Jump to content
pawellis19@gmail.com

Jak to z tymi spalinówkami jest...

Recommended Posts

Witam,

na forum jestem nowy, poszukuję informacji (różnych) na temat spalinowych silników modelarskich, mam nadzieję że pomożecie.

 

Od paru lat tworzę, testuję itp różne modele silników, i pojazdów. Mam dostęp do bogatego parku maszynowego i nie małe umiejętności w projektowaniu i konstruowaniu. Niestety mało obycia mam z latającymi modelami RC z spalinowymi silnikami w realnym użytkowaniu.

Razem z kolegą z pracy chcielibyśmy stworzyć coś takiego od podstaw.

Tak, wiem ile rzeczy trzeba wziąć pod uwagę, i nie, nie jest to słomiany zapał z przelotną chęcią "stworzenia" czegoś nieziemskiego.

Coś w tej kwestii się nam udało... ;)

 

Nie mniej jednak potrzebuję paru (no może trochę więcej) informacji.
Uprzedzam, że mogą to być pytania banalne i na większość z nich po części znam odpowiedź, ale chciałbym żeby wypowiedzieli się w tym temacie inni, bardziej zaawansowani użytkownicy spalinówek, a nóż może coś mi umknęło: 

 

1) Wady i zalety silników spalinowych w modelach? Wasza opinia.
 
2) Wpływ silnika spalinowego na sterowność modelu?
 
3) Czy rodzaj modelu wykonanie i konstrukcja ma wpływ na dobór silnika spalinowego?
Jasne że ma, bardziej chodzi o to; jaki wpływ?
 
4) Czego Wam brakuje w siniku spalinowym w modelu?
Np. funkcja ładowania baterii lub zasilania, rozrusznik itp.
 
5) Najważniejsze wg Was parametry silnika modelu (moc, pojemność, skok, obroty)?
Które z nich mają wg Was największe znaczenie a które drugorzędne. 
 
6) Dlaczego w silnikach do modeli latających (a przynajmniej w większości) skok tłoka jest większy niż jego średnica (w "normalnej" wielkości samolotach jest odwrotnie)?
To już pytanie bardziej techniczne ale niezwykle znaczące!
 
7) Czy gaźnik to jedyne rozsądne rozwiązanie?
Chodzi mi o to że w większości spalinówek o małej pojemności stosuje się gaźnik, jednak w dużych modelach przy zastosowaniu silników o dużej pojemności spotkałem się z wtryskiem. Co Wy na to? ma to sens? Czy w ogóle ktoś z Was miał z czymś takim odczynienia?
 
8) Czy jeśli chodzi o pojemność silnika, lepiej wypadają wielocylindrowe jednostki, czy jednocylindrowe?
Właściwie to powinienem zadać pytanie na podstawie przykładu:
Lepszy silnik 2-cylindrowy czy silnik o tej samej pojemności ale 4-cylindrowy? -proszę to traktować jako przykład!
 
Będę miał jeszcze parę pytań, ale na początek te wystarczą.
Uprzejmie proszę o unikanie odpowiedzi które nie wnoszą nic sensownego w powyższy temat ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

O matulu. Duża część z tych infantylnych pytań wynika z totalnego braku doświadczenia z silnikami spalinowymi w modelarstwie.

Aby nabrać doświadczenia zbuduj modele odpowiednio na silnik 2.5cm3, 4cm3, 6.5cm3 na 10cm3 i 20cm3 i zobaczysz z czym to się je. Każdy z tych modeli ma inną "charakterystykę" i kupuje się je dla innych celów. Ciężko będzie odpowiedzieć na wszystkie zadane pytania w kontekście jednej pojemności. To prawie tak jakbyś chciał porównać silnik od Fiata 126p z silnikiem Mazdy 6.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja powiem Ci bardzo ogólnie. W silnikach modelarskich najważniejszym parametrem jest stosunek mocy do wagi. 

Waga to jest priorytet i od tego się zaczyna dobieranie silników spalinowych ale nie tylko do modelu. 

Silnik o pojemności 1,5cm3 nie uciągnie modelu o wadze 10kg. I na odwrót, silnik o wadze 1kg nie poleci w modelu o wadze 100g

Czym mniejsza waga silnika i czym większa moc silnika tym lepiej.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja powiem Ci bardzo ogólnie. W silnikach modelarskich najważniejszym parametrem jest stosunek mocy do wagi. 

Waga to jest priorytet [...]

