Skocz do zawartości

Nieuport - pierwsze podejście do ww1 od podstaw


mirolek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przez weekend posiedziałem nad skrzydłami.

20220211_211432.thumb.jpg.4c159fa0ca560a48b217b3e983feda3a.jpg

... udało się je skończyć, przygotowane do pokrycia ważą odpowiednio:

 

20220212_125602.thumb.jpg.bbed183be42b4bbbeac0b2088c9ba811.jpg

20220212_152538.thumb.jpg.ed27647ebc93ed1317d16b1d5af78802.jpg

 

Jest zatem lekko i w przypadku górnego skrzydła dość sztywno natomiast dolne skrzydło .... przypomina skrzydło "Jaskółki" ?

Pokrycie usztywni płat ale w drugiej wersji zwiększę grubość profilu bo przy pasowaniu do kadłuba, sporo brakowało i musiałem nakleić 4mm balsy aby dolne skrzydło dopasować je do laminatowego gniazda.

Kombinuję też z mocowaniem silnika .... wzmocnienia jakie wkleiłem są dopasowane do AXI 2814/16 jaki mam w modelu Spada i ten silnik z łożem wstecznym mieści się pod maskę idealnie ?

 

20220213_204846.thumb.jpg.98271632359a0c0b4a8780d4c6ac196f.jpg

 

.... "czerwony plaskacz" wymagał niestety korekty mocowania które wykonałem z 32mm klocka epp.

 

20220213_205046.thumb.jpg.bc368ebee172094b93cb5fe8ecb6cd7b.jpg

20220213_205711.thumb.jpg.832a8c9a29a74bfaaab9300151fb624f.jpg

 

W kolejnym modelu dedykowanym pod ten silnik, laminowanie kadłuba trzeba będzie wykonać wraz z maską silnika jak pokazuje to w równoległym wątku Marcin.

Wtedy sklejkową wręgę silnika da się osadzić w innym miejscu a taki klocek nie będzie konieczny.

Traktuję to rozwiązanie prototypowo_przejściowo aby sprawdzić sam silnik i konfigurację 6s ale docelowo model chyba będzie latał na AXI a ten "czerwony plaskacz" umieszczę w Spadzie, gdzie mogę przesunąć wręgę silnika co dodatkowo jeszcze poprawi dostęp do pakietu.

 

ms

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

 Przygotowałem z pasków Al stójki pod skrzydło i jestem bardzo ciekaw, czy sprawdzi się "w boju" pomysł klejenia alu między epp a laminat.

Mocowanie płata to zawsze największy problem w modelach ww1, precyzyjnie ustawia się kąty zaklinowania w pracowni, mozolnie wkleja sie stójki i słupki a te po drobnej kolizji lecą w drzazgi i na zawodach klei się potem wszystko jak popadnie ?

 

20220216_222132.thumb.jpg.c16c7132c87647721b292e5167846e77.jpg

20220216_222216.thumb.jpg.c5d73b128b636e55cd785b3f13f81b9c.jpg

ms

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Po krótkiej przerwie na zimowe ferie a potem zdarzenia które chyba zrujnowały nasz sposób pojmowania współczesnego świata, wróciłem do swojej pracowni. Budowa modelu pozwala na chwilę się oderwać i odprężyć umysł, dlatego małymi kroczkami wykańczałem skrzydła i przygotowywałem je do oklejania. Sporo różnych drobiazgów jest do wykonania przed położeniem folii ... mocowanie skrzydła do stójek, mocowania pod słupki, mocowania serw a wszystko potem trzeba "otulić" balsą aby dało się przykleić folię 

20220304_222225.thumb.jpg.e2de0a84d1425e7aa8f3fe273dea26b4.jpg

 

Folia z przeceny i ma takie szare przebarwienia ale mam nadzieję, że od spodu niewiele będzie widać.

