Jump to content
Konrad_P

Przepisy modelarskie obowiązujące od 31.12.2020 - wątek moderowany.

Recommended Posts

No to popatrz na ten zapis tak.

Po 01.01.2023 r. wykonywanie lotów modelami będzie możliwe:

- w specjalnie określonych strefach geograficznych przestrzeni powietrznej

- lub na zasadach określonych dla dronów w klasie C4 lub budowanych samodzielnie (do 25 kg) zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/945 - [czyli A3]

- lub zgodnie z art.1[czyli w ramach Klubu]

 

Do wyboru jedna z możliwości latania i promocje się nie muszą łączyć ;)

I przestało wynikać :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W kategorii otwartej i szczególnej zawsze jest max 120AGL. Powyżej to chyba musiałbyś pisać prośbę o pozwolenie z planem lotu, oceną ryzyk itp, jak w przepisach określono.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, robertus napisał:

W kategorii otwartej i szczególnej zawsze jest max 120AGL

 

Nie zawsze 😀

Rozporządzenia 2019/947, Artykuł 15, ust. 2:

"2. W oparciu o ocenę ryzyka przeprowadzoną przez właściwy organ państwa członkowskie mogą wyznaczyć strefy geograficzne, w których operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych zwolnione są z jednego wymogu lub większej liczby wymogów przewidzianych dla kategorii „otwartej”." - czyli np. z podniesionym pułapem. Np. w jakiejś miejscówce na czas zawodów/pikniku, albo na jakimś zadoopiu gdzie nie lata normalne lotnictwo, a latają zboczowcy/termicy, itp. itd.

Zatem PAŻP może (sam lub na czyjś wniosek) ustanowić taką strefę. Ale pewnie nikt na razie nie zawnioskował, to i PAŻP na razie nie ustanowił. Podejrzewam, że byłaby to DRA-I.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Market napisał:

Artykuł 15 Rozporządzenia 2019/947 ust. 2:

"2. W oparciu o ocenę ryzyka przeprowadzoną przez właściwy organ państwa członkowskie mogą wyznaczyć strefy geograficzne, w których operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych zwolnione są z jednego wymogu lub większej liczby wymogów przewidzianych dla kategorii „otwartej”." - czyli np. z podniesionym pułapem. Np. w jakiejś miejscówce na czas zawodów/pikniku, albo na jakimś zadoopiu gdzie nie lata normalne lotnictwo, a latają zboczowcy/termicy, itp. itd.

Zatem PAŻP może (sam lub na czyjś wniosek) ustanowić taką strefę. Ale pewnie nikt na razie nie zawnioskował, to i PAŻP na razie nie ustanowił. Podejrzewam, że byłaby to DRA-I.

 

 

Takie strefy już istnieją wg. dotychczasowych przepisów. Są wydzielone i oznaczone na mapach lotniczych jako lotniska modelarskie. Nie ma ich wiele w Polsce - to inna sprawa.  Mamy takowe w Szczecinie (Przęsocin). Jak nasze było zgłaszane ze 3 lata temu to było ich (tych stref) chyba 5 czy 6.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Market napisał:

Nie zawsze 😀

Rozporządzenia 2019/947, Artykuł 15, ust. 2:

Zgoda, ale to nie jest już kategoria szczególna ze standardowymi scenariuszami STS tylko musi podlegać procesowi analizy i akceptacji, albo dla pojedynczej operacji albo na stałe w jakimś miejscu, np lotnisko modelarskie.

Wyobrażasz sobie, że w miejscu gdzie latasz, na środku pola próbujesz załatwić wyższy pułap? Ja to cienko widzę.

O tym mówią wcześniejsze artykuły od 10 w górę

Spojrzyj też do załącznika część B. Mówi o warunkach co trzeba robić jak się lata w kategorii szczególnej. czy za każdym razem trzeba będzie występować o zezwolenie na lot? Nie wiem.

 

  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Wiesiek1952 napisał:

Takie strefy już istnieją wg. dotychczasowych przepisów.

 

Owszem. I mają nawet podaną wysokość, np. 0-2000 AMSL. Ale na razie niestety to oznacza tylko informację dla innych uczestników, że tam latają modelarze wg zasad dla Klubów. I niestety nie oznacza to, że w tej strefie podniesiony jest limit wysokości dla kategorii "otwartej". Musiałoby to być jawnie zamieszczone w opisie strefy.

 

15 godzin temu, robertus napisał:

Zgoda, ale to nie jest już kategoria szczególna ze standardowymi scenariuszami STS tylko musi podlegać procesowi analizy i akceptacji

 

To w ogóle nie jest kategoria "szczególna". Przepis mówi wyraźnie o kategorii "otwartej". A proces analizy i oceny ryzyka wg przepisów robi "właściwy organ", nie wnioskodawca.

