Skocz do zawartości

jacek_podwysocki

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Przymierzam się do zbudowania podwozia dla swojego modelu Piper'a w skali 1:6. Podwozie według koncepcji będzie zrobione z drutu stalowego 2mm/3mm lub z rurek stalowych 4mm z drobnymi dodatkowymi stalowymi elementami. Konstrukcja będzie wymagała lutowania i w związku z tym chciałbym dowiedzieć się jak najlepiej podejść do tematu samego lutowania.

 

Z mojego rozeznania wynika, że należy w tym przypadku użyć spoiwa do wykonania twardego lutu i palnika, żeby to spoiwo jak i łączone elementy ogrzać. Natomiast nie mam pewności co do samego spoiwa, jakie wybrać? Pytanie czy lepiej wybrać pastę i jeśli tak to z przewagą którego metalu? A może lepiej drut do lutowania twardego? Czy palnik na butan będzie odpowiedni czy koniecznie powinien być acetylenowo-tlenowy z racji wyższych temperatur spalania? Konkretne odnośniki do produktów mile widziane :)

 

Tematyka lutowania elementów większych niż przewody jest dla mnie zupełnie nowa także będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi w temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nic nie wiem o lutach twardych w postaci pasty -może chodzi o topnik ?

 

lut do stali to najlepiej luty srebrowe -około 30% srebra, ewentualnie mosiądz.  wskazane tzw pałeczki otulone -z topnikiem wokół drutu.

 

palnik propan-butan z tlenem, acetylen z tlenem -wygodne oba.

 

-lub do drobnych elementów map gaz i palnik tzw wirowy. Wada palników bez tlenu -niższa temperatura i wielki płomień bardzo grzejący wszystko wokół.

 

najlepiej wszystko spasuj zwiąż jakimś cienkim stalowym drutem -i zanieś np do firmy chłodniczej...  -tam mają sprzęt.

Kupować samemu zestaw do lutowania twardego i uczyć się lutować -drogo wyjdzie... kiepski zestaw ponad 400zł na pewno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Luty w otulinie (z topnikiem) do lutowania stalowych elementów to troszkę przerost formy nad treścią – tzn można tylko po co? Zupełnie nic to nie daje a są zdecydowanie droższe.
Pomysł z firmą chłodniczą (klimatyzacja, naprawa lodówek) – to jest to. Mają palnik, luty, wprawę i doświadczenie – niewielkie stalowe elementy (rurki, druty) ewentualnie jakiś mosiądz pięknie polutują za niewielkie pieniążki. Jak to ma być jedno niewielkie podwozie to tylko taka opcja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otulony prawie   nie jest  droższy   i  łatwiej kupić nadający się do stali otulony..       cena lutu zależy głównie od materiału rdzenia tego drutu a minimalnie od otuliny.

drogie są luty zawierające srebro -a że są otulone to inna sprawa.

 

link do czegoś taniego co powinno się nadać   https://allegro.pl/oferta/lut-twardy-mosiezny-lm-60-fi-2-0-otulony-7360339928

 

chłodniarz niestety stal polutuje prawdopodobnie drogim lutem srebrnym otulonym. po prostu taki będzie miał. 

Będzie też miał fosforobraz goły -tani jednak to do miedzi.

 

lutu mosiężnego chłodniarz raczej nie używa -więc nie będzie miał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wygiąć tak żeby stalowe pręty zachodziły na siebie co najmniej 10mm -wyczyścić papierem ściernym -owinąć złączkę zwój przy zwoju czystym drutem miedzianym lub stalowym 0,4 -0,5mm -i lutować zwykłym miekkim lutem + pasta.

