Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tak było a ja zrobiłem chyba wstawkę z pręta węglowego 2 mm ... ogólnie widzę że rozmiar deseczek do wykonania sterów muszę jednak zwiększyć ... chce dać 6x4 ale to raczej będzie słabo i dam jak w ENERGY czyli 4x10 ... wielkość podobna więc nie ma co szaleć :) Dzięki Władku ;) SW oczywiście zostanie Wojtku wzmocniony ;) 

Opublikowano

No to nadszedł ten dzień ... inwestor strategiczny (czytaj "żona" :P ) zaakceptowała projekt, mam zielone światło więc ....

 

                                                       BUDOWA ROZPOCZĘTA 

Dzień 1

 

materiał już leżakuje w pokoju 

post-8897-0-78211900-1498833859_thumb.jpg

 

Dzisiaj wręgi sklejkowe wrzuciłem do pdf'a w wielkości A4 żeby było łatwiej wydrukować w warunkach domowych na papieże przylepnym do zadruku kupionym w sklepie papierniczym.

 

post-8897-0-30700300-1498833887_thumb.png

 

post-8897-0-19220500-1498833888_thumb.png

 

tutaj wydrukowane i wrzuciłem serwo 9 g dla zobrazowania mniej więcej skali 

post-8897-0-31912100-1498833865_thumb.jpg

 

Oczywiście wręga silnika nie jest ze sklejki balsowo lipowej tylko ze zwykłej ale grubość 4 mm ... dlaczego 4 mm ano dlatego, że silnik będzie mocowany na nakrętkach kłowych a 3 mm to grubość za mała i nakrętki wystają a w 4 mm idealnie się chowają. 

post-8897-0-03629400-1498833871_thumb.jpg

 

i wręga silnika wycięta, otwory powycinane tylko oszlifować ... muszę się rozglądnąć za silnikiem.

 

post-8897-0-40003500-1498833886_thumb.jpg

A póki co czeka mnie większa wycinanka ;) 
post-8897-0-85012900-1498833878_thumb.jpg

 

CDN ...

  • Lubię to 1
Opublikowano

Zamiast nakrętek kłowych od pewnego czasu używam czegoś takiego:

http://www.sklep.modelarnia.pl/p85,obsada-sruby-m3-mpj1004.html

 

Bo w kłowych - to (jak u Ciebie) kły często wystawały i trzeba było podkładki robić, a i gwint w nich jest taki, że właściwie dopiero pierwsze wkręcenie śruby je gwintuje ;)

Te natomiast "chowają się" w sklejce 3mm, wklejam je na żywicę  i po problemie.

Opublikowano

Na przyszłość wydrukuj sobie na drukarce laserowej plany jako lustrzane odbicie, przyłóż wydrukowaną stroną do balsy/sklejki i porządnie przesączonym ręcznikiem papierowym odbij plany na materiale. Nie musisz wówczas usuwać papieru :)

Opublikowano

Zamiast nakrętek kłowych od pewnego czasu używam czegoś takiego:

http://www.sklep.modelarnia.pl/p85,obsada-sruby-m3-mpj1004.html

 

Bo w kłowych - to (jak u Ciebie) kły często wystawały i trzeba było podkładki robić, a i gwint w nich jest taki, że właściwie dopiero pierwsze wkręcenie śruby je gwintuje ;)

Te natomiast "chowają się" w sklejce 3mm, wklejam je na żywicę  i po problemie.

Ja tam na kłowe nie narzekam ale z miłą chęcią się przyjrzę tym co podpowiadasz i nie omieszkam przy przyszłym projekcie nie skorzystać z tych co proponujesz ;) ogólnie kłowe mi zostały więc wyrobić trzeba ;)

 

 

Na przyszłość wydrukuj sobie na drukarce laserowej plany jako lustrzane odbicie, przyłóż wydrukowaną stroną do balsy/sklejki i porządnie przesączonym ręcznikiem papierowym odbij plany na materiale. Nie musisz wówczas usuwać papieru :)

Próbowałem tej metody ale jakoś ta  mi bardziej przypadła do gustu choćby z tego powodu że niestety nie mam dostępu do drukarki laserowej ;)

 

Troszeczkę już powcinałem ale jak oszlifuje to się pochwale ;) dziękuje za zainteresowanie tematem :)

Opublikowano

Powoli powoli wycinam wręgi 

post-8897-0-14063000-1498908880_thumb.jpg

 

i taka na szybko przymiarka na tzw "pałe" :P ... w poniedziałek mam w planach wycinać już boki kadłuba wraz z górną częścią.

