Jump to content
Artur Lis

Mój początek z F5J BRUKS

Recommended Posts

Cześć Wszystkim :)

 

Dotychczasowej swojej działalności, robiłem modele f3j , f3b , f3f , pół makiet i makiet szybowców i nadal je robię.

Przez ostatnie czasy bardzo mnie zafascynowała klasa modeli f5j.

 Która mnie tak bardzo zainspirowała! wszystko zaczęło się od tematów ,  na forum f5j i w sieci .

Postanowiłem zrobić swój  model F5J.

Przenalizowałem tonę Internetu , wzorowałem się na innych modelach f5j, postanowiłem zrobić swój model .

Model ( Wzór ) na którym zrobiłem foremnik , co zdjęcia to udokumentowały .

Jak widać, do tej pory powstał foremnik z niego będę robił dalszą odbitkę już gotowego kadłuba modelu.

Ten co, na zdjęciu jest biały  to model wzornika .

Przód zrobiłem pod kołpak  45mm ,  by nie mieć  problemu z doborem silnika , chodzi tu o napęd który byłby bardziej uniwersalny

pod względem wymiarów .

Sam kadłub dł -62cm , bez belki kadłubowej .

To tyle na początek

 

Pozdrawiam

 

AL 

post-1873-0-09508600-1526018375_thumb.jpg

post-1873-0-62670900-1526018428_thumb.jpg

post-1873-0-75370700-1526018483_thumb.jpg

post-1873-0-31466800-1526018556_thumb.jpg

post-1873-0-71984200-1526018688_thumb.jpg

post-1873-0-92223700-1526018765_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetnie! Również z niecierpliwością czekam na dalszy ciąg.

 

Pozwolę sobie jeszcze na parę własnych przemyśleń. Akurat w tym przypadku osobiście bym sobie darował te boczne wloty do chłodzenia silnika. Moim zdaniem raczej zbędne, a zawsze dodatkowy opór. Druga rzecz to wydaje mi się, że w wielu modelach F5J i chyba tutaj też można by zejść nieco ze średnicą belki ogonowej. 

 

To takie moje luźne przemyślenia z obserwacji różnych modeli i bynajmniej nie jest to jakakolwiek krytyka z mojej strony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fajna idea, przemyśl nad długością od silnika do loża skrzydeł abyś nie musiał dokładać ołowiu w dziób, jak zrobiłes kopyto? może opiszesz trochę szerzej? 

trzymam kciuki za budowe:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zazdroszczę ładnej formy. Ale na mój gust za krótkie gniazdo belki ogonowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale na mój gust za krótkie gniazdo belki ogonowej.

 

W pełni się zgadzam. Jak tak sobie porównuję np. z ArtHobby to tam jest ze 3 razy tyle. Akurat długość kadłuba taka, że można tak było zrobić bez problemu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie że kolejna osoba przyłącza się do grona F5J. Mam nadzieję, że już za niedługo spotkamy się na jakichś zawodach.  :)

 

A teraz kilka uwag i nie jest to krytyka tylko ot takie luźne spostrzeżenia.

 

Dołączę do grona osób, które zauważyły, że gniazdo belki ogonowej jest za krótkie. W mojej Maxie gniazdo ma 10 cm. Widziałem i macałem ostatnio nowy model F5J Vertigo i tam też gniazdo ma około 8 cm.

 

Odniosę się też delikatnie do średnicy wręgi silnikowej. 45mm to straaaaasznie dużo. Miałem już w mojej karierze troche modeli i nigdy nie miałem średnicy 45mm. Standardem jest 35mm i w tej średnicy można znaleźć mnóstwo świetnych, budżetowych silników. No ale forma już jest, więc klamka zapadła odwrotu nie ma. 

 

I ostatnia sprawa to wentylacja silnika. Z pewnością wiesz, że F5J lata max 30s na silniku. W tym czasie modele osiągają około 200-300m pułapu. W czasie tych 30s silnik się nie zagotuje zwłaszcza, że zamierzasz/nie zamierzasz  :) wkładać serie 42xx.  Dla wagi modelu F5J około 1500-2000g to tego rozmiaru silnik wyrwie model w 30s na 1km. :)  ;)

No a po tych 30s przecież silnik nie pracuje i cały czas się schładza, więc te otworki naprawdę są zbędne.

