Skocz do zawartości

DH 100 Vampire MK 1


solainer
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
1 godzinę temu, solainer napisał:

Wamipir latał na Warbisrds w Bobrownikach. Co prawda dopiero w niedzielę ale dobre i to. W sobotę jakoś nie mogłem się przełamać by latać nim i F86.

Spostrzeżenia po kilku lotach. Musiałem zaprogramować fazy lotu dla z osobnym trymowaniem dla otwartego i zamkniętego podwozia. Co ciekawe to nie wypuszczenie klap powoduje zadzieranie nosa tylko wypuszczenie podwozia. Z wypuszczonym podwoziem model wymaga oddania o około 5-6 ząbków trymera wysokość. Po schowaniu na takim trymie nos opada i znów trzeba podciągnąć na 0. Jeszcze jednym mankamentem jest spore podciśnienie w kadłubie, niby wloty powietrza są duże ale silnik zasysał również powietrze przednimi drzwiami podwoziowymi. Powodowało to zamykanie przednich drzwi podczas startu. W trakcie lotu gdy silnik nie był już na max obrotach podciśnienie spada i drzwi się otwierają. Poradziłem sobie z tym zabudowując całkowicie wnękę podwoziową w kadłubie. Teraz już drzwi same się nie zamykają. Ogólnie model lata fajnie i powoli się z nim oswajam.

Zamieszczam zdjęcia z lotu na Warbirds. Może ktoś ma jakiś filmik?

 

2118333923_phoca_thumb_l_dsc_6587copy.jpg.b11d56f3ff1062552c391c86d838c30c.jpg1956696961_phoca_thumb_l_dsc_6589copy.jpg.29d746bad013d2aec86a3dc39d9086f6.jpg661581582_phoca_thumb_l_dsc_6590copy.jpg.b06dbc5e19c574786ea5e67b303f6617.jpg843108671_phoca_thumb_l_dsc_6597copy.jpg.4f178af76067e3d1b176194ada7f1462.jpg

Piotrze, nie marudz...model piekny, lata realistycznie....Gratulacje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że podciśnienie występuje tylko gdy model stoi i przy starcie. W locie powietrze siłą rozpędu pchane jest wlotami. Zresztą drzwi podwoziowe otwierają się w locie co świadczy o spadku podciśnienia. Zobaczymy w praktyce. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z moich obserwacji na lotniskach w niemczech, to podcisnienie to normalka. Widywałem nawet że kadłub potrafił się "wsysnąć" do środka oczywiście to było jakieś ~1cm tak na oko. Jakoś nikt tym się nie przejmował a jak pokazałem to gościowi raz to machnął reką. Czyli to norma na to wychodzi,  a te modele używane intensywnie były. (laminat o ile to jakaś różnica) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisane przez Piotra zjawisko zasysania powietrza do kadłuba na skutek przepływu dolotowego modelarskiego TSO nosi nazwę implozji. W samolocie LALA-1 (doświadczalny antek z napędem odrzutowym) implozji ulegał cały  tunel dolotowy silnika turboodrzutowego (źle policzony i wykonany). Dlatego dobrze zaprojektowany napęd silnikiem turboodrzutowym powinien mieć w kadłubie dyszę dolotową i wylotową gazów. Jeżeli nie to będzie niszczony kadłub lub będą targane klapki, drzwi bombowe, etc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Matijus napisał:

Z moich obserwacji na lotniskach w niemczech, to podcisnienie to normalka. Widywałem nawet że kadłub potrafił się "wsysnąć" do środka oczywiście to było jakieś ~1cm tak na oko. Jakoś nikt tym się nie przejmował a jak pokazałem to gościowi raz to machnął reką. Czyli to norma na to wychodzi,  a te modele używane intensywnie były. (laminat o ile to jakaś różnica) 

Skutecznym rozwiązaniem takich problemów i zasysanych osłon podwozia jest użycie bypassa:

http://www.angelfire.com/wi/jettech/page3.html

 

Bypass łączy kanały dolotowe z zewnętrznym płaszczem rury wylotowej i z umieszczoną wewnątrz turbiną zupełnie odcina powietrze do sprężarki i opływające turbinę od wnętrza kadłuba.

Jeszcze mała dygresja dotycząca słownictwa. Lotnictwo na ziemiach polskich istnieje ponad sto lat (z czego 43 lata z moim udziałem). W tym czasie dorobiło się bardzo wielu zgrabnych, własnych określeń.

Np. "osłony wnęki podwozia" lub krócej "osłony podwozia", więc nie wypada aby pasjonaci lotnictwa używali kalki z angielskiego (w j. ang. na samolocie gdzie się nie obrócisz są drzwi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Zgadza się powinno się używać właściwych określeń po polsku ale niestety większość z nich znam z planów i opisów w języku angielskim, a tam rzeczywiście wszędzie są drzwi. Poprwię się przy kolejnej relacji. Tej jesieni ruszam z budową F100 Super Sobie oczywiście z drewna ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.09.2020 o 13:20, solainer napisał:

Zgadza się powinno się używać właściwych określeń po polsku ale niestety większość z nich znam z planów i opisów w języku angielskim, a tam rzeczywiście wszędzie są drzwi. Poprwię się przy kolejnej relacji. Tej jesieni ruszam z budową F100 Super Sobie oczywiście z drewna ;)

 

Piotrku   ,     podaj  dane nowego modelu .   Plan czy zestaw ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Skleciłem krótki film z lotów na lotnisku w Pile. Na końcu incydent z lądowaniem ze zgaśniętym silnikem. Mam nieszczelność w instalacji ale nie wiem gdzie. Zgasł w locie na plecach a UAT był pusty. Chyba to już ogarnę dopiero wiosną przed nowym sezonem. 

 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 1 rok później...

Niestety dziś zakończył żywot mój wampir. Ubiłem go przez głupi błąd w locie na plecach zaciągając do siebie wysokość po chwilowej stracie orientacji.  Niestety zniszczony jest doszczętnie także to definitywny koniec tego modelu. Szkoda bo to był naprawdę udany samolot.

IMG-20220820-WA0001.thumb.jpg.2e94a6505cefa394377e95ef9ec66269.jpg

 

IMG-20220820-WA0005.thumb.jpg.5285d08700d300d855efc27f11cfe332.jpg

 

  • Zmieszany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ahhh, cały fun tego hobby 😕
Moje najszczersze wyrazy współczucia!
Trzymam kciuki by F100 prowadził się równie przyjemnie jak wampirek.
Zostawiasz sobie jakąś cząstkę na pamiątkę włożonej pracy czy wszystko idzie na podpałkę do grilla?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.