Jump to content
pawel4090

Nowości o dronowych przepisach

Recommended Posts

Zanim dojdzie to do naszego kraju, zostanie stworzona odpowiednia infrastruktura to minie ładnych parę lat. Miałem przyjemność uczestniczyć w Droniadzie 2019 w Katowicach i nie ma się co kryć ale jestem delikatnie ciut w tyle. Wykorzystanie komercjalne dronów w naszym kraju kuleje po czym np w Australii można sobie zamówić pogrzeb dronem, czyli rozsypanie prochów np nad wybrzeżem czy też lasem. Chętnych na taki pochówek jest wbrew pozorom bardzo dużo. Dalej idąc np dostarczanie posiłków i wiele wiele innych. U nas najbardziej się przyjęło filmowanie wesel :P w każdym bądź razie parę lat im to zajmie ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślałem, że zapowiada się fajna dyskusja, ale chyba się myliłem ...  wypisuje się z tematu. Życzę owocnej dyskusji Panowie ;) pozdrawiam 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nowe przepisy, w tym obowiązkowe rejestrowanie dronów, modeli itd., są faktem, a nie mrzonką przyszłości.

 

Było już o tym na tym forum. Można poczytać od tego postu: https://pfmrc.eu/index.php/topic/34335-projekt-rozporządzenia-do-prawa-lotniczego/?p=749692

 

Fajnie jest to streszczone tutaj: http://www.swiatdronow.pl/dronowe-prawo-unijne-zacznie-obowiazywac-od-czerwca-2020-roku

 

A gdyby ktoś wątpił, że ULC nic nie zrobi, to się myli: http://www.swiatdronow.pl/wdrazanie-przepisow-ue-dla-dronow-informacje-od-ulc

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czarek, chyba jeszcze nie wszyscy modelarze lotniczy załapali o co biega. Może warto wypunktować to co istotne. Cytuję.

 

 

... od dnia 1 lipca 2020 przestaną obowiązywać krajowe przepisy i procedury państw członkowskich UE, dedykowane dla cywilnych użytkowników bezzałogowych statków powietrznych. (czytaj: modeli latających)...

 

 

... Jedną z największych zmian będzie brak podziału na loty o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na loty inne niż sportowe i rekreacyjne. Dotychczasowe komercyjne wykorzystanie BSP możliwe jedynie dla posiadaczy świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego UAVO w większości przypadków stanie się ogólnodostępne. Z drugiej strony, na użytkowników , którzy latają całkowicie dla zabawy, spadną dodatkowe obowiązki, które do tej pory ich nie dotyczyły. ...

 

 

 

...

Pojawi się klasyfikacja wykonywanych lotów, podzielona na kategorie: otwartą, szczególną oraz certyfikowaną. Podział został dokonany w oparciu o stopień ryzyka wykonywanych operacji lotniczych.

Kategoria otwarta, przeznaczona będzie dla lotów wykonywanych w warunkach VLOS, o najniższym stopniu ryzyka. Niskie ryzyko mają zapewnić jasno określone zasady, definiujące między innymi dopuszczalne masy startowe eksploatowanych BSP, ich wyposażenie, prędkości lotu, maksymalną energię kinetyczną uderzenia czy odległość od pojedynczych osób jak i zgromadzeń osób. ...

 

Latanie jedynie małymi modelami (zabawkami) do 250g nie będzie wymagało większego zachodu poza tym, że zakazane ma być latanie nad zgromadzeniami osób!

 

 

... W kategorii otwartej, każda osoba chcąca latać dronem (czytaj: modelem latającym) o masie powyżej 250g (do 900g). będzie musiała przejść proste szkolenie on-line oraz zaliczyć test on-line potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy teoretycznej. Urząd Lotnictwa Cywilnego planuje opracowanie i udostępnienie takich szkoleń na swojej stronie internetowej. W związku z powyższym będą one łatwo dostępne dla szerokiego grona odbiorców. Dla wszystkich użytkowników dronów o masie powyżej 250g., stworzony zostanie również internetowy system obowiązkowej rejestracji. ...

