Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A więc jak w temacie, po przeczytaniu wcześniejszych różnych wątków oraz zanalizowaniu samej budowy postanowiłem podjąć się popełnienia motoszybowca jakim jest toto 1. Jest to w zasadzie dopiero moja druga "budowa". Jako pierwszy był toto-0 ale niestety skretowałem go na amen zanim nauczyłem się latać, tak więc zabrałem się za ten motoszybowiec. Swoją drogą sam już nie wiem czy więcej frajdy sprawia mi budowanie czy samo latanie, ale chyba zdecydowanie to pierwsze  ;) 

W każdym razie niedzielne popołudnie zeszło mi na przygotowywanie i mały początek. Poniżej kilka zdjęć wydrukowanych planów, wycięciu i wklejeniu pierwszych "listewek" depronowych. 
Niestety, albo i stety, napotkałem się na temat kolegi @Tomak a właściwiej na zastosowane przez niego skrzydło z profilu Kfm3 i męczy mnie teraz myśl czy budować tak jak jest w oryginalnych planach czy jednak zmienić na "łatwiejsze" skrzydło kfm? Najbardziej ciekawi mnie czy ten profil nie powoduje, że model jest szybszy albo może bardziej astateczny co utrudniłoby mi dalszą naukę latania. Z góry dziękuje za pomoc a jutro wrzucę postępy prac i przemyśle sprawę skrzydła ;)


post-14120-0-58236000-1400444239_thumb.jpg

post-14120-0-35934900-1400444243_thumb.jpg

post-14120-0-41951100-1400444247_thumb.jpg

Opublikowano

Hej, miałem oba profile i na KFM na pewno nie jest szybszy bo mój przy lekkim wietrze potrafił prawie stać w miejscu :)

 

Powodzenia, pozdrawiam

Opublikowano

Skoro masz tak, że ledwo pod wiatr leci na pełnym gwizdku to trzeba mocniejszy silnik i większe śmigło, albo tylko większe śmigło o ile masz jeszcze taką możliwość.

Opublikowano

Wydaje mi sie, ze koledze Przemkowi chodzi o predkosc minimalna, wiec powtarzam, ze

 

 przy lekkim wietrze potrafił prawie stać w miejscu

 

a na pełnym gwizdku szedł prawie pionowo

Opublikowano

Tak właśnie, chodziło mi o prędkość minimalną ponieważ wiele osób mówi że Funbat nadaje się do nauki... ale on zapiernicza tak że ciężko jest ogarnąć cokolwiek zanim zderzy się z ziemią. Dzięki za podpowiedzi. Czyli śmiało mogę zbudować skrzydło kfm3 i nie zmieni to właściwości lotnych modelu?

Opublikowano

W znaczacym stopniu raczej sie nie zmienia wlasciwosci lotne, choc tu najlepiej by sie Robertus wypowiedzial. Jest tak ze kazdy profil lotniczy ma swoje jakies wady i zalety. Jezeli kfm3 to jest profil plaski od spodu a wypukly od gory powinien sie dobrze spisywac. W pracy jestem i nie pamietam ktory jest ktory. Tylko musisz zwrocic uwage by zachowac odpowiednie grobosci poszczegolnych stopni i bedzie dobrze.

 

Ja sie uczylem latac delta w 120 minut i jakos nie nazekalem :)

 

 

 

 

 

Wysłane z mojego LG-P700 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

A więc dzisiaj dalszy postęp pracy, wkleiłem podłużnice sosnowe dla wzmocnienia ogona. Reszta według planów... Postanowiłem że skrzydło zrobie takie jakie jest w oryginale bo kfm zbuduje za szybko, a pogoda nie nadaje się do latania  :( 

 

post-14120-0-55135300-1400512786_thumb.jpg

post-14120-0-08784600-1400512790_thumb.jpg

post-14120-0-60846300-1400512792_thumb.jpg

post-14120-0-94653900-1400512794_thumb.jpg

post-14120-0-29860900-1400512797_thumb.jpg

post-14120-0-30520300-1400512800_thumb.jpg

post-14120-0-10971500-1400512803_thumb.jpg

Opublikowano

Więc lecimy dalej, kadłub już prawie skończony. Wręga silnikowa wklejona a wzmocniłem ją poprzez wklejenie sklejki 1mm zamiast wylaminowania matą ( bo akurat nie miałem żywicy). Rogi zostały zaokrąglone papierem ściernym i całość zaczyna wyglądać zdecydowanie lepiej. Po szlifowaniu polecam depron "przejechać" opalarką delikatnie żeby zamknąć powstały "meszek". 