 

Bingo! Do tego dodałbym jeszcze tylko trwałość :)

Co z tego, że zrobimy wyżyłowany silnik, który nie przetrwa 1 sezonu.

Inaczej tylko niektórzy pozwolą sobie na zakup takiego wyczynowego silnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pierwsze zdanie pierwszej odpowiedzi i od razu strzal w dziesiatke.

Watek posiada wysoki potencjal do "zagotowania". Pytania tak banalne i ogolnikowe, ze nawet nie wiadomo, w ktorym miejscu zaczac, by udzielic w miare rzeczowej odpowiedzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pierwsze zdanie pierwszej odpowiedzi i od razu strzal w dziesiatke.

Watek posiada wysoki potencjal do "zagotowania". Pytania tak banalne i ogolnikowe, ze nawet nie wiadomo, w ktorym miejscu zaczac, by udzielic w miare rzeczowej odpowiedzi.

 

Mowa jest o potencjale i jakimś doświadczeniu, a pytania w stylu budowania "latającego lotniskowca".

Bardzo chętnie zobaczę projekt silnika - tylko budujący chyba sam nie wie czego chce (sądząc po zadanych pytaniach).

 

Albo ja jestem jakiś dziwny i nie rozumiem po co te pytania. Np "Wpływ silnika spalinowego na sterowność modelu"? whaaat?  :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Albo ja jestem jakiś dziwny i nie rozumiem po co te pytania. Np "Wpływ silnika spalinowego na sterowność modelu"? whaaat?  :unsure:

No, to jest juz co najmniej nas dwoch dziwnych.

 

Z jednej strony chcialoby sie chlopakowi pomoc, ale z drugiej zastanawiam sie, jakich odpowiedzi udzielic i czy w ogole, bo to sila rzeczy musialoby prowadzic do dosyc gleboko siegajacych wyjasnien (nie wylaczajac zagadnien zahaczajacych o aerodynamike), a w takiej sytuacji lepiej (i bezpieczniej dla atmosfery na forum) byloby odeslac pytajacego do literatury modelarskiej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po pierwsze, dzięki za odpowiedź...

O matulu. Duża część z tych infantylnych pytań wynika z totalnego braku doświadczenia z silnikami spalinowymi w modelarstwie.

Aby nabrać doświadczenia zbuduj modele odpowiednio na silnik 2.5cm3, 4cm3, 6.5cm3 na 10cm3 i 20cm3 i zobaczysz z czym to się je. Każdy z tych modeli ma inną "charakterystykę" i kupuje się je dla innych celów. Ciężko będzie odpowiedzieć na wszystkie zadane pytania w kontekście jednej pojemności. To prawie tak jakbyś chciał porównać silnik od Fiata 126p z silnikiem Mazdy 6.

tak, zgadza się w modelarstwie mam(y) praktycznie zerowe doświadczenie i właśnie dlatego tu jestem.

Faktycznie moje pytanie (pytania) nie oddają jasnej sytuacji.
Spieszę z wyjaśnieniem:
Moim (naszym) celem jest, zaprojektowanie i wykonanie modelarskiego silnika spalinowego.
Celujemy w duży silnik o nie małej pojemności bo to aż około 200 ccm! Tak! wiemy że to gigant!
Jednak najważniejszą informacją jest to, że ma być to silnik gwiazdowy.
Dopiero po wykonaniu i przetestowaniu tego silnika "na ziemi" chcielibyśmy użyć go jako napęd modelu.

Jednak już na początku trzeba mieć konkretne założenia dla takiego silnika a więc potrzebujemy informacji które wykraczają poza naszą wiedzę.
Stworzenie takiego silnika tak, po prostu żeby działał nie jest łatwe ale dla nas wykonalne (w stopniu umiarkowanie trudnym ;P)
Niestety nie mamy doświadczenia jeśli chodzi o latanie takimi modelami dlatego też pytamy specjalistów....

Pytamy również o rzeczy które dla nas wydają się mieć znaczenie (rozruszniki itp) w jakości i łatwości użytkowania silnika z poziomu pilota modelu.

 

 

Ja powiem Ci bardzo ogólnie. W silnikach modelarskich najważniejszym parametrem jest stosunek mocy do wagi. 

Waga to jest priorytet i od tego się zaczyna dobieranie silników spalinowych ale nie tylko do modelu. 

