Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chciałbym podzielić się z Wami relacją z budowy Bicoptera (coptera z dwoma silnikami w układzie poprzecznym). Dość mało popularny typ coptera, w Polsce na forum się jeszcze nie spotkałem z takim latającym modelem. Może tym postem zachęcę do budowy podobnych copterów i rozwijania tematu bicopterów :)

 

post-4167-0-01627400-1424101990_thumb.jpg

 

Wyposażenie:

2x silnik Emax 3515 650kv

2x śmigło 13x4 carbonowe

2x ESC 40A Hobbyking blueseries

2x serwo Corona CS-238MG

1x Flight Controller Multiwii 328p

1x distribution board z podwójnym becem  

1x Pakiet 6S 5000mAh

1x kontroler napięcia z buzzerem

1x serwo 9g

 

post-4167-0-93910400-1424097795_thumb.jpg

post-4167-0-99572500-1424097791_thumb.jpg

 

Rama:

Wykonana z laminatu G10 o grubości 1,5mm. Rama została zaprojektowana w 3d, a następnie wszystkie elementy wycięte na CNC. Całość poskładana jest za pomocą sześciokątnych tulejek 6mm o długości 18mm i śrubek imbusowych M3 8mm. Ze środka ramy wychodzą dwie węglowe rurki 30cm o średnicy 10/8mm, do których zamocowane są silniki. 

 

post-4167-0-40362300-1424098092_thumb.jpg

post-4167-0-93910400-1424097795_thumb.jpg

post-4167-0-99572500-1424097791_thumb.jpg

post-4167-0-33600400-1424099404_thumb.jpg

 

Istotnym elementem jest mocowanie silników na ruchomej osi, głownie dlatego, że silniki potrafią wygenerować prawie po 3kg ciągu. Do elementu mocującego silnik dokręcona jest śruba imbusowa 50mm M4, która służy za oś obrotu. Znajdują się na niej dwa łożyska 4x8x5mm oddzielone tulejką w taki sposób, aby po skręceniu śruby ruchoma była tylko zewnętrzna część łożyska. Łożyska trzeba posmarować klejem, aby utworzyła się cienka warstwa, tak aby weszło bardzo ciasno w rurkę. Po wciśnięciu całej osi z silnikami w rurkę warto jest zalaminować końcówkę rurki ok. 2-3cm, aby przy twardszym lądowaniu łożysko nie zniszczyło rurki. 

Po podłączeniu silników trzeba jeszcze tylko podłączyć serwa. Przytwierdzone są do orczyka na rurce za pomocą snapów i kawałka pręta węglowego 1,5mm. Orczyk na rurkę najlepiej wkleić dopiero po ustawieniu silników w poziomie i ustawieniu serw w neutrum.

 

post-4167-0-24738800-1424097713_thumb.jpg

post-4167-0-64443500-1424097781_thumb.jpg 

post-4167-0-63531700-1424097785_thumb.jpg

 

Obudowa:

Kolejny element stanowi obudowa, wykonana w prosty sposób z balsy 1,5mm, następnie pokryta cienką warstwą laminatu. Obudowa została najpierw zaprojektowana w 3d, później elementy ręcznie wycięte z balsy zostały posklejane w jedną całość. Po wygładzeniu laminatu obudowa została pomalowana.

 

post-4167-0-36395900-1424101077_thumb.jpg

 

Elementem łączącym obudowę z ramą jest podwozie. Połączenie stanowi 6 śrub M3. Podwozie jest gotowym elementem od helikoptera klasy 700. Do niego zostały doklejone rurki 10mm o długości 20cm. 

 

post-4167-0-17592000-1424101081_thumb.jpg

 

Klapka otwierana jest od góry i umożliwia dostęp do całej elektroniki, mocowana jest na magnesach.

 

post-4167-0-62015300-1424099152_thumb.jpg

 

Do obudowy dodany został statecznik poziomy z ruchomym sterem wysokości. Złożony jest z balsy 5mm, sterowany serwem 9g. Bardzo przydatny element podczas lotu, ponieważ w znacznym stopniu stabilizuje lot i przy większych prędkościach zapewnia lepszą sterowność. 