 

 

... bezzałogowce o masie startowej do 4 kg (od 900g) (tak jak większość modeli budowanych na tym forum). (podkategoria A2) będą wymagały już od pilota, uzyskania Certyfikatu Kompetencji Pilota BSP, będącego w pewnym zakresie odpowiednikiem obecnego świadectwa kwalifikacji UAVO. Aby otrzymać powyższy dokument będzie wymagane zaliczenie nadzorowanego egzaminu teoretycznego (aktualnie ULC jest na etapie ustalania z EASA jak ma być realizowany taki egzamin) jak również oświadczenie o wystarczających umiejętnościach praktycznych. Podkategoria A2, dzięki powyższym wymaganiom umożliwi latanie w odległości poziomej 30m od osób postronnych, lub w odległości 5 metrów jeżeli BSP posiada uruchomiony tryb niskiej prędkości, który będzie wymagany od BSP produkowanych w przyszłości....

 

 

Modelarze będą mogli latać na odrębnych zasadach jednak w tym celu, zrzeszeni w klubach lub stowarzyszeniach modelarstwa lotniczego będą musieli uzyskać zgodę i warunki od Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

 

Wkrótce opublikujemy więcej, bardziej szczegółowych informacji w zakresie wprowadzenia nowego prawa. Przypominamy, że będzie ono obowiązywało od połowy 2020r.

 

... niestety  w tym hobby robi się coraz bardziej pod górkę z koniecznością posiadania coraz bardziej grubego portfela (jeśli ktoś na poważnie planuje zajmować się modelarstwem lotniczym)! :rolleyes:

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Będzie się działo w przyszłym roku. Tak jak się należało spodziewać modelarze w aeroklubach i stowarzyszeniach być może będą mieli łatwiej co w sumie ma jakiś sens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raczej stowarzyszeniach bo aerokluby (przynajmniej krakowski - wpisowe 100pln, pełna miesięczna składka sekcji modelarskiej 100pln lub wpisowe 100pln + miesięczna składka podstawowa 40pln + równowartość 20godzin społecznych x20pln=400pln netto. Przy czym nie wiadomo, czy podane kwoty poza wartością godzin są brutto, czy netto i czy można dowolnie wybrać składkę podstawową + godziny ) mają wysokie składki.

 

Pożyjemy i zobaczymy jak nasze aerokluby i zagraniczne rozwiążą ten problem. Pewnie będzie trzeba wyrobić licencję i latać pod parasolem stowarzyszeń i aeroklubów co może będzie dobre bo skoro już jest licencja to łatwiej zdecydować się jechać na zawody tym bardziej że może na zawodach będzie jedyna szansa aby polatać dalej i wyżej.

 

Ciągle nie do końca jest jasne, czy modelarz, dla uproszczenia czyny zawodnik będzie mógł skonstruować sobie model i nim latać a także zrobić parę sztuk na sprzedaż.

Jeżeli nie to będzie dramat.

 

Ale nie mam też złudzeń, że sporo osób wycofa się z modelarstwa lotniczego a część będzie latać na łące w lesie sprzętem, który nie będzie wysyłał danych dot. lotu i operatora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawe czy modelarstwa dotkną podobne absurdy jak np. ten o którym mówił mi kolega spadochroniarz. W momencie skoku staje się on pilotem dwóch statków powietrznych jednocześnie, spadochronu podstawowego i zapasowego ;) .

Bardzo mnie ciekawi jak podejdą do kraks modeli latających, no bo np. budujesz model, rejestrujesz i w pierwszym locie go rozbijasz. Następnie bierzesz skrzydła i inne czesci które ocalały, używasz ich w innym modelu i pojawia sie dylemat czy to ten sam statek powietrzny czy inny. Widzę tu robotę dla tabuna prawników, Komisji Badania Wypadków Lotniczych i.. niemały potencjał kabaretowy.. . Na przykład newsy o dzielnej Policji która wykryła skład nielegalnych modeli latających i zatrzymała przestepcę modelarza który nielegalnie wytwarzał bezpilotowe obiekty latajace bez wymaganego zezwolenia.

