Skocz do zawartości

SAAB JAS - 39 GRIPEN - park jet


przemo

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 tygodnie później...
10 minut temu, RAFALR30 napisał:

Po próbach statycznych... przy wyrzucie z ręki myślę, że model płynnie odleci (czuję tę moc gdy go trzymam), w pionie raczej nie zawiśnie ? (lekko opada w dół) a ciąg mierzony metodą nacisku na wagę tylko ...600g  ? (deklarowane wg producenta 900g)

 

Ciąg podawany jest na stanowisku testowym z zamontowanym pierścieniem na wlocie, który generuje dodatkowy ciąg. Zestaw zabudowany w modelu z nieidealnym tunelem i bez stożka da dużo mniej.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierścień jest w modelu ale lekko z 4 stron ścięty na płasko aby zmieścił się w "komorze silnika". Ponadto ESC i  3 żyły kabli zasilających w tunelu, 2 serwa przed EDFem wchodzące częściowo w kanał dolotowy...Dobrze, że od spodu dodatkowe wloty zrobiłem.

Ogólnie jest gotowy do lotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, przemo napisał:

W tym Poznaniu to chyba delikatnie przesadzają ? ale że takie rzeczy z pianki wycisnąć ... czekam na telefon w sprawie me 109 Rafał bo mi miejsce zajmuje w warsztacie i kolejne koptery mi się nie mieszczą ;)

Ta odbudowa/przebudowa była z cyklu "Poznań się nudzi" ?

5 godzin temu, wojtek-a napisał:

To jest model na wystawe a nie do latania?.Bardzo ladny??.

Miło, że się podoba. Dziękuję. Jest ok - zdjęcia nie pokazują jednak wszystkich niedociągnięć. 

Musi polecieć - nie pozwolę mu się kurzyć po 2 latach leżakowania w piwnicy. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

W związku z tym, że mój poprzedni regulator (Predator 40A) pracował na granicy wydajności prądowej (producent zestawu EDFa zalecał reg. 40A , taki zastosowałe, na próbach pobierany prąd to 40,3A) postanowiłem wymienić regulator na mocniejszy (Skywalker 50A) i przeprowadziłem próby - wyniki poniżej.

Ku mojemu zdziwieniu prąd pobierany przez zestaw EDF wzrósł do 48A, moc do 510W a i "ciąg" do 700g.

Dlaczego jednak ten sam zestaw EDF + regulator 70A (zamontowane w innym modelu T-45 Goshawk) generuje pobór prądu tylko 37A, mocy max 350W, "ciąg" 730g.

Wpływ na tą różnicę "ciągu" ma  kanał dolotowy,  który w T-45 Goshawk jest prawie pusty a w JAS39 Gripen częściowo zajęty przez konstrukcję skrzydła, okablowanie, regulator i 2 serwomechanizmy  

Akumulator w obu modelach ten sam: LiPo Gens Ace  Tattuu 3s,2300mAh, 45C.

 

Skąd taka różnica poboru prądu skoro producent deklaruje  pobór 40A?

 

802122987_JAS39SplinterCamoEDF64mm-pomiaryV2.jpg.c67706e9fce15117a8fd747bf53f3ec6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem cieniutki z prundów, ale w którymś modelu zmieniłem regielek na "wyżej prądowy";) i osiągi wzrosły. Wytłumaczono mi, że poprzedni dławił silnik, był mniej wydajny. No i jak przy 50A wzrasta moc, silnik może się "rozwinąć" to i pobór rośnie. Wydaje mi się logiczne.

 

To, że 70A daje gorsze osiągi jest dla mnie zaskakujące. Jedną z odpowiedzi może być wspomniany przez Roberta timing.

 

Jeśli oba regle (50 i 70A) są innych firm lub serii to dochodzą różnice jakościowe.

 

I wreszcie, niektóre ESC chyba nie dogadują się z niektórymi silnikami. Myślę tak, odkąd ESC mocno promowanej swego czasu firmy ZTW nie udało udało mi się ożenić ze sprawdzonym Turnigy C3536 910kV, który z ESC Dualsky śmigał aż miło. Za to ZTW działał poprawnie tylko z 1 moim silniczkiem (nie pamiętam nazwy).

 

Zakładam, że ESC 70A sprawdzałeś z innymi silnikami pod kątem jego ew. uszkodzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, robertus napisał:

Timing masz na high to dlatego. Ustaw auto albo mniej.

