Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

No to popatrz na ten zapis tak.

Po 01.01.2023 r. wykonywanie lotów modelami będzie możliwe:

- w specjalnie określonych strefach geograficznych przestrzeni powietrznej

- lub na zasadach określonych dla dronów w klasie C4 lub budowanych samodzielnie (do 25 kg) zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/945 - [czyli A3]

- lub zgodnie z art.1[czyli w ramach Klubu]

 

Do wyboru jedna z możliwości latania i promocje się nie muszą łączyć ;)

I przestało wynikać :)

 

Opublikowano

W kategorii otwartej i szczególnej zawsze jest max 120AGL. Powyżej to chyba musiałbyś pisać prośbę o pozwolenie z planem lotu, oceną ryzyk itp, jak w przepisach określono.

Opublikowano
Godzinę temu, robertus napisał:

W kategorii otwartej i szczególnej zawsze jest max 120AGL

 

Nie zawsze ?

Rozporządzenia 2019/947, Artykuł 15, ust. 2:

"2. W oparciu o ocenę ryzyka przeprowadzoną przez właściwy organ państwa członkowskie mogą wyznaczyć strefy geograficzne, w których operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych zwolnione są z jednego wymogu lub większej liczby wymogów przewidzianych dla kategorii „otwartej”." - czyli np. z podniesionym pułapem. Np. w jakiejś miejscówce na czas zawodów/pikniku, albo na jakimś zadoopiu gdzie nie lata normalne lotnictwo, a latają zboczowcy/termicy, itp. itd.

Zatem PAŻP może (sam lub na czyjś wniosek) ustanowić taką strefę. Ale pewnie nikt na razie nie zawnioskował, to i PAŻP na razie nie ustanowił. Podejrzewam, że byłaby to DRA-I.

Opublikowano
2 minuty temu, Market napisał:

Artykuł 15 Rozporządzenia 2019/947 ust. 2:

"2. W oparciu o ocenę ryzyka przeprowadzoną przez właściwy organ państwa członkowskie mogą wyznaczyć strefy geograficzne, w których operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych zwolnione są z jednego wymogu lub większej liczby wymogów przewidzianych dla kategorii „otwartej”." - czyli np. z podniesionym pułapem. Np. w jakiejś miejscówce na czas zawodów/pikniku, albo na jakimś zadoopiu gdzie nie lata normalne lotnictwo, a latają zboczowcy/termicy, itp. itd.

Zatem PAŻP może (sam lub na czyjś wniosek) ustanowić taką strefę. Ale pewnie nikt na razie nie zawnioskował, to i PAŻP na razie nie ustanowił. Podejrzewam, że byłaby to DRA-I.

 

 

Takie strefy już istnieją wg. dotychczasowych przepisów. Są wydzielone i oznaczone na mapach lotniczych jako lotniska modelarskie. Nie ma ich wiele w Polsce - to inna sprawa.  Mamy takowe w Szczecinie (Przęsocin). Jak nasze było zgłaszane ze 3 lata temu to było ich (tych stref) chyba 5 czy 6.

 

Opublikowano
1 godzinę temu, Market napisał:

Nie zawsze ?

Rozporządzenia 2019/947, Artykuł 15, ust. 2:

Zgoda, ale to nie jest już kategoria szczególna ze standardowymi scenariuszami STS tylko musi podlegać procesowi analizy i akceptacji, albo dla pojedynczej operacji albo na stałe w jakimś miejscu, np lotnisko modelarskie.

Wyobrażasz sobie, że w miejscu gdzie latasz, na środku pola próbujesz załatwić wyższy pułap? Ja to cienko widzę.

O tym mówią wcześniejsze artykuły od 10 w górę

Spojrzyj też do załącznika część B. Mówi o warunkach co trzeba robić jak się lata w kategorii szczególnej. czy za każdym razem trzeba będzie występować o zezwolenie na lot? Nie wiem.