Panowie, to że Polska dostosowuje swoje prawo do Unijnego, to nie znaczy że bedzie ono mniej absurdalne. Podobne historie są wokół "Ustawy o Broni i Amunicji" i okolic. Zawsze jest tak że jak wszechwiedzący urzędnicy zabiorą się za pisanie ustaw z jakiejkolwiek dziedziny to wychodzą rzeczy których w Latajacym Cyrku Monthy Python'a by nie wymyślili, zwłaszcza że u nas jest jakos tak że jeżeli Dyrektywa Unijna czegoś zabrania to wdrażamy to na 120%, ale jeżeli coś luzuje, to "Nie, nie, nie. Ludzie tutaj do tego nie dorośli". Tak jak kolega "Samolocik" napisał, część zrezygnuje, a część zacznie uprawiać partyzanke.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już to widzę jak nasz forumowy kolega czyno zakłada do swojego wyczynowego szerszenia autopilota i idzie na górkę polatać:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akurat Jurek sporo lata zawodniczo, więc założy co przepisy będą wymagały. Ja również.

Bardziej boję się o niektórych lataczy amatorów-kombinatorów oraz o użytkowników modeli z marketów, plaż i komunii :)

Boję się żeby przez nieświadomość lub olanie tematu nie dostali kary.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I tak nikt tego prawa nie będzie respektował:)

Latanie zawodnicze to latanie zawodnicze a latanie w ramach treningu na wszystkich górkach kraju też?

A co z resztą tych ludzi którzy nie są zawodnikami, posiadają modele za sporą kasę i latają dla przyjemności.

Już widzę ich miny jak zaczynają pytać się na forum co zrobić z tym wstrętnym i niedobrym autopilotem.:)

Ciekawe czy zmienią zdanie o tych modelarzach(jak widać proroczych) którzy robią to już teraz.:)

  • Upvote 1
  • Downvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Różnie będzie. Mnie nie stać żeby latać na dziko szybowcem 400m nad ziemią w okolicy lotniska i ryzykować czy jakiś życzliwy mnie podje.e czy nie. 

W ilu % to prawo jest tworzone dla poprawy bezpieczeństwa, a na ile by wyrwać parę zł od ludzi którzy "mają na zabawki" i "przyjemność" to już inny temat. 

 

Chciałbym żeby można było tak jak kiedyś latać wszystkim i niemal wszędzie, ale te czasy już minęły i nigdy nie wrócą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Różnie będzie. Mnie nie stać żeby latać na dziko szybowcem 400m nad ziemią w okolicy lotniska i ryzykować czy jakiś życzliwy mnie podje.e czy nie. 

W ilu % to prawo jest tworzone dla poprawy bezpieczeństwa, a na ile by wyrwać parę zł od ludzi którzy "mają na zabawki" i "przyjemność" to już inny temat. 

 

Chciałbym żeby można było tak jak kiedyś latać wszystkim i niemal wszędzie, ale te czasy już minęły i nigdy nie wrócą.

 

... to prawda nieodwracalna i wcale nie chodzi tylko o zwiększenie bezpieczeństwa (bo idioci zawsze byli, są i będą), a przynajmniej nie jest to główny powód coraz większych restrykcji prawnych jeśli chodzi o modelarstwo lotnicze, jakich jesteśmy świadkami w ostatnich latach! (dlaczego tak jest: czytaj dalej)

 

 

I tak nikt tego prawa nie będzie respektował :)

...

 

... to nie o to chodzi, Marek! ;) Już mniejsza o "uczynnego" kolegę, o którym wspomina wyżej Maciej i przecież nie oznacza to również, że po wejściu w życie nowych regulacji prawnych w pole wyruszą tabuny spec-kontrolerów i patroli policyjnych w celu torturowania bogobjnych modelarzy!  :) Możesz sobie biegać po górkach ze swoim parokilogramowym modelem ile dusza zapragnie, ale ... któregoś razu (np. przez przypadek, zapomnijmy już o tym "koledze" :D  ) napatoszy się patrol, na którego czele będzie dumnie kroczył "policmajster"  ;) Kowalski, który właśnie wrócił ze świeżego szkolenia i będzie chciał się wykazać "wiedzą"...!!!  Chcę przez to powiedzieć, że przepisy prawa, które weszły w życie (często "martwe", jak to się potocznie określa)  obowiązują jednak - to przysłowiowy miecz Domoklesa, który w najmniej spodziewanym momencie może nam głowę "łopciąc", a to na pewno będzie mało przyjemne! (wiem o tym z własnej autopsji) :P

 

...