Gorsza informacja jest taka, że wniosek o ustanowienie strefy mogą złożyć tylko służby tzw. siłowe oraz sam ULC i PAŻP. Więc teoretycznie ja to widzę tak. Jest sobie miejscówka, gdzieś w polach, z dala od stref, lotnisk komunikacyjnych, lotnisk klubowych, itp., w której np. jest fajna termika i modelarze tam masowo latają i nagminnie przekraczają te 120 m. Miejscówka jest bezpieczna i niekolidująca z niczym. Więc PAŻP ustanawia tam strefę z podniesionym limitem wysokości w kategorii "ogólnej". Na razie to teoria, ale możliwa i zupełnie prawdopodobna w praktyce.

Wierzę w rozsądek ludzi, a jak nie w rozsądek to zdecydowanie wierzę w ludzkie lenistwo. PAŻP i ULC nie będzie się chciało ścigać modelarzy gdzieś po polach. Tym bardziej, że takie latanie w takim miejscu nikomu zupełnie nie zagraża. Modelarze i tak będą tam latali, więc dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników przestrzeni lepiej jest ustanowić taką strefę i poinformować innych latających, żeby raczej omijali, niż zabraniać.

Kto ma dzieci ten wie: dziecko w pewnym wieku i tak zrobi to co chce, czy się zgodzisz czy nie, więc lepiej zachować szacunek i się zgodzić ;)

 

22 minuty temu, Artur Lis napisał:

Tylko,  Polexit Nas uratuje .

 

UK ma swój Brexit, ale też ich to nie uratowało ;) Przepisy mają niemal identyczne, z limitami 120 m.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Market napisał:

 

Owszem. I mają nawet podaną wysokość, np. 0-2000 AMSL. Ale na razie niestety to oznacza tylko informację dla innych uczestników, że tam latają modelarze wg zasad dla Klubów. I niestety nie oznacza to, że w tej strefie podniesiony jest limit wysokości dla kategorii "otwartej". Musiałoby to być jawnie zamieszczone w opisie strefy.

 

Nie. Strefa jest ustanowiona wg. "starych przepisów" i do końca 2022 mamy okres przejściowy czyli latamy na dotychczasowych zasadach z wyjątkiem rejestracji i zgłoszenia w Drone Radar. Tak nawiasem do tej pory w naszej strefie dzwoniliśmy do FIS więc jest uproszczenie a nie utrudnienie.  Wg. dotychczasowych przepisów nie ma czegoś takiego jak kategorie otwarta czy szczególna więc albo, albo. Albo latamy według starych albo według nowych przepisów. W Drone Radar zgłaszamy lot w kat. szczególnej - "Lot modelarski" i pozwala na ustawienie pułapu do 500 m. Ta nasza strefa jest walcem o promieniu 1 km i wysokości 0-600 m więc się w zasadzie pokrywa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strefa jest ustanowiona wg starych przepisów, ale "Z dniem 31.12.2020r. następuje konwersja stref funkcjonujących już w przestrzeni powietrznej (AIP Polska, NOTAM)  na strefy geograficzne  na podstawie  Wytycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z  dnia 31 grudnia 2020 r. w". Więc dotychczasowe, "stare" strefy działają już wg nowych przepisów.

I nie ma już "starych przepisów", są tylko nowe:

  • Kluby:
    • W okresie przejściowym 2 letnim latają wg Wytycznych 25 (czyli w skrócie bez limitu 120 m i praktycznie tak samo jak w "starych przepisach"), bez konieczności uzyskania Zezwolenia.
    • Po okresie przejściowym latają wg zasad określonych w Zezwoleniu uzyskanym dla danego Klubu (które to Zezwolenie ewentualnie określi czy jest jakiś limit wysokości czy nie), a jak się nie postarają o Zezwolenie to wpadają do kategorii "otwartej".
  • Reszta lata w kategorii "otwartej", czyli z limitem 120 m.

Dlatego też obecnie istniejące strefy "modelarskie" niestety nie są strefami, w których "operacje [...] zwolnione są z jednego wymogu lub większej liczby wymogów przewidzianych dla kategorii „otwartej”" - to Klub jest zwolniony, a nie strefa. Takie strefy "zwolnione" muszą dopiero ewentualnie powstać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minut temu, Market napisał:

Strefa jest ustanowiona wg starych przepisów, ale "Z dniem 31.12.2020r. następuje konwersja stref funkcjonujących już w przestrzeni powietrznej (AIP Polska, NOTAM)  na strefy geograficzne  na podstawie  Wytycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z  dnia 31 grudnia 2020 r. w". Więc dotychczasowe, "stare" strefy działają już wg nowych przepisów.

