Jump to content
Konrad_P

Przepisy modelarskie obowiązujące od 31.12.2020 - wątek moderowany.

Recommended Posts

Zakładam nowy temat dotyczący przepisów jakie mają wejść od 31 grudnia 2020. Tutaj będą podawane najnowsze i w miarę aktualne przepisy. Czarek którego poprosiłem o prowadzenie tego wątku będzie umieszczał wszystkie dostępne (jemu:)) przepisy jakie maja nas obowiązywać. 

 

Wątek będzie moderowany jak widać w tytule co oznacza, że dyskusji tutaj raczej nie będzie. Wszystkie żale,  frustracje, złość i tego typu emocje proszę kierować do obecnego wątku. Tutaj będą tylko zebrane konkrety. 

Wątek będzie na bieżąco (w miarę dostępnego czasu) uzupełniany przez Czarka. 

 

 

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konrad nareszcie konkret i powrót do meritum sprawy.

Ten wątek tak się rozjechał że właściwie dotyczy opinii ( coś się komuś coś wydaje bo gdzieś coś słyszał nie doczytał) a nie faktów ! Ja wiem że jak latałem szybowcami to dalej będę latał .

  • Upvote 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

W załączeniu mała ulotka z BMFA na temat co, gdzie i jak. Wiem, zaraz ktoś napisze: ale to UK a nie Polska. Tylko, że w Polsce przepisy będą podobne jeśli nie takie same. Ulotka jest tu żeby wyjaśnić jak to wygląda w praktyce. Dodam, że dla członków BMFA zwiększono limit wagi i wysokości AGL. (Szybowce).

BMFA-QSG-V4.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

U zachodnich sąsiadów Federalny Urząd Lotnictwa zawiesił obowiązek rejestracji do 30 kwietnia.

W komunikacie LBA jest napisane:
„Operatorzy bezzałogowych statków powietrznych, którzy mają miejsce zamieszkania lub, w przypadku osób prawnych, główne miejsce prowadzenia działalności w Republice Federalnej Niemiec, są zwolnieni z obowiązków od 31 grudnia 2020 r. Do 30 kwietnia 2021 r. wyłączone z art. 5, 6 i 8 (*) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947. Nie muszą kończyć wymaganej rejestracji w określonym czasie. Operatorzy, którzy jeszcze się nie zarejestrowali lub którym nie nadano jeszcze indywidualnego numeru rejestracyjnego, muszą zamiast tego umieścić swoje nazwisko i pełny adres na bezzałogowym statku powietrznym. Nazwę i adres należy dołączyć w formie umożliwiającej łatwą identyfikację operatora. " (www.lba.de )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nowe przepisy, wchodzące od 31.12 są dość zagmatwane. Sam wciąż się w nich trochę gubię, pomimo że już od jakiegoś czasu staram się je zgłębić. Mimo wszystko spróbuję:

 

Będą trzy główne kategorie:

Certyfikowana - dla profesjonalistów. Będzie tak dużo papierologii, że nawet EASA i ULC jeszcze nie wiedzą, jak dużo

Szczególna - raczej dla zawodowych "droniarzy" i wyjątkowo wytrawnych modelarzy. Będzie dość dużo papierologii i wymagań do sprzętu i uprawnień pilota, mniej więcej już wiadomo jak dużo.

Otwarta - najbardziej przyjazna dla użytkowników

 

Pomiędzy kat. Otwartą, a Szczególną zostawiono miejsce dla Klubów i Stowarzyszeń modelarskich, gdzie hobbyści będą mogli latać na swoich zasadach, ustalonych osobno z ULC. Będą to zasady wykraczające poza kat. Otwartą np. brak limitu  wysokości lotu i masy modelu, ale nie tak sformalizowane, jak w kat. Szczególnej. Urząd zapowiada, że w stosunku do stowarzyszeń modelarskich będzie maksymalnie przychylny i będzie się zgadzał na warunki wykonywania lotów tożsame z obecnie panującymi.

