Elvis Opublikowano 16 Października 2018 Opublikowano 16 Października 2018 Jeśli jest to napisane w podobnym stylu jak wcześniejsze Pana "wykłady" to tym bardziej czekam na wieści. Taka publikacja to będzie prawdziwa perełka, mam nadzieję że już niedługo. Dziękuję i powodzenia.
Agapit Opublikowano 18 Października 2018 Opublikowano 18 Października 2018 Powodzenia na "wydawniczej drodze" , nie mogę się już doczekać !. W załączniu 2-ga strona wątku , stan na 25.09.2017 Mechanika lotu modelu samolotu - strona 2 - Aerodynamika - Polskie Forum Modelarzy RCcz.2.pdf 1
jarek_aviatik Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Przeglądając ten temat: Znalazłem taki post: "Miałem w rękach chyba 4 różne modele na różnych etapach budowy jakie powstawały z tego zestawu a dwa modele miałem okazję oblatać. Podstawowy problem to ostateczna waga. Zestaw części jest adresowany do "każdego" i tu jest zasadniczy problem bo powstają modele o wadze do lotu ponad 4kg ale można też zbudować model na poziomie 3kg. Te co miałam okazję oblatać ważyły ok. 3,5 kg z silnikiem klasy 52 oraz 3,2 kg z silnikiem klasy 46. Oba latały poprawnie, muszę tu zdecydowanie potwierdzić, że te modele wbrew złym opiniom latają i radzą sobie całkiem dobrze. Model lżejszy miał wyraźnie krótszy rozbieg i dało sie wyczuć jego lepsze parametry w powietrzu oraz "spokój" przy podejściu, ten cięższy wymagał pełnej mocy w skrętach i nieco większego skupienia przy podejściu ale też było ok. Przy wadze ponad 4 kg podejrzewam że może już nie być tak przyjemnie. Każdemu kto buduje lub zamierza budować ten model, polecam kontrolę wagi na każdym etapie budowy, stosowanie minimalnych ilości kleju oraz miejscową wymianę elementów balsowych na lepsze gatunkowo i lżejsze zwłaszcza w części ogonowej." Chciałem przedstawić prosty kalkulator, oparty na podstawowym wzorze mechaniki lotu: Siła nośna = Ciężar modelu. Można przy jego pomocy ocenić w dość dużym przybliżeniu prędkości budowanych (zbudowanych) modeli Istotną kwestią są dwie podstawowe dane: 1) powierzchnia skrzydła - obliczamy, lub mamy wynik np. z kalkulatora SC, rysunek poniżej. 2) masa modelu - ważymy gotowy do lotu Kolejną ważną sprawą jest określenie współczynnika siły nośnej dla danej fazy lotu. W swej karierze zaprojektowałem sporo modeli i ostatnio przeanalizowałem dane dla modeli typu "warbird" Ekstremalny przypadek, to lot bez silnika (np. dolot do pasa i lądowanie) 1) Cz dla lotu ślizgowego bez klap - nigdy nie przekroczył 0,4, średnia z 12 projektów = 0,35 2) Cz dla podejścia do lądowania bez klap - wyhamowujemy tylko przez unoszenie nosa, średnia = 0,6 3) Cz dla dla podejścia do lądowania z klapami wychylonymi na min. 30 st., średnia = 1,0 Zamieszczam przykład dla P-47 o rozpiętości 1370 mm Powierzchnię mamy w mm2, musi być w m2 - w kalkulatorze jest też przelicznik aby się nie pomylić. Popatrzmy jakie są różnicę w prędkościach dla modelu ważącego 3,5 kg oraz 4,5 kg. prędkość lotu ślizgowego dla masy 3,5 kg = 77,3 km/h prędkość lotu ślizgowego dla masy 4,5 kg = 87,7 km/h Ponad 10 km/h różnicy. Ktoś napisze - po co to? Ale przeglądając wpisy na forum widzę, że wiele osób nie ma pojęcia o prędkości z jaką powinien latać ich model. Może komuś się to przyda. predkosc_lotu.xlsx 1
Gość marnod2 Opublikowano 17 Października 2020 Opublikowano 17 Października 2020 Czy już można kupić Twoją książkę?
jarek_aviatik Opublikowano 17 Października 2020 Autor Opublikowano 17 Października 2020 4 godziny temu, marnod2 napisał: Czy już można kupić Twoją książkę? Jeszcze nie - COVID trochę to opoźnia.