Mam jeszcze pytanie, jeśli trzeba wzmocnić depron żywicą i matą szklaną to co używacie za żywicy? Bo kiedyś próbowałem użyć tzw. zestawu naprawczego samochodowego i niestety ale depron zaczął się pod nią rozpuszczać.

 

post-14120-0-70973700-1400612900_thumb.jpg

post-14120-0-79602000-1400612905_thumb.jpg

post-14120-0-60934600-1400612911_thumb.jpg

post-14120-0-44481000-1400612916_thumb.jpg

Opublikowano

Tak, wręga silnikowa jest ze sklejki 3mm. A no dobrze w takim razie jak już wiem cóż za żywicy użyć to zalaminuje. 
A co do skrzydła, gdybym zamiast tej listwy sosnowej zamontował aluminiową rurkę? Myślę że wzmocnienie byłoby lepsze, tylko ciekawe o ile jest cięższa..

Opublikowano

No to jedziemy z tematem dalej, prace na chwile zwolniły by teraz ruszyć z kopyta. Po przeanalizowaniu sprawy postanowiłem przejść na "kaefemową" stronę mocy.

Półka na serwo została zastąpiona dwoma beleczkami ze sklejki, ponieważ zbyt późno się za to zabrałem i nie potrafiłem wsunąć i zmieścić całej półki.
post-14120-0-52256300-1400955739_thumb.jpg

Kadłub obecnie już praktycznie ukończony.
post-14120-0-39113200-1400955746_thumb.jpg

Profil kfm3, dźwigar z rurki aluminiowej 6x1x900 a końcówki dźwigara z listewki sosnowej 10x3. Może i troche ciężkie, ale diabelsko mocne to skrzydło teraz ;)
Sklejone z warstw depronu (licząc od dołu) 5+5+3+5mm, tak więc grubość wyszła na poziomie ok 12% cięciwy. 
post-14120-0-73136300-1400955742_thumb.jpg

A tak mniej więcej wygląda sklejone skrzydło, jeszcze tylko obróbka papierem, nożem, usunąć nadmiar kleju itd..  :D 
post-14120-0-19037900-1400955756_thumb.jpg


P.S mógłby mi ktoś podpowiedzieć jak zamontować pakiet ? Bo jakoś nie mam na niego pomysłu..

post-14120-0-99337400-1400955761_thumb.jpg

Opublikowano

Budowa Totka wyraźnie zbliża się ku końcowi, wycięte otwory pod serwa lotek, wklejone ich mocowania; same lotki na zawiasach z taśmy naprawczej przyklejonej od góry i dołu - bardzo silne połączenie. 
Obecnie wszystko waży 328g a przewidywana waga modelu gotowego do lotu to jakies 550-600g :)

Pozdrawiam.

 

post-14120-0-96026700-1401189915_thumb.jpg

post-14120-0-18995700-1401189919_thumb.jpg

post-14120-0-15661600-1401189922_thumb.jpg

post-14120-0-93920600-1401189924_thumb.jpg

Opublikowano

Też jestem ciekaw oblotu. ;)

Szkielet kadłuba TOTO-2 leży u mnie na półce dość długo, jak w końcu znajdę na niego czas to zrobię skrzydło z profilem kfm. 

Opublikowano

Ostatnie pierdółki zajmują mi zawsze najwięcej czasu , ale postaram się jak najszybciej go dokończyć i nie rozbić przynajmniej przez pierwszą minute oblotu to może będzie coś do pokazania na filmie ;) Chociaż presji pogody nie mam bo do końca tygodnia zapowiadają wiatr i deszcz. Na razie szlifuje umiejętności na MultiFlight'cie ;)

A ten toto zero narysowany w sketchupie wygląda pięknie! Mam nadzieje zobaczyć jakieś zdjęcia z budowy i oblotu :)

Opublikowano

A więc nadszedł ten dzień! Motoszybowiec gotowy, akumulator naładowany, wszystko dopięte na ostatni guzik a w głowie kołują myśli co to będzie i jak będzie - żeby tylko go nie rozbić!

