mirolek Opublikowano 14 Lutego 2022 Autor Opublikowano 14 Lutego 2022 Przez weekend posiedziałem nad skrzydłami. ... udało się je skończyć, przygotowane do pokrycia ważą odpowiednio: Jest zatem lekko i w przypadku górnego skrzydła dość sztywno natomiast dolne skrzydło .... przypomina skrzydło "Jaskółki" ? Pokrycie usztywni płat ale w drugiej wersji zwiększę grubość profilu bo przy pasowaniu do kadłuba, sporo brakowało i musiałem nakleić 4mm balsy aby dolne skrzydło dopasować je do laminatowego gniazda. Kombinuję też z mocowaniem silnika .... wzmocnienia jakie wkleiłem są dopasowane do AXI 2814/16 jaki mam w modelu Spada i ten silnik z łożem wstecznym mieści się pod maskę idealnie ? .... "czerwony plaskacz" wymagał niestety korekty mocowania które wykonałem z 32mm klocka epp. W kolejnym modelu dedykowanym pod ten silnik, laminowanie kadłuba trzeba będzie wykonać wraz z maską silnika jak pokazuje to w równoległym wątku Marcin. Wtedy sklejkową wręgę silnika da się osadzić w innym miejscu a taki klocek nie będzie konieczny. Traktuję to rozwiązanie prototypowo_przejściowo aby sprawdzić sam silnik i konfigurację 6s ale docelowo model chyba będzie latał na AXI a ten "czerwony plaskacz" umieszczę w Spadzie, gdzie mogę przesunąć wręgę silnika co dodatkowo jeszcze poprawi dostęp do pakietu. ms 1
mirolek Opublikowano 17 Lutego 2022 Autor Opublikowano 17 Lutego 2022 Przygotowałem z pasków Al stójki pod skrzydło i jestem bardzo ciekaw, czy sprawdzi się "w boju" pomysł klejenia alu między epp a laminat. Mocowanie płata to zawsze największy problem w modelach ww1, precyzyjnie ustawia się kąty zaklinowania w pracowni, mozolnie wkleja sie stójki i słupki a te po drobnej kolizji lecą w drzazgi i na zawodach klei się potem wszystko jak popadnie ? ms 1
AQUARIUS_ML Opublikowano 17 Lutego 2022 Opublikowano 17 Lutego 2022 Co prawda mój N-17 jest już historią, która zniknęła razem ze starym forum ACES, ale jest kopia na naszym płockim forum może coś Ci się przyda: http://rcplock.pl/forum/viewthread.php?thread_id=1713&rowstart=0
mirolek Opublikowano 6 Marca 2022 Autor Opublikowano 6 Marca 2022 Po krótkiej przerwie na zimowe ferie a potem zdarzenia które chyba zrujnowały nasz sposób pojmowania współczesnego świata, wróciłem do swojej pracowni. Budowa modelu pozwala na chwilę się oderwać i odprężyć umysł, dlatego małymi kroczkami wykańczałem skrzydła i przygotowywałem je do oklejania. Sporo różnych drobiazgów jest do wykonania przed położeniem folii ... mocowanie skrzydła do stójek, mocowania pod słupki, mocowania serw a wszystko potem trzeba "otulić" balsą aby dało się przykleić folię Folia z przeceny i ma takie szare przebarwienia ale mam nadzieję, że od spodu niewiele będzie widać. Skrzydło będzie przykręcane od na śrubkach M3 zatopionych od góry w żywicy Zostały do oklejenia i zamontowania lotki ale chciałem zobaczyć jak wygląda w całości zmontowany model, postawiłem go również na wadze z pakietem, reglem, odbiornikiem i waga pokazała 962g ... dojdą jeszcze serwa w kadłubie, popychacze na ogon, słupki, farba i wykończeniowa galantria. Nie uda się zmieścić w 1kg ale 1,05kg jest do osiągnięcia, to chyba będzie dobry wynik :-)) ms 1
japim Opublikowano 6 Marca 2022 Opublikowano 6 Marca 2022 Ładnie to idzie. Konkurencja nie śpi (nie moja konstrukcja):
AQUARIUS_ML Opublikowano 7 Marca 2022 Opublikowano 7 Marca 2022 Jeśli 1050 to waga z pakietem, to bardzo dobra waga.
