Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czy zabudowanie wnęki podwozia nie przesunie tylko problemu w inne miejsce? Podciśnienie nadal będzie, na dłuższą metę nie jest to szkodliwe?

Opublikowano
1 godzinę temu, solainer napisał:

Wamipir latał na Warbisrds w Bobrownikach. Co prawda dopiero w niedzielę ale dobre i to. W sobotę jakoś nie mogłem się przełamać by latać nim i F86.

Spostrzeżenia po kilku lotach. Musiałem zaprogramować fazy lotu dla z osobnym trymowaniem dla otwartego i zamkniętego podwozia. Co ciekawe to nie wypuszczenie klap powoduje zadzieranie nosa tylko wypuszczenie podwozia. Z wypuszczonym podwoziem model wymaga oddania o około 5-6 ząbków trymera wysokość. Po schowaniu na takim trymie nos opada i znów trzeba podciągnąć na 0. Jeszcze jednym mankamentem jest spore podciśnienie w kadłubie, niby wloty powietrza są duże ale silnik zasysał również powietrze przednimi drzwiami podwoziowymi. Powodowało to zamykanie przednich drzwi podczas startu. W trakcie lotu gdy silnik nie był już na max obrotach podciśnienie spada i drzwi się otwierają. Poradziłem sobie z tym zabudowując całkowicie wnękę podwoziową w kadłubie. Teraz już drzwi same się nie zamykają. Ogólnie model lata fajnie i powoli się z nim oswajam.

Zamieszczam zdjęcia z lotu na Warbirds. Może ktoś ma jakiś filmik?

 

2118333923_phoca_thumb_l_dsc_6587copy.jpg.b11d56f3ff1062552c391c86d838c30c.jpg1956696961_phoca_thumb_l_dsc_6589copy.jpg.29d746bad013d2aec86a3dc39d9086f6.jpg661581582_phoca_thumb_l_dsc_6590copy.jpg.b06dbc5e19c574786ea5e67b303f6617.jpg843108671_phoca_thumb_l_dsc_6597copy.jpg.4f178af76067e3d1b176194ada7f1462.jpg

Piotrze, nie marudz...model piekny, lata realistycznie....Gratulacje

Opublikowano

Właśnie. Świetny model, a przeważnie zawsze tak jest że po oblocie czy kilku pierwszych lotach trzeba zrobić jakieś drobne poprawki.

 

Opublikowano

Wydaje mi się że podciśnienie występuje tylko gdy model stoi i przy starcie. W locie powietrze siłą rozpędu pchane jest wlotami. Zresztą drzwi podwoziowe otwierają się w locie co świadczy o spadku podciśnienia. Zobaczymy w praktyce. 

Opublikowano

Z moich obserwacji na lotniskach w niemczech, to podcisnienie to normalka. Widywałem nawet że kadłub potrafił się "wsysnąć" do środka oczywiście to było jakieś ~1cm tak na oko. Jakoś nikt tym się nie przejmował a jak pokazałem to gościowi raz to machnął reką. Czyli to norma na to wychodzi,  a te modele używane intensywnie były. (laminat o ile to jakaś różnica) 

Opublikowano

Opisane przez Piotra zjawisko zasysania powietrza do kadłuba na skutek przepływu dolotowego modelarskiego TSO nosi nazwę implozji. W samolocie LALA-1 (doświadczalny antek z napędem odrzutowym) implozji ulegał cały  tunel dolotowy silnika turboodrzutowego (źle policzony i wykonany). Dlatego dobrze zaprojektowany napęd silnikiem turboodrzutowym powinien mieć w kadłubie dyszę dolotową i wylotową gazów. Jeżeli nie to będzie niszczony kadłub lub będą targane klapki, drzwi bombowe, etc.

Opublikowano
22 godziny temu, Matijus napisał:

Z moich obserwacji na lotniskach w niemczech, to podcisnienie to normalka. Widywałem nawet że kadłub potrafił się "wsysnąć" do środka oczywiście to było jakieś ~1cm tak na oko. Jakoś nikt tym się nie przejmował a jak pokazałem to gościowi raz to machnął reką. Czyli to norma na to wychodzi,  a te modele używane intensywnie były. (laminat o ile to jakaś różnica) 

Skutecznym rozwiązaniem takich problemów i zasysanych osłon podwozia jest użycie bypassa:

http://www.angelfire.com/wi/jettech/page3.html

 

Bypass łączy kanały dolotowe z zewnętrznym płaszczem rury wylotowej i z umieszczoną wewnątrz turbiną zupełnie odcina powietrze do sprężarki i opływające turbinę od wnętrza kadłuba.

