Jump to content
przemo

FUN FLY Amper ... zainspirowany depronowym fun fly'em buduje konstrukcyjny model ... wstępnie projekt później budowa ... PLANY

Recommended Posts

Coś powoli drgnęło ale powoli ... klej znalazłem ale nadal czekam na przesyłkę z balsą na keson i brakującą listwę sosnową 2x3 mm na dźwigar oraz co najważniejsze folia. Przy okazji wyszło że muszę dokupić dłuższą rurkę węglową 8 mm i spróbować jakoś odkleić pręt węglowy 3 mm z kadłuba a klejony był na CA.  Tak to wstępnie wygląda na chwilę obecną ...

 

post-8897-0-16986700-1520423882_thumb.jpg

 

post-8897-0-16241600-1520423898_thumb.jpg

 

post-8897-0-82863100-1520423911_thumb.jpg

 

spływ to będzie listwa balsowa 4x4 mm

 

 

CDN ...

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Postęp w pracach bez żadnego szału ale coś już przybywa ... oczywiście brakło balsy 1,5 mm na górny keson więc trzeba domówić i przy okazji dłuższą rurkę węglową fi 8 mm na bagnet. Przy okazji podwozie przejdzie "lifting" tzn zostanie wygięte od nowa. Mam zamiar zrobić mniejsze bo na obecnym wygląda ciut karykaturalnie według własnej opinii.

 

post-8897-0-88785300-1520681376_thumb.jpg

 

post-8897-0-84952500-1520681418_thumb.jpg

 

post-8897-0-34067600-1520681520_thumb.jpg

 

tradycyjne CDN ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

                                                 OBLOT

                                              Amper mk 3 

                           skrzydło trapezowe i profil NACA 64012

 

No to można powiedzieć że wersja mk 3 zakończona i oblatana :)

 

Nowe skrzydło okazało się jednak o wiele lepsze jak gruby profil fun fly'owski ... oczywiście to moje odczucie. Model może latać dużo wolniej jak na pierwszym skrzydle nie obawiając się że zaraz przepadnie. I co najważniejsze wyłączając silnik lot ślizgowy jest o wiele lepszy i model może spokojnie lądować bez silnika ... dzisiaj przetestowane. Lot plecowy niestety trzeba podtrzymać na wysokości. 

Obecna wersja do lotu waży 870 gram razem z pakietem 3S 1800 mah co daje mi obciążenie płata 33 g/dm2.

 

post-8897-0-83378600-1522343015_thumb.jpg

 

filmu brak gdyż oblot bez świadków ;)

 

Co do poprawek mówiłem, że muszę poprawić podwozie tzn zrobić ciut mniejsze bo obecne jest dość długie przy lądowaniu działa jak sprężyna i delikatnie się dzisiaj odkształciło ...

 

post-8897-0-22989100-1522343063_thumb.jpg

 

Robiąc nowy płat postanowiłem na końcowe żebra dodać nakrętki kłowe i poeksperymentować z wingletami 

 

post-8897-0-85646500-1522343534_thumb.jpg

 

post-8897-0-94391300-1522343656_thumb.jpg

 

Winglety zrobione ze sklejki 1,5 mm obustronnie za laminowane tkaniną (dość cienka ale nie pamiętam jaka gramatura ) ... na zdjęciu brak laminowania, gdyż była to przymiarka. Dzisiaj latałem przy dość sporym wietrze i przy zamocowanych wingletach miałem wrażenie, że model dużo bardziej reaguje na wiatr ... wylądowałem wykręciłem i polatałem bez ... wrócę do nich jak pogoda się poprawi. Winglety rysowane na szybko na kolanie, kierowałem się zdjęciami znalezionymi w sieci.

 

Jak będę miał okazję to film wstawię a na chwilę obecną musicie wierzyć na słowo ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem winglety powinieneś przenieść bardziej do tyłu , na wysokość lotek . no i wykonać je z balsy zalaminowanej , a nie ze sklejki . końcówki skrzydła powinny być jak najlżejsze . Co do podwozia to pewnie krótsze nieco golenie będą mniej się wyginać no i masa modelu się zmniejszy .

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy tej konstrukcji podwozia i wielkości modelu, oszczędność wagi z tytułu skrócenia goleni, będzie mieć wymiar symboliczny, a nie użyteczny.

Sugerowałbym w 1/3 lub w połowie wysokości goleni zamocować jakiś stabilizator, który zmniejszy odkształcenie statyczne.