mayster8405 Opublikowano 7 Marca 2022 Opublikowano 7 Marca 2022 A nie mogłeś wstawić serw np tak, lub coś w tym rodzaju, byłoby estetyczniej?
mirolek Opublikowano 7 Marca 2022 Autor Opublikowano 7 Marca 2022 Cytat A nie mogłeś wstawić serw np tak, lub coś w tym rodzaju, byłoby estetyczniej? Mogłem .... ale nie chciałem bo to nie makieta tylko model aircombat ? Nie chodzi zatem o estetykę a o prostotę i funkcjonalność. Serwo leżące wymaga klapki zamykającej a klapka wymaga oparcia oraz kilku śrubek aby ja zamocować. W pokazanym rozwiązaniu serwo przenika przez żebro a zatem jego wymiana to konieczność wycinania a potem uzupełniania pokrycia ... jak to zrobić w szczerym polu na zawodach? W montażu pionowym od góry jestem w stanie wymienić serwo w trakcie trwającej walki i ponownie wystartować ? Cytat Jeśli 1050 to waga z pakietem Tak, taką wagę powinienem osiągnąć razem z pakietem, obecne 960g jest wraz z pakietem. Skrzydła są bajecznie lekkie ale czy to się sprawdzi w walce ? .... sprawdzimy w Płocku ? Cytat Konkurencja nie śpi Oczywiście, jedni drukują inni laminują a jeszcze inni przerabiają piankowe ESA ....i to jest SUPER, bo jak spotkamy się na zawodach to mam nadzieję ilość startujących w ww1 będzie porównywalna z ww2. Na koniec, wojskowy sznyt lub jak wolą młodzi wojskowy "out fit" modelu ? jeszcze tylko ten ogon do poprawy i chyba mi się zaczyna juz podobać ? ms 3
TooM Opublikowano 7 Marca 2022 Opublikowano 7 Marca 2022 Serwo od góry dobrze łapie taśmę i większość zawodników na WASG tak miała?
kesto Opublikowano 7 Marca 2022 Opublikowano 7 Marca 2022 8 godzin temu, mirolek napisał: jeszcze tylko ten ogon do poprawy i chyba mi się zaczyna juz podobać ? ms Zdecydowanie do poprawy. Przede wszystkim do powiększenia.? Znacznego powiększenia.
mirolek Opublikowano 9 Marca 2022 Autor Opublikowano 9 Marca 2022 Prawidłowo wyskalowany statecznik okleiłem folią samoprzylepną ale już w ręce wyglądał ciężko, po położeniu na wadze lekko się przeraziłem ? Zdjąłem zatem folię samoprzylepną i pokryłem poliwęglan folią solitte która pasuje kolorystycznie do skrzydła, waga SW spadła o 6g czyli na nosie około 36g mniej balastu. Ogon chyba nieźle się prezentuje ale i tak niepokoi mnie jego ciężar ... obawiam się, że poliweglan trafi do wersji spalinowej a w elektryku skończy się wymianą SW na ażurową konstrukcję balsową ? Słupki wykonałem z balso sklejki i pod górnym skrzydłem montowane są na haki w dołem skręcone jednym wkrętem ... z tego rozwiązania jestem bardzo zadowolony bo lekko i sztywno wyszło ? ... a model wygląda już chyba na myśliwca ww1 ? ms
POGO Opublikowano 9 Marca 2022 Opublikowano 9 Marca 2022 Hej Mirku... Zamiast tego poliwęglany weź tecpol... Taka sama technika a troszkę lżej... tu statecznik z mego Se5.... Spokojnie daje radę w kombat owych akcjach....