 

Nawet gdybyś zamierzał latać tylko rekreacyjnie tym modelem bez Altisa to i tak moim zdaniem silnik nigdy się nie zagotuje jeśli będziesz przestrzegał założeń producenta silnika co do rozmiaru śmigieł. ;)

 

Koniecznie pokazuj kolejne etapy budowy. Bardzo lubię oglądać takie relacje i jestem przekonany, że nie tylko ja.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście, że nie zagotuje silnika ani regulatora. Warunek, że "kabinka" będzie odbijała słoneczko. Mam śliczną carbonowatą kabinkę .U mnie zagotowało regulator zabezpieczony temperaturowo po 3 sek pracy i odpowiednim leżakowaniu na słońcu.. A skąd to wiem? A wiem i nie powiem ....bo taki jestem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artur, forma wygląda elegancko :) Sam po zaczęciu zabawy z szybowcami DLG mam też chrapkę na coś większego z napędem i myślałem o podobnym modelu. Ciekaw jestem jak Ci to pójdzie, osobiście myślałem o zakupie kadłuba, albo zrobieniu formy dmuchanej na cały kadłub :) Gorąco kibicuję i czekam na postępy ;)

PS rozumiem, że kadłub będziesz robić z dwóch połówek, czy masz jakiś patent na zrobienie go "na raz"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzień Dobry Wszystkim :)

 

Dziękuje Wszystkim, którzy biorą udział w tym wątku .

 

Co do wlotów powietrza , mają na celu odgrywanie chłodzenia regulatora , beca i silnika który ma za zadanie wyciągną model w czasie 30sek .

Regulator ważną pełni rolę w zespole napędowym bo cały czas  jest załączony  , i jestem za tym aby kadłub był wentylowany , nie stanowi to żadnych oporów .

Prędzej  łopatki śmigła, złożonego stanowią opór .

Jak widać z moich obserwacji wiecznych , czy to model przygotowywany na ziemi przed lotem tam już jest regulator ciepły , a co dopiero w górze gdy lecimy modelem .

Co do  wentylacji , projektując  wentylacje przez wloty mają 3mm  , opierałem się na modelu Stork 4X Elektric f5j   www.heinrick.sk/

Średnica belki  kadłubowej to 30mm a końcowa 19mm nie zmiennie tego bo wczoraj forma został skończona w tej chwili się utwardza  wszystko .

 

Długosć od kołpaka  silnika do krawędzi natarcia 29cm  trochę to foto przekłamuje , więc kłopotu z wyważaniem nie będzie .

 

Model (kopyto) jest to  kadłub f3j trochę przeze mnie przerabiany kadłub jeszcze mam z modelarni do której kiedyś uczęszczałem jest wykonany  z drewna lipowego .

 

Druga rzecz to gniazdo, do polaczenia  belki kadłubowej !

Mogłem zrobić te gniazdo dłuższe , nie jest stracona pozycja , zawsze można zrobić wstawkę wewnętrzom  w środek gniazda wkleić 8cm -10cm rurki z włókna węglowego 

Nie stanowi to problemu.

Co do kołpaka tak już musi być 45mm, planuje różne silniki stosować

Rozwiązanie to ma znaczenie , byłby  to kadłub uniwersalny

 

Dziękuje za ocenę foremnika , wykonuje  takie rzeczy z marszu ;)

Łączenie połówek, wykonuje zawsze  na mokro na zakładkę w czasie laminowania ( długimi pędzlami ).

 

Dodam , planuje skrzydła zrobić na profilu AG-26  o rozpiętość 2,7M

 

Pozdrawiam

 

Artur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wloty powietrza w modelu F5J są bez sensu. Mój regler nawet po 1,5min pracy jest lekko ciepły (Dualsky 45 Lite). I wbrew pozorom te otwory zaburzają opływ i to sporo.

 

Co do skrzydła i całego płatowca polecam nie kombinować i zrobić Suprę Marka Dreli. Z koniecznych przeróbek to odchudzenie dźwigara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzień Dobry Wszystkim :)

....

....

Jak widać z moich obserwacji wiecznych , czy to model przygotowywany na ziemi przed lotem tam już jest regulator ciepły , a co dopiero w górze gdy lecimy modelem .

To oznacza tylko jedno, masz badziewiasty regulator, który pewnie prędzej czy później zrobi Ci psikusa.

Latając bez Altisa latam po 15-20min i po wylądowaniu regulator jak i pakiet są ledwo ciepłe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coś nie Możecie,  przetrawić tych wlotów powietrza :)

 

Mam jeszcze w planie, wykonać identyczne kopyto i nanieść poprawki typu wydłużenie przodu i tyłu kilka drobiazgów dodać   i z niego zdjąć foremnik .

Ale to już w okresie zimowym , teraz muszę się tym zadowolić :D

 

 

Pozdrawiam

 

Artur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artur spoko to tylko takie luźne uwagi. Kopyto już jest więc nie ma co rozprawić więcej.

Jestem bardzo zaskoczony rozmiarem skrzydeł, nie wiem to to tak masz zamiar zrobić czy to pomyłka z rozmiarem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konradzie to będzie, niespodzianka   , pewny model będzie kopią   " prawie" 100%.