I nie ma już "starych przepisów", są tylko nowe:

  • Kluby:
    • W okresie przejściowym 2 letnim latają wg Wytycznych 25 (czyli w skrócie bez limitu 120 m i praktycznie tak samo jak w "starych przepisach"), bez konieczności uzyskania Zezwolenia.
    • Po okresie przejściowym latają wg zasad określonych w Zezwoleniu uzyskanym dla danego Klubu (które to Zezwolenie ewentualnie określi czy jest jakiś limit wysokości czy nie), a jak się nie postarają o Zezwolenie to wpadają do kategorii "otwartej".
  • Reszta lata w kategorii "otwartej", czyli z limitem 120 m.

Dlatego też obecnie istniejące strefy "modelarskie" niestety nie są strefami, w których "operacje [...] zwolnione są z jednego wymogu lub większej liczby wymogów przewidzianych dla kategorii „otwartej”" - to Klub jest zwolniony, a nie strefa. Takie strefy "zwolnione" muszą dopiero ewentualnie powstać.

 

 

To co piszesz tylko potwierdza to co napisał Krzyś2000. Bajzel w ciapki i... lepiej nie pisać.

 

Najciekawsze, że rozporządzenia unijne określają "klub i stowarzyszenie" jako organizację legalnie działającą w danym kraju. U nas są legalne i prawnie aprobowane stowarzyszenia nierejestrowe - czyli "my ze szwagrem i somsiadem". Co ciekawe z tego co poniżej NIE WYNIKA obowiązek zgłoszenia wykonywania lotów!!! Muszę się jedynie zarejestrować w systemie. To jest oficjalna strona ULC. Tak mam screenshota.

 

EDIT: "zgodnie z przepisami krajowymi" - którymi? tymi dotychczasowymi czy nowymi bo jeśli z nowymi to nie możemy latać. W dotychczasowych to ograniczeniem był VLOS i 25 kg. 

 

 https://ulc.gov.pl/pl/drony/kluby-i-stowarzyszenia-modelarskie/5342-informacje-ogolne

 

ZEZWOLENIA NA OPERACJE WYKONYWANE W RAMACH KLUBÓW I STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO

Od 31.12.2020 r. do 01.01.2023 r. obowiązuje okres przejściowy dla modelarzy. Operacje BSP w ramach klubów i stowarzyszeń mogą być wykonywane jak dotychczas zgodnie z przepisami krajowymi do dnia 1 stycznia 2023 r. po zarejestrowaniu się w systemie rejestracji operatorów BSP. (rejestracja jest niezbędna).

Więcej informacji dotyczących rejestracji - link do systemu rejestracji ULC

 

 

Od 01.01.2023 r. loty realizowane w ramach modelarstwa będzie można realizować na 3 sposoby:

  1. Na zasadach określonych dla BSP w klasie C4 lub budowanych samodzielnie (do 25 kg)
    Więcej informacji na temat kategorii otwartej [link]
  2. W specjalnie określonych strefach przestrzeni powietrznej. Zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/947 państwa członkowskie mogą określić strefy, w których BSP są zwolnione z niektórych wymagań technicznych i / lub, których ograniczenia operacyjne są rozszerzone, w tym ograniczenia masy lub wysokości.
  3. W ramach klubu lub stowarzyszenia modelarskiego, który dostanie od ULC zezwolenie, w którym będą specjalne warunki wykonywania lotów.
    Wnioski o zezwoleniedla modelarzy zostaną wkrótce opublikowane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zastanawiałem się jak odpowiedzieć, żeby nie urazić, a z drugiej strony nie zostawiać takiego bałaganiku, który będzie wprowadzać czytających w błąd. Więc odpowiem: Wiesław nakrzywiłeś to co już było wyprostowane w tym i sąsiednich wątkach. Pozostaje tylko metodą zdartej płyty prostować, wyjaśniać i powtarzać, powtarzać, powtarzać. Wszystkie tematy poparte odniesieniami do poszczególnych przepisów.