Skrzydło będzie przykręcane od na śrubkach M3 zatopionych od góry w żywicy

20220304_223048.thumb.jpg.17e6bf4f408ee4e842af67cec0d19854.jpg

20220304_223022.thumb.jpg.1d562c94fd34d51553ddcd286b8068b0.jpg20220305_234628.thumb.jpg.f8680f108d1bf24824cd2836b8d4f495.jpg

 

Zostały do oklejenia i zamontowania lotki ale chciałem zobaczyć jak wygląda w całości zmontowany model, postawiłem go również na wadze z pakietem, reglem, odbiornikiem i waga pokazała 962g ... dojdą jeszcze serwa w kadłubie, popychacze na ogon, słupki, farba i wykończeniowa galantria.  Nie uda się zmieścić w 1kg ale 1,05kg jest do osiągnięcia, to chyba będzie dobry wynik :-))

 

20220306_000116.thumb.jpg.d2ff40658a27a327b41f86125d45a475.jpg

 

ms

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

A nie mogłeś wstawić serw np tak, lub coś w tym rodzaju, byłoby estetyczniej?

Mogłem .... ale nie chciałem bo to nie makieta tylko model aircombat ?

Nie chodzi zatem o estetykę a o prostotę i funkcjonalność. Serwo leżące wymaga klapki zamykającej a klapka wymaga oparcia oraz kilku śrubek aby ja zamocować.

W pokazanym rozwiązaniu serwo przenika przez żebro a zatem jego wymiana to konieczność wycinania a potem uzupełniania pokrycia ... jak to zrobić w szczerym polu na zawodach?

W montażu pionowym od góry jestem w stanie wymienić serwo w trakcie trwającej walki i ponownie wystartować ?

 

Cytat

Jeśli 1050 to waga z pakietem

Tak, taką wagę powinienem osiągnąć razem z pakietem, obecne 960g jest wraz z pakietem.

Skrzydła są bajecznie lekkie ale czy to się sprawdzi w walce ? .... sprawdzimy w Płocku ?

 

Cytat

Konkurencja nie śpi

Oczywiście, jedni drukują inni laminują a jeszcze inni przerabiają piankowe ESA ....i to jest SUPER, bo jak spotkamy się na zawodach to mam nadzieję ilość startujących w ww1 będzie porównywalna z ww2.

 

Na koniec, wojskowy sznyt lub jak wolą młodzi wojskowy "out fit" modelu ?

 

20220306_141738.thumb.jpg.4d6301e4417368a37473fff303635c1e.jpg20220306_141754.thumb.jpg.f667ac8b6c02ff4c60b65dc6004b1def.jpg

 

jeszcze tylko ten ogon do poprawy i chyba mi się zaczyna juz podobać ?

ms

 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawidłowo wyskalowany statecznik okleiłem folią samoprzylepną ale już w ręce wyglądał ciężko, po położeniu na wadze lekko się przeraziłem ?

20220308_225338.thumb.jpg.8865285de53912841cbfb258e06badbf.jpg

 

Zdjąłem zatem folię samoprzylepną i pokryłem poliwęglan folią solitte która pasuje kolorystycznie do skrzydła, waga SW spadła o 6g czyli na nosie około 36g mniej balastu.

Ogon chyba nieźle się prezentuje ale i tak niepokoi mnie jego ciężar ... obawiam się, że poliweglan trafi do wersji spalinowej a w elektryku skończy się wymianą SW na ażurową konstrukcję balsową ?

20220308_230524.thumb.jpg.cc595a62328da1defc64b40afe8544ba.jpg

 

Słupki wykonałem z balso sklejki i pod górnym skrzydłem montowane są na haki w dołem skręcone jednym wkrętem ... z tego rozwiązania jestem bardzo zadowolony bo lekko i sztywno wyszło ?

20220308_232052.thumb.jpg.b1a109cdf9fbbd74c9057c76ac3466be.jpg

 

... a model wygląda już chyba na myśliwca ww1 ?

 

20220309_072511.thumb.jpg.c247e1094b109dd9d3808af004a96f7d.jpg

 

ms

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy możesz podać jakieś szczegóły tego materiału ?

Wg. tego co czytam w iternetach, Tekpol produkuje właśnie komorowy poliwęglan.

Może stosujesz płytę 3mm ?