mirolek Opublikowano 10 Marca 2022 Autor Opublikowano 10 Marca 2022 Czy możesz podać jakieś szczegóły tego materiału ? Wg. tego co czytam w iternetach, Tekpol produkuje właśnie komorowy poliwęglan. Może stosujesz płytę 3mm ? Ja użyłem 4mm bo nie miałem kawałka z płyty 3mm o koniecznej szerokości. Ster kierunku mam z płyty 3mm i ta płyta jest znacznie lżejsza. ms
zbjanik Opublikowano 10 Marca 2022 Opublikowano 10 Marca 2022 Mirku- inaczej to coroplast, częściej stosowana nazwa. Dla wzmocnienia takiego statecznika można wsunąć w kanaliki patyczki do szaszłyków. Można też dobrać kolor, żeby już nie malować (skala dostępnych barw jest jednak uboga). Nie chcę się tu śmiecić i narzucać ze swoimi wątkami, ale gdybyś chciał poczytać o technologii i modelach (całych) z coroplastu, to poszukaj na naszym forum wątków o Marabucie, CSS-13 i Skyboyu. Jest dużo wskazówek i pomysłów. 2
mirolek Opublikowano 11 Marca 2022 Autor Opublikowano 11 Marca 2022 Dziękuję za informację, znam oczywiście coroplast i śledziłem wątek budowy modelu z tego materiału, stosowałem go również w modelach ESA Jedyna wada coroplastu to mała sztywność. Zastanawiałem się czy go nie użyć ale miałem duże wątpliwości. Przy wielkości statecznika poziomego jaki potrzebuję w N11 konieczne byłby dwa pręty węglowe osadzone na kleju wypieniającym aby go usztywnić, dlatego zdecydowałem się na poliweglan 4mm który w tej grubości jest wystarczająco "samosztywny". Coroplast jest świetnym materiałem ale nie do końca mu ufam w zastosowaniu na statecznik poziomy w aircombacie. Mam takie stateczniki (SW i SK) w modelu Saetta w wersji ESA i miałem w pierwszym modelu Pfaltz'a. Niestety na ogonie są duże obciążenia i przy wychyleniach powierzchni sterowych coroplast się odkształca a model niespodziewanie ucieka z toru lotu. Wzmocnienia węglem pomagają ale z czasem i tak dochodzi do "płynięcia" materiału na naciętej jako zawias komorze i model ucieka. Dlatego po wielu próbach z tym materiałem w drugim zbudowanym modelu Pfaltz'a ESA zastosowałem już na ster wysokości epp a coroplast wykorzystuję tylko na ster kierunku. ms
mirolek Opublikowano 15 Marca 2022 Autor Opublikowano 15 Marca 2022 Zamontowałem popychacze, upakowałem zasilanie i zaprogramowałem odbiornik, budowa modelu skończona ? Mało wnikliwie śledzicie relację ? 6 marca pokazałem zdjęcie ze zmienionym silnikiem ale nikt nie zwrócił uwagę na ten detal, teraz chyba wszystko juz jest widoczne jak na dłoni. Zmieniłem silnik i zasilanie na zestaw 3S jaki stosowałem w modelu Spad. Ten piankowy klocek budził wewnętrzny sprzeciw dlatego czerwony naleśnik już jest zamontowany w innym modelu a Nieuport 11 wystartuje z silnikiem AXI 2814/16 i pakietem 3200mAh 3s Ostateczna waga do lotu wyszła chyba nieźle ... ... ale jak zawsze więcej niż się wydaje. Planowałem zmieścić się w 1100g zatem cel osiągnięty ale 1050 było tak blisko .... oblot i ewentualne doważanie dopiero przede mną zatem waga ostateczna może jeszcze ulec zmianie. Na teraz środek ciężkości mam dokładnie w środku szerokości skrzydła mierzone nad kadłubem i tu mam pewien problem, skrzydło jest lekko ukośne do tyłu - gdzie zatem i jak podpierać model aby sprawdzić wyważenie. Wcześniej o tym nie myślałem ale im dalej od środka modelu tym gorzej go podeprzeć w pozycji odwróconej, tylko w pozycji normalnej daje się go jakoś utrzymać ale czy to jest wiarygodne? Jeśli ktoś ma jakieś przemyślenia w tym zakresie to chętnie skorzystam. ms