 

  • Dzięki 1
Opublikowano
17 godzin temu, Wiesiek1952 napisał:

Takie strefy już istnieją wg. dotychczasowych przepisów.

 

Owszem. I mają nawet podaną wysokość, np. 0-2000 AMSL. Ale na razie niestety to oznacza tylko informację dla innych uczestników, że tam latają modelarze wg zasad dla Klubów. I niestety nie oznacza to, że w tej strefie podniesiony jest limit wysokości dla kategorii "otwartej". Musiałoby to być jawnie zamieszczone w opisie strefy.

 

15 godzin temu, robertus napisał:

Zgoda, ale to nie jest już kategoria szczególna ze standardowymi scenariuszami STS tylko musi podlegać procesowi analizy i akceptacji

 

To w ogóle nie jest kategoria "szczególna". Przepis mówi wyraźnie o kategorii "otwartej". A proces analizy i oceny ryzyka wg przepisów robi "właściwy organ", nie wnioskodawca.

Gorsza informacja jest taka, że wniosek o ustanowienie strefy mogą złożyć tylko służby tzw. siłowe oraz sam ULC i PAŻP. Więc teoretycznie ja to widzę tak. Jest sobie miejscówka, gdzieś w polach, z dala od stref, lotnisk komunikacyjnych, lotnisk klubowych, itp., w której np. jest fajna termika i modelarze tam masowo latają i nagminnie przekraczają te 120 m. Miejscówka jest bezpieczna i niekolidująca z niczym. Więc PAŻP ustanawia tam strefę z podniesionym limitem wysokości w kategorii "ogólnej". Na razie to teoria, ale możliwa i zupełnie prawdopodobna w praktyce.

Wierzę w rozsądek ludzi, a jak nie w rozsądek to zdecydowanie wierzę w ludzkie lenistwo. PAŻP i ULC nie będzie się chciało ścigać modelarzy gdzieś po polach. Tym bardziej, że takie latanie w takim miejscu nikomu zupełnie nie zagraża. Modelarze i tak będą tam latali, więc dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników przestrzeni lepiej jest ustanowić taką strefę i poinformować innych latających, żeby raczej omijali, niż zabraniać.

Kto ma dzieci ten wie: dziecko w pewnym wieku i tak zrobi to co chce, czy się zgodzisz czy nie, więc lepiej zachować szacunek i się zgodzić ;)

 

22 minuty temu, Artur Lis napisał:

Tylko,  Polexit Nas uratuje .

 

UK ma swój Brexit, ale też ich to nie uratowało ;) Przepisy mają niemal identyczne, z limitami 120 m.

 

Opublikowano
9 minut temu, Market napisał:

 

Owszem. I mają nawet podaną wysokość, np. 0-2000 AMSL. Ale na razie niestety to oznacza tylko informację dla innych uczestników, że tam latają modelarze wg zasad dla Klubów. I niestety nie oznacza to, że w tej strefie podniesiony jest limit wysokości dla kategorii "otwartej". Musiałoby to być jawnie zamieszczone w opisie strefy.

 

Nie. Strefa jest ustanowiona wg. "starych przepisów" i do końca 2022 mamy okres przejściowy czyli latamy na dotychczasowych zasadach z wyjątkiem rejestracji i zgłoszenia w Drone Radar. Tak nawiasem do tej pory w naszej strefie dzwoniliśmy do FIS więc jest uproszczenie a nie utrudnienie.  Wg. dotychczasowych przepisów nie ma czegoś takiego jak kategorie otwarta czy szczególna więc albo, albo. Albo latamy według starych albo według nowych przepisów. W Drone Radar zgłaszamy lot w kat. szczególnej - "Lot modelarski" i pozwala na ustawienie pułapu do 500 m. Ta nasza strefa jest walcem o promieniu 1 km i wysokości 0-600 m więc się w zasadzie pokrywa.

