kszczech Opublikowano 27 Marca 2021 Autor Opublikowano 27 Marca 2021 CD... Klapy gotowe. Równiutkie. Powycinałem otwory na zawiasy i podpiłowałem natarcie klap w kąt, który pozwoli na swobodne wychylenia. Po złożeniu podszlifowałem jeszcze zakończenie klap. Pozostało jeszcze trochę podszpachlować i będzie git. Tak się prezentują szkrzydełka: No i wklejamy teraz żelastwo. Wcześniej ośki posmarowałem jakimś smarem. Te wpusty poszarpałem trochę dremelkiem i potraktowałem żywicą. Schnie. Małe skrzydła: I duże skrzydła. Jak dobrze pójdzie to jutro czas na kadłub. CDN... 3
stan_m Opublikowano 28 Marca 2021 Opublikowano 28 Marca 2021 Domyślam się, że otwory w kesonach służą zmniejszeniu ciężaru. Jednak keson musi mieć strukturę zamkniętą i dopiero wtedy spełnia swoja rolę tj. pracuje jak konstrukcja skorupowa. 1
sylkub Opublikowano 28 Marca 2021 Opublikowano 28 Marca 2021 Ile ważą kompletne skrzydła i statecznik poziomy ze sterami? Ja zawiasy i dźwignie wklejam po oklejeniu i pomalowaniu modelu .Jest to jedna z ostatnich czynności do wykonania .
kszczech Opublikowano 28 Marca 2021 Autor Opublikowano 28 Marca 2021 4 godziny temu, stan_m napisał: Domyślam się, że otwory w kesonach służą zmniejszeniu ciężaru. Jednak keson musi mieć strukturę zamkniętą i dopiero wtedy spełnia swoja rolę tj. pracuje jak konstrukcja skorupowa. Masz rację. Zwróć uwagę, że rozpórki międzydźwigarowe też mają ażurowanie. Szkoda, że współczesna technologia nie pozwala przesłać wrażeń bo bym Ci wysłał jak jest sztywne skrzydło Te otwory są wzmocnione przez listewki i rozpórki. Cofnij się do wcześniejszych zdjęć. Zobaczysz o czym mówię. 1 godzinę temu, sylkub napisał: Ile ważą kompletne skrzydła i statecznik poziomy ze sterami? Ja zawiasy i dźwignie wklejam po oklejeniu i pomalowaniu modelu .Jest to jedna z ostatnich czynności do wykonania . Małe skrzydło waży 80 gramów. Duże 340 gramów. Z całym żelastwem oczywiście. Moim zdaniem robisz bardzo dobrze. Tutaj zawiasy będą wklejane oczywiście po obklejeniu. Dźwignie musiałem wkleić teraz. Zobaczysz później dlaczego. One nie będą zbytnio przeszkadzać w oklejaniu. Hej
sylkub Opublikowano 28 Marca 2021 Opublikowano 28 Marca 2021 Przepraszam nie pomyślałem , że to będzie monolit .Ja buduję rozkładane i stąd ta uwaga . Waga ok.
d9Jacek Opublikowano 28 Marca 2021 Opublikowano 28 Marca 2021 6 godzin temu, kszczech napisał: ...rozpórki międzydźwigarowe też mają ażurowanie. ....jak jest sztywne skrzydło Te otwory są wzmocnione przez listewki i rozpórki. Cofnij się do wcześniejszych zdjęć. Zobaczysz o czym mówię Stanowi chodziło o cos absolutnie innego ..."keson musi mieć strukturę zamkniętą i dopiero wtedy spełnia swoja rolę tj. pracuje jak konstrukcja skorupowa." powycinanie dziur w kesonie i wyażurowanie wypełnień międzydzwigarowych celem zmniejszenia wagi a jednoczesne "wzmocnienie" ich przez listewki i rozpórki jest trochę bez sensu. Z jednej strony osłabiasz konstrukcję skorupową robiąc ażury aby zmniejszyć wagę a z drugiej dokładasz wagi dając listewki i rozpórki. Chyba nie tędy droga 6 godzin temu, kszczech napisał: Małe skrzydło waży 80 gramów. chyba to się nazywa statecznik poziomy
kszczech Opublikowano 28 Marca 2021 Autor Opublikowano 28 Marca 2021 Wiem o co Stanowi chodziło. Nie dołożyłem żadnej zbędnej listewki. Ta która jest spełnia podwójną rolę. Zaufaj mi, jest wystarczająco wytrzymałe. Jedni nazywają statecznik, inni statecznik ze sterem, jeszcze inni ster wysokości. A ja sobie nazwałem małe skrzydło. ?