 

Tu jest tabelka o kategorii Otwartej:

1410966328_2020ULCOpen.thumb.jpg.3f1f69a08aa7fa9466a36e06d234fa74.jpg

 

Warunki lotów w A1:

67882950_2020ULCOpenA1.jpg.b5edc2aa1268a74b7a940a110dc38a53.jpg

 

Warunki lotów w A2:

988830845_2020ULCOpenA2.jpg.1f160787c5536ddf85a393066714ce8f.jpg

 

Warunki lotów w A3:

626645181_2020ULCOpenA3.jpg.3f8c8d17b1aeb3fdc719c2db493f2737.jpg

 

 

Z punktu widzenia modelarza sprawa wygląda następująco:

 

1. Jeżeli chcecie latać do wysokości 120m, modelem o masie do 250g, bez kamerki, wpadacie w kategorię Otwartą A1 - będzie można latać bez rejestracji, oraz bez wymagań odległości od ludzi i mienia (ale nie nad zgromadzeniami osób).

2. Jeżeli chcecie latać do wysokości 120m, modelem o masie z przedziału 250g - 25kg, przynajmniej 150m od zabudowań i postronnych osób, wpadacie w kategorię Otwartą A3 - kurs i test online, rejestracja online, naklejka na model i będzie można latać.

3. Jeżeli chcecie latać wyżej niż 120m, albo modelem cięższym niż 25kg - nie mieścicie się w Otwartej A3 - rejestracja online, naklejka na model i zapisanie się do stowarzyszenia, lub klubu mającego z ULC zgodę na loty (w okresie przejściowym do końca 2022, zgoda nie jest wymagana).

 

W opcji nr 1 nie ma wieku minimalnego.

W opcji nr 2 minimalny wiek 16 lat (zostanie obniżony do 14 lat, ale jeszcze nie teraz), chyba, że lata się pod okiem opiekuna, równiez zarejestrowanego, jako pilot

W opcji nr 3 minimalny wiek, jak w p. 2, chyba, że regulamin stowarzyszenia mówi inaczej.

 

Kurs, test i rejestrację przez internet, będzie można załatwić na tej stronie:

https://drony.ulc.gov.pl/  (zostanie uruchomiona 31 grudnia)

 

Uwaga: Określenie wysokość lotu do 120m jest tak naprawdę odległością od ziemi, mierzoną prostopadle do jej powierzchni. Obrazuje to rysunek:

 

kategoria_otwarta_2.thumb.png.05a5d16d8fc51d6e8cf2f241bd90cff1.png

 

Uwaga nr 2: Przed każdymi lotami należy zgłosić się w DroneRadar. Obowiązek wprowadził rząd (sami go sobie wybraliśmy) na wiosnę tego roku, wciąż obowiązuje i raczej już nie zniknie. Jeżeli nie wymaga tego miejsce w którym latamy, nie trzeba składać planów lotu i czekać na zgodę. Wystarczy sam "Check-in".

 

W stosunku do modeli i dronów nie będzie od 31.12 tylu stref w przestrzeni lotniczej, jak do tej pory. Zostaną one zastąpione trzema ogólnymi:

DRA-P - strefa zakazana, loty wyłacznie za zgodą właściciela strefy

DRA-R - strega ograniczona, loty wyłącznie po spełnieniu wymagań, o których dowiemy się logując w DroneRadar

DRA-I - strefa informacyjna, można latać na ogólnych zasadach

 

Warto przeczytać:

Ogólne informacje o kategorii Otwartej:

https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/483-kategoria-otwarta/5305-kategoria-otwarta

 

Kluby i stowarzyszenia modelarskie:

https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/5303-kluby-i-stowarzyszenia-modelarskie

 

Najczęściej zadawane pytania:

https://www.ulc.gov.pl/_download/Drony/FAQ_v2_LBSP.pdf

 

Warto obejrzeć:

 

 

Wszystkie grafiki zaczerpnięte z prezentacji ULC.