Opublikowano

Strefa jest ustanowiona wg starych przepisów, ale "Z dniem 31.12.2020r. następuje konwersja stref funkcjonujących już w przestrzeni powietrznej (AIP Polska, NOTAM)  na strefy geograficzne  na podstawie  Wytycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z  dnia 31 grudnia 2020 r. w". Więc dotychczasowe, "stare" strefy działają już wg nowych przepisów.

I nie ma już "starych przepisów", są tylko nowe:

  • Kluby:
    • W okresie przejściowym 2 letnim latają wg Wytycznych 25 (czyli w skrócie bez limitu 120 m i praktycznie tak samo jak w "starych przepisach"), bez konieczności uzyskania Zezwolenia.
    • Po okresie przejściowym latają wg zasad określonych w Zezwoleniu uzyskanym dla danego Klubu (które to Zezwolenie ewentualnie określi czy jest jakiś limit wysokości czy nie), a jak się nie postarają o Zezwolenie to wpadają do kategorii "otwartej".
  • Reszta lata w kategorii "otwartej", czyli z limitem 120 m.

Dlatego też obecnie istniejące strefy "modelarskie" niestety nie są strefami, w których "operacje [...] zwolnione są z jednego wymogu lub większej liczby wymogów przewidzianych dla kategorii „otwartej”" - to Klub jest zwolniony, a nie strefa. Takie strefy "zwolnione" muszą dopiero ewentualnie powstać.

Opublikowano
50 minut temu, Market napisał:

Strefa jest ustanowiona wg starych przepisów, ale "Z dniem 31.12.2020r. następuje konwersja stref funkcjonujących już w przestrzeni powietrznej (AIP Polska, NOTAM)  na strefy geograficzne  na podstawie  Wytycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z  dnia 31 grudnia 2020 r. w". Więc dotychczasowe, "stare" strefy działają już wg nowych przepisów.

I nie ma już "starych przepisów", są tylko nowe:

  • Kluby:
    • W okresie przejściowym 2 letnim latają wg Wytycznych 25 (czyli w skrócie bez limitu 120 m i praktycznie tak samo jak w "starych przepisach"), bez konieczności uzyskania Zezwolenia.
    • Po okresie przejściowym latają wg zasad określonych w Zezwoleniu uzyskanym dla danego Klubu (które to Zezwolenie ewentualnie określi czy jest jakiś limit wysokości czy nie), a jak się nie postarają o Zezwolenie to wpadają do kategorii "otwartej".
  • Reszta lata w kategorii "otwartej", czyli z limitem 120 m.

Dlatego też obecnie istniejące strefy "modelarskie" niestety nie są strefami, w których "operacje [...] zwolnione są z jednego wymogu lub większej liczby wymogów przewidzianych dla kategorii „otwartej”" - to Klub jest zwolniony, a nie strefa. Takie strefy "zwolnione" muszą dopiero ewentualnie powstać.

 

 

To co piszesz tylko potwierdza to co napisał Krzyś2000. Bajzel w ciapki i... lepiej nie pisać.

 

Najciekawsze, że rozporządzenia unijne określają "klub i stowarzyszenie" jako organizację legalnie działającą w danym kraju. U nas są legalne i prawnie aprobowane stowarzyszenia nierejestrowe - czyli "my ze szwagrem i somsiadem". Co ciekawe z tego co poniżej NIE WYNIKA obowiązek zgłoszenia wykonywania lotów!!! Muszę się jedynie zarejestrować w systemie. To jest oficjalna strona ULC. Tak mam screenshota.

 

EDIT: "zgodnie z przepisami krajowymi" - którymi? tymi dotychczasowymi czy nowymi bo jeśli z nowymi to nie możemy latać. W dotychczasowych to ograniczeniem był VLOS i 25 kg. 