 

Może to być nawet kawałek napiętej nieco gumy modelarskiej, który by ściągał golenie przy postoju, a pracował pod dodatkowym naciskiem.

Mogą też być amortyzatory gumowe, na wzór samolotów z lat 30-tych, od nasady goleni do końcówki goleni przeciwległej. 

Trzeba by tylko wymyślić jakieś zaczepy w tych miejscach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem winglety powinieneś przenieść bardziej do tyłu , na wysokość lotek . no i wykonać je z balsy zalaminowanej , a nie ze sklejki . końcówki skrzydła powinny być jak najlżejsze . Co do podwozia to pewnie krótsze nieco golenie będą mniej się wyginać no i masa modelu się zmniejszy .

Co do przeniesienia wingletów to jak najbardziej skorzystam ... obecne winglety ważą oczywiście jedna sztuka 4 gramy ... może i balsowe mogły by być lżejsze ... spróbuje zrobić nowe z przeniesieniem ich do tyłu i z balasy 1,5 mm oczywiście laminując je. Co do krótszych golenie to jestem tego samego zdania. Dziękuje za sugestie :)

 

 

Przy tej konstrukcji podwozia i wielkości modelu, oszczędność wagi z tytułu skrócenia goleni, będzie mieć wymiar symboliczny, a nie użyteczny.

Sugerowałbym w 1/3 lub w połowie wysokości goleni zamocować jakiś stabilizator, który zmniejszy odkształcenie statyczne.

 

Może to być nawet kawałek napiętej nieco gumy modelarskiej, który by ściągał golenie przy postoju, a pracował pod dodatkowym naciskiem.

Mogą też być amortyzatory gumowe, na wzór samolotów z lat 30-tych, od nasady goleni do końcówki goleni przeciwległej. 

Trzeba by tylko wymyślić jakieś zaczepy w tych miejscach.

Co do wagi się zgodzę ... robiąc mniejsze podwozie z drutu zyskam może 2 do 4 gramów przy dobrych wiatrach. Z drugiej strony dodawanie stabilizatora to i może rozwiązanie ale to takie ciut kombinowanie, którego oczywiście nie wykluczam ;)

 

Przy fun fly Energy, któregoś tam kiedyś zbudowałem na łamach naszego forum w pierwszej kolejności zrobiłem podwozie o wiele za duże czyli takie jak poniżej 

 

post-8897-0-29764100-1522350607_thumb.jpg

 

Stwierdziłem wtedy, że model wygląda karykaturalnie w zasadzie jak teraz Amper (za duża przerwa w modelarstwie :P ) no i zrobiłem nowe

 

post-8897-0-11262000-1522350645_thumb.jpg

 

smuklejsze i przy wadzę w sumie identycznej co Amper zdawało egzamin, znaczy nie odkształcało się choć pewnie straciło na amortyzacji. Zakombinuje najpierw tak, a jak by nie zdawało egzamin spróbuje wykorzystać pomysł amortyzatory z gumy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podwozie nowa odsłona ... skrócone, w sensie rozstaw kół został zmniejszony a wysokość została ta sama, obecnie jest o wiele sztywniejsze jak poprzednie. Jak pogoda wytrzyma do końca dnia to dzisiaj nastąpią kolejne loty ;)

przed zmianą 

post-8897-0-34825500-1522401755_thumb.jpg

 

i po zmianie ... nie wygląda już tak śmiesznie jak poprzednio

 

post-8897-0-38705100-1522401619_thumb.jpg

 

post-8897-0-41044000-1522401685_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z planowanego testowania podwozia nici więc zabrałem się za nowe winglety ...

post-8897-0-67963700-1522599596_thumb.jpg

 

A tutaj laminowanie wingletów czyli dwa kawałki płyty meblowej "powleczonej" streczem tak żeby się folia nie pozwijała. Winglety pokryte obu stronnie tkaniną szklaną ... jutro odrywam kanapke ... powinno być dobrze ;)

post-8897-0-77999500-1522599705_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Projektu modelu Amper gratuluję ale czy w tle jakiś duży akrobata typu Su widnieje? Uchyl Przemo rąbek tajemnicy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Rafał ;) w tle to Yak 54 z epo rozpiętość 1.5 m. W trakcie kompletowania wyposażenia brakuje mi tylko regulatora i pakietu 4S do niego i jak mi się spodoba taka rozpiętość to trzeba będzie przebranżowić :P

 

EDIT ...

