Skocz do zawartości

Corsair 140cm, depron - mój pierwszy model :)


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Składane skrzydła w następnym Corsairze.

Teraz muszę wymyślić, jak podłączyć podwozie. Gotowego schematu nie mam.

 

Patryk, faktycznie relacji z budowy warbirdów jest mało. Zimą spróbuję dołożyć skromną cegiełkę do ich zasobu na forum

Marzy mi się widok, jak Cors chowa podwozie na wznoszeniu po starcie  :rolleyes: ... Będę szczęśliwym człowiekiem, gdy to zobaczę na filmiku  :).

 

Chodzi Ci o cały tor pomiędzy wyjściem z przydzielonego kanału odbiornika a silnikami napędów ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi Ci o cały tor pomiędzy wyjściem z przydzielonego kanału odbiornika a silnikami napędów ? 

Chodzi mi o to co już chyba znalazłem, a co pokazuję poniżej :). Andrzej, jak masz jakiś inny pomysł/modyfikację to pisz.

 

Jest to schemat zamieszczony w forumowym wątku o FW190 przez Krzysztofa. Ze schematu pozwolę sobie skorzystać, bo przeanalizowałem i chyba dam radę.

post-11729-0-58821600-1478177700.jpg

Z tego co widzę potrzebuję dokupić mikrowłączniki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam na oku coś takiego.

post-11729-0-25854000-1478181257.jpg

Czekam na Twoją propozycję :). To (i inne podobne) rozwiązanie ma jedną wadę: prowadzi do naprężeń mechanicznych. Ale może przesadzam. Może ktoś testował?

 

Edit:

A to co pokazałem, to się w ogóle da zastosować do moich celów?

Tu szczegóły

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jak zamawiałem podwozie do spita to kupiłem jeszcze coś takiego:

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-smart-retractable-landing-gear-gear-and-door-sequencer.html

ale ostatecznie go nie instalowałem i nawet nie sprawdzałem, czy działa. Nie mniej wygląda na dużo mniejsze, lżejsze i ... zgrabniejsze rozwiązanie od tego co zaproponowałeś na ostatnim zdjęciu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o to co już chyba znalazłem, a co pokazuję poniżej :). Andrzej, jak masz jakiś inny pomysł/modyfikację to pisz.

 

Jest to schemat zamieszczony w forumowym wątku o FW190 przez Krzysztofa. Ze schematu pozwolę sobie skorzystać, bo przeanalizowałem i chyba dam radę.

attachicon.gifpost-3639-0-36174700-1417116685_thumb.jpg

Z tego co widzę potrzebuję dokupić mikrowłączniki.

Ze schematu wynika (jeżeli kolory przewodów są tradycyjne - YL: sygnał , RD: Vcc , BK: GND ), że reakcję uzyskano przez zwieranie sygnału do masy. Schemat nie jest dla mnie czytelny, co to za elementy po lewej stronie od "mikrowyłącznika" ? Czy "silnik" to napęd podwozia ?

 

Spróbował bym posłużyć się najzwyklejszym serwem micro lub mini, dwoma diodami i czterema (sześcioma) mikroprzełącznikami dobrej jakości. Jeżeli przy podwoziu brak miejsca na dwa dla każdej strony (czyli razem cztery na obie strony podwozia), to pozostają magnetosensory SMD lub fotolinia IR. Jedno i drugie wymaga elektroniki na poziomie dla początkujących, umiejących lutować. Koszt pomijalny. Możliwe wyeliminowanie tego micro serwa.

 

Można także z powodzeniem wykorzystać całą płytkę elektroniczną z jakiegoś "zmęczonego" serwa standard.

 

Mikrus 193, czy ten układ ma rozłącznik przeciążeniowy, czy także wymaga wyłączników krańcowych ? Na płytce nie widzę elementów dużej mocy, jaki prąd może przełączać ten układ ? Czy on po prostu obsługuje dwa serwa od podwozia i już ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert, Szymon, to co pokazujecie, to znany mi układzik sekwencyjnego uruchamiania i synchronizowania podwozia i pokryw/drzwi wnęk podwozia. W/g mojej wiedzy, stosuje sie to tam, gdzie sterowanie podwoziem opiera się o układzik elektroniczny zawiadujący tzw. servoless retract mechanism. Układ ten bazuje na wyłącznikach nadmiarowych (nadprądowych).