Ja użyłem 4mm bo nie miałem kawałka z płyty 3mm o koniecznej szerokości. Ster kierunku mam z płyty 3mm i ta płyta jest znacznie lżejsza.

 

ms

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mirku- inaczej to coroplast, częściej stosowana nazwa. Dla wzmocnienia takiego statecznika można wsunąć w kanaliki patyczki do szaszłyków. Można też dobrać kolor, żeby już nie malować (skala dostępnych barw jest jednak uboga). Nie chcę się tu śmiecić i narzucać ze swoimi wątkami, ale gdybyś chciał poczytać o technologii i modelach (całych) z coroplastu, to poszukaj na naszym forum wątków o Marabucie, CSS-13 i Skyboyu. Jest dużo wskazówek i pomysłów. 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za informację, znam oczywiście coroplast i śledziłem wątek budowy modelu z tego materiału, stosowałem go również w modelach ESA

Jedyna wada coroplastu to mała sztywność. Zastanawiałem się czy go nie użyć ale miałem duże wątpliwości. Przy wielkości statecznika poziomego jaki potrzebuję w N11 konieczne byłby dwa pręty węglowe osadzone na kleju wypieniającym aby go usztywnić, dlatego zdecydowałem się na poliweglan 4mm który w tej grubości jest wystarczająco "samosztywny".

 

Coroplast jest świetnym materiałem ale nie do końca mu ufam w zastosowaniu na statecznik poziomy w aircombacie. Mam takie stateczniki (SW i SK) w modelu Saetta w wersji ESA i miałem w pierwszym modelu Pfaltz'a. Niestety na ogonie są duże obciążenia i przy wychyleniach powierzchni sterowych coroplast się odkształca a model niespodziewanie ucieka z toru lotu. Wzmocnienia węglem pomagają ale z czasem i tak dochodzi do "płynięcia" materiału na naciętej jako zawias komorze i model ucieka. Dlatego po wielu próbach z tym materiałem w drugim zbudowanym modelu Pfaltz'a ESA zastosowałem już na ster wysokości epp a coroplast wykorzystuję tylko na ster kierunku.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamontowałem popychacze, upakowałem zasilanie i zaprogramowałem odbiornik, budowa modelu skończona ?

20220314_231213.thumb.jpg.516031acd9242106dbf57d2b3fffce51.jpg

20220314_231058.thumb.jpg.af309a6fc226136515bea90161f7122d.jpg

 

Mało wnikliwie śledzicie relację  ?  6 marca pokazałem zdjęcie ze zmienionym silnikiem ale nikt nie zwrócił uwagę na ten detal, teraz chyba wszystko juz jest widoczne jak na dłoni. Zmieniłem silnik i zasilanie na zestaw 3S jaki stosowałem w modelu Spad. Ten piankowy klocek budził wewnętrzny sprzeciw dlatego czerwony naleśnik już jest zamontowany w innym modelu a Nieuport 11 wystartuje z silnikiem AXI 2814/16 i pakietem 3200mAh 3s

 

Ostateczna waga do lotu wyszła chyba nieźle ...

20220314_231601.thumb.jpg.75dcc9daa48e20b3c8a4543c64af808d.jpg

 

... ale jak zawsze więcej niż się wydaje.

Planowałem zmieścić się w 1100g zatem cel osiągnięty ale 1050 było tak blisko  .... oblot i ewentualne doważanie dopiero przede mną zatem waga ostateczna może jeszcze ulec zmianie.

Na teraz środek ciężkości mam dokładnie w środku szerokości skrzydła mierzone nad kadłubem i tu mam pewien problem, skrzydło jest lekko ukośne do tyłu - gdzie zatem i jak podpierać model aby sprawdzić wyważenie. Wcześniej o tym nie myślałem ale im dalej od środka modelu tym gorzej go podeprzeć w pozycji odwróconej, tylko w pozycji normalnej daje się go jakoś utrzymać ale czy to jest wiarygodne?

Jeśli ktoś ma jakieś przemyślenia w tym zakresie to chętnie skorzystam.

