Jump to content
kossimon

Extra 300 rozp. 110

Recommended Posts

Cześć,

 

Nie miałem kompletnie czasu na początku roku, a leżał mi kupiony jeszcze w 2016 kit: http://mirekgal.pl/portfolio-posts/extra-300/ 

Gdzieś w połowie sierpnia zacząłem na spokojnie budowę ale jakoś nie mogłem się zebrać do napisania na pełnej relacji.

Rozpiętość realna wyszła 112, bo dodałem dodatkowe "żeberka" balsowe na końcach skrzydeł - te oryginalne wydawały mi się zbyt delikatne (po dodaniu kesonu konstrukcja była sztywna wystarczająco, ale 

Moje wrażenia odnośnie kitu:

- elementy bardzo dobrze do siebie pasują

- cięcie laserem też dobre 

- przydało by się oznaczenie części też wypalone - ułatwiło by to znacznie budowę

- średnio trudny zestaw

- instrukcja - tutaj niestety mam dużo zastrzeżeń - najwięcej jest zdjęć w instrukcji (zresztą można ją pobrać ze strony) i co prawda metodą eliminacji da się dojść co do czego tak w 90% to kilka elementów dokładałem na końcu.

 

Budowa:

Starałem się budować dokładnie i ładnie (wiadomo - ładny w środku - ładnie lata :)) Wyszło na ten moment jak na mnie całkiem przyzwoicie - nie jest to ideał ale jestem zadowolony.

 


Tartak (tam gdzie się dało kleiłem na styk):

Kadłub - dwie zmiany:

1. Kabinkę zabudowałem, bo w oryginale była konstrukcyjna z widokiem do środka, a tego chciałem uniknąć

2. Nie miałem magnesów to zrobiłem na wcisk z kołkami węglowymi - trzyma bardzo mocno - raczej nie odleci samoistnie

post-17980-0-82706200-1506552044_thumb.jpg

post-17980-0-16220700-1506552050_thumb.jpgpost-17980-0-61782600-1506552063_thumb.jpgpost-17980-0-24700900-1506552071_thumb.jpgpost-17980-0-09993000-1506552077_thumb.jpgpost-17980-0-43193700-1506552081_thumb.jpgpost-17980-0-63648500-1506552087_thumb.jpg

 

Dodałem wzmocnienie stopki SK z kawałka pręta stalowego

post-17980-0-48433500-1506552093_thumb.jpg

 

Całość:

post-17980-0-85492500-1506552104_thumb.jpgpost-17980-0-42497500-1506552110_thumb.jpgpost-17980-0-43104500-1506552116_thumb.jpg

 

I oklejanie (nie wyszło do końca tak jak chciałem z tymi "skrzydłami" ale też nie jest tragicznie :)):

post-17980-0-91376000-1506552134_thumb.jpgpost-17980-0-76199600-1506552140_thumb.jpgpost-17980-0-67995600-1506552146_thumb.jpgpost-17980-0-64267400-1506552130_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaciekawiłeś mnie tym modelem.

Jaka waga i jakie przewidujesz wyposażenie?

 

Pozdrawiam

Adam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też kiedyś dawno temu złożyłem ten model. Składa się przyjemnie, lata poprawnie, ale tylko tyle. Na pierwszy konstrukcyjny akrobat szkoleniowy nadaje się wyśmienicie, ale jeśli ktoś chce poszaleć to nie tym modelem. Z tego co pamiętam wychylenia zwłaszcza steru kierunku, pomimo podcinania steru wysokości były mocno niezadowalające, chyba że w międzyczasie wprowadzono w konstrukcji jakieś poprawki (ja swojego złożyłem przysłowiowe wieki temu). Dodatkowo jak na model tej rozpiętości wychodził raczej ciężej niż lżej na tle innych modeli. Zbudowałem, zobaczyłem, że lata i szybko sprzedałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waga obecna - 610g tego co widać (skrzydła razem 300, kadłub 300) w tym serwa i popychacze - dużo utył przez folię - ta niebieska jest gruba a dodatkowo była klejona na czarną tak że dało się urwać jakieś 30-50g jak by bardziej dbać o wagę.