 

 https://ulc.gov.pl/pl/drony/kluby-i-stowarzyszenia-modelarskie/5342-informacje-ogolne

 

ZEZWOLENIA NA OPERACJE WYKONYWANE W RAMACH KLUBÓW I STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO

Od 31.12.2020 r. do 01.01.2023 r. obowiązuje okres przejściowy dla modelarzy. Operacje BSP w ramach klubów i stowarzyszeń mogą być wykonywane jak dotychczas zgodnie z przepisami krajowymi do dnia 1 stycznia 2023 r. po zarejestrowaniu się w systemie rejestracji operatorów BSP. (rejestracja jest niezbędna).

Więcej informacji dotyczących rejestracji - link do systemu rejestracji ULC

 

 

Od 01.01.2023 r. loty realizowane w ramach modelarstwa będzie można realizować na 3 sposoby:

  1. Na zasadach określonych dla BSP w klasie C4 lub budowanych samodzielnie (do 25 kg)
    Więcej informacji na temat kategorii otwartej [link]
  2. W specjalnie określonych strefach przestrzeni powietrznej. Zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/947 państwa członkowskie mogą określić strefy, w których BSP są zwolnione z niektórych wymagań technicznych i / lub, których ograniczenia operacyjne są rozszerzone, w tym ograniczenia masy lub wysokości.
  3. W ramach klubu lub stowarzyszenia modelarskiego, który dostanie od ULC zezwolenie, w którym będą specjalne warunki wykonywania lotów.
    Wnioski o zezwoleniedla modelarzy zostaną wkrótce opublikowane.
Opublikowano

Zastanawiałem się jak odpowiedzieć, żeby nie urazić, a z drugiej strony nie zostawiać takiego bałaganiku, który będzie wprowadzać czytających w błąd. Więc odpowiem: Wiesław nakrzywiłeś to co już było wyprostowane w tym i sąsiednich wątkach. Pozostaje tylko metodą zdartej płyty prostować, wyjaśniać i powtarzać, powtarzać, powtarzać. Wszystkie tematy poparte odniesieniami do poszczególnych przepisów.

 

Są następujące akty prawne regulujące zasady lotów BSP:
RU - Rozporządzenie Unijne - Rozporządzenie Wykonawcze 2019/947 - akt wyższego rzędu
W25 - Wytyczne nr 25 Prezesa ULC - akt niższego rzędu
RU wprowadza nowe zasady lotów BSP, a pewne aspekty deleguje do "odpowiednich przepisów krajowych", czyli zgodnie z [RU art.18 pkt."l" (małe L)] deleguje do W25. Czyli główne zasady są opisane w RU, a jak coś nie jest opisane w RU, albo jest to jawnie wskazane, to trzeba patrzeć w W25. I odwrotnie: szczegóły są opisane w W25, chyba, że coś jest opisane w akcie wyższego rzędu, czyli w RU. Taka jest ogólna natura systemu stanowienia prawa.

 

Wymogi wynikające z powyższych przepisów:

  • Konieczność zarejestrowania się jako operatora wynika z [RU art.14 ust.5], [RU art.16 ust.4] oraz [W25 zał.2 pkt.1.3] - dotyczy zarówno członków Klubów ([RU art.14 ust.5 pkt.b], potwierdzone w [RU art.21 ust.3]) oraz pozostałych, niezrzeszonych ([RU art.14 ust.5 pkt.a]).
  • Konieczność oznaczenia latadełka numerem operatora wynika z [RU art.14 ust.8] oraz [W25 zał.1 pkt.10.1 ppkt.1].
  • Obowiązek zgłaszania lotów BSP (w Droneradar), także w ramach Klubów, wynika z [W25 zał.1 pkt.1.2 ppkt.1)].
  • W Klubach na razie latanie odbywa się zgodnie z [RU art.21 ust.3], czyli "zgodnie z odpowiednimi przepisami krajowymi i bez zezwolenia". Tymi "odpowiednimi przepisami krajowymi", jak napisałem wcześniej są W25. Czyli zasady zgodnie z [W25 zał.1 rozdział 5], ale na mocy aktu wyższego rzędu RU bez konieczności uzyskania Zezwolenia. I w tych przepisach nie ma ograniczenia wysokości do 120 m.
  • Niezrzeszeni latają zgodnie z [RU zał. A] oraz [W25 zał.1 rozdział 4] (kategoria "otwarta"). Czyli m.in. z ograniczeniem wysokości do 120 m.
  • Specjalnych stref geograficznych, dedykowanych dla BSP, o zniesionych niektórych ograniczeniach dla kategorii "otwartej" na razie nie ma i na razie nie ma widoków, aby któraś z instytucji wzięła takie ryzyko na siebie i takie strefy powołała. Może ULC, a może AP podejmą taką inicjatywę - jak ktoś ma energię do kontestowania to może spożytkuje ją na lobbing w tej sprawie. A te strefy co są obecnie pełnią inną funkcję i nie znoszą ograniczeń dla kategorii "otwartej".