Tylko u mnie skrzydła będą metoda rdzeń styropian oklejony fornirem topolowym lub balsą.  Będę chciał walczyć o każdy gram aby się utrzymać  w założonej wadze skrzydeł 900gram  w postawionej sobie porzecze.  Rozpiętości na pewno nie 2.7m  będzie to trochę z ogonkiem :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak zwał tak zwał czy do zera czy w 100% :D byle efekt był zadowalający.

Ze skrzydłami to mam nadzieję że ten ogonek to coś pod 1m :)

Buduj i pokazuj jak wychodzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć Wszystkim,

 

Małe uzupełnieni ,  powstawania foremek  na prośbę  forumowiczów z pytań na PW.

 

 

post-1873-0-94275400-1526559511_thumb.jpg

post-1873-0-11886300-1526559588_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć :)

 

W między  czasie gdy formy, się sezonują  :) zazwyczaj bywa do ok. trzech tygodni , teoretycznie 2tygodnie .

Wyciąłem sobie fragment rdzenia profilu , po to by go okleić fornirem topolowy, w celu zobaczenia jaka waga wyjdzie  po oklejeniu

 

Fragment pomnożę później, razy dł centropłata i wtedy będę wiedział jaka wyjdzie waga

Czy zabierać się za płaty typu rdzeń styro oklejony fornirem , czy zrobić konstrukcyjne na żeberkach .

 

Uruchomiłem moje ""CNC"" jak widać na foto kilka nasadowych żeberek ze sklejki 3mm tam gdzie będą przechodzić bagnety.

post-1873-0-70072800-1526671021_thumb.jpg

post-1873-0-90163800-1526671282_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć :)

 

Foremka na belkę, kadłubową  gotowa.

 

Jeszcze musi trochę, poleżeć (sezonować się ) i zaczną pomału, pierwsze wyroby wychodzić :D

post-1873-0-32683500-1527016503_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By kielonnn
      Witam.
      Wystawiam na sprzedaż mojego Jantara F5J o rozpiętości 3.5m. Model z pakietem 1300 mAh waży do lotu 1340 g , w zestawie silnik Mega oraz regulator Jeti, kołpak oraz składane śmigło VitaProp sprzedaję bez serw i akumulatorów. 
       
      Po włożeniu serw i akumulatora gotowy do lotu. Więcej info na priv.
       
      Cena 3650 zl + wysyłka 
       
       
      Pozdrawiam 
      Marcin
       


    • By Góra
      Witam,
      mam na sprzedaż stateczniki do modelu f5j. Oryginalnie powstały do modelu f5j Lofty, wykonane w technologi: rdzeń sytordurowy laminowany tkaniną węglową 39g/m2. statecznik poziomy ma natarcie szklane, pionowy natarcie węglowe.

      Statecznik pionowy:
      Masa                   27g
      Powierzchnia    ~5,3dm2
      Cięciwa max     195mm
      Wysokość          350mm
      grubość max     6mm
      Statecznik poziomy:
      Masa                40g
      powierzchnia    ~8,5dm2
      cięciwa max     135mm
       
      Cena za oba stateczniki: 200zł+koszt przesyłki
      Po uzgodnieniu mogę wykonać kadłub taki jak w modelu Lofty F5j przedstawiony na forum: Lofty_pfmrc


    • By TommyTom
      Cześć, otwieram temat związany z modelami, ustawieniami, regulaminem i tym co jest związane lataniem w konkurencji F5J - motoszybowce z napędem elektrycznym -
       
      Zasadniczo, konkurencja oparta jest na zadanym maksymalnym czasie lotu - 600 sekund oraz lądowaniu w zadany punkt dokładnie w ostatniej sekundzie określonego czasu oraz limitowanym użyciem silnika - max 30 sekund wraz z limitowaną max wysokością wyłączenia silnika.
       
      Brzmi ciekawie
       
      Modelowy lot, punktowany maksymalnie powinien wyglądać tak:
       
      - start na sygnał - wcześniejsze uruchomienie silnika - pkt karne
      - maksymalny czas uruchomionego silnika - 30 sekund
      - po wyłączeniu silnika i upływie 10 sekund pułap nie może być wyższy niż 200 m - za każdy metr pow 200 m pkt karne.
      - utrzymanie sie w powietrzu do 10 minuty od startu
      - lądowanie dokładnie w 600-tej sekundzie od staru.
      - ładowanie jak najbliżej markera - każdy centymetr odległości od markera - pkt karne.
       
      Łatwe? Łatwe. Spróbujcie sami
       
      Im niżej rozpoczynamy lot już bez silnika i im bliżej wyładujemy markera i im bliżej momentu lądowania od 600 tej sekundy zakończenia rundy tym bliżej wygranej !
       