 

post-8897-0-24107000-1498908888_thumb.jpg

 

 

Teraz się zastanawiam nad rozmiarem dźwigara ... w planach dałem 2x3 mm ale chyba to za mało i lepiej dać 2x5 mm ? Rozpiętość 900 mm wychodzi ...

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzisiaj coś tam udało mi się popchnąć do przodu ... nie za wiele ale na chwilę obecną wszystko wycinam, przymierzam i jak będę miał wszystko będę kleił ... a póki co tak to wygląda ... silnik mam iBM 313 W 1100 kv, śmigło 10x5 ale z tego co pamiętam na 9x6 też dawał sobie świetnie radę ;) silnik latał w Energy więc tutaj sobie też spokojnie da rade o ile poleci :P

 

post-8897-0-96557000-1499086093_thumb.jpg

 

post-8897-0-27098600-1499086101_thumb.jpg

 

post-8897-0-31662200-1499086108_thumb.jpg

 

post-8897-0-29013200-1499086115_thumb.jpg

 

 

Cały czas notuje błędy i nanoszę na plany ... aktualna waga 78 g z pierwszymi dwoma żebrami. Bagnet rurka 8 mm a kieszenie rurka 10 mm. Próbowałem zwijać z papieru ale normalnie nie idzie mi to a przy okazji rurka długości ponad 20 cm wydaje się być ciężka w porównaniu do ruraki 8 mm o długości 1 metra. Dla ciekawości muszę to zważyć ;)

CDN ...

Opublikowano

Kolejny dzień na budowie ... w zasadzie ślamazarnie bo wycinania jest sporo i troszeczkę schodzi ... Mam pytanie do znawców tematu wycinaki laserowej ... plik pdf nadaje się w jakiś sposób do wycinki laserem ?

 

Dobra póki co modelu dosłownie ciut przybyło ...

 

wycinanie podłużnej wręgi z balso sklejki 3 mm. Taśma dwustronna na to plany i się wycina.

post-8897-0-63192600-1499171632_thumb.jpg

 

przymiarka 

post-8897-0-97304000-1499171640_thumb.jpg

 

Wręgi garbu połączone prętem węglowym 1,5 mm

post-8897-0-66316500-1499171648_thumb.jpg

 

Garb sobie wymyśliłem dość "kwadratowy" i powiem że wyzwanie jest żeby okleić ale na pomoc przyszedł płyn do szyb i jakoś się udało 

post-8897-0-36700600-1499171655_thumb.jpg

 

post-8897-0-93457800-1499171760_thumb.jpg

 

Przymiarka silnika

post-8897-0-21789400-1499171738_thumb.jpg

 

W kadłub od spodu wkleiłem wzmocnienia z pręta węglowego 2 mm

post-8897-0-94998000-1499171746_thumb.jpg

 

Tam gdzie poszycie boczne wydawało się za wiotkie miejsce znalazł pręt węglowy 

post-8897-0-15943800-1499171754_thumb.jpg

 

Wkleiłem wzmocnienie pod statecznik poziomy tylko od spodu a będzie jeszcze od góry żeby zrobiła się na nie go kieszonka 

post-8897-0-03901500-1499171768_thumb.jpg

 

Przymiarka pakietu tutaj 3S 1800 ale ma być 3S 1300 ... pakiet 1800 wchodzi na wcisk pod podłużną wręgę ... mało miejsca 

post-8897-0-68590500-1499171793_thumb.jpg

 

Kilka luźnych zdjęć

post-8897-0-41671100-1499171780_thumb.jpg

 

post-8897-0-86600100-1499171786_thumb.jpg

 

I waga samego drewna bez silnika 

post-8897-0-35383300-1499171662_thumb.jpg

 

CDN ...

 

EDIT ...

 

No to jeszcze dokładam kabinkę ... konstrukcja: wręgi balso sklejka i sosna 3x3 mm, poszycie balsa 1,5 mm. Widać że gdzie nie gdzie balsa pękła ale to chyba za krótko moczyłem w płynie do szyb. Z przodu blokada na kołek fi 6 mm a z tyłu kabinki magnes neodymowy.

Delikatnie ją zwichrowało ale będziemy prostować.

post-8897-0-83029400-1499179500_thumb.jpg

 

post-8897-0-73489300-1499179511_thumb.jpg

 

post-8897-0-18691600-1499179521_thumb.jpg

 

post-8897-0-82603300-1499179531_thumb.jpg

 

post-8897-0-21479900-1499179540_thumb.jpg

 

waga kabiny 

post-8897-0-86538900-1499179551_thumb.jpg

 

łącznie na chwile obecną 118 gram 

 

CDN ...

