f2cmariusz Opublikowano 20 Grudnia 2018 Opublikowano 20 Grudnia 2018 te pierwsze wały korbowe zostały wykonane ze stali konstrukcyjnej stopowej do azotowania. Azotowanie czyli utwardzenie powierzchni przez nasycenie tejże powierzchni gotowego wyrobu azotem. W komorze w temperaturze i czasie tak aby grubość warstwy utwardzonej wynosiła około 0,01 do 0,012 mm. A gotowy wyrób powstał na tokarce CNC z dokładnością 0,004 mm. Tak cienkie utwardzone tlenkami azotu warstwy wypada zatem tylko wypolerować. (trzy powierzchnie współpracujące z panewką) Jak nadać powierzchni wysoką refleksyjność? W formach wtryskowych gniazda gdzie formuje się detal który ma się błyszczeć poleruję powierzchnię gniazda. I dopiero do azotu. Bo trudno jest coś polerować co ma 1200 HV. Dziś jeszcze nie mam pojęcia ale pojadę do osoby co na co dzień ma z tym do czynienia i myślę że będę wiedział. Czyli utwardzenie miejsc które pracują zostawiając elastyczny rdzeń jest realny w moich warunkach. Zatem teraz należy dobrać stal konstrukcyjną stopową do azotowania co by móc wały zgrubnie potoczone obrobić cieplnie w temperaturze o 30 stopni wyższej niż temperatura azotowania. ( Mam od dawna dobraną z tym że ja muszę kupić 50 mm razy 50 sztuk = 2,5 mb a handluje się 6-cio metrowymi sztangami) Potoczyć CNC na gotowo jak teraz i po azotować. Wszystkie etapy produkcji dokumentuję fotograficznie w celu uzyskania powtarzalności na przyszłość. Taki jest plan. Hurtowni stali także jest parę koło Warszawy. Tylko działać.
kojani Opublikowano 20 Grudnia 2018 Opublikowano 20 Grudnia 2018 ...... A gotowy wyrób powstał na tokarce CNC z dokładnością 0,004 mm. ..... To chyba jakaś pomyłka z ilością zer, 4 mikrony trudno uzyskać w szlifowaniu.
mike217 Opublikowano 20 Grudnia 2018 Opublikowano 20 Grudnia 2018 Czy ja wiem, szlifuje się w pojedynczych mikronach a cztery to prawie pół setki... 1
RomanJ4 Opublikowano 20 Grudnia 2018 Opublikowano 20 Grudnia 2018 Jak CNC ma DRO z rozdzielczością 0,0005(tyle lub nawet 0,0001 mają typowe liniały optyczne), to czemu nie miało by być 0,004, Problemem tu może być chropowatość Ra po narzędziu a nie wymiar, każdy nóż ma promień wierzchołka rε większy niż promień rε wierzchołka/ów ziarna ścierniwa... http://fabisiak.ps.pl/stud/dypl/maly/wwst1.htm dla porównania http://www.irmex.eu/doki/tabela-maksymalne-parametry-obrobki.pdf A przy okazji, może się przyda (w/g Diamos http://www.diamos.eu/2012-11-23-08-17-17/k2-sample/sciernice-do-ostrzenia-pcd-pcbn-serii-pcd-micro )
kojani Opublikowano 21 Grudnia 2018 Opublikowano 21 Grudnia 2018 ... dla porównania Ra.jpg http://www.irmex.eu/doki/tabela-maksymalne-parametry-obrobki.pdf ........ Mała uwaga porządkowa - przywołana tabela wartości chropowatości Ra korzysta z już nieaktualnych oznaczeń. Poniżej porównanie starych i nowych oznaczeń:
f2cmariusz Opublikowano 21 Grudnia 2018 Opublikowano 21 Grudnia 2018 na co dzień używane przeze mnie pokrętła ze skalą jak na fotografiach: szlifierka na płasko oś Z (skala w calach) Działka elementarna 0,00254 mm. Szlifierka na płasko TOS oś Z Działka elementarna 0,001 mm.