Silnik o pojemności 1,5cm3 nie uciągnie modelu o wadze 10kg. I na odwrót, silnik o wadze 1kg nie poleci w modelu o wadze 100g

Czym mniejsza waga silnika i czym większa moc silnika tym lepiej.

Z tego wynika że najważniejszym czynnikiem będzie waga?
Czy jest jakaś konkretna proporcja wagi silnika do wagi całego modelu?
Na jakiej zasadzie coś takiego powinno się dobierać?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejnymi priorytetami dla przeciętnego modelarza który chce kupić silnik spalinowy to są właśnie koszty eksploatacji.

Jak Przemek poniżej zauważył istotna jest więc jego trwałość. Czy będę musiał wymieniać panewki co lot czy co 4 loty, czy łożyska wytrzymają sezon czy tylko jeden lot.

Bingo! Do tego dodałbym jeszcze tylko trwałość :)

Co z tego, że zrobimy wyżyłowany silnik, który nie przetrwa 1 sezonu.

Inaczej tylko niektórzy pozwolą sobie na zakup takiego wyczynowego silnika.

Ale też samo paliwo bo tu modelarze wydają najwięcej w silnikach spalinowych, oczywiście poza samym zakupem silnika. Paliwożerność to następny element przeciętny jaki modelarz bierze pod uwagę. A czy to ma skok równy średnicy, czy ma gaźnik czy wtrysk to są już drugorzędne sprawy.

 

 

No dobra odpowiem na część Twoich pytań

 

 

1) Wady i zalety silników spalinowych w modelach? Wasza opinia.
Śmierdzą i wkurzają. Pachną i mruczą jak kocurki.
 
2) Wpływ silnika spalinowego na sterowność modelu?
Żadne
 
3) Czy rodzaj modelu wykonanie i konstrukcja ma wpływ na dobór silnika spalinowego?
Jasne że ma, bardziej chodzi o to; jaki wpływ?
Już na to odpowiedziałm. Nie da się polecieć na silniku 1,5cm3 modelem o wadze 10kg.
Moc silnika w modelu musi być minimum 1/5 wagi modelu. Czyli jak silnik może uciągnąć 1-2kg to model może mieć wówczas 6kg
Ale tu opinie są różne. Ja stosuje 1:1 ale są modelarze którzy stosują 1:3
 
4) Czego Wam brakuje w siniku spalinowym w modelu?
Np. funkcja ładowania baterii lub zasilania, rozrusznik itp.
I tego i tegio
 
5) Najważniejsze wg Was parametry silnika modelu (moc, pojemność, skok, obroty)?
Które z nich mają wg Was największe znaczenie a które drugorzędne. 
Waga i moc
 
6) Dlaczego w silnikach do modeli latających (a przynajmniej w większości) skok tłoka jest większy niż jego średnica (w "normalnej" wielkości samolotach jest odwrotnie)?
To już pytanie bardziej techniczne ale niezwykle znaczące!
Pojęcia nie mam i mnie to nie interesuje.
 
7) Czy gaźnik to jedyne rozsądne rozwiązanie?
Chodzi mi o to że w większości spalinówek o małej pojemności stosuje się gaźnik, jednak w dużych modelach przy zastosowaniu silników o dużej pojemności spotkałem się z wtryskiem. Co Wy na to? ma to sens? Czy w ogóle ktoś z Was miał z czymś takim odczynienia?
 
Jełśi wtrysk będzie lżejszy od gaźnika to lepszy wtrysk, jak gaźnik lżejszy od wtrysku to gaźnik. Proste?
 
 
8) Czy jeśli chodzi o pojemność silnika, lepiej wypadają wielocylindrowe jednostki, czy jednocylindrowe?
Właściwie to powinienem zadać pytanie na podstawie przykładu:
Lepszy silnik 2-cylindrowy czy silnik o tej samej pojemności ale 4-cylindrowy? -proszę to traktować jako przykład!
Lepiej wypadają te które dają na tyle dużo mocy żeby uciągnąć model. A modele są od 100g do hm... 100kg a może nawet i więcej.

Troche pogrubiłem swoje odpowiedzi

 

EDIT

Jest jeszcze jeden bardzo ważny parametr który wiąże się z pytaniem bodaj 5. 

Silnik spalinowy czy elektryczny musi wytworzyć strumień zaśmigłowy żeby model zechciał lecieć w początkowej fazie lotu zanim utworzy się na tyle duża siła nośna żeby utrzymać model w powietrzu.