Tu trzeba zaznaczyć, że popularnie używane i powielane określenie, że w Klubach "latamy jak dotychczas" jest uproszczeniem i wprowadza zamieszanie. Otóż określenie "jak dotychczas" odnosi się tylko i wyłącznie do ograniczeń odległości i wysokości. Ograniczenia te wynikają już z innych, nowych przepisów, ale są prawie takie same jak dotychczas, a nawet luźniejsze. Natomiast pozostałe warunki wynikające z nowych przepisów (rejestracja operatora, oznaczanie latadełka, zgłaszanie w Droneradar, itp.) obowiązują po nowemu i tu już nie działa argument "jak dotychczas".

 

I to jest wszystko co wystarczy wiedzieć na teraz. Informacje "marketingowe" ze stron czy z maili od różnych instytucji często są pisane uproszczeniami, przez osoby, które nie do końca orientują się w całości i trzeba je filtrować pod kątem powyższej listy przepisów. Jeżeli ktoś ma inny pogląd to niech wskaże PRZEPIS, który mówi inaczej.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Mam jeszcze jedno pytanie. Będąc członkiem klubu lub stowarzyszenia i latając powyżej 120 m co mam okazać przy ewentualnej kontroli? Jakąś legitymację, zaświadczenie, dowód opłaty składki członkowskiej? I skąd ewentualna osoba kontrolująca będzie wiedzieć, że jest to klub/stowarzyszenie modelarskie a nie np. AA skoro na razie stowarzyszenia nie muszą się rejestrować w ULC?

Opublikowano

Po pierwsze to przepisy nie precyzują jakimi dokumentami trzeba się legitymować. Jak kontroler upierdliwy to im więcej tym lepiej. Jak dociekliwy to sobie sam znajdzie stowarzyszenie w ewidencji w Starostwie. Jak normalny to jakaś legitymacja wystarczy.

Po drugie mała szansa, że ktokolwiek będzie miał możliwości zmierzenia wysokości lotu modelu i kwestionowania kategorii lotu (otwarta czy szczególna modelarska). Jeżeli już ktoś będzie mierzył i dochodził to najwyżej w ramach dochodzenia jak się coś stanie. Więc papiery trzeba mieć w porządku, ale nie na kontrolę doraźną, tylko w razie co.

Opublikowano
5 minut temu, Market napisał:

Po pierwsze to przepisy nie precyzują jakimi dokumentami trzeba się legitymować. Jak kontroler upierdliwy to im więcej tym lepiej. Jak dociekliwy to sobie sam znajdzie stowarzyszenie w ewidencji w Starostwie. Jak normalny to jakaś legitymacja wystarczy.

 

...

 

To jest luka w przepisach. Właścicielem/zarządcą strefy MOŻE być Stowarzyszenie Nierejestrowe czyli nigdzie nie zarejestrowane. RU wyraźnie mówi o "...legalnie działajacych w danym kraju..." a stowarzyszenie nierejestrowe jest takowym. Co więcej dotychczas istniejące strefy - kilka z nich - były wydzielone na wniosek takowych nierejestrowych stowarzyszeń. 