 

Są następujące akty prawne regulujące zasady lotów BSP:
RU - Rozporządzenie Unijne - Rozporządzenie Wykonawcze 2019/947 - akt wyższego rzędu
W25 - Wytyczne nr 25 Prezesa ULC - akt niższego rzędu
RU wprowadza nowe zasady lotów BSP, a pewne aspekty deleguje do "odpowiednich przepisów krajowych", czyli zgodnie z [RU art.18 pkt."l" (małe L)] deleguje do W25. Czyli główne zasady są opisane w RU, a jak coś nie jest opisane w RU, albo jest to jawnie wskazane, to trzeba patrzeć w W25. I odwrotnie: szczegóły są opisane w W25, chyba, że coś jest opisane w akcie wyższego rzędu, czyli w RU. Taka jest ogólna natura systemu stanowienia prawa.

 

Wymogi wynikające z powyższych przepisów:

  • Konieczność zarejestrowania się jako operatora wynika z [RU art.14 ust.5], [RU art.16 ust.4] oraz [W25 zał.2 pkt.1.3] - dotyczy zarówno członków Klubów ([RU art.14 ust.5 pkt.b], potwierdzone w [RU art.21 ust.3]) oraz pozostałych, niezrzeszonych ([RU art.14 ust.5 pkt.a]).
  • Konieczność oznaczenia latadełka numerem operatora wynika z [RU art.14 ust.8] oraz [W25 zał.1 pkt.10.1 ppkt.1].
  • Obowiązek zgłaszania lotów BSP (w Droneradar), także w ramach Klubów, wynika z [W25 zał.1 pkt.1.2 ppkt.1)].
  • W Klubach na razie latanie odbywa się zgodnie z [RU art.21 ust.3], czyli "zgodnie z odpowiednimi przepisami krajowymi i bez zezwolenia". Tymi "odpowiednimi przepisami krajowymi", jak napisałem wcześniej są W25. Czyli zasady zgodnie z [W25 zał.1 rozdział 5], ale na mocy aktu wyższego rzędu RU bez konieczności uzyskania Zezwolenia. I w tych przepisach nie ma ograniczenia wysokości do 120 m.
  • Niezrzeszeni latają zgodnie z [RU zał. A] oraz [W25 zał.1 rozdział 4] (kategoria "otwarta"). Czyli m.in. z ograniczeniem wysokości do 120 m.
  • Specjalnych stref geograficznych, dedykowanych dla BSP, o zniesionych niektórych ograniczeniach dla kategorii "otwartej" na razie nie ma i na razie nie ma widoków, aby któraś z instytucji wzięła takie ryzyko na siebie i takie strefy powołała. Może ULC, a może AP podejmą taką inicjatywę - jak ktoś ma energię do kontestowania to może spożytkuje ją na lobbing w tej sprawie. A te strefy co są obecnie pełnią inną funkcję i nie znoszą ograniczeń dla kategorii "otwartej".

Tu trzeba zaznaczyć, że popularnie używane i powielane określenie, że w Klubach "latamy jak dotychczas" jest uproszczeniem i wprowadza zamieszanie. Otóż określenie "jak dotychczas" odnosi się tylko i wyłącznie do ograniczeń odległości i wysokości. Ograniczenia te wynikają już z innych, nowych przepisów, ale są prawie takie same jak dotychczas, a nawet luźniejsze. Natomiast pozostałe warunki wynikające z nowych przepisów (rejestracja operatora, oznaczanie latadełka, zgłaszanie w Droneradar, itp.) obowiązują po nowemu i tu już nie działa argument "jak dotychczas".

 

I to jest wszystko co wystarczy wiedzieć na teraz. Informacje "marketingowe" ze stron czy z maili od różnych instytucji często są pisane uproszczeniami, przez osoby, które nie do końca orientują się w całości i trzeba je filtrować pod kątem powyższej listy przepisów. Jeżeli ktoś ma inny pogląd to niech wskaże PRZEPIS, który mówi inaczej.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam jeszcze jedno pytanie. Będąc członkiem klubu lub stowarzyszenia i latając powyżej 120 m co mam okazać przy ewentualnej kontroli? Jakąś legitymację, zaświadczenie, dowód opłaty składki członkowskiej? I skąd ewentualna osoba kontrolująca będzie wiedzieć, że jest to klub/stowarzyszenie modelarskie a nie np. AA skoro na razie stowarzyszenia nie muszą się rejestrować w ULC?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po pierwsze to przepisy nie precyzują jakimi dokumentami trzeba się legitymować. Jak kontroler upierdliwy to im więcej tym lepiej. Jak dociekliwy to sobie sam znajdzie stowarzyszenie w ewidencji w Starostwie. Jak normalny to jakaś legitymacja wystarczy.