AndrzejC Opublikowano 21 Grudnia 2018 Opublikowano 21 Grudnia 2018 Pięknie te mikrony wychodzą, tylko po co, jak panewki mają luz w przedziale + 0,05-0,1 ? Dalej uważam, że w silniku samosmary to nie jest najlepszy pomysł... A jak będzie szlifowany, czy polerowany czop wału? A.C.
bubu2 Opublikowano 21 Grudnia 2018 Opublikowano 21 Grudnia 2018 Łożyska samosmarujące sprawdzają się wszędzie tam, gdzie zanieczyszczenia lub inne oleje niż użyte w łozysku, nie mają do niego dostępu. W przeciwnym razie pory łożyska się zaklejają i przestają one być samosmarujące. Jak będzie się to sprawdzało w silniku spalinowym, gdzie smarowanie odbywa się różnymi olejami i zapewne nie takimi, jakimi się nasyca samosmary?
f2cmariusz Opublikowano 21 Grudnia 2018 Opublikowano 21 Grudnia 2018 jaki będzie luz między dwoma panewkami a wałem korbowym to dopiero się okaże jak zmontujemy za ciasny zestaw i w trakcie docierania silnika stosownie wyluzujemy panewki albo założymy odpowiednio mniejszej średnicy wał wybrany z całego typoszeregu... Ta dyskusja jest także już pretekstem do zbudowania stojanki do SIM 2b w celu wiarygodnych pomiarów luzu na wale korbowym. Na pewno wypracujemy stosowną wiedzę dotyczącą luzu między dwoma panewkami a wałem korbowym w sposób doświadczalny... A dokładność wykonania poszczególnych detali jest mi bardzo potrzebna bo gwarantuje to powtarzalny montaż. I na pewno jeśli pierwsze detale będą ze sobą dopasowywane ręcznie to odpowiednio nanosząc poprawki wymiarowe i tolerancje wykonawcze pragnę sobie zapewnić komfort montażu. co do czopa wału. Już napisałem że utwardzenie powierzchni po przez azotowanie jest na bardzo małej głębokości i tylko w grę wchodzi polerowanie. Ale polerowanie przed azotowaniem polerowanie po azotowaniu to tylko wytarcie albo delikatne starcie nalotu.
mike217 Opublikowano 21 Grudnia 2018 Opublikowano 21 Grudnia 2018 Potwierdzam nasmarowane samosmaru smarem stałym momentalnie powoduje jego wycieranie .
f2cmariusz Opublikowano 21 Grudnia 2018 Opublikowano 21 Grudnia 2018 W przeciwnym razie pory łożyska się zaklejają i przestają one być samosmarujące. Jak będzie się to sprawdzało w silniku spalinowym, gdzie smarowanie odbywa się różnymi olejami i zapewne nie takimi, jakimi się nasyca samosmary? Słuszna uwaga!!! Przestaną na pewno samosmarować bo mało kto płucze silnik po lataniu. A ja używam rycyny i wiem jak resztki się skawalają... Z autopsji jako czynny zawodnik jest mi to znane. Koniec zawodów. Modele do walizki i do domu. Co najwyżej zanim zamknę wieko walizy cały silnik płuczę WD 40. No ale po to w paliwie jest olej aby to dalej działało i smarowało się. Ja się wcale nie upieram przy montażu tych panewek co już mam. Jak się nie sprawdzą na pewno będą inne (lepsze).
f2cmariusz Opublikowano 25 Grudnia 2018 Opublikowano 25 Grudnia 2018 cierpliwie czekam na oryginalny nie używany jak na zamieszczonych fotografiach. Dostawa dopiero w połowie stycznia. Niezbędny aby powstała kompletna dokumentacja wszystkich elementów Brakuje śruby kompresyjnej, elementów gaźnika, zbiornika paliwa, tarczy oporowej do śmigła. Na tej fotografii w towarzystwie Vella VT 11 To diesel o pojemności 02 ccm.