I teraz ten strumień zaśmigłowy musi być na tyle duży i mieć na tyle dużą prędkość żeby model się nie zwali na ziemię w pierwszych sekundach lotu. A jak duży, hmmm.. odpowiednio duży :)  ;)

To się uzyskuje poprzez dobranie odpowiedniego śmigła. Jego wielkości oraz skoku. 

To się kurde wszystko ze sobą łączy i nie można się zatrzymać tylko na silniku. 

Również technika startu modelu ma duży wpływ na wielkość silnika. 

Tu można książkę napisać na ten temat. :)

 

Ale jeszcze raz powtórzę, waga każdego elementu zastosowanego w modelu od zwykłej śrubki po silnik odgrywa pierwszorzędne znaczenie. Każdy w lotnictwie słowo WAGA powtarza jak mantrę. :)

 

 

PS

Ja przy modelu o rozpiętości 4m wczoraj odchudziłem model o 8g i uważam że to dobry wynik. W przyszły weekend prawdopodobnie uda mi się odchudzić model o kolejne 5g.

Pisze to tylko po to żebyś miał pogląd co znaczy waga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim (naszym) celem jest, zaprojektowanie i wykonanie modelarskiego silnika spalinowego.

Celujemy w duży silnik o nie małej pojemności bo to aż około 200 ccm! Tak! wiemy że to gigant!

Jednak najważniejszą informacją jest to, że ma być to silnik gwiazdowy.

 

Z tego wynika że najważniejszym czynnikiem będzie waga?

 

Przy takim kryterium (200cm3 i gwiazda) odbiorców takiego silnika na tym forum będzie dosłownie garstka (5-6 osóB).

Głównie chodzi o koszt i zastosowanie takiego silnika w modelach w baardzo dużej skali, które same w sobie kosztują fortunę i latać mogą tylko w pewnych konkretnych miejscach. 

 

Najważniejszym kryterium będzie cena vs jakość vs osiągi - musi być konkurencyjna do istniejących renomowanych producentów silników.

A inni odbiocy to głównie za granicą. Lepszym miejscem do pozyskiwania info (zadawanie pytań i podglądanie istniejących rozwiązań) będą strony typu rcgroups (https://www.rcgroups.com/giant-scale-airplanes-33/) i flyinggigants. (https://www.flyinggiants.com/)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za odpowiedzi.

Nie pogardzę żadną pomocą nawet/zwłaszcza w postaci polecanej literatury...

Jednak tak jak pisałem w mojej drugiej wypowiedzi, doświadczenie nasze w pilotowaniu jakiejkolwiek spalinówki jest "zerowa".

Głównym celem jest zbudowanie takiego silnika.
Nawet jeśli uda nam się zrealizować ten główny cel to sama budowa modelu oraz latanie nim przeprowadzimy (może) pod okiem znajomego fachowca.

Szczerze powiedziawszy nawet nie próbowałbym "tym" latać z moimi umiejętnościami a właściwie ich brakiem.

Dlatego prostuję pytanie i proszę o każdą najmniejszą pomoc...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm......... jak by Ci tu pomóc :huh: .

Może zerknij na firmy które produkują takie silniki i zapoznaj się z ich parametrami, mocą, wagą, wymiarami itp. Troszkę Ci się rozjaśni.

 

https://vrtule-fiala.cz/en/for-model-planes-63

https://www.aeroscale.shop/collections/moki-engines

https://www.kolmengines.com/

http://www.rotomotor.cz/rotomotor/eshop/0/0/5/61-ROTO-130-FSI-four-stroke-inline-gasoline-RC-airplane-engine

http://umstech.in/ums-7-260cc-radial-petrol-engine.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 w większości spalinówek o małej pojemności stosuje się gaźnik
 

 

 

Bynajmniej. W większości spalinówek o małej pojemności stosuje się system Venturiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dobra, niech bedzie...
 
1) Wady i zalety silników spalinowych w modelach?
Zalety: szczegolnie silniki benzynowe pozwalaja na osiagniecie dluzszego czasu lotu w porownaniu z napedami elektrycznymi.
Wady: mniej przyjazne srodowisku, glosniejsze od elektrycznych, wytwarzaja spaliny.
 
2) Wpływ silnika spalinowego na sterowność modelu?
Mniemam, ze chodzi o wplyw pracy silnika spalinowego, a nie o wplyw jego obecnosci w modelu. Zaden, jesli model zostal wlasciwie zaprojektowany.
 