d9Jacek Opublikowano 28 Marca 2021 Opublikowano 28 Marca 2021 48 minut temu, kszczech napisał: Jedni nazywają statecznik, inni statecznik ze sterem, jeszcze inni ster wysokości. A ja sobie nazwałem małe skrzydło. ? ??? 54 minuty temu, kszczech napisał: jeszcze inni ster wysokości. chyba nie...ster wysokosci jest częścią statecznika poziomego? 55 minut temu, kszczech napisał: Wiem o co Stanowi chodziło sądzę, że jednak nie wiesz
kszczech Opublikowano 28 Marca 2021 Autor Opublikowano 28 Marca 2021 To pozostańmy przy swoich zdaniach. ? Ale dzięki za uwagi. Hej
sylkub Opublikowano 28 Marca 2021 Opublikowano 28 Marca 2021 2 godziny temu, d9Jacek napisał: Stanowi chodziło o cos absolutnie innego ..."keson musi mieć strukturę zamkniętą i dopiero wtedy spełnia swoja rolę tj. pracuje jak konstrukcja skorupowa." powycinanie dziur w kesonie i wyażurowanie wypełnień międzydzwigarowych celem zmniejszenia wagi a jednoczesne "wzmocnienie" ich przez listewki i rozpórki jest trochę bez sensu. Z jednej strony osłabiasz konstrukcję skorupową robiąc ażury aby zmniejszyć wagę a z drugiej dokładasz wagi dając listewki i rozpórki. Chyba nie tędy droga chyba to się nazywa statecznik poziomy Każdy sposób jest dobry kiedy jest skuteczny. Kesony nie muszą być zamknięte na całej rozpiętości skrzydła a czasami nie mogą bo przy zastosowaniu regulowanego wyjścia linek regulacja będzie ograniczona właśnie przez wypełnienie .miedzy dźwigarami. Ja w swoich modelach zamykałem kesony poprzez wypełnienie pomiędzy dźwigarami z basy w centropłacie na około 1/2 połowy rozpiętości skrzydła . Jak przedobrzyłem z doborem basy na dźwigary( zbyt miękka) wtedy skrzydło mi się złożyło podczas lotu w silnej turbulencji. Złamanie nastąpiło w centropłacie a nie w miejscu gdzie są wyażurowane kesony. Tak, że wszystko jest ok. Jak zwykle są różne szkoły , falenicka i otwocka . chodzi oto aby działało i było skuteczne. Hejka.