      Problemy:
      Łatwo przekroczyć pułap 200 metrów - jak używa sie mocnego silnika
      Strategia szybkiego wyłączenia silnika lub wożenia sie na włączonym silniku w poszukiwaniu noszenia - może zabraknąć noszenia na 10 min lotu
      Lądowanie w zadanym punkcie dokładnie w zadanej chwili
      Niedobór lub przelot markera w ostatniej sekundzie rundy
       
      Dalej łatwe? Teraz już mniej...
       
      Szybowce do tej konkurencji - głównie termiki 3,5 - 4,0 metra rozpiętości z napędem elektrycznym
      Wymagany logger wysokości - najpopularniejszy Altis V4 - logger odcina zasilanie silnika w 30 sekundzie od uruchomienia i nie pozwala uruchomić silnika ponownie, mierzy maksymalną wysokość po 10 sek od wyłączenia silnika.
       
      Konkurencja fajna - róžnorodnošć zadań i wymagań.
       
      Zacząłem treningi - moje spostrzeżenia:
      Latam Jantarem Themisto 3,5 m
      Ciężko w danych warunkach uzyskać powtarzalne czasy lotu modelem ok 10 minut.
      Lądowanie w punkcie w danej chwili - tu wymagany poważny trening
       
      Pytania:
      Czy dopuszczone przekroczenie pułapu 200 m po wyłączeniu silnika i upływie 10 sek - moment pomiaru loggera, innymi słowy czy w przypadku dobrego noszenia można utrzyma sie na wysokim pułapie celem dolatania reg. 10 minut?
       
      Chętnie poznam Wasze obserwacje w tym temacie.
    • By Japidan
      Witajcie
       
      Ja również wrzucę swoje 3 grosze do tematu F5J.
       
      Chwilę temu strasznie spodobała mi się AVA. Piękny duży drewniak. Powstał pierwszy prototyp jako składak z kupionego kadłuba i rurki wędkowej. Trochę nim polataliśmy i stwierdziłem, że zrobię kolejną wersję PRO.
       
      Po kilku mocno przepracowanych miesiącach powstała ZECCORA.
       

       
       
       
      Pierwsza sztuka ulotniona. Oblot możecie zobaczyć tutaj:
      https://www.facebook.com/aviarcplanes/

       
      Trochę danych
      Profil AG35-37 Długość skrzydła 3661mm Cięciwa 266mm Węglowy keson Węglowy dźwigar Waga skrzydła do lotu 812g (z serwami) Klapy + lotki Nakładki węglowe na żebrach
        Kadłub węglowy z formy Kadłub pusty 115g Waga kadłuba do lotu 685g Razem na gotowo: 1497g
       
      Model w fazie testowej - trzeba by było zaliczyć jakieś zawody
       
      Trochę fotek w ramach relacji z budowy latadła
       
      Zaczęło się od próchna

       
      I przygotowania stołu ze wzniosami.
      Niestety przez warunki panujące w modelarni dechy wygięły się w lekkiego banana, co skutkowało lekkim bananem na uszach. Różnica około 3-5 mm pomiędzy końcówkami uszu.
      Na szczęście modelarnia zmieniona, stół naprawiony i ustawiony do porządku.


       
      Ustawianie żeberek. 

       
      Jak widać dźwigar po całości mocno skręcony i dociśnięty po klejeniu.


       
      Posklejane skrzydełko (a w tle napompowana rura )

       
      Jest i kadłub


       
       
      I spasowany kadłub

       
      Rura również powstała 


       
      Próby kesonowe 

       
      Wklejanie i docinanie kesonu


       
      Łączenie skrzydeł


       
      Gdzieś w międzyczasie powstał statecznik


       
      Klejenie folii - Oracover forever


       
      I tak w skrócie powstał pierwszy zestaw ZECCORA...

       
      ...a po jego zbudowaniu SATYSFAKCJA
       
      Dzięki za uwagę i w razie czego zapraszam.
      Daniel
       
       
       
       
    • By mmarkow
      Od chwili złożenia zamówienia do dnia dzisiejszego upłynęło dokładnie 16 dni.
       
      Nie sądziłem, że w tak krótkim czasie uda mi się ogarnąć temat i kupić model.
       
      Nie sądziłem również, że będzie to model nowy.
       
       
      W tym miejscu chciałbym bardzo serdecznie podziękować naszemu forumowemu koledze z Monachium za pomoc w wyborze i późniejszym zakupie.
       
      Dzięki Piotr   
       
       
       
       
      UNBOXING
       
      Nie będę się w tym miejscu za bardzo rozpisywał. Napiszę jedynie, że model dotarł w całości bez najmniejszych uszkodzeń.
       
       
      Profesjonalne zabezpieczenie godne zawartości 
       

       

       

       

       

       

       
       
      CDN.
       
       
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.