Po drugie mała szansa, że ktokolwiek będzie miał możliwości zmierzenia wysokości lotu modelu i kwestionowania kategorii lotu (otwarta czy szczególna modelarska). Jeżeli już ktoś będzie mierzył i dochodził to najwyżej w ramach dochodzenia jak się coś stanie. Więc papiery trzeba mieć w porządku, ale nie na kontrolę doraźną, tylko w razie co.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Market napisał:

Po pierwsze to przepisy nie precyzują jakimi dokumentami trzeba się legitymować. Jak kontroler upierdliwy to im więcej tym lepiej. Jak dociekliwy to sobie sam znajdzie stowarzyszenie w ewidencji w Starostwie. Jak normalny to jakaś legitymacja wystarczy.

 

...

 

To jest luka w przepisach. Właścicielem/zarządcą strefy MOŻE być Stowarzyszenie Nierejestrowe czyli nigdzie nie zarejestrowane. RU wyraźnie mówi o "...legalnie działajacych w danym kraju..." a stowarzyszenie nierejestrowe jest takowym. Co więcej dotychczas istniejące strefy - kilka z nich - były wydzielone na wniosek takowych nierejestrowych stowarzyszeń. 

 

Widać tylko, że trzeba się doktoryzować z prawa, żeby móc latać.

  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie nie wpadajcie w paranoję z tymi kontrolami.  Jakie legitymacje, jakie zaświadczenia o płaceniu składek członkowskich w Stowarzyszeniu itp.  A jak już znajdzie się jakiś Kontroler to pokazujemy oznakowany model /numer operatora/ i informacje o zdanym egzaminie /numer pilota/ i do widzenia. No i  niech mi taki Kontroler powie jeszcze, że latałem na wysokości 120 m 15 centymetrów i 22 milimetrów.

Miało być tylko o przepisach. Panowie miejcie litość dla Czaro i Marketa. Skąd oni mają brać tyle

"oleju do głowy".

 

 

  • Upvote 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Wiesiek1952 napisał:

To jest luka w przepisach

...

Widać tylko, że trzeba się doktoryzować z prawa, żeby móc latać

 

Nie trzeba ;)

Wystarczy wygooglać, że nie ma czegoś takiego jak stowarzyszenie nierejestrowe. Jest co najwyżej stowarzyszenie zwykłe, które jest rejestrowane w ewidencji w lokalnym Starostwie.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, Market napisał:

 

Nie trzeba ;)

Wystarczy wygooglać, że nie ma czegoś takiego jak stowarzyszenie nierejestrowe. Jest co najwyżej stowarzyszenie zwykłe, które jest rejestrowane w ewidencji w lokalnym Starostwie.

 

 

Jak go zwał tak zwał. Ktoś mi tłumaczył, że stowarzyszenie zwykłe nie musi być rejestrowane w starostwie czy gminie. A przykład istniejącej strefy dla stowarzyszenia, które nie jest nigdzie formalnie zarejestrowane mam z własnego podwórka.

 

 

EDIT: Pogooglałem. Stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek prowadzenia księgowości i sprawozdawczości - to zabija jakiekolwiek małe stowarzyszenia modelarskie.

 

 

  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Wiesiek1952 napisał:

 

Jak go zwał tak zwał. Ktoś mi tłumaczył, że stowarzyszenie zwykłe nie musi być rejestrowane w starostwie czy gminie. A przykład istniejącej strefy dla stowarzyszenia, które nie jest nigdzie formalnie zarejestrowane mam z własnego podwórka.

 

 

Nie znam przypadku Stowarzyszenia Zwykłego , które nie jest rejestrowane. Nie ma takiej możliwości prawnej. A kto ,że tak powiem " przydzielił strefę dla stowarzyszenia" i na jakiej zasadzie się to odbyło. Bardzo mnie to ciekawi .

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 22.12.2020 o 14:46, Konrad_P napisał:

Panowie zwracam uwagę że tu nie dyskutujemy z przepisami i proszę nie udowadniać, że można bezkarnie łamać przepisy. Tu pytamy Czarka o ewentualną interpretację. 

Dyskutować sobie proszę w temacie o przepisach ale tym pierwszym.

 

Jak chcesz isc do piekla, to nie mozesz sie diabla bac. Jak sie zobowiazales do jakiejkoleiek organizacji przynalezec, to nieposiadasz jakiegokolwiek "PRAWA"  Ich przepisow "IGNOROWAC"!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

A wystarczyło w przepisach wyraźnie napisać "KLUBÓW I STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO podsiadających licencje klubu sportowego". I było by po gdybaniu i kombinowaniu. A tak pewnie chcieli dobrze, a wyszło jak wyszło.

No i teraz ja z somsiadem chce założyć stowarzyszenie bo chcem latać tak straszecznie wysoko, choć mi to na ch.. potrzebne. Ale ważne że chcem i bede mógł.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.