 

Winglety skończone ... wcześniej sklejkowy ważył 4 gramy balsowy waży 2 gramy 

 

post-8897-0-45274300-1522687339_thumb.jpg

 

post-8897-0-02682600-1522687376_thumb.jpg

 

po świętach pogoda pozwoli to się oblata ;)

Edited by przemo
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By jacek_podwysocki
      Cześć,
       
      W trakcie testów oklejania balsowego modelu folią Oracover, zauważyłem, że jest ona zbyt cienka i prześwituje nie tylko otwarta część konstrukcji żebrowej, ale także miejsca gdzie folią pokryte są duże powierzchnie balsy, widać nawet strukturę drewna. W związku z tym pytanie czy stosuje się jakieś podkłady pod folię, aby zmniejszyć ilość światła, którą przepuszcza? Czy jedyne rozwiązanie to grubsza folia? Folie na których przeprowadzałem testy to:
       
      https://modelemax.pl/pl/oracover-standard/503-oracover-standard-czerwona-jasna--22--cena-za-1-metr-biezacy.html
      https://modelemax.pl/pl/oracover-oratex/14294-oracover-oratex-bialy--10--cena-za-1-m-etr-biezacy-.html
       
      Udało mi się znaleźć informację, że całkowicie kryjącą folią Oracover jest tylko seria Scale... Sądziłem że skoro ichniejsze folie mają typ folii przezroczystej to pozostałe typy folii kryją w 100% a jednak tak nie jest.
       
    • By Robert
      A to moja foto relacja.
      model do pikniku w Nowy Targu jest na sprzedaż.
      Gdyby ktoś chciał taki model a nie miał ochoty na składanie, lub po prostu nie umie itp. z chęcią zbuduję kolejnego MX-a
      jakby co to ventus2b@interia.pl
      lub 660682059
       





































































    • By jacek_podwysocki
      Cześć,
       
      Jaki pisak/marker/cienkopis polecacie do odrysowywania kształtów na balsie?
       
      Ołówek bardzo często jest dla mnie zbyt mało widoczny a mocniejsze dociśnięcie czy nawet wielokrotne poprawienie kreski, powoduje wgniatanie balsy. Próbowałem zastosować cieniutki marker permanentny przeznaczony do płyt cd, jednak „rozlewa” się po balsie i zostawia tym samym nieregularny kształt linii. Zależy mi na czymś czym będę w stanie narysować na balsie dobrze widoczną i ostrą linię.
       
      Szukałem na forum odpowiedzi na to pytanie, ale nie udało mi się nic znaleźć, chociaż dam sobie rękę uciąć, że ktoś wspominał coś o rysowaniu na balsie...
    • By jaciomp
      Taka zagadka na sprawdzenie wiedzy o historii lotnictwa. Znalazłem ten model na strychu u ojca. Przelażał kilkanaście lat. Będzie kończony! Aleeee jakiego samolotu jest to model? Ciężko mi w sieci znaleźć bo elementów charakterystycznych jest mało. Przypomniałem sobie tylko, że naklejki były w barwach amerykańskich. Model był powiększony z planów. Pomóżcie! Bez tego dalej nie ruszę! Dzięki!


    • By marcinolesno
      Mam nadzieję że trafiłem do odpowiedniego działu. Musiałem dzisiaj naciąć listewek z desek balsowych, zrobiłem kiedyś taki metalowy przyrząd jednak był dosyć toporny i mało dokładny a skojarzyłem że widziałem w internecie gotowe przyrządy do kupienia. Pomyślałem więc że skoro mogę sobie takie coś wydrukować to najprościej będzie zaprojektować coś podobnego.
      Mistrzem projektowania 3d nie jestem ale udało mi się sklecić coś, co funkcjonuje bardzo dobrze, jest precyzyjne w cięciu i proste w wykonaniu. Przyrządem tym można ciąć deski o grubości max 10mm na szerokość max 20mm. Docelowo nakrętkę wymienię na motylkową co ułatwi regulację szerokości cięcia. 
      Drukowałem z PLA, warstwa 0.4, ściana 2mm, górnych i dolnych warstw 5 po 0.8mm, wypełnienie krata 20 %, prędkość dałem 60mm/s.
      Docelowo można to wydrukować w lepszej jakości
      Niestety wyskoczył mi błąd przy próbie wgrania plików więc podaję link do dysku zewnętrznego ( pliki STL i zdjęcia gotowego):
       
      https://drive.google.com/drive/folders/13PtHUzCbSIug9Ov3J8_nt20YXLpzgUeU?usp=sharing
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.