Z grubsza brakuje odbiornika, pakietu, silnika, kołpaka, śmigła, owiewki silnika, owiewki kabiny, podwozia i kół czyli dojdzie ze 250g lekko, a będzie dobrze jeśli poniżej 300. Porównując to do poprzednich moich (mustanga czy pipera) podobnej wielkości jest tak o 100g ciężej, ale konstrukcja wygląda na bardziej wytrzymałą.

 

Odnośnie wyposażenia:

- w szufladzie kurzą mi się dwa emaxy 2215 i ray c3530 tak że najprawdopodobniej któryś z nich.

- śmigło 10x5

- pakiet 11,1/1800 (takich mam kilka sztuk)

- serwa MG90S

 

Odnośnie moim zdaniem braków w instrukcji: przyzwyczaiłem się do instrukcji krok po kroku z opisem części itd. albo braku instrukcji (tylko plany z netu). No i jeśli jest instrukcja to powinna być jasna i bez wątpliwości a przy składaniu jednak trochę ich miałem. Niektóre elementy były tak specyficzne, że ciężko było cokolwiek pomylić przez osobliwy kształt, ale niektóre już nie były takie jednoznaczne, bo różniły się tylko delikatnie. Nie mówię że nie dało się tego złożyć - bo jak widać dało, ale po doświadczeniach z kitami multiplex'a i sig'a może mam zbyt wygórowane oczekiwania odnośnie instrukcji.

 

Przy wychyleniu steru wysokości w dół faktycznie była delikatna kolizja ze sterem kierunku ale po przycięciu standardowej dźwigni jest ok - zobaczymy czy będzie przeszkadzało w locie.

Nie mam doświadczenia dużego w lataniu akrobacyjnym tak że myślę, że mi wystarczy aż nadto.

 

Cena była trochę ponad 300 - nie pamiętam dokładnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dość optymistycznie przeliczyłeś masę startową. Spójrz na ten temat  http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=4&t=337&start=130

 Pusta Katanka wazy 370g, Wyposażona w napęd i rc oraz pakiet 1300 3s (opis wyposażenia jest  linku który podałem) wyszło około 715g czyli samo wyposażenie 345g a starałem się  zrobić jak najlżej. Silnik 70g, pakiet 110, kołpak-14g , 40g serwa. regulator ze 20g, podwozie ze 20-30. Śmigło apc 12x6 SF waży 14g.Dźwignie, snapy , popychacze da kolejne kilkanaście gram. Maska ze 20. Folia to jest to na czym można oszczędzić dużo wagi. Oracover ma 50-60g, solarfilm lite  17g/m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No faktycznie - trochę zbyt optymistycznie policzyłem, poważyłem wszystko i wyszło tak:

Owiewka kabiny - 16g

Maska silnika - 31g

Koła - 18g

Podwozie - 30g

Silnik - 66-80g (znalazłem jeszcze 2 emaxy BL2215, te poprzednie to GT)

Śmigło 10x5 drewniane - 12g

Odbiornik - 6g

Regulator 30A - 27g

Pakiet 1800/11,1 - 120g

 

Suma ~ 330-340g

 

Nie liczę serw, popychaczy, orczyków itp, bo ta masa wcześniej liczona jest wewnątrz.

Czyli razem wyjdzie trochę ponad 900g - tragedii nie powinno być, bo powierzchnia nośna jest na oko tak o 10% większa niż w mustangu, który waży około 800g zależnie od pakietu a prędkość ma w sam raz.

 

Odnośnie folii wiem, że dodałem więcej i pisałem o tym wcześniej - miałem tego pełną świadomość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Folia przez swoją wagę robi jeszcze jedną złą robotę. Jeżeli na ogonie jest jej 10g to przód trzeba doważyć 30-40g. Takie rzeczy jak płoza ogonowa ( do złudzenia przypomina mi moją, stosowaną dawno w innym modelu) też wnosi swoje. Mało kto się tym przejmuje ale 3cm2 balsosklejki waży 1g a więc tam ze 2g jest co daje 6-8g z przodu do wyważenia.Piszę to jako ciekawostkę. Ja w swoich konstrukcjach wyrzucam balsosklejkę gdzie sie tylko da. W miejscach w których musi być mocno stosuję węgiel. Jako płozę stosuję drut sprężysty bo jest lżej i można wyżej podnieść kadłub. I tak na zakończenie: pierwsza katanka z ażurowanym , balsosklejkowym kadłubem wyważała się pakietem 2200mah 3s, po przeprojektowaniu kadłuba na balsowy wyważa się pakietem 1300mAh 3s.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z rozłożenia wagi i skutków dla wyważenia też zdaję sobie sprawę, ale dzięki za podzielenie się doświadczeniem.