3) Czy rodzaj modelu wykonanie i konstrukcja ma wpływ na dobór silnika spalinowego?
Jasne że ma, bardziej chodzi o to; jaki wpływ?
Rodzaj i wielkosc modelu owszem, wykonanie i konstrukcja raczej nie.
 
4) Czego Wam brakuje w siniku spalinowym w modelu?
Np. funkcja ładowania baterii lub zasilania, rozrusznik itp.
Dobry silnik to nie taki, do ktorego nie da sie juz nic wiecej dodac, lecz taki, od ktorego nie da sie juz nic odjac, by funkcjonowal zgodnie z jego przeznaczeniem. Takich silnikow jest obecnie pelno na rynku. Mowimy o modealch latajacych, wiec dodatkowe gadzety oznaczaja tylko dajacy sie uniknac wzrost ciezaru i przez to pogorszenie wlasciwosci lotnych modelu.
 
5) Najważniejsze wg Was parametry silnika modelu (moc, pojemność, skok, obroty)?
Które z nich mają wg Was największe znaczenie a które drugorzędne.
Zalezy od przeznaczenia - modele zawodnicze wymagaja silnikow o innej charakterystyce, anizeli modele do zastosowan popularnych.
 
6) Dlaczego w silnikach do modeli latających (a przynajmniej w większości) skok tłoka jest większy niż jego średnica (w "normalnej" wielkości samolotach jest odwrotnie)?
Pytanie najwyrazniej oparte na blednych informacjach. W wielu wspolczesnych silnikach rzecz sie ma raczej odwrotnie.
 
7) Czy gaźnik to jedyne rozsądne rozwiązanie?
Chodzi mi o to że w większości spalinówek o małej pojemności stosuje się gaźnik, jednak w dużych modelach przy zastosowaniu silników o dużej pojemności spotkałem się z wtryskiem. Co Wy na to? ma to sens? Czy w ogóle ktoś z Was miał z czymś takim odczynienia?
Gaznik jest urzadzeniem prostym, lekkim, pod wzgledem konstrukcyjnym dopracowanym i wzglednie tanim. To sa jego zalety, przemawiajace dotychczas za bardzo duzym rozpowszechnieniem.
 
8) Czy jeśli chodzi o pojemność silnika, lepiej wypadają wielocylindrowe jednostki, czy jednocylindrowe?
Właściwie to powinienem zadać pytanie na podstawie przykładu:
Lepszy silnik 2-cylindrowy czy silnik o tej samej pojemności ale 4-cylindrowy? -proszę to traktować jako przykład!
W modelarstwie lotniczym istotna cecha jest bezawaryjnosc, a tej zawsze sprzyja prostota konstrukcji.

 

 

Dopisek:

Moim (naszym) celem jest, zaprojektowanie i wykonanie modelarskiego silnika spalinowego.
Celujemy w duży silnik o nie małej pojemności bo to aż około 200 ccm! Tak! wiemy że to gigant!
Jednak najważniejszą informacją jest to, że ma być to silnik gwiazdowy.


No i bum! W wielki beben. Trzeba bylo to zaraz na poczatku napisac. Oszczedzilbym sobie odpowiedzi na Twoje pytania. Takie silniki juz istníeja na rynku. Jakos nie moge sobie wyobrazic, by nowicjusz bez modelarskiego rozeznania byl w stanie dorownac doswiadczonej konkurencji.

 

https://tomahawk-aviation.com/de/sternmotoren/?p=1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Witam,

na forum jestem nowy, poszukuję informacji (różnych) na temat spalinowych silników modelarskich, mam nadzieję że pomożecie.

 

Od paru lat tworzę, testuję itp różne modele silników, i pojazdów. Mam dostęp do bogatego parku maszynowego i nie małe umiejętności w projektowaniu i konstruowaniu. Niestety mało obycia mam z latającymi modelami RC z spalinowymi silnikami w realnym użytkowaniu.

Razem z kolegą z pracy chcielibyśmy stworzyć coś takiego od podstaw.

Tak, wiem ile rzeczy trzeba wziąć pod uwagę, i nie, nie jest to słomiany zapał z przelotną chęcią "stworzenia" czegoś nieziemskiego.

Coś w tej kwestii się nam udało... ;)

 

Nie mniej jednak potrzebuję paru (no może trochę więcej) informacji.

