Ef(%) Ef(%) (m:s)0,0 0 0 20,1 20,1 11,1 222,6 120,6 102,0 45,8 42,2 16486 395 30,0 0,0 0,0 2:590,5 0 3 20,1 20,1 11,1 222,6 120,6 102,0 45,8 42,2 16486 392 29,5 1,9 0,8 2:591,0 1 12 20,1 20,1 11,1 222,6 120,6 102,0 45,8 42,2 16486 389 29,0 3,7 1,6 2:591,5 3 27 20,1 20,1 11,1 222,6 120,6 102,0 45,8 42,2 16478 386 28,5 5,6 2,3 2:592,0 5 47 20,1 20,1 11,1 222,7 120,7 102,0 45,8 42,2 16467 382 28,0 7,3 3,1 2:592,5 7 74 20,1 20,1 11,1 222,7 120,8 101,9 45,8 42,2 16454 379 27,5 9,1 3,8 2:593,0 11 106 20,2 20,2 11,1 222,8 120,9 101,9 45,7 42,1 16439 376 26,9 10,9 4,6 2:593,5 15 145 20,2 20,2 11,1 222,9 121,1 101,8 45,7 42,1 16422 373 26,4 12,6 5,3 2:594,0 19 189 20,2 20,2 11,1 223,0 121,2 101,7 45,6 42,0 16403 370 25,9 14,2 6,0 2:584,5 24 239 20,2 20,2 11,1 223,1 121,4 101,7 45,6 42,0 16383 366 25,3 15,9 6,7 2:585,0 30 295 20,2 20,2 11,1 223,2 121,6 101,6 45,5 41,9 16361 363 24,8 17,5 7,3 2:585,5 36 357 20,2 20,2 11,1 223,3 121,8 101,5 45,5 41,9 16339 360 24,2 19,1 8,0 2:586,0 43 425 20,2 20,2 11,1 223,4 122,0 101,4 45,4 41,8 16316 357 23,7 20,7 8,7 2:586,5 50 499 20,2 20,2 11,1 223,5 122,2 101,3 45,3 41,8 16294 354 23,2 22,2 9,3 2:587,0 58 578 20,2 20,2 11,1 223,6 122,4 101,2 45,3 41,7 16271 350 22,6 23,7 9,9 2:587,5 67 664 20,2 20,2 11,1 223,7 122,5 101,2 45,2 41,7 16248 347 22,1 25,2 10,5 2:588,0 76 755 20,3 20,3 11,1 223,8 122,7 101,1 45,2 41,6 16226 344 21,5 26,7 11,1 2:588,5 86 853 20,3 20,3 11,1 223,9 122,9 101,0 45,1 41,5 16205 341 21,0 28,1 11,7 2:589,0 96 956 20,3 20,3 11,1 224,0 123,1 100,9 45,1 41,5 16185 337 20,5 29,5 12,2 2:589,5 107 1065 20,3 20,3 11,1 224,1 123,2 100,9 45,0 41,4 16167 334 19,9 30,8 12,8 2:5810,0 119 1180 20,3 20,3 11,1 224,2 123,4 100,8 45,0 41,4 16151 331 19,4 32,2 13,3 2:5710,5 131 1301 20,3 20,3 11,1 224,2 123,5 100,7 44,9 41,4 16136 327 18,9 33,5 13,8 2:5711,0 144 1428 20,3 20,3 11,0 224,3 123,6 100,7 44,9 41,3 16124 324 18,3 34,7 14,3 2:5711,5 157 1561 20,3 20,3 11,0 224,4 123,7 100,7 44,9 41,3 16114 321 17,8 35,9 14,8 2:5712,0 171 1700 20,3 20,3 11,0 224,4 123,7 100,7 44,9 41,3 16108 317 17,3 37,1 15,3 2:57 12,5 185 1844 20,3 20,3 11,0 224,4 123,8 100,6 44,8 41,3 16104 314 16,8 38,2 15,8 2:5713,0 201 1995 20,3 20,3 11,0 224,4 123,8 100,6 44,8 41,3 16104 311 16,3 39,3 16,2 2:5713,5 216 2151 20,3 20,3 11,0 224,4 123,8 100,7 44,9 41,3 16108 307 15,8 40,4 16,7 2:5714,0 233 2313 20,3 20,3 11,0 224,4 123,7 100,7 44,9 41,3 16119 304 15,3 41,4 17,1 2:5714,5 250 2482 20,3 20,3 11,0 224,3 123,6 100,8 44,9 41,4 16136 300 14,9 42,4 17,5 2:5715,0 267 2656 20,3 20,3 11,1 224,3 123,4 100,9 45,0 41,4 16157 297 14,4 43,3 17,9 2:5715,5 285 2836 20,3 20,3 11,1 224,2 123,2 101,0 45,1 41,5 16184 294 14,0 44,2 18,3 2:57Note: Motor performance calculations take ambient temperature and heating effects into account.Generated by MotoCalc 8.09, 2016-03-05 08:25.4) opinia Motocalc o tej konfiguracji TwinstaraMotor: Multiplex Permax 400 6V; 3026rpm/V; 0,7A no-load; 0,357 Ohms.Battery: Sanyo 1000SCR; 10 cells; 1000mAh @ 1,2V; 0,0045 Ohms/cell.Speed Control: Aveox A-15; 2 controls (separate); 0,0036 Ohms; High rate.Drive System: Gunther 125x110mm; 2 motors (parallel); 4,9x4,3 (Pconst=1,2; Tconst=0,95) direct drive.Airframe: Multiplex Twinstar; 40dm˛; 1479g; 37g/dm˛; Cd=0,052; Cl=0,51; Clopt=0,61; Clmax=1,26.Stats: 150 W/kg in; 69 W/kg out; 7,2m/s stall; 10,3m/s opt @ 53% (10:30, 41°C); 11,2m/s level @ 55% (9:42, 43°C); 1,29m/s @ 7,2°; -1m/s @ -5,6°.Power System Notes:At full-throttle and the best lift-to-drag ratio airspeed, the motor is operating approximately between its maximum efficiency current (4,7A) and its current at theoretical maximum output (15,8A). However, it is operating at only 45% efficiency, which is significantly less than its theoretical maximum efficiency (72%). Efficiency may improve at reduced throttle settings.Possible Aerodynamic Problems:The static pitch speed (30m/s) is much greater than 3 times the stall speed (7,2m/s), which might make take-off or hand launching very difficult, and is inefficient in flight unless very high speeds are intended.Pitch speed can be decreased by using a lower pitched and/or larger diameter propeller, a higher gear ratio, a lower cell count, or some combination of these methods.The diameter (4,9in) to pitch (4,3in) ratio is less than 1,5:1, which will result in reduced propeller efficiency at low speeds (the propeller is stalled). Although this is not likely to affect flying characteristics, it may make take-off or hand launching difficult.Aerodynamic Notes:Due to some of the potential problems listed above, this model may require an experienced pilot.The static thrust (395g) to weight (1479g) ratio is 0,27:1, which will result in long take-off runs, especially on grass surfaces. Hand launching is recommended if the surface is not smooth.At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (197g) to weight (1479g) ratio is 0,13:1, which will give slow climbs and low acceleration. Some piloting experience would be beneficial.General Notes:This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.These calculations are based on mathematical models that may not account for all limitations of the components used. Always consult the power system component manufacturers to ensure that no limits (current, rpm, etc.) are being exceeded.EDITmoje dane to dopiero są nieczytelne ! 1
Rekomendowane odpowiedzi