U mnie jest surowa mechanika bez żadnej płytki, a wyłączenie odbywa się dzięki mikrowyłącznikom krańcowym.

 

Układ, który podlinkowałem, będący wył. nadprądowym, daje mi nadzieje na stworzenie drugiego stopnia zabezpieczeń (poza wył. krańcowymi) przed zablokowaniem mechanizmu chowania podwozia (stall) i wydrenowania baterii/upalenia elektroniki.

 

Andrzej,

te el. na lewo od mikrowyłączników to styki na płytce umożliwiające zmianę polaryzacji, poprzez ruch orczyka serwa (którego zastosowanie zdaje się sugerujesz). Widać to na tym zdjęciu z wątku Krzysztofa o 190ce

post-11729-0-35935900-1478198901_thumb.jpg

Mikroprzełączniki będą dwa na jeden mechanizm - po 1 wyłączniku na koniec zakresu ruchu. Miejsca jest ledwo, ledwo. Wyłącznik zatrzymujący ruch podwozia w pozycji "wypuszczone" już jest, nie wiem jak zmieszczę ten od wciągania podwozia. Dlatego jeśli jest coś bardziej zminiaturyzowanego od tych mikrowylączników to chętnie się dowiem. Tak czy siak, w sumie 4 wyłączniki w całym podwoziu, po dwa na skrzydło. Nie wiem, czy jasno napisałem.

Po co diody? Gdzie miałbym je wstawić w tym schemacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze schematu wynika (jeżeli kolory przewodów są tradycyjne - YL: sygnał , RD: Vcc , BK: GND ), że reakcję uzyskano przez zwieranie sygnału do masy. Schemat nie jest dla mnie czytelny, co to za elementy po lewej stronie od "mikrowyłącznika" ? Czy "silnik" to napęd podwozia ?

 

Spróbował bym posłużyć się najzwyklejszym serwem micro lub mini, dwoma diodami i czterema (sześcioma) mikroprzełącznikami dobrej jakości. Jeżeli przy podwoziu brak miejsca na dwa dla każdej strony (czyli razem cztery na obie strony podwozia), to pozostają magnetosensory SMD lub fotolinia IR. Jedno i drugie wymaga elektroniki na poziomie dla początkujących, umiejących lutować. Koszt pomijalny. Możliwe wyeliminowanie tego micro serwa.

 

Można także z powodzeniem wykorzystać całą płytkę elektroniczną z jakiegoś "zmęczonego" serwa standard.

 

Mikrus 193, czy ten układ ma rozłącznik przeciążeniowy, czy także wymaga wyłączników krańcowych ? Na płytce nie widzę elementów dużej mocy, jaki prąd może przełączać ten układ ? Czy on po prostu obsługuje dwa serwa od podwozia i już ?

W instrukcji pisze tylko na jakie napięcie to działa czyli 4,8v do 8,4v i oprócz podłączenia podwozia można podłączyć serwo do otwierania klap podwozia 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, Robert, wiem, tylko, jak pisałem, to jest do serwoless retract, które już ma podstawowe sterowanie.

Ja go nie mam, muszę zrobić, a przedstawiony przeze mnie układ nadprądowy jest na to jednym ze sposobów.

Dzięki za podpowiedzi.

Sądzę, że najkorzystniejszym rozwiązaniem uwzględniającym realia tego konkretnego przypadku byłoby wykorzystanie gotowego układu elektronicznego z jakiegoś zużytego serwa wielkości standard lub mini, a nawet zakup nowego (ca.35 złotych przyzwoity) i wymontowanie z niego płytki, co jest sprawą prostą, jak Ktoś już ma Wellera  ;).

Zalety takiego rozwiązania to :

 - brak dodatkowych przewodów do mechanizmu podwozia - tylko te dwa do samego silnika

 - bardzo duża odporność na zakłócenia, wielokrotnie większa niż dobrego serwa, praktycznie niewrażliwy do granicy utraty zasięgu nadajnika RC

 - dobra niezawodność (większa niż dobrego serwa), brak niepewnych lub zawodnych elementów

 - niski koszt (ca. 50 zł tot. , z czego 35 to w/w nowe serwo ; dla elementów z górnej półki)

 - prostota - Kolega Bartek wykona to bez trudu samodzielnie 

 - mała pracochłonność

 - nie występują trudne lub kłopotliwe do zdobycia