 

post-4167-0-93660300-1424097905_thumb.jpgpost-4167-0-13387500-1424097909_thumb.jpg

 

Na obudowie zostało zamontowane oświetlenie ledowe zabezpieczone przełącznikiem. 

 

post-4167-0-66464700-1424101868_thumb.jpg

post-4167-0-35429400-1424101554_thumb.jpg

 

Elektronika:

 

Zasilanie z pakietu odłączone jest do płytki rozdzielającej zasilanie(5v do płytki głównej, 12v na diody i opcjonalnie do zasilania fpv, napięcie z pakietu na dwa regulatory). Zasilanie serw poprowadzone jest z beców regulatorów, aby nie obciążać nadmiernie kontrolera (każde serwo ze swojego regulatora). Serwo steru wysokości podpięte jest bezpośrednio do odbiornika i może wykonywać tylko wychylenia steru do dołu. Podłączenie osprzętu do kontrolera jest takie jak zalecane na stronie multiwii. Wgrane zostało nowsze oprogramowanie, wersja 2.3.  

 

post-4167-0-24458000-1424097789_thumb.jpg

 

Najnowszy filmik http://youtu.be/kPw-6iChiJk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cyt "Witam, chciałbym podzielić się z Wami relacją z budowy Bicoptera (coptera z dwoma silnikami w układzie poprzecznym). Dość mało popularny typ coptera, w Polsce na forum się jeszcze nie spotkałem z takim latającym modelem. Może tym postem zachęcę do budowy podobnych copterów i rozwijania tematu bicopterów"

 

Już są http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=21&t=5317 mi chodzi po głowie połączenie z samolotem, a konkretnie samolot z możliwością zawisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rurki 10mm spokojnie wystarczają nawet przy kilku wypadkach w poprzednich wersjach zostawały w jednym kawałku, rozmiar taki głównie dlatego żeby dobrać łożyska które wejdą w rurkę na wcisk. Rurki są dodatkowo zalaminowane na końcówkach, żeby się nie rozwarstwiły. :)

Początkowo chciałem dodać kod, który by obsługiwał serwo ale trochę mijałby się to z celem. Dzięki temu, że serwo jest wpięte "na krótko" do odbiornika zapewniona jest dobra sterowność. W locie poziomym jak się już trochę rozpędzi to sterowanie takim statecznikiem wygląda prawie jak w samolocie i ładnie można utrzymać pochylenie. Bez statecznika bicoptery mają tendencję do kołysania się, zdarzało się, że podczas lotu poziomego stanął w miejscu prawie w pionie. 

 

A filmiki akurat Krzysiek nagrywał kilka dni temu  https://www.youtube.com/channel/UCRJBPyS8bnW5-xtyXfH0WZw

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 1 rok później...

Ostatnio zaczynam się zastanawiać nad zastosowaniem małego silniczka pełniącego rolę steru wysokości. Myślę, że takie rozwiązanie zwiększyłoby stabilność w zawisie, ale najlepiej sprawdzić to w praktyce. Podczas zawisu statecznik nie jest w ogóle opływany przez strugi powietrza dlatego mały silnik byłby lepszy. Mógłby działać tylko w przypadku niekontrolowanych wahnięć do tyłu lub w momencie rozpędzania i lotu postępowego, dlatego zużycie prądu praktycznie wcale by się nie zmieniło. Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe! Jak to działa jeśli chodzi o ogólną koncepcję sterowania? Jakie są wychylenia silników? (kilka stopni czy więcej)? Jaki jest kontroler i czy ma zmodyfikowany kod? Z oryginalnego multiiwii jest wzięta stabilizacja poprzeczna obrotami silników? Czy także sterowanie serwami?

 

Czy zużycie energii jest mniejsze niż dla porównywalnego quadcoptera?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.