Odnośnie płóz - ja najczęściej ich w ogóle nie montuję, a jeśli już to najczęściej balsa z obszarem zcieralnym pokrytym kawałkiem folii przezroczystej. Tutaj zamontowałem, bo była w komplecie - jak będzie problem z wyważeniem to pewnie w pierwszej kolejności pójdzie do piachu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam ten model  i mój waży 790g. z silnikiem i serwami bez akumulatora. To nie jest model do akrobacji 3D, lecz do klasycznych fikołków, więc jego waga nie należy do małych. Jednakże jeśli ktoś chce mieć modelik akrobacyjny bez spinania się na zaawansowaną akrobację 3D to śmiało może sobie na taki pozwolić. Latam nim od ładnych kilku lat, a ten filmik ze strony producenta, to właśnie pierwsze moje loty tym modelem.

Zamknięcie kabinki zrobiłbym jednak na magnesach, takie wciskanie na węglowe kołki nie zda egzaminu. Stalowy kołek w stopce statecznika pionowego jest zupełnie zbędny, no chyba że miał zwiększyć ciężar tyłu modelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba dałem ciała ... :)

 

Oszklenie kabiny było przezroczyste - przyciąłem idealnie, ale było na niej jeszcze trochę kleju z taśmy klejącej wewnątrz.

Długo nie myśląc wziąłem płyn do mycia naczyń, gąbeczkę (niestety tą bardziej szorstką stroną szorowałem) i heja.

Ślad po taśmie co prawda zniknął, ale pojawiły się ... rysy, rysy, dużo malutkich rys :D

 

Wygląda to tak:

post-17980-0-22684800-1507148093_thumb.jpg

Da jakoś radę to odratować, czy trzeba nową szybkę ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To użyj jakiegoś sprayu do plastików i pomaluj na czarno :)

Hahaha, to w ostateczności - w środku jest pilot - musi coś widzieć przecież :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

A poryć oszklenie folią do pezyciemniania szyb? Albo zrobic nkwą szybkę

 

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

To może mało precyzyjnie się wyraziłem. Moim celem jest: przezroczysta szybka bez robienia nowej. Pytanie brzmi: czy jest możliwe doprowadzenie tej do stanu dużo większej przezroczystości niż obecnie?

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawe ja by zadziałały środki do regeneracji reflektorów samochodowych a może pasta tempo lekko scierna i polerować tżeva by testy na butelce PET zrobić

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomaluj lakierem bezbarwnym i szlifuj papierem wodnym, poleruj, szlifuj, poleruj i uzyskasz efekt jak w moim aucie lampy

 

post-6329-0-38714000-1507152199_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety, PET to nie poliwęglan ani Plexi. Wypolerowanie go jest prawie nie możliwe.  Sam też miałem ten problem i po wielu próbach odpuściłem (rys miałem kilka) Użycie polerki elektrycznej może podnieść temperaturę elementu do takiej w której zacznie się odkształcać. Tłoczenie vivaku (pet-g) odbywa się od temperatur w okolicach 120st ale poniżej tej temperatury też staje się plastyczny. Tak to niestety wygląda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiepska sprawa. Polerowanie jakimikolwiek pastami sciernymi, polerujacymi a myślę że nawet pasta do zębów może zmatowic kabinę. Chociaż można spróbować. Jeżeli nie wyjdzie to spróbować zmatowic papierem wodnym całość, następnie odtluscic i pomalować lakierem bezbarwnym . Najlepiej zrobić próbę na czymś

innym :)

Wykonałem taka próbę . Zaczekam jak lakier wyschnie, ale obawiam się że to też nie to :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Leszekm35
      Witam jak w  temacie kupię ładnego akrobata na 2,6   2,7 metra model może być pusty bez wyposażenia . Interesuje mnie zadbany samolot najlepiej extra  . Nie interesują mnie modele po przejściach itd . Nie musi to być carf itp . Samolot chcę dla syna w ludzkich pieniądzach . Jak ktoś coś piszcie
       