 

ms

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogłem się oprzeć słonecznej pogodzie i wybrałem się z modelem na lotnisko.

1813817887_imggcsi401F3719F72D417F3FEE5A038E64BC405630F6A1mpid7maxwidth1920maxheight923_75.thumb.jpg.0aed17c7d04a32573e1ea76b40dd758b.jpg

 Figurka pilota, rzepy do montażu pakietu i odbiornika , dodatkowa sklejka przesuwająca silnik o 3mm do przodu, gumki do podwozia i nie wiem co jeszcze sprawiło, że model pokazał ostatecznie na wadze 1092g.

 

20220319_092400.thumb.jpg.71d2a57df2286feb4b4edab33faed88b.jpg

20220319_092345.thumb.jpg.095cc5a88bd3d4af9dd9f087e1cfacb7.jpg

 

Mimo przesunięcia silnika nadal miałem wrażenie, że wyważenie jest zbyt tylne i pierwszy krótki lot potwierdził moje obawy.

Nie było rano nikogo kto mógłby sfilmować tą minutę walki o życie i chyba dobrze bo takie latanie które po już chwili wiadomo, że sprowadzi się do minimalizacji strat raczej do oglądanie się nie nadaje. Model miał ładny prostoliniowy rozbieg i spokojnie sam się oderwał od pasa ale wtedy dotknąłem steru wysokości a model wystrzelił pionowo w górę a po drobnej korekcie miał ochotę na nurkowanie. Udało się go po chwili wyrównać i sprowadzić niżej ale około 1,5 metra nad ziemią już nie dałem rady, siadał ewidentnie tyłem i w końcu zwinął się na lewe skrzydło. Usłyszałem trzask i było jasne, że będzie trochę pracy ?

Ostatecznie banan na twarzy bo konstrukcja modelu "zapracowała" dokładnie tak jak zakładałem. Uderzając lewym skrzydłem dolne się prawdopodobnie odkształciło na gumach i nie ma żadnych uszkodzeń a górne złamało się tu gdzie powinno czyli prawie na środku. Małe klejenie dźwigara i naprawa pokrycia w jednym segmencie .... pół godziny i po sprawie ?

Nie zamierzam kleić z przodu balastu  a skłaniam się do wykonania lżejszego listewkowo-balsowego statecznika bo 10 gram mniej na ogonie to około 50-60g mniej na przodzie.

Jestem pozytywnie nastawiony do tej zmiany bo te kilka chwil z modelem w powietrzu mimo kłopotów z nadsterownością potwierdziło, że to będzie szybka i zwrotna maszyna ... oj tak, będzie z tego rasowy kombat ww1 ?

ms

.

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak nie wiem dlaczego założyłem Mirku że robisz spalinę bo bym Cie przekonywał do rezygnacji z elektryfikacji.

Nieuporta można zrobić na 6S ale jest to proszenie się o kasację pakietów .Alina już to zaliczała i w końcu zamieniła Axi  na OSmaxa.

Ten model ma tak krótki dziobek że nawet pakiet bezpośrednio na osłonie trzeba było doważyć 15gramami ołowiu.

Statecznik miałem najpierw balsa potem listwekowy a na końcu ażurowana sklejka balsowa1,5+1,5 mm na krzyż i folia poliwęglanowa z kondensatora (teraz można pokryć lekką folią od Marka R.) 

PS  W N17 którym latam zamiast ołowiu dałem cięższe koła a to górne mocowanie stójek muszę przerobić na Twoje bo mam odwrotnie -haczyk w skrzydle i to się nie sprawdza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze, zobacz na pierwsze zdjęcie.  Pakiet jest ustawiony ok.1 cm za śmigłem, bardziej w przód już się nie da ?

Prawdę napisał Marian, ten model "to proszenie się o kasację pakietów" i niestety mam właśnie takie obawy, że przy krecie pakiet będzie uszkodzony.

 

Mimo takich ponurych wniosków jeszcze teraz nie odpuszczę, klei się statecznik balsowy i zobaczymy co to zmieni.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.