kszczech Opublikowano 1 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 1 Kwietnia 2021 CD... Przygotowania do składania kadłuba. Ale wcześniej zarobiłem końcówki linek. Ciekawym Waszego zdania czy tak jak ja robię jest ok. Do linek zawsze stosuję taki sposób, że dobieram igłę do zastrzyków tak aby linka ciasno wchodziła. Nigdy taki sposób mnie nie zawiódł a jest szybki i prosty do zrobienia. I robię tak. W pierwszej kolejności wykorzystuję otwór, który zaprojektowałem nad i pod dźwignią do zablokowania orczyka. Jeżeli popychacz na dźwigni będzie z drutu a nie zakończony snapem tak jak u mnie to ten mniejszy otworek będzie lepszy. Nakładam termokurczkę i rurkę a na koniec igłę. I po zaciśnięciu rurki i podgrzaniu termokurczek wychodzi coś takiego. Pozostałości linek posłużyły mi do sprawdzenia wytrzymałości tych linek bo mnie przestraszył trochę Grzegorz. W dniu 1.03.2021 o 06:03, Grzesiek napisał: Jeżeli to jest linka jubilerska ,a na taką wygląda to sprawdz na rozciąganie wytrzymałość.Mialem taką i urwalem w dwóch rękach. Przy 26 kg zerwały się zakończenia linek. Za słabo to zrobiłem. Ale linka przy tej sile wytrzymała. Będzie ok? No dobra, teraz kadłub. Przygotowuję wcześniej posklejane wręgi i boki kadłuba. I doszlifowuję belki bukowe zgodnie z rysunkiem poniżej. I składam na sucho czy wszystko pasuje. Być może trzeba będzie doszlifować miejsce gdzie będą skrzydła. Pierwszy raz zaprojektowałem model z tymi uchwytami ustalającymi. Okazuje się, że to naprawdę fajne rozwiązanie. Nie muszę się martwić o odpowiedni kąt. I to w każdą stronę. Aż mi się gęba śmiała jak to składałem. Teraz przygotowuję deskę montażową. Pokrywam papierem do pieczenia i można sklejać. I jeszcze kontrola laserem czy wyszło prosto. Wyszło !!! No i jeszcze pytanie do kolegów. Czy popychacz pomiędzy klapami a sterem wysokości będzie dobry z rury węglowej 5x3 mm? Z góry dziękuję za podpowiedź. CDN...
FockeWulf Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Pętelka powinna być podwójna na igle. Będzie brzydko odstawać ale nie puści.
sylkub Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Zakończenie linek ok, ja zamiast zagniatania rurek ( prawdopodobnie dlatego się zerwało przy końcówce ) stosuję owijanie nitką węglową stosowaną w wędkarstwie i zaklejam klejem cjanoakrylowym. Jedna uwaga do rurki, obcinam ostry koniec. Zakończenie linek robię na końcu po sprawdzeniu ustawienia klap i sterów i ich wklejeniu .Mam wtedy możliwość korekty bez konieczności gięcia już klejonych powierzchni sterowych. na popychacz pomiędzy klapami i sterami stosuję rurkę węglową 7x6 mm. w moim przypadku mam dostęp do układu sterującego i mam możliwość regulacji ,stosuję specjalne, mocne snapy na popychaczu klap i na popychaczu sterów na jednym jego końcu.
kszczech Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Też tak robiłem do tej pory, że końcówki linek robiłem na końcu. Ale tu chciałem sprawdzić to rozwiązanie z blokadą dźwigni poprzez te otwory co pokazywałem. W dźwigni też są takie otwory więc jak przełożę drut to mam pewność, że dźwignia jest ustawiona w pozycji zero. Muszę przemyśleć i przetestować to Twoje rozwiązanie z nitką węglową. Ciekawe to. Nie widziałem nigdy takiej rurki 7x6. Poszukam. U mnie też będą snapy. Poza sterem wysokości. Ale może tam też wymienię na snapa jeżeli jeszcze znajdę z jednego. Dzięki za podpowiedzi, Sylwester. Dzisiaj przykleiłem statecznik. Jutro pokażę jak to wyszło. Mogę tylko potwierdzić, że te wypusty montażowe to naprawdę fajna sprawa Hej
kszczech Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Witam Sławek napisał coś takiego: W dniu 2.04.2021 o 08:33, FockeWulf napisał: Pętelka powinna być podwójna na igle. Będzie brzydko odstawać ale nie puści. Się zastanawiałem o co chodzi. Ale albo ja nie zrozumiałem Sławka albo on mnie. W igłę wchodzi linka i tam już nie da się nic zrobić podwójnie. Prawdopodobnie chodzi o tę rurkę mosiężną bo tam linka przechodzi w tę i z powrotem. Też tak kiedyś robiłem. Zresztą z tego co widzę na lotniska większość modelarzy tak robi oplatając jedną pętlę na zewnątrz rurki. Ale to błąd. Powinno być tak: CD... Przygotowuję statecznik do wklejenia. Nawiercam otwory w uchwytach tak aby było to łatwo wyłamać. Wcześniej nie zostały wycięte aby uniknąć wyłamania uchwytu przy obróbce statecznika. Mi niestety pękł uchwyt. I musiałem go wzmocnić sklejką. Widać na zdjęciu. Docinam też rozpórki balsiane i sklejam wszystko na Soudal. Ogon jak widać na zdjęciu wystaje poza stół montażowy. Laserem sprawdzam czy jest równoległość skrzydeł i statecznika. Jest!!! Przy okazji doklejam też takie pogrubienia na przedłużeniu klap. To jest teraz zrobione tak aby potem nie kombinować z ustawianiem klap. Całość dociskam i ponownie sprawdzam poziomicą laserową. CDN...