      Pozdrawiam
    • By Volkodav
      Witam wszystkich bardzo serdecznie.
      Około 2 lata temu postanowiłem zaprojektować i zbudować własny projekt akrobata o rozpiętości w okolicach 1200mm, lecz jakoś zabrakło czasu. Cała ta ostatnia epidemia spowodowała, że postanowiłem jednak dokończyć w połowie prac kreślarskich porzucony projekt. Człowiek niby jakieś doświadczenie w projektowaniu ma (wykonałem kilka projektów modeli na zwody SAE w Naukowym Kole Młodych Konstruktorów w Dęblinie), ale jednak popełnił kilka pomyłek przy przelewaniu myśli na papier (w tym przypadku na komputer 😉). Miałem ułatwioną możliwość projektowania posiadając oprogramowanie SolidWorks.
       
      Główne założenia konstrukcyjne:
      - demontowane skrzydła do transportu,
      - rozpiętość około 1200mm,
      - konstrukcja drewniana (nie lubię robić w piance, w laminatach za mało doświadczenia, co później będzie widać )
      - skorzystać z elektroniki, którą posiadam, czyli na warsztat weszły akurat EMAX GT 2820/07, serwa Corona 239mg i Dymond D60
       
      Zapewne po zobaczeniu szkiców koncepcyjnych wprawne oko modelarza wypatrzy znajome rysy i powiem Wam, że macie rację 😉.  Wzorowałem się trochę (specjalnie podkreślam) na kilku modelach takich jak MXS czy Extra 300.
      Ktoś inny zaraz stwierdzi: „co on zrobił na końcach skrzydeł?!”. No i tu jedynym wyjaśnieniem jest wizja „artysty”. Po prostu miałem taki kaprys Finalnie jest tam dodane małe zaokrąglenie.
       
      Będę stopniowo uzupełniał opis o zdjęcia i komentarz w miarę czasu do pisania  😉
       



    • By jacek_podwysocki
      Cześć,
       
      W trakcie testów oklejania balsowego modelu folią Oracover, zauważyłem, że jest ona zbyt cienka i prześwituje nie tylko otwarta część konstrukcji żebrowej, ale także miejsca gdzie folią pokryte są duże powierzchnie balsy, widać nawet strukturę drewna. W związku z tym pytanie czy stosuje się jakieś podkłady pod folię, aby zmniejszyć ilość światła, którą przepuszcza? Czy jedyne rozwiązanie to grubsza folia? Folie na których przeprowadzałem testy to:
       
      https://modelemax.pl/pl/oracover-standard/503-oracover-standard-czerwona-jasna--22--cena-za-1-metr-biezacy.html
      https://modelemax.pl/pl/oracover-oratex/14294-oracover-oratex-bialy--10--cena-za-1-m-etr-biezacy-.html
       
      Udało mi się znaleźć informację, że całkowicie kryjącą folią Oracover jest tylko seria Scale... Sądziłem że skoro ichniejsze folie mają typ folii przezroczystej to pozostałe typy folii kryją w 100% a jednak tak nie jest.
       
    • By Robert
      A to moja foto relacja.
      model do pikniku w Nowy Targu jest na sprzedaż.
      Gdyby ktoś chciał taki model a nie miał ochoty na składanie, lub po prostu nie umie itp. z chęcią zbuduję kolejnego MX-a
      jakby co to ventus2b@interia.pl
      lub 660682059
       





































































    • By jacek_podwysocki
      Cześć,
       
      Jaki pisak/marker/cienkopis polecacie do odrysowywania kształtów na balsie?
       
      Ołówek bardzo często jest dla mnie zbyt mało widoczny a mocniejsze dociśnięcie czy nawet wielokrotne poprawienie kreski, powoduje wgniatanie balsy. Próbowałem zastosować cieniutki marker permanentny przeznaczony do płyt cd, jednak „rozlewa” się po balsie i zostawia tym samym nieregularny kształt linii. Zależy mi na czymś czym będę w stanie narysować na balsie dobrze widoczną i ostrą linię.
       
      Szukałem na forum odpowiedzi na to pytanie, ale nie udało mi się nic znaleźć, chociaż dam sobie rękę uciąć, że ktoś wspominał coś o rysowaniu na balsie...
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.