 

dość długa powierzchnia i wzmocnienie z oplotu spoko powinno wytrzymać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do swojego modelu robiłem podwozie, które lutowałem metodą twarde lutowanie, wystarczy kartusz propan-butan + palnik:

https://allegro.pl/oferta/palnik-gazowy-lutlampa-naboj-gazowy-kartusz-7701286287?reco_id=2934e688-fae8-11e9-a777-b02628c80c70&sid=3ec404f37aa2fad6253fa5dd6bb023427743f77ee2f01bb84454c4701b8c0118

pasta do lutowania twardego:

https://allegro.pl/oferta/pasta-hs-do-lutowania-topnik-do-lut-twardy-7034065891

lut twardy srebrny:

https://allegro.pl/oferta/lut-twardy-srebrny-l-ag45sn-ag-45-fi-1-5-goly-7427739188

Troszkę teorii w Google i można lutować, oto moje wypociny...

https://pfmrc.eu/index.php/topic/74411-budowa-brown-b2-miss-los-angeles/page-3

 

Wykonanie we własnym zakresie podwozia od zera - satysfakcja gwarantowana - bezcenne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi, widzę, że opcji jest co najmniej kilka :) Z pewnością zacznę od prób lutowania elementów w oplocie miedzianym miękkim lutem i zobaczymy jak to się sprawuje bo jednak chciałbym ubrudzić sobie ręce tematem i jeśli poniosę porażkę to wtedy pozostanie zlecenie lutowania fachowcowi.

 

@robert.pilot, @latacz a jak się ma użycie lutu twardego/miękkiegi do pasty do lutowania? W niektórych poradnikach widzę, że ludzie lutują lutem twradym z topnikiem a w innych spoiwem jest tylko pasta lutownicza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi, widzę, że opcji jest co najmniej kilka :) Z pewnością zacznę od prób lutowania elementów w oplocie miedzianym miękkim lutem i zobaczymy jak to się sprawuje bo jednak chciałbym ubrudzić sobie ręce tematem i jeśli poniosę porażkę to wtedy pozostanie zlecenie lutowania fachowcowi.

 

@robert.pilot, @latacz a jak się ma użycie lutu twardego/miękkiegi do pasty do lutowania? W niektórych poradnikach widzę, że ludzie lutują lutem twradym z topnikiem a w innych spoiwem jest tylko pasta lutownicza

Lutując twardym lutem, używam pasty do lutowania twardego+lut (laska drutu), lutując lutem miękkim używamy pasty do lutowania miękkiego, kalafonii itp... + cyna. Pastę stosuje się jako aktywator powierzchni do lutowania innymi słowy podkład, umożliwia równomierne rozprowadzenie spoiwa.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładnie potrzebujesz lutowia i odpowiedniego topnika. pasta to topnik.

Istnieja pasty zawierające lutowie -ale zapomnij o tym. wytrzymałość żadna i można lutować tylko elementy ściśle do siebie przylegające.  przy lutowaniu dwóch prętów musisz "nadlać" wypełnić przestrzeń pomiędzy drutami.

 

inny jest do lutowania miekkiego inny twardego.

Przy lutowaniu twardym może być kilka różnych topników -inny do stali inny do miedzi inny do mosiądzu itp. Podobnie różnią się pręty lutowia. Te podane -pasta HS   i  lut twardy srebrny (45% srebra)   L-Ag45Sn  fi1,5mm są dość uniwersalne -choć ja osobiście nie lubię tego lutu  (jednak ja lutuję na szczelność)

 

Kolega poradził dość cienki drut lutowie średnicy 1,5mm -do tanich słabych palników to praktycznie jedyna opcja. Jeżeli lutujesz z tlenem to lutowie może być grubsze 2 -2,5mm

 

 

 

Lutowanie miękkie -przy lutowaniu stali kalafonia się nie sprawdza. tzw woda lutownicza, kwas solny, lub najwygodniej pasta do lutowania rur ze sklepu hydraulicznego.

 

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładnie potrzebujesz lutowia i odpowiedniego topnika. pasta to topnik.

Istnieja pasty zawierające lutowie -ale zapomnij o tym. wytrzymałość żadna i można lutować tylko elementy ściśle do siebie przylegające. przy lutowaniu dwóch prętów musisz "nadlać" wypełnić przestrzeń pomiędzy drutami.

 

inny jest do lutowania miekkiego inny twardego.