  • Upvote 1
  • Dzięki 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie dotyczące tabelki. Budowane samodzielnie są poniżej 250g. Z tego co kojarzę to nawet esiaki ważą więcej. Gdzie w takim razie będzie można je umieścic?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Jarek1925 napisał:

Mam pytanie dotyczące tabelki. Budowane samodzielnie są poniżej 250g. Z tego co kojarzę to nawet esiaki ważą więcej. Gdzie w takim razie będzie można je umieścic?

 

Wszystkie budowane samodzielnie  250g - 25kg wpadają na takie same warunki, jak C4 w podkategorii A3. Czyli szkolenie, test, rejestracja, naklejka i loty do 120m wysokości, z dala od ludzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Czaro napisał:

Uwaga: Określenie wysokość lotu do 120m jest tak naprawdę odległością od ziemi, mierzoną prostopadle do jej powierzchni.

 

Przy lataniu na zboczu czy w górach jedyną metodą określenia tej odległości jest metoda na oko a to każdy ma inne. 

A co do tej wysokości w terenie płaskim. Będzie wymóg posiadania telemetrii z pomiarem wysokości czy też na oko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W przepisach nie ma nic na temat obowiązku posiadania w modelu urządzenia telemetrycznego do pomiaru wysokości. Tu jeszcze tego nie sprecyzowano dokładnie, jak ew. będzie mierzona i za pomocą czego wysokość znajdującego się w powietrzu modelu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minut temu, Jacek Walenciak napisał:

W przepisach nie ma nic na temat obowiązku posiadania w modelu urządzenia telemetrycznego do pomiaru wysokości. Tu jeszcze tego nie sprecyzowano dokładnie, jak ew. będzie mierzona i za pomocą czego wysokość znajdującego się w powietrzu modelu. 

Jak dla mnie było by w porządku jeśli byłby tylko nakaz max 120m. A jak to już zmierzysz to nie problem ULC. Tak jak z ograniczeniami prędkości. Jest np do 50kmh ale nie musisz obowiązkowo posiadać prędkościomierza. Masz jechać tak by tego nie przekroczyć i leży to w Twojej kwestii. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie zwracam uwagę że tu nie dyskutujemy z przepisami i proszę nie udowadniać, że można bezkarnie łamać przepisy. Tu pytamy Czarka o ewentualną interpretację. 

Dyskutować sobie proszę w temacie o przepisach ale tym pierwszym.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Konrad_P napisał:

Panowie zwracam uwagę że tu nie dyskutujemy z przepisami i proszę nie udowadniać, że można bezkarnie łamać przepisy. Tu pytamy Czarka o ewentualną interpretację. 

Dyskutować sobie proszę w temacie o przepisach ale tym pierwszym.

 

Dokładnie tak. Dla leniwych podaję link do tego wątku 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, Czaro napisał:

Opublikowane zostały Wytyczne Prezesa ULC:

http://edziennik.ulc.gov.pl/GetActPdf.ashx?year=2020&book=0&position=79

 

a w nich od strony 11 warunki lotów dla modelarzy w stowarzyszeniach.

 

 

A czy modele RC (nie drony lecz np: szybowce, akrobacyjne itp.) modelarzy w stowarzyszeniach muszą być rejestrowane a piloci modeli RC muszą odbyć szkolenie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Każdy modelarz musi się zarejestrować i przejść szkolenie oraz test, jeżeli jego modele są powyżej 250g, lub mają kamerę na pokładzie i chce latać powyżej wysokości 120m .

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy każdy model musi być wyposażony w urządzenia opisane w rozdziale 4 pkt 10.4 (wytyczne Prezesa ULC).

Proszę o podanie linku do strony do rejestracji modeli i szkolenia online.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 22.12.2020 o 10:19, Czaro napisał:

Kurs, test i rejestrację przez internet, będzie można załatwić na tej stronie:

https://drony.ulc.gov.pl/  (zostanie uruchomiona 31 grudnia)

 

Mam wrażenie, że punkt 10.4 powinien dotyczyć wyłącznie lotów BVLOS. Wysłałem już do ULC pytanie czy czasem to nie jest błąd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.