mirolek Opublikowano 19 Marca 2022 Autor Opublikowano 19 Marca 2022 Nie mogłem się oprzeć słonecznej pogodzie i wybrałem się z modelem na lotnisko. Figurka pilota, rzepy do montażu pakietu i odbiornika , dodatkowa sklejka przesuwająca silnik o 3mm do przodu, gumki do podwozia i nie wiem co jeszcze sprawiło, że model pokazał ostatecznie na wadze 1092g. Mimo przesunięcia silnika nadal miałem wrażenie, że wyważenie jest zbyt tylne i pierwszy krótki lot potwierdził moje obawy. Nie było rano nikogo kto mógłby sfilmować tą minutę walki o życie i chyba dobrze bo takie latanie które po już chwili wiadomo, że sprowadzi się do minimalizacji strat raczej do oglądanie się nie nadaje. Model miał ładny prostoliniowy rozbieg i spokojnie sam się oderwał od pasa ale wtedy dotknąłem steru wysokości a model wystrzelił pionowo w górę a po drobnej korekcie miał ochotę na nurkowanie. Udało się go po chwili wyrównać i sprowadzić niżej ale około 1,5 metra nad ziemią już nie dałem rady, siadał ewidentnie tyłem i w końcu zwinął się na lewe skrzydło. Usłyszałem trzask i było jasne, że będzie trochę pracy ? Ostatecznie banan na twarzy bo konstrukcja modelu "zapracowała" dokładnie tak jak zakładałem. Uderzając lewym skrzydłem dolne się prawdopodobnie odkształciło na gumach i nie ma żadnych uszkodzeń a górne złamało się tu gdzie powinno czyli prawie na środku. Małe klejenie dźwigara i naprawa pokrycia w jednym segmencie .... pół godziny i po sprawie ? Nie zamierzam kleić z przodu balastu a skłaniam się do wykonania lżejszego listewkowo-balsowego statecznika bo 10 gram mniej na ogonie to około 50-60g mniej na przodzie. Jestem pozytywnie nastawiony do tej zmiany bo te kilka chwil z modelem w powietrzu mimo kłopotów z nadsterownością potwierdziło, że to będzie szybka i zwrotna maszyna ... oj tak, będzie z tego rasowy kombat ww1 ? ms . 3
samolocik Opublikowano 20 Marca 2022 Opublikowano 20 Marca 2022 Nie dało się przesunąć pakietu jeszcze troszkę do przodu? Zawsze do czoła pakietu można przykleić na rzepie kawałek styropianu jako poduszkę ?
TooM Opublikowano 20 Marca 2022 Opublikowano 20 Marca 2022 No tak nie wiem dlaczego założyłem Mirku że robisz spalinę bo bym Cie przekonywał do rezygnacji z elektryfikacji. Nieuporta można zrobić na 6S ale jest to proszenie się o kasację pakietów .Alina już to zaliczała i w końcu zamieniła Axi na OSmaxa. Ten model ma tak krótki dziobek że nawet pakiet bezpośrednio na osłonie trzeba było doważyć 15gramami ołowiu. Statecznik miałem najpierw balsa potem listwekowy a na końcu ażurowana sklejka balsowa1,5+1,5 mm na krzyż i folia poliwęglanowa z kondensatora (teraz można pokryć lekką folią od Marka R.) PS W N17 którym latam zamiast ołowiu dałem cięższe koła a to górne mocowanie stójek muszę przerobić na Twoje bo mam odwrotnie -haczyk w skrzydle i to się nie sprawdza.
mirolek Opublikowano 21 Marca 2022 Autor Opublikowano 21 Marca 2022 Piotrze, zobacz na pierwsze zdjęcie. Pakiet jest ustawiony ok.1 cm za śmigłem, bardziej w przód już się nie da ? Prawdę napisał Marian, ten model "to proszenie się o kasację pakietów" i niestety mam właśnie takie obawy, że przy krecie pakiet będzie uszkodzony. Mimo takich ponurych wniosków jeszcze teraz nie odpuszczę, klei się statecznik balsowy i zobaczymy co to zmieni. ms
Rekomendowane odpowiedzi