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. jarek_aviatik Opublikowano 18 Października 2020 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 18 Października 2020 Trochę się wlecze, zwłaszcza recenzja. Jak pisałem, Profesor robi to pro publico bono. Dostałem już pierwsze uwagi do książki, głównie zmianę układu rozdziałów, uzupełnienia pewnych zagadnień, zwłaszcza w odniesieniu do nowych przepisów. Poprawki zrobione, przekazane do Profesora. Nowy spis treści: 4 3
Gość marnod2 Opublikowano 18 Października 2020 Opublikowano 18 Października 2020 Czekam z "niecierpliwością", bo mam dużo czasu na czytanie i poszerzenie wiedzy, a mało czasu na prace "praktyczne". Nie chcę też popełnić błędów przy projektowaniu. Pozdrawiam.
jarek_aviatik Opublikowano 23 Października 2020 Autor Opublikowano 23 Października 2020 3 godziny temu, mr.jaro napisał: Jarek, ja bym sie chetnie "zapisal" na egzemplarz z dedykacja. Bedzie taka mozliwosc, jak tylko ksiazka zostanie wydana? To musisz się uzbroić w cierpliwość. Czekam na odpowiedź od profesora odnośnie poprawek, nie politycznie jest naciskać.
arek1989 Opublikowano 23 Października 2020 Opublikowano 23 Października 2020 będzie można gdzieś kupić papierowe wydanie?
jarek_aviatik Opublikowano 23 Października 2020 Autor Opublikowano 23 Października 2020 45 minut temu, arek1989 napisał: będzie można gdzieś kupić papierowe wydanie? Pewnie tak, ale jak pisałem, trochę to potrwa. No i muszę zgromadzić fundusze na wydanie.
d9Jacek Opublikowano 23 Października 2020 Opublikowano 23 Października 2020 34 minuty temu, jarek_aviatik napisał: muszę zgromadzić fundusze na wydanie. ogłos subskrypcję...ja jestem pierwszy chętny 1
AKocjan Opublikowano 23 Października 2020 Opublikowano 23 Października 2020 Spis treści prezentuje się konkretnie
Gość marnod2 Opublikowano 24 Października 2020 Opublikowano 24 Października 2020 Witam Jarku. Zapewne zauważyłeś, moje pokazanie się pobudza to forum. Jestem z Tobą, są mądrzejsi, może jakaś przeplata, przyspieszy wydanie książki, ja jestem "za tym". Pozdrawiam. Daj pierwszą serię z dedykacją, za przeplate. Kasa sama się znajdzie. Sam w to wchodzę, haha, nawet dopłacę za wpis numer jeden. Tu możesz po licytować, może dostanę nr. 1000,ale będę miał książkę. Pozdrawiam.
Granacik Opublikowano 24 Października 2020 Opublikowano 24 Października 2020 Jarek, mogę załatwić Tobie, po znajomości, dobrego redaktora-korektora. Grube to będzie?
jarek_aviatik Opublikowano 24 Października 2020 Autor Opublikowano 24 Października 2020 14 minut temu, Granacik napisał: Jarek, mogę załatwić Tobie, po znajomości, dobrego redaktora-korektora. Grube to będzie? Korekta redakcyjna, to kolejny etap. Najpierw muszę dopracować książkę merytorycznie - jak pisałem, po pierwszych poprawkach jest u recenzenta, profesora politechniki
grzegor Opublikowano 30 Października 2020 Opublikowano 30 Października 2020 W dniu 24.10.2020 o 16:01, marnod2 napisał: Witam Jarku. Zapewne zauważyłeś, moje pokazanie się pobudza to forum. Jestem z Tobą, są mądrzejsi, może jakaś przeplata, przyspieszy wydanie książki, ja jestem "za tym". Pozdrawiam. Daj pierwszą serię z dedykacją, za przeplate. Kasa sama się znajdzie. Sam w to wchodzę, haha, nawet dopłacę za wpis numer jeden. Tu możesz po licytować, może dostanę nr. 1000,ale będę miał książkę. Pozdrawiam. Ostatnio ktoś inny bardziej pobudza wyobraźnię. Książkę też bym kupił, bo dobra książka to jest to.
Gość marnod2 Opublikowano 31 Października 2020 Opublikowano 31 Października 2020 Jak by na to nie patrzył, nawet "grzegor" zareagował, coś w tym jest.
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. jarek_aviatik Opublikowano 23 Lutego 2022 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 23 Lutego 2022 Mogę napisać - nareszcie! Efekt ponad trzyletniej pracy stał się faktem. Książka już wydrukowana. Niebawem powinna trafić do dystrybucji. Chciałbym bardzo podziękować Krzyśkowi @kesto za kontakt do Pana Marka Hlebowicza. Mam nadzieję, że książka komuś się przyda. 12 2
Rekomendowane odpowiedzi