A co z resztą tych ludzi którzy nie są zawodnikami, posiadają modele za sporą kasę i latają dla przyjemności.

...

 

... a kogo to obchodzi? Chyba najmniej producentów - oni będą chcieli sprzedawać jak najwięcej nowych modeli latających, których produkcja będzie teraz droższa (pewnie będzie miało to odbicie w cenie), bo zgodnie z nowymi przepisami dojdą dodatkowe obowiązki i koszty z tym związane (i to niemałe). :rolleyes:

 

Małym plusikiem w gąszczu restrykcyjnych przepisów jest to, że mają obowiązywać okresy przejściowe. Świadectwa kwalifikacji UAVO będą ważne jeszcze przez rok (do 1 lipca 2021), a zdobycie nowego świadectwa, teraz europejskiego: LUC (i jego utrzymanie) przypominać będzie "drogę pod wysoką górę" - zainteresowanych odsyłam do: artykułu ze "Świata dronów" (część końcowa). Modelami (już używanymi, po wejściu regulacji), które nie będą spełniały wszystkich wymogów, można będzie się cieszyć jeszcze przez dwa lata (do 1 lipca 2022r.)

 

Warto zapoznać się z tymi dokumentami w całości, żeby zobaczyć co "wierchuszka" knuje  ;)  (powyższy link do Świata dronów to streszczenie):

 

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 (40 str. z załącznikami)

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 (27 str. stron z załącznikami)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Po co to wszystko Panowie? Bo idzie nowe: U-space  B) Wspomina się o tym w: ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 (26) podpunkt wstępu (link wyżej). W związku z tym UE chce ujednolicić zasady we wszystkich krajach członkowskich (bezpieczeństwo to tylko pretekst - poniekąd słuszny!).

Rekiny beznesu  ;)  już sobie ostrzą ząbki - będą chcieli na tym "kręcić lody" (na wielka skalę) i modelarze lotniczy (szczególnie nieprzewidywalni "wolni strzelcy") będą niczym korniki dla stolarzy! Myślę, że należy się spodziewać dalszego lobbingu, którego celem będzie wciśnięcie modelarstwa lotniczego do jak "najciaśniejszej dziury" (jedynie płatne stowarzyszenia, kluby, ograniczone do konkretnych lotnisk modelarskich, najlepiej małych i narzuconych z góry zasad funkcjonowania), bo szkodniki przecież (jak zawsze to bywa) trzeba wytępić wszelkimi możliwymi do dyspozycji środkami! :P

 

PS Co to jest U-Space: film1, film2, film3, film4 i z Chin (prace nad powietrznymi taksówkami): film5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może już przestaniemy używać tego niezbyt fortunnego określenia dron :) ? Nowa ustawa wszystkie latadełka wrzuca do 2 worków. BSP i "zabawki".

 

Jak walczyć z uspace?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W obecnym prawie są dwa worki: Modele latające i BSP.

W nowym worków będzie cała masa :D C1, C2, C3, C4, Home build, Szczególne, Cetryfikowane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nowe przepisy, w tym obowiązkowe rejestrowanie dronów, modeli itd., są faktem, a nie mrzonką przyszłości.

 

Było już o tym na tym forum. Można poczytać od tego postu: https://pfmrc.eu/index.php/topic/34335-projekt-rozporządzenia-do-prawa-lotniczego/?p=749692

 

Fajnie jest to streszczone tutaj: http://www.swiatdronow.pl/dronowe-prawo-unijne-zacznie-obowiazywac-od-czerwca-2020-roku

 

A gdyby ktoś wątpił, że ULC nic nie zrobi, to się myli: http://www.swiatdronow.pl/wdrazanie-przepisow-ue-dla-dronow-informacje-od-ulc

 

Chciałoby się zapytać: "czy to dzieje się naprawdę?" Czy osobnicy tworzący takie .... "zbiory przepisów", posiadają potwierdzoną (może jakimiś badaniami ?), zdolność rozumowania?

Ale to już zdecydowanie zadanie dla specjalistów z branży medycznej.

Jednakże, utkwiło mi szczególnie pojęcie, którego nijak nie potrafię wyrzucić z pamięci "tryb niskiej prędkości"

Przeraża mnie jednak to, że znajdzie się idiota, który zatwierdzi "to", jako obowiązujące prawo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.