Przy lutowaniu twardym może być kilka różnych topników -inny do stali inny do miedzi inny do mosiądzu itp. Podobnie różnią się pręty lutowia. Te podane -pasta HS i lut twardy srebrny (45% srebra) L-Ag45Sn fi1,5mm są dość uniwersalne -choć ja osobiście nie lubię tego lutu (jednak ja lutuję na szczelność)

 

Kolega poradził dość cienki drut lutowie średnicy 1,5mm -do tanich słabych palników to praktycznie jedyna opcja. Jeżeli lutujesz z tlenem to lutowie może być grubsze 2 -2,5mm

 

 

 

Lutowanie miękkie -przy lutowaniu stali kalafonia się nie sprawdza. tzw woda lutownicza, kwas solny, lub najwygodniej pasta do lutowania rur ze sklepu hydraulicznego.

 

Dziękuję za wyczerpujące info :)

Zabieram się do szukania potrzebnych materiałów, palnik jest także podzielę się efektami lutowania podwozia, gdy będzie gotowe.

 

Niewykluczone że po kilku nieudanych próbach rzucę wszystko w cholerę i oddam konstrukcję komuś do zlutowania ale chcę najpierw spróbować swoich sił :)

 

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wyczerpujące info :)

Zabieram się do szukania potrzebnych materiałów, palnik jest także podzielę się efektami lutowania podwozia, gdy będzie gotowe.

 

Niewykluczone że po kilku nieudanych próbach rzucę wszystko w cholerę i oddam konstrukcję komuś do zlutowania ale chcę najpierw spróbować swoich sił :)

 

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

Jacku,

spokojnie polutujesz to podwozie  na lut cynowy + tzw kwas, Elementy lutowanie owinięte cienkim drucikiem miedzianym..Model jest niewielki więc spokojnie  może być takie rozwiązanie .Gdyby to była skala np 1:3 cz y 1:4 to  wtedy twardy lut

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura topnienia przy lutowaniu twardym to ok 700-800 stopni ,srebro techniczne (chłodnictwo) trochę mniej ok. 600. Należy więc pamiętać że drut stalowy który będzie lutowany straci swoją sprężystość...

Natomiast jak rozumiem straci ją jedynie na odcinku na którym będzie podgrzany więc chyba nie ma się czym przejmować?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

topnienie srebra bliżej 700C  (powiedzmy 680-720) topnienie fosforobrązów, mosiadzy powyżej 800-850. bez palnika dającego około 1400*C nie ma co próbować.

 

jak schłodzisz wodą -stal się zahartuje -i może być krucha. niestety będzie fragment który nagrzeje się na tyle mocno, że zmięknie -a zbyt mało żeby się zahartować.

jak pozwolisz żeby samo powoli ostygło -to miejsca lutowane i kawałek w każdą stronę  pozostaną miękkie -ale nie będzie gwałtownych przejść pomiędzy różną twardośćią.

 

palnik z tlenem -mały płomień grubo ponad 2000C  grzeje miejscowo (i zmiękcza też tylko mały kawałek)   -zwykły tani palnik na propan -duży niezbyt gorący płomień grzeje wszystko wokół i odhartowuje spory kawał lutowanych elementów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się komuś przyda. Zrobiłem podwozie do Pipera bez twardego lutowania. Polutowane zwykłą cyną. Rurki i inne elementy z mosiądzu. Po lutowaniu

w rurki zostały wciśnięte pręty węglowe. Model ma 2,75 rozpiętości i waży 8kg. Silnik DLA 32.  Wytrzymało naprawdę twarde lądowania. Elementy przy kadłubie aluminiowe,

w te elementy rurki zostały wklejone na żywicę i zabezpieczone śrubką M2. 

post-935-0-75545800-1572799382_thumb.jpg

post-935-0-87131600-1572799396_thumb.jpg

post-935-0-80009300-1572799409_thumb.jpg

post-935-0-63742400-1572799444_thumb.jpg

post-935-0-62490300-1572799459_thumb.jpg

post-935-0-37925300-1572799476_thumb.jpg

post-935-0-17910700-1572799490_thumb.jpg

post-935-0-50709700-1572799503_thumb.jpg

post-935-0-10075000-1572856047_thumb.jpg

post-935-0-75232200-1572856396_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.