Oblot nastąpił dzisiaj rano gdy wiatr wg prognozy miał wiać 2m/s a jak się okazało na miejscu nie wiał wcale  :D Kilka rzutów bez śmigła z ręki - niby wszystko jest w porządku - więc przyszedł czas na lot, mój trzeci w życiu ( o ile te poprzednie można nazwać lotem)
Więc rzucam z gazem na opór iii... Leci! Przepięknie poleciał i nie wymagał absolutnie żadnego wytrymowania czy innych poprawek, jak po sznurku osiągnął pułap i kołował nad głową a w przypływie pewności siebie zrobiłem pętle! Nieocenione okazały się treningi na symulatorze :) 

Może teraz po krótce opisze co w nim siedzi, bo tego nie poruszałem:

  • Silnik dzwonek TowerPro i śmigło GWS 8x4
  • Regulator Redox Eco 25A
  • Akumulator 3S Redox 1200mAh
  • 3x serwa 9g
  • Aparatura Esky jakaś zwykła ale na 2.4Ghz

Leciał ok 10minut lotem "trenerkowym" czyli prawie cały czas na silniku. Jestem tylko zawiedziony jego szybowaniem, niestety po wyłączeniu silnika model zdecydowanie tracił prędkość i obniżał pułap, może to przez wage (gotowy do lotu ok 580g) a może przez to że nie mam składanego śmigła i włączony hamulec na silniku. 

Filmu z oblotu na razie niestety nie ma bo operator kamery zupełnie się nie spisał  :(  Ale dorobiłem mocowanie do kamerki i dzisiaj wieczorem gdy wiatr ucichnie ( mam nadzieje) to przejadę się na łąki w Redzie to postaram się wrzucić coś z lotu ptaka.

Dziękuje wszystkim za pomoc w budowie  :rolleyes:  

P.S Lądowanie odbyło się wręcz podręcznikowo! Na symulatorze nigdy tak się nie udało  :lol:

post-14120-0-93739900-1401550642_thumb.jpg

post-14120-0-87242700-1401550645_thumb.jpg

post-14120-0-41354500-1401550648_thumb.jpg

Opublikowano

A więc i obiecany filmik z podkładu. Niestety kamerka nagrywa w jakości adekwatnej do ceny i do tego przybliża obraz... Ale co nieco widać. Uwaga na dźwięk bo bardzo głośny  :o 

A w myślach już kolejny model, myślałem o kupnie jakiegoś gotowego.. ale najwięcej frajdy daje przecież ulotnienie tego co się zbuduje samemu! Więc  jako następne wyzwanie stawiam sobie Toto 5 z laminatu, boję się tylko czy poradzę sobie ze skrzydłem.

https://www.youtube.com/watch?v=yQi2ZFaN3AM&feature=youtu.be 

 

post-14120-0-99130600-1401621136_thumb.jpg

Opublikowano

Gratulacje.

Mój TOTO-1 szybko skończył swój żywot.

Poszedełem w naukę latania, poznania tajnik lotu, itp.

Trochę moja wiedza się powiększyła, i może coś też zbuduję ;]

 

Ale gratulacje i powodzenia w następnej budowie.

Opublikowano

Gratuluje! Ja na Toto nauczyłem się latać. To że nie chce szybować może być winą kąta zaklinowania płat-statecznik poziomy. Nie pękaj że masz stałe śmigło i brak hamulca. też tak latałem :) Powodzenia!

Opublikowano

Gratulacje.

Mój TOTO-1 szybko skończył swój żywot.

Poszedełem w naukę latania, poznania tajnik lotu, itp.

Trochę moja wiedza się powiększyła, i może coś też zbuduję ;]

 

Ale gratulacje i powodzenia w następnej budowie.

Polecam jak masz trochę wolnego czasu i chęci - budowa naprawdę łatwa i szybko widać postępy prac co mocno motywuje, a opis na stronie kol. Motylastego jest wystarczająco wyczerpujący. No i profil KFM3 sprawdza się w stu procentach :) 

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.