Uprzedzam, że mogą to być pytania banalne i na większość z nich po części znam odpowiedź, ale chciałbym żeby wypowiedzieli się w tym temacie inni, bardziej zaawansowani użytkownicy spalinówek, a nóż może coś mi umknęło: 

 

1) Wady i zalety silników spalinowych w modelach? Wasza opinia.
 
2) Wpływ silnika spalinowego na sterowność modelu?
 
3) Czy rodzaj modelu wykonanie i konstrukcja ma wpływ na dobór silnika spalinowego?
Jasne że ma, bardziej chodzi o to; jaki wpływ?
 
4) Czego Wam brakuje w siniku spalinowym w modelu?
Np. funkcja ładowania baterii lub zasilania, rozrusznik itp.
 
5) Najważniejsze wg Was parametry silnika modelu (moc, pojemność, skok, obroty)?
Które z nich mają wg Was największe znaczenie a które drugorzędne. 
 
6) Dlaczego w silnikach do modeli latających (a przynajmniej w większości) skok tłoka jest większy niż jego średnica (w "normalnej" wielkości samolotach jest odwrotnie)?

To już pytanie bardziej techniczne ale niezwykle znaczące!

 
7) Czy gaźnik to jedyne rozsądne rozwiązanie?

Chodzi mi o to że w większości spalinówek o małej pojemności stosuje się gaźnik, jednak w dużych modelach przy zastosowaniu silników o dużej pojemności spotkałem się z wtryskiem. Co Wy na to? ma to sens? Czy w ogóle ktoś z Was miał z czymś takim odczynienia?

 
8) Czy jeśli chodzi o pojemność silnika, lepiej wypadają wielocylindrowe jednostki, czy jednocylindrowe?

Właściwie to powinienem zadać pytanie na podstawie przykładu:

Lepszy silnik 2-cylindrowy czy silnik o tej samej pojemności ale 4-cylindrowy? -proszę to traktować jako przykład!
 
Będę miał jeszcze parę pytań, ale na początek te wystarczą.
Uprzejmie proszę o unikanie odpowiedzi które nie wnoszą nic sensownego w powyższy temat ;)

 

Milo, ze sie tu zapisales.

Mam prosbe, pokaz co do tej pory wykonales :-)))

Interesuja mnie szczegolnie te 3 punkty w Twojej wypowiedzi ktore zaznzczylem na czerwono :-))

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za info:

 

 

1) Wady i zalety silników spalinowych w modelach?
Zalety: szczegolnie silniki benzynowe pozwalaja na osiagniecie dluzszego czasu lotu w porownaniu z napedami elektrycznymi.

Wady: mniej przyjazne srodowisku, glosniejsze od elektrycznych, wytwarzaja spaliny.
To informacja ogólna ale na początek wystarczy ;)

 

2) Wpływ silnika spalinowego na sterowność modelu?

Mniemam, ze chodzi o wplyw pracy silnika spalinowego, a nie o wplyw jego obecnosci w modelu. Zaden, jesli model zostal wlasciwie zaprojektowany.
Bardziej chodziło mi o to że np. podczas projektowania już samej konstrukcji modelu trzeba uwzględnić ubytek paliwa jako spadek masy i przesunięcie środka ciężkości.
Chyba że to wszystko jest już uwzględnione w projekcie. Takich "sytuacji" może być więcej i o nie właśnie mi chodzi.

 
3) Czy rodzaj modelu wykonanie i konstrukcja ma wpływ na dobór silnika spalinowego?
Jasne że ma, bardziej chodzi o to; jaki wpływ?

Rodzaj i wielkosc modelu owszem, wykonanie i konstrukcja raczej nie.
Czyli wracamy do wagi i stosunku mocy do niej...
 
4) Czego Wam brakuje w siniku spalinowym w modelu?
Np. funkcja ładowania baterii lub zasilania, rozrusznik itp.

Dobry silnik to nie taki, do ktorego nie da sie juz nic wiecej dodac, lecz taki, od ktorego nie da sie juz nic odjac, by funkcjonowal zgodnie z jego przeznaczeniem. Takich silnikow jest obecnie pelno na rynku. Mowimy o modealch latajacych, wiec dodatkowe gadzety oznaczaja tylko dajacy sie uniknac wzrost ciezaru i przez to pogorszenie wlasciwosci lotnych modelu.
Jasne, wszystko dla wagi, jednak dysponując wystarczającym zapasem mocy możemy np. doładowywać akumulatory bądź zasilać jakieś mniej istotne ale ważne podzespoły... chyba - dlatego pytam.
 
