Skocz do zawartości

Nowy projekt, Super Sinbad 3 metrowy


kulfon250

Rekomendowane odpowiedzi

6 godzin temu, kulfon250 napisał:

A jaki masz wznios skrzydeł?

 wznios - 2 st... i raczej mu nie brakuje ...

6 godzin temu, cZyNo napisał:

 

o mamo!

masz szybowiec i latasz nie używając kierunku? jak lotni nic nie dają to po co robisz miks zamiast operować kierunkiem? a może lotki mają źle ustawioną róznicowość? Miks kierunku do lotek to proteza dla leniwych. Z zasady działa tylko jednych warunkach a już w innych i tak będzie trzeba korygować kierunkiem. Dlatego lepiej nauczyć się go używać i pozbyć sie miksu jako podstawy w locie.

...to nie lenistwo, a taczej przyzwyczajenie.Sam sie uczyłem latać i być moze nabralem złych nawyków. Doychczasowe modele ładnie reagowaly na lotki ..... czasem za bardzo. Moze różnicowosć ? dałem 90 /30. Za krótko latam tym modelem żeby przetestowac wszystkie  ustawienia zwlaszcza ze ostatnio nie bylo ciszy w powietrzu. Łudzilem sie ze wyjde z kazdej opresji ....

Patryk - Arkusz sprawdze  wieczorem w domu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

I pokaż co wypluje

 

Trochę trudno wpisać wymiary skrzydła z zakończeniami eliptycznymi ...i stateczniki . Trochę to zrobiłem na czuja - zwłaszcza pionowy... Wyszło coś takiego :

Sinbad .Sailplane Calc Cruciform Tail Metric May 2016.zip

 

CG miałem na +-66 mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No oko wystarczy, do tego co nas interesuje.

image.thumb.png.baaaba173295516cdd79eb45c35fe778.png

 

Mssz typowy problem modelu z lotkami przerabianego "na oko" z modelu bez lotek.

Tzn. Wznios zmniejszony i jest OK (nawet zbyt maly), ale przez to masz za duży statecznik pionowy (oznaczone na czerwono).

 

Trzeba by go zmniejszyć do momentu, aż ten parametr wyjdzie koło 0.03. W gratisie podniesie Ci to stateczność spiralną i będzie lepiej krążyć.

 

Ale ogólnie to możesz sobie latać jak latasz, byle steru kierunku uzywać :D 

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zmiana wzniosu jest trochę problematyczna.Nie chciałem już tego ruszać bo płaty są cienkie i drugie klejenie może być słabe.

Najprościej było zmniejszyć - obciąć stery. Tak też zrobiłem. pewne wskaźniki się zmniejszyły ale i tak wydaje się ze model jest "samosterowny".

Niestety po tej operacji - zmniejszenia sterów - nie mogłem zapanować nad modelem . Regulacje nie pomagały.Kret za kretem. Spisałem go na straty.

Z żalu wypiłem drinka na pożegnanie i .... coś mnie olśniło... . Zmniejszałem stery , wprawdzie niewiele,  ale nie sprawdziłem jak się to ma do CG.

Okazało się że CG powinienem przesunąć o jakieś 12 mm do przodu !!!! Sprawdziłem też ustawienie skrzydeł  - jak był nowy skrzydła były na +2 st. teraz po kraksach wychodziło mi z pomiaru że są na -0,5 st. do osi statecznika poziomego. To tłumaczyło niektóre jego zachowania... .

Po skorygowaniu wszystkich  parametrów .... poleciał w wilgotny poranek.

 

 

Jeszcze trzeba popracować nad ustawieniami - poczekam na słoneczny spokojny dzień.

Wiatr na dole >9 m/s też nie sprzyjał oblotowi. Waga 900, silnik 2212 - trochę za słaby ale nie bał się  zbytnio wiatru.

Najważniejsze że jest sterowny ... .

 

Patryk - dziękuję za pomoc .

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, RobRoy napisał:

Zmiana wzniosu jest trochę problematyczna.Nie chciałem już tego ruszać bo płaty są cienkie i drugie klejenie może być słabe.

Najprościej było zmniejszyć - obciąć stery. Tak też zrobiłem. pewne wskaźniki się zmniejszyły ale i tak wydaje się ze model jest "samosterowny".

Niestety po tej operacji - zmniejszenia sterów - nie mogłem zapanować nad modelem . Regulacje nie pomagały.Kret za kretem. Spisałem go na straty.

Z żalu wypiłem drinka na pożegnanie i .... coś mnie olśniło... . Zmniejszałem stery , wprawdzie niewiele,  ale nie sprawdziłem jak się to ma do CG.

Okazało się że CG powinienem przesunąć o jakieś 12 mm do przodu !!!! Sprawdziłem też ustawienie skrzydeł  - jak był nowy skrzydła były na +2 st. teraz po kraksach wychodziło mi z pomiaru że są na -0,5 st. do osi statecznika poziomego. To tłumaczyło niektóre jego zachowania... .

Po skorygowaniu wszystkich  parametrów .... poleciał w wilgotny poranek.

 

 

Powinienem wspomnieć o tym, że ŚC się przesunie....

 

Nie wpadłem, żeby o tyn powiedzieć, bo mi się to oczywiste wydaje 🫣

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Patryk Sokol napisał:

Nie wpadłem, żeby o tyn powiedzieć, bo mi się to oczywiste wydaje 🫣

 Bo to jest oczywiste .... ale tak mi było spieszno do latania , że .... wydawało mi się że sobie poradzę jakkolwiek będzie...

Do tego zmiana dekalarzu bardzo mnie zmyliła. Myślałem że silnik ma bardzo duży skłon i dlatego muszę zaciągać...

Nie było obok nikogo , co by mnie otrzeźwił ... .

To co pisze dla starych wyg jest oczywiste , ale mniej doświadczeni niech zobaczą że ...wszystko ma znaczenie i że czasami może być tak że "nielotem" może być pilot, a nie model... 😉

 

 Patryk - spolszczony kalkulator wysłałem na PRIVE - jeżeli możesz - sprawdź

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zmiana położenia SC była związana ze zmiana masy usterzenia pionowego czy ze zmianą jego powierzchni? Wydaje mi się że powierzchnia usterzenia pionowego nie ma wpływu na położenie SC. Ale bywa że rzeczy oczywiste okazują się bardziej złożone niż nam się wydaje.

Pozdrawiam

Tomek G.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.