Grifon Opublikowano 25 Grudnia 2018 Opublikowano 25 Grudnia 2018 Nafte jeszcze ktoś sprzedaje czy trzeba samemu kręcić?
jarek996 Opublikowano 25 Grudnia 2018 Opublikowano 25 Grudnia 2018 Silnik mnie szczerze tak sobie interesuje ( choc przyznam , ze sledze relacje ) , ale ta madziarska butelka ze sliwowica w tle ! To jest wlasnie to co lubie P.S. to jakis wegierski kacik ? Kostka Rubika , wegierska SZILVA ( czytamy SILVA ) .........
Grifon Opublikowano 25 Grudnia 2018 Opublikowano 25 Grudnia 2018 O paliwie do samozapłonu to ja na poważnie mam MK 17 i dobre wspomnienia z modelami na uwięzi.
f2cmariusz Opublikowano 25 Grudnia 2018 Opublikowano 25 Grudnia 2018 wielokrotnie jak byłem przy tankowaniu samolotu z takim napisem JET A-1 na wlewie to nie było problemu z naftą JET A-1. I to aktualnie chyba jedyne źródło pozyskania w miarę znanego pochodzenia składnika paliwa do samozapłonu. Bo co jest w nafcie oświetleniowej to nie mam pojęcia i chyba mało kto wie... ETER DIETYLOWY i olej rycynowy jak przed chwilą patrzyłem bez problemu jest do kupienia choćby na Allegro. Sama rycyna generuje dużo nagaru więc warto zmieszać z dowolnym olejem współczesnym przeznaczonym do dwusuwu. Także dostępnym na Allegro. Bo taki olej posiada dodatki zmniejsza poziom osadów wysokotemperaturowych w komorze spalania(NAGARU).
Grzesiek Opublikowano 26 Grudnia 2018 Opublikowano 26 Grudnia 2018 Nie zupełnnie bez problemu.Zadaja dane firmy.Na osobe fizyczną nie wiem czy sprzedadzą.A pytanie do Mariusza,dlaczego akurat musi byc nafta?Zawsze lalem Eter 50% olej napedowy 30% olej samochodowy 10% rycyna 10%
f2cmariusz Opublikowano 26 Grudnia 2018 Opublikowano 26 Grudnia 2018 oczywiście że żądają. Tak to współcześnie funkcjonuje i chyba dla każdego jest to naturalne. Ale to dotyczy jak kupuję w hurtowni. Osobiście na Allegro nigdy nikt ode mnie niczego więcej nie żądał poza adresem miejsca wysyłki i zapłaceniem za towar czasami z góry czasami przy odbiorze Nafta brana w niewielkich ilościach bezpośrednio przy hangarze gdzie stacjonują samoloty na tą naftę jest na pewno naftą która jest z komponentów uzyskanych w ściśle określonym przez normy zakładowe reżimie technologicznym. To dotyczy także transportu na samo lotnisko i tam przechowywanie. Jak lataliśmy na zwykłej nafcie prymusówce to różne partie się tej nafty trafiały w butelkach półlitrowych. Dopiero jak dotarłem do rozlewni tej nafty a adres był na nalepce to zobaczyłem że na tej samej linii rozlewniczej wszelkie płyny były rozlewane. I wcale nie była czyszczona między zmianą czynnika linia rozlewnicza !!! Olej napędowy. Także byłem na lataniu gdzie koledzy mieli paliwo zrobione na bazie oleju napędowego. Silnik ich i mój pracował ale zupełnie na innych nastawach kompresji I z tego co pamiętam pętli pod pułapem nie byłem wstanie wykonać na paliwie na bazie oleju napędowego. Po prostu w skład oleju napędowego wchodziła nie tylko ta nasza nafta ale i inne węglowodory. Na pewno parafinowe węglowodory były bo walczyłem z tym w mroźną zimę w kolegi Oplu Kadecie.
Paweł Prauss Opublikowano 26 Grudnia 2018 Autor Opublikowano 26 Grudnia 2018 A co za problem podać dane jakiejkolwiek firmy...i dowolny adres wysyłki. Olej napędowy to też nafta tylko niezbyt czysta...kiedyś była dobrej jakości prymusówka, ale te czasy bezpowrotnie minęły. O widzę że pisaliśmy z Mariuszem w tym samym czasie ????
Rekomendowane odpowiedzi