5) Najważniejsze wg Was parametry silnika modelu (moc, pojemność, skok, obroty)?
Które z nich mają wg Was największe znaczenie a które drugorzędne.

Zalezy od przeznaczenia - modele zawodnicze wymagaja silnikow o innej charakterystyce, anizeli modele do zastosowan popularnych.
W naszym przypadku chodzi raczej o model do zastosowań "popularnych".
 
6) Dlaczego w silnikach do modeli latających (a przynajmniej w większości) skok tłoka jest większy niż jego średnica (w "normalnej" wielkości samolotach jest odwrotnie)?
Pytanie najwyrazniej oparte na blednych informacjach. W wielu wspolczesnych silnikach rzecz sie ma raczej odwrotnie.
Cóż... w wielu współczesnych silnikach skok tłoka jest większy niż średnica, przy czym jest to najbardziej popularne rozwiązanie dla pojazdów takich jak samochody. W pojazdach pływających np. wskazana jest moc kosztem obrotów, dlatego tam skok jest znacznie większy niż średnica. W lotnictwie obroty mają duże znaczenie stąd moje pytanie...
 
7) Czy gaźnik to jedyne rozsądne rozwiązanie?
Chodzi mi o to że w większości spalinówek o małej pojemności stosuje się gaźnik, jednak w dużych modelach przy zastosowaniu silników o dużej pojemności spotkałem się z wtryskiem. Co Wy na to? ma to sens? Czy w ogóle ktoś z Was miał z czymś takim odczynienia?

Gaznik jest urzadzeniem prostym, lekkim, pod wzgledem konstrukcyjnym dopracowanym i wzglednie tanim. To sa jego zalety, przemawiajace dotychczas za bardzo duzym rozpowszechnieniem.
I to jest jasne...
 
8) Czy jeśli chodzi o pojemność silnika, lepiej wypadają wielocylindrowe jednostki, czy jednocylindrowe?
Właściwie to powinienem zadać pytanie na podstawie przykładu:
Lepszy silnik 2-cylindrowy czy silnik o tej samej pojemności ale 4-cylindrowy? -proszę to traktować jako przykład!

W modelarstwie lotniczym istotna cecha jest bezawaryjnosc, a tej zawsze sprzyja prostota konstrukcji.

I to też ;)

 

Dzięki!

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Wady i zalety silników spalinowych w modelach?

Zalety: szczegolnie silniki benzynowe pozwalaja na osiagniecie dluzszego czasu lotu w porownaniu z napedami elektrycznymi.

Wady: mniej przyjazne srodowisku, glosniejsze od elektrycznych, wytwarzaja spaliny.

To informacja ogólna ale na początek wystarczy

Tylko pozornie. Kryteria ochrony srodowiska staja sie coraz bardziej istotne na wszelkiego rodzaju zawodach i modelarskich lotniskach.

 

2) Wpływ silnika spalinowego na sterowność modelu?

Mniemam, ze chodzi o wplyw pracy silnika spalinowego, a nie o wplyw jego obecnosci w modelu. Zaden, jesli model zostal wlasciwie zaprojektowany.

Bardziej chodziło mi o to że np. podczas projektowania już samej konstrukcji modelu trzeba uwzględnić ubytek paliwa jako spadek masy i przesunięcie środka ciężkości. Chyba że to wszystko jest już uwzględnione w projekcie. Takich "sytuacji" może być więcej i o nie właśnie mi chodzi.

To juz jest wylacznie klopot projektanta modelu.

 

3) Czy rodzaj modelu wykonanie i konstrukcja ma wpływ na dobór silnika spalinowego?

Jasne że ma, bardziej chodzi o to; jaki wpływ?

Rodzaj i wielkosc modelu owszem, wykonanie i konstrukcja raczej nie.

Czyli wracamy do wagi i stosunku mocy do niej...

To by bylo za bardzo na skroty. Nie mniej istotny jest stosunek mocy do powierzchni nosnej.

 

4) Czego Wam brakuje w siniku spalinowym w modelu?

Np. funkcja ładowania baterii lub zasilania, rozrusznik itp.

Dobry silnik to nie taki, do ktorego nie da sie juz nic wiecej dodac, lecz taki, od ktorego nie da sie juz nic odjac, by funkcjonowal zgodnie z jego przeznaczeniem. Takich silnikow jest obecnie pelno na rynku. Mowimy o modealch latajacych, wiec dodatkowe gadzety oznaczaja tylko dajacy sie uniknac wzrost ciezaru i przez to pogorszenie wlasciwosci lotnych modelu.