sylkub Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Opublikowano 5 Kwietnia 2021 2 godziny temu, kszczech napisał: Witam Sławek napisał coś takiego: Się zastanawiałem o co chodzi. Ale albo ja nie zrozumiałem Sławka albo on mnie. W igłę wchodzi linka i tam już nie da się nic zrobić podwójnie. Prawdopodobnie chodzi o tę rurkę mosiężną bo tam linka przechodzi w tę i z powrotem. Też tak kiedyś robiłem. Zresztą z tego co widzę na lotniska większość modelarzy tak robi oplatając jedną pętlę na zewnątrz rurki. Ale to błąd. Powinno być tak: CD... Przygotowuję statecznik do wklejenia. Nawiercam otwory w uchwytach tak aby było to łatwo wyłamać. Wcześniej nie zostały wycięte aby uniknąć wyłamania uchwytu przy obróbce statecznika. Mi niestety pękł uchwyt. I musiałem go wzmocnić sklejką. Widać na zdjęciu. Docinam też rozpórki balsiane i sklejam wszystko na Soudal. Ogon jak widać na zdjęciu wystaje poza stół montażowy. Laserem sprawdzam czy jest równoległość skrzydeł i statecznika. Jest!!! Przy okazji doklejam też takie pogrubienia na przedłużeniu klap. To jest teraz zrobione tak aby potem nie kombinować z ustawianiem klap. Całość dociskam i ponownie sprawdzam poziomicą laserową. CDN... Rozumiem , że sprawdziłeś odległości od krawędzi spływu skrzydła do krawędzi spływu statecznika poziomego oraz kąt zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego.
kszczech Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Sylwester, sprawdzałem. Nie ukrywam, że to w budowaniu samolotów sprawia mi zawsze duży problem. Nie jest to proste wbrew pozorom. Dlatego zaprojektowałem to tak aby zminimalizować błędy o które pytasz. Te wypusty, o których wspominałem ustawiają wszystko prawie idealnie. To naprawdę trudno zepsuć. Ale zaintrygowałeś mnie i wykorzystując chwilową nieobecność żony zaimprowizowałem sobie układ pomiarowy W domu, bo w modelarni trochę za mało miejsca. Jest lepiej niż się spodziewałem. Jutro postaram się zamknąć z góry i z dołu kadłub. Czyli zbliżam się do końca budowy. Dzięki za Twoje pytanie bo zachęciło mnie do sprawdzenia. Hej
sylkub Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Krzysztof, brak mi odpowiedzi na drugą część pytania. Czy sprawdzałeś kąt zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego patrząc z boku kadłuba ,po cięciwie profilu skrzydła i statecznika poziomego . Kąty zaklinowania wg mnie są bardziej istotne niż odlegółści , które pokazaeś na załączonych fotkach. S
kszczech Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Akurat o to najmniej się martwiłem. Nie da się zrobić złego zaklinowania w tej konstrukcji. Te poprzednie kąty to mogłyby jeszcze się lekko popsuć. Chociaż trzeba by się starać. Nie wyniosłem jeszcze układu pomiarowego więc w pierwszej kolejności ustawiłem kadłub idealnie płasko patrząc z boku. Potem idealnie z przodu. Tak: A tak wygląda z boku. Zrobiłem kilkadziesiąt pomiarów. Nie zauważyłem najmniejszego odchylenia. Chyba, że podpowiesz jak to jeszcze sprawdzić to chętnie skorzystam z Twojego doświadczenia.
sylkub Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Opublikowano 5 Kwietnia 2021 Jeśli jest na zero to ok. Ja mam takie proste urządzeniem do pomiarów kąta zaklinowania .
Rekomendowane odpowiedzi