 

 

Opublikowano

Kolejny dzień na budowie ... w zasadzie ślamazarnie bo wycinania jest sporo i troszeczkę schodzi ... Mam pytanie do znawców tematu wycinaki laserowej ... plik pdf nadaje się w jakiś sposób do wycinki laserem ?

 

Żadne ze mnie znawca, ale podeślij plik Wojtkowi - jeśli skeczap jakiś cudów nie robi z krzywymi przy eksporcie do pdf (np,. nie "sra pierdyliarda" punktów ) to pewnie się da.

Miałem Ci już to znacznie wcześniej zaproponować, ale myślałem, że jesteś "modelarzem Zen", którego uspokaja i wycisza wycinanie części :D

 

(A Wojtka jako wycinacza polecam stale i szczerze)

Opublikowano

Zależy jak wygenerowany PDF.Jak w krzywych to tak.Podeślij plik to Ci sprawdzę.

Hej ... pliki poszły ;)

 

 

Żadne ze mnie znawca, ale podeślij plik Wojtkowi - jeśli skeczap jakiś cudów nie robi z krzywymi przy eksporcie do pdf (np,. nie "sra pierdyliarda" punktów ) to pewnie się da.

Miałem Ci już to znacznie wcześniej zaproponować, ale myślałem, że jesteś "modelarzem Zen", którego uspokaja i wycisza wycinanie części :D

 

(A Wojtka jako wycinacza polecam stale i szczerze)

Ogarnięcie tego po laser było by spoko ale jeszcze muszę ogarnąć wyrysowanie tego na "tip top" bo błędów jest sporo do naprostowania ;) póki co działam nad egzemplarzem "proto" i mam nadzieję że choć troszeczkę będzie chciał latać o ile dotrwam do końca budowy. Jak ogarnę kadłub to płaty skrzydła powinny pójść z górki a przynajmniej tak mi się wydaje bo sterów to już nie liczę ;)

Opublikowano

Pojawił się nadzieja w postaci wycinanki laserowej :) więc pierwszy prototyp powstaje wycinany ręcznie ale drugi może uda się wyciąć już laserem :) póki co cierpię na brak materiału w postaci rurki węglowej i sosny 2x5 na dźwigary. Zamówienie mam już opłacone tylko czekam aż fizycznie przyjdzie na sklep rurka więc pewnie koło wtorku środy powinna się paczka u mnie zjawić.

Ale żeby nie marnować wolnego czasu zabrałem się za rysowanie i wprowadzanie już pewnych poprawek które przy budowie kadłuba się nasunęły ... przy okazji wrzuciłem grubszy profil z NACA 0018 na NACA 0020. Jak mam być fun fly to niech będzie pełnym skrzydłem :P Przy okazji bardziej zaokrągliłem garby ... taki kanciasty mam swój urok ale wyklejenie to balsą bez jej pęknięcia to chyba nie wchodzi w grę, więc troszeczkę zyskał krągłości ale nie za wiele.

Skrzydło zrobiłem na szybko żeby zobaczyć jak będzie wyglądał prawie że w całości 

 

post-8897-0-40890100-1499430648_thumb.png

 

post-8897-0-41972200-1499430650_thumb.png

 

przekrój 

post-8897-0-71279700-1499430640_thumb.png

 

powiększyłem troszeczkę półkę pod nad rurką i wzmocnienia w bokach kadłuba. (ten element okrągły bardziej z lewej jakoś nie wiem skąd się wziął ale ma go nie być)

post-8897-0-50043100-1499430643_thumb.png

 

Dorobiłem element ustalający kąt pierwszej wręgi garbu

post-8897-0-33155600-1499430654_thumb.png

 

Udało mi się troszeczkę powiększyć wysokość na pakiet żeby nie wchodził na wcisk a luźno (przedtem 24 mm a obecnie 27 mm) 

post-8897-0-89010700-1499430658_thumb.png

 

Mocowanie statecznika poziomego.

post-8897-0-82642100-1499430660_thumb.png

 

Dwie połówki SW będą na łączniku z drutu jak w Energy.

 

SW jak kiedyś zasugerował F-150 żeby wzmocnić jest wzmocniony ale jakoś mi się do zdjęć wrzuciło starszą wersję ... teraz wygląda tak

post-8897-0-36038300-1499431732_thumb.png

 

Wstępnie szukanie SC wskazało że będzie to w okolicach dźwigara i żeby nie zminimalizować kłopot z wyważeniem postanowiłem zrobić domek silnika ... postanowiłem bo jeszcze go nie ma ale jest w planach i wręga silnika jest już na to przygotowana. Co do rozmiarów nie wiem ale nie większy jak 4 cm. 