Jasne, wszystko dla wagi, jednak dysponując wystarczającym zapasem mocy możemy np. doładowywać akumulatory bądź zasilać jakieś mniej istotne ale ważne podzespoły... chyba - dlatego pytam.

Oj, chyba nie do konca jasne. W modelu latajacym wazniejsza jest bezawaryjnosc, a te otrzemasz glownie poprzez uproszczenie, a nie poprzez skomplikowanie konstrukcji silnika.

 

5) Najważniejsze wg Was parametry silnika modelu (moc, pojemność, skok, obroty)?

Które z nich mają wg Was największe znaczenie a które drugorzędne.

Zalezy od przeznaczenia - modele zawodnicze wymagaja silnikow o innej charakterystyce, anizeli modele do zastosowan popularnych.

W naszym przypadku chodzi raczej o model do zastosowań "popularnych".

Nawet w obrebie zastosowan "popularnych" istnieje wiele modeli o skrajnie roznych wlasciwosciach i potrzebach zasilania. Porownaj model motoszybowca z modelem samolotu mysliwskiego.

 

6) Dlaczego w silnikach do modeli latających (a przynajmniej w większości) skok tłoka jest większy niż jego średnica (w "normalnej" wielkości samolotach jest odwrotnie)?

Pytanie najwyrazniej oparte na blednych informacjach. W wielu wspolczesnych silnikach rzecz sie ma raczej odwrotnie.

Cóż... w wielu współczesnych silnikach skok tłoka jest większy niż średnica, przy czym jest to najbardziej popularne rozwiązanie dla pojazdów takich jak samochody. W pojazdach pływających np. wskazana jest moc kosztem obrotów, dlatego tam skok jest znacznie większy niż średnica. W lotnictwie obroty mają duże znaczenie stąd moje pytanie...

Oj, oj, tutaj mowimy przeciez o silnikach do modeli lotniczych, a nie o prawdziwych, wolnoobrotowych silnikach okretowych.

 

7) Czy gaźnik to jedyne rozsądne rozwiązanie?

Chodzi mi o to że w większości spalinówek o małej pojemności stosuje się gaźnik, jednak w dużych modelach przy zastosowaniu silników o dużej pojemności spotkałem się z wtryskiem. Co Wy na to? ma to sens? Czy w ogóle ktoś z Was miał z czymś takim odczynienia?

Gaznik jest urzadzeniem prostym, lekkim, pod wzgledem konstrukcyjnym dopracowanym i wzglednie tanim. To sa jego zalety, przemawiajace dotychczas za bardzo duzym rozpowszechnieniem.

I to jest jasne...

 

8) Czy jeśli chodzi o pojemność silnika, lepiej wypadają wielocylindrowe jednostki, czy jednocylindrowe?

Właściwie to powinienem zadać pytanie na podstawie przykładu:

Lepszy silnik 2-cylindrowy czy silnik o tej samej pojemności ale 4-cylindrowy? -proszę to traktować jako przykład!

W modelarstwie lotniczym istotna cecha jest bezawaryjnosc, a tej zawsze sprzyja prostota konstrukcji.

I to też

Tematyka modelarskich silnikow spalinowych jest dosyc szeroka. Odpowiedzi na bardzo ogolnikowo  postawione pytania w zadnym razie nie pozwola Tobie na jej ogarniecie.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli napisałeś:

 

...

Moim (naszym) celem jest, zaprojektowanie i wykonanie modelarskiego silnika spalinowego.
Celujemy w duży silnik o nie małej pojemności bo to aż około 200 ccm! Tak! wiemy że to gigant!
Jednak najważniejszą informacją jest to, że ma być to silnik gwiazdowy.
Dopiero po wykonaniu i przetestowaniu tego silnika "na ziemi" chcielibyśmy użyć go jako napęd modelu.

Jednak już na początku trzeba mieć konkretne założenia dla takiego silnika a więc potrzebujemy informacji które wykraczają poza naszą wiedzę.
...

 

to te wszystkie pytania nie maja sensu i szbędne.

 

zbudujcie ten silnik gwiazdowy o poj. 200 ccm najlzejszy jaki się da, trwały i oszczędny (wg kryteriów współczesnych) i tyle. 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.