 

Godzinę temu, Bartek Piękoś napisał:

To, że 70A daje gorsze osiągi jest dla mnie zaskakujące. Jedną z odpowiedzi może być wspomniany przez Roberta timing.

 

Jeśli oba regle (50 i 70A) są innych firm lub serii to dochodzą różnice jakościowe.

 

Zakładam, że ESC 70A sprawdzałeś z innymi silnikami pod kątem jego ew. uszkodzeń.

 Ten ESC na 70A to firmy Hobbyking z serii Blue Series i podany pobór 37A i mocy 350W jest przy ustawieniu HIGH TIMING. Nie pamiętam skąd go mam.

Zastąpię go innym ESC i sprawdzę osiągi modelu T45 Goshawk.

post-10327-0-61406900-1505510747_thumb.jpg.df25abdc278d121c14c924c90b9c03f9.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś czytałem trochę artykułów i eksperymentowałem z timiegiem. Wyszło mi, ze zysk mocy jest niewielki za to silnik sie mocno grzeje i więcej prądu pobiera. Generalnie od pewnego czasu w ESC tylko ustawiam gaz :)

to nie ten co kiedyś znalazłem, ale może coś rozjaśni.

https://www.radiocontrolinfo.com/__trashed/

https://www.radiocontrolinfo.com/timing-explained-for-brushless-motor-and-escs/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.09.2020 o 19:45, robertus napisał:

Kiedyś czytałem trochę artykułów i eksperymentowałem z timiegiem. Wyszło mi, ze zysk mocy jest niewielki za to silnik sie mocno grzeje i więcej prądu pobiera. Generalnie od pewnego czasu w ESC tylko ustawiam gaz :)

to nie ten co kiedyś znalazłem, ale może coś rozjaśni.

https://www.radiocontrolinfo.com/__trashed/

https://www.radiocontrolinfo.com/timing-explained-for-brushless-motor-and-escs/

 

Robert dzięki za lekturę. 

Ustawiłem w moich modelach TIMING LOW aby nie przegrzać silników.

 

Ale nadal nurtuje mnie pytanie na które nie znajduje odpowiedzi: dlaczego  ten sam zestaw EDF (turbina i silnik)  +  LiPo  generuje w jednym modelu max pobór pobór prądu tylko 37A (mocy max 350W, "ciąg" 730g) a w drugim pobór  prądu 48A (mocy 510W, "ciąg" 700g.) Skąd taka różnica poboru prądu skoro producent deklaruje  pobór 40A?

O '"ciągu" nie dyskutuję bo wiem, że wpływ na tą różnicę  ma  kanał dolotowy,  który w T-45 Goshawk jest prawie pusty a w JAS39 Gripen częściowo zajęty przez konstrukcję skrzydła, okablowanie, regulator i 2 serwomechanizmy co generuje opory powietrza.  

Akumulator w obu modelach ten sam: LiPo Gens Ace  Tattuu 3s,2300mAh, 45C.

 

1128066918_JAS39SplinterCamoEDF64mm-pomiaryV2.thumb.jpg.ac5eb29f46d2792f605b7a9e8b5fbeed.jpg

 

346513407_T-45GoshawkEDF64mm-pomiary.thumb.jpg.5ba3c525ed097ce4d0a16fe454982c46.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bartek Piękoś napisał:

Może właśnie zaburzenie przepływu powietrza w Grippenie powoduje spadek ciągu i większe obciążenie napędu (silnika)?

Długości przewodów zasilających masz takie same w modelach?

 

W modelu o mniejszym poborze prądu (T45 Goshawk) mam regulator podpięty pod silnika na kablach fabrycznych  oraz  dłuższy przedłużacz  od regulatora do połączenia baterii. (regulator bliżej silnika a dalej od baterii)

W  modelu o większym poborze prądu (Jas 39 Gripen) mam regulator podpięty pod silnik  na kablach fabrycznych + 15 cm przedłużacz  oraz  krótszy przedłużacz  od regulatora do połączenia baterii. (regulator dalej od silnika a bliżej baterii)

Przekroje przewodów są identyczne  - 14 AWG (przekrój żyły 2,08 mm2).

 

2 godziny temu, robertus napisał:

Nie wiem jak się zapatrujesz ale ja bym zrobił lewy wylot w pobliżu EDF.

Masz dwa różne ESC. Wygląda na to że są lepsze i gorsze.

 Włożę do modelu o mniejszym poborze prądu (T45 Goshawk) regulator 50A Skylwalker i zrobię pomiary. 

Sam jestem ciekaw jak to wypadnie.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.