 

Widać tylko, że trzeba się doktoryzować z prawa, żeby móc latać.

  • Dzięki 1
Opublikowano

Panowie nie wpadajcie w paranoję z tymi kontrolami.  Jakie legitymacje, jakie zaświadczenia o płaceniu składek członkowskich w Stowarzyszeniu itp.  A jak już znajdzie się jakiś Kontroler to pokazujemy oznakowany model /numer operatora/ i informacje o zdanym egzaminie /numer pilota/ i do widzenia. No i  niech mi taki Kontroler powie jeszcze, że latałem na wysokości 120 m 15 centymetrów i 22 milimetrów.

Miało być tylko o przepisach. Panowie miejcie litość dla Czaro i Marketa. Skąd oni mają brać tyle

"oleju do głowy".

 

 

  • Lubię to 2
  • Haha 1
Opublikowano
Godzinę temu, Wiesiek1952 napisał:

To jest luka w przepisach

...

Widać tylko, że trzeba się doktoryzować z prawa, żeby móc latać

 

Nie trzeba ;)

Wystarczy wygooglać, że nie ma czegoś takiego jak stowarzyszenie nierejestrowe. Jest co najwyżej stowarzyszenie zwykłe, które jest rejestrowane w ewidencji w lokalnym Starostwie.

 

Opublikowano
16 minut temu, Market napisał:

 

Nie trzeba ;)

Wystarczy wygooglać, że nie ma czegoś takiego jak stowarzyszenie nierejestrowe. Jest co najwyżej stowarzyszenie zwykłe, które jest rejestrowane w ewidencji w lokalnym Starostwie.

 

 

Jak go zwał tak zwał. Ktoś mi tłumaczył, że stowarzyszenie zwykłe nie musi być rejestrowane w starostwie czy gminie. A przykład istniejącej strefy dla stowarzyszenia, które nie jest nigdzie formalnie zarejestrowane mam z własnego podwórka.

 

 

EDIT: Pogooglałem. Stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek prowadzenia księgowości i sprawozdawczości - to zabija jakiekolwiek małe stowarzyszenia modelarskie.

 

 

  • Dzięki 1
Opublikowano
6 minut temu, Wiesiek1952 napisał:

 

Jak go zwał tak zwał. Ktoś mi tłumaczył, że stowarzyszenie zwykłe nie musi być rejestrowane w starostwie czy gminie. A przykład istniejącej strefy dla stowarzyszenia, które nie jest nigdzie formalnie zarejestrowane mam z własnego podwórka.

 

 

Nie znam przypadku Stowarzyszenia Zwykłego , które nie jest rejestrowane. Nie ma takiej możliwości prawnej. A kto ,że tak powiem " przydzielił strefę dla stowarzyszenia" i na jakiej zasadzie się to odbyło. Bardzo mnie to ciekawi .

  • Haha 2
Opublikowano
W dniu 22.12.2020 o 14:46, Konrad_P napisał:

Panowie zwracam uwagę że tu nie dyskutujemy z przepisami i proszę nie udowadniać, że można bezkarnie łamać przepisy. Tu pytamy Czarka o ewentualną interpretację. 

Dyskutować sobie proszę w temacie o przepisach ale tym pierwszym.

 

Jak chcesz isc do piekla, to nie mozesz sie diabla bac. Jak sie zobowiazales do jakiejkoleiek organizacji przynalezec, to nieposiadasz jakiegokolwiek "PRAWA"  Ich przepisow "IGNOROWAC"!!!

Opublikowano

A wystarczyło w przepisach wyraźnie napisać "KLUBÓW I STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO podsiadających licencje klubu sportowego". I było by po gdybaniu i kombinowaniu. A tak pewnie chcieli dobrze, a wyszło jak wyszło.

No i teraz ja z somsiadem chce założyć stowarzyszenie bo chcem latać tak straszecznie wysoko, choć mi to na ch.. potrzebne. Ale ważne że chcem i bede mógł.

  • Zmieszany 1
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.