Coś mi się program rozjechał do SC i nie wiem za bardzo do czego liczby są ale wiem tylko gdzie wskazuje SC ... może mi ktoś pomóc w rozszyfrowaniu ... szukam powierzchni jaką ma mieć model 

 

post-8897-0-17459100-1499433140.png

 

Co do poprawek to muszę jeszcze nie co skrócić SK bo wychodzi po za obrys kadłuba ale to już tylko kosmetyka ;)

 

CDN ...

Opublikowano

z tym garbem to nie było by łatwiej zrobić taki jaki był w extrimie?

 

i kanciastość była by zachowana

post-8897-0-61920200-1499443128.jpg

 

o coś takiego Ci chodzi ? Jak o to chodzi to nawet fajnie wygląda i w zasadzie łatwiej by było go zrobić choć teraz tylko nie co stracił na kanciastości a balsa na takich gięciach się podda. 

post-8897-0-94679000-1499443279_thumb.png

Z drugiej strony w Energy też był spoko patent na wykończenie garbu. Wręgi były ścięte na prosto i jak dobrze pamiętam na górę garby naklejało się pasek grubej balsy i szlifowało się do zaokrąglenia więc takim sposobem można by było zrobić "kwadratowy" garb ale pasek grubej balsy raczej ciężej wyjdzie jak poszycie z balsy 1,5 mm choć mogę się mylić.

 

Domek silnika narysowany ... w zasadzie chyba mam wszystko narysowane 

 

post-8897-0-92592700-1499443274_thumb.png

 

post-8897-0-75543800-1499443277_thumb.png

 

teraz na spokojnie muszę jeszcze raz wszystko przeglądnąć.

Opublikowano

Kolejny dzień bojów na placu budowy ...

 

W zasadzie prawie skończyłem kadłub ... pozostało tylko zrobić "obsadę" statecznika pionowego i wkleić sklejkową kanapkę do mocowania podwozia ... 

Garb oklejony ... załamanie na spokojnie zrobione z kilku pasków balsy 1,5 mm. Wcale nie było tak źle przy klejeniu więc kanciasty kształt pozostał i to mnie cieszy więc taki pozostanie najprawdopodobniej :)

post-8897-0-42443700-1499704390_thumb.jpg

 

Dolne poszycie wyklejone ... przy okazji przed jego przyklejeniem wkleiłem wzmocnienia pod serwa z balso sklejki ale nie zrobiłem zdjęć ;)

post-8897-0-23304500-1499704399_thumb.jpg

 

Jak widać zabrałem się za połówki skrzydła ... no i jakoś mi to poleciało do czasu ale o tym później 

Przy okazji profil kadłub i widoczny jeden z płatów skrzydła 

post-8897-0-31257600-1499704293_thumb.jpg

 

oczywiście nie obyło się bez małego "fopa" ... albo już było kiedyś późno albo browar wziął swoje ... oto mój podpis :P

post-8897-0-67636500-1499704285_thumb.jpg

raczej nie powinno to wpłynąć na właściwości lotne ale dało mi to do myślenia, żeby wzmocnić swoją czujność ... jak widać długa moja droga do doskonałości ... ciamajda po całej linii ze mnie :P

 

Z racji że model nie duży i idąc za radą doświadczonych kolegów  (Wojtku (f-150) dzięki, mam nadzieję że Cię dobrze zrozumiałem ;) ) zrezygnowałem z pochwy bagnetu w skrzydle tylko postanowiłem zrobić wzmocnienia ze sklejki do prowadzenia bagnetu. Sklejka 3 mm i wpierw powiercone dziury później wycinanka

post-8897-0-46771100-1499704302_thumb.jpg

 

post-8897-0-78608700-1499704310_thumb.jpg

 

no i wzmocnienia w skrzydle, wzmocnienia przyklejone do wypełnienia między dźwigarowego z balsy 1,5 mm

post-8897-0-92494500-1499704326_thumb.jpg

 

post-8897-0-61451300-1499704319_thumb.jpg

 

Późniejsze klejenie ... keson 1.5 mm i ...

 

post-8897-0-04806300-1499704344_thumb.jpg

 

post-8897-0-55330300-1499704335_thumb.jpg

 

post-8897-0-73405400-1499704366_thumb.jpg

 

post-8897-0-67959000-1499704356_thumb.jpg

 

... i brakło balsy 1.5 mm ... stoimy z budową :(

 

 

CDN ...

 

 

 

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.