Jeszcze mała dygresja dotycząca słownictwa. Lotnictwo na ziemiach polskich istnieje ponad sto lat (z czego 43 lata z moim udziałem). W tym czasie dorobiło się bardzo wielu zgrabnych, własnych określeń.

Np. "osłony wnęki podwozia" lub krócej "osłony podwozia", więc nie wypada aby pasjonaci lotnictwa używali kalki z angielskiego (w j. ang. na samolocie gdzie się nie obrócisz są drzwi).

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Zgadza się powinno się używać właściwych określeń po polsku ale niestety większość z nich znam z planów i opisów w języku angielskim, a tam rzeczywiście wszędzie są drzwi. Poprwię się przy kolejnej relacji. Tej jesieni ruszam z budową F100 Super Sobie oczywiście z drewna ;)

Opublikowano
W dniu 1.09.2020 o 13:20, solainer napisał:

Zgadza się powinno się używać właściwych określeń po polsku ale niestety większość z nich znam z planów i opisów w języku angielskim, a tam rzeczywiście wszędzie są drzwi. Poprwię się przy kolejnej relacji. Tej jesieni ruszam z budową F100 Super Sobie oczywiście z drewna ;)

 

Piotrku   ,     podaj  dane nowego modelu .   Plan czy zestaw ?

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Fazy lotu się sprawdziły. Dzięki osobnemu wytrymowaniu  dla otwartego podwozia i osobno dla zamkniętego teraz już nie ma efektu zadzierania. Modelem lata się super i coraz lepiej go poznaje. 

Poniżej fotka z zachodu słońca. 

IMG_20200918_185722.thumb.jpg.e2121e0e2bae2e69107aef2e6ea3b0c4.jpg

  • Lubię to 2
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Skleciłem krótki film z lotów na lotnisku w Pile. Na końcu incydent z lądowaniem ze zgaśniętym silnikem. Mam nieszczelność w instalacji ale nie wiem gdzie. Zgasł w locie na plecach a UAT był pusty. Chyba to już ogarnę dopiero wiosną przed nowym sezonem. 

 

 

  • Lubię to 3
  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Natrafiłem w sieci na zdjęcia mojego wampira. Mam nadzieję, że autor się nie obrazi z powodu, że je tutaj zamieściłem. 

120302895_2780184002201061_6282459317374621535_o.thumb.jpg.27cd9ca81f1acbbd6d3bb39d7fc1f31a.jpg120276259_2780184772200984_5438112066263384813_o.thumb.jpg.2618a313ffe37562a3f2ee33e6f815e9.jpg120222668_2780183905534404_2967496628649537325_o.thumb.jpg.527ee123b1f319f6b161f2f83290c852.jpg120075780_2780184932200968_4264723075109718917_o.thumb.jpg.d32b56663931129309a5c3bc58d2420f.jpg110315440_2723354284550700_3210978459028020239_o.thumb.jpg.f708a969be7199d1c6d7e5ede56ab2de.jpg120236217_2780184948867633_9025022800293183788_o.thumb.jpg.fb163fdc64e2d876127d8c6b6b9bc6eb.jpg

 

 

  • Lubię to 4
  • 1 rok później...
Opublikowano

Niestety dziś zakończył żywot mój wampir. Ubiłem go przez głupi błąd w locie na plecach zaciągając do siebie wysokość po chwilowej stracie orientacji.  Niestety zniszczony jest doszczętnie także to definitywny koniec tego modelu. Szkoda bo to był naprawdę udany samolot.

IMG-20220820-WA0001.thumb.jpg.2e94a6505cefa394377e95ef9ec66269.jpg

 

IMG-20220820-WA0005.thumb.jpg.5285d08700d300d855efc27f11cfe332.jpg

 

  • Zmieszany 1
Opublikowano

Ahhh, cały fun tego hobby ?
Moje najszczersze wyrazy współczucia!
Trzymam kciuki by F100 prowadził się równie przyjemnie jak wampirek.
Zostawiasz sobie jakąś cząstkę na pamiątkę włożonej pracy czy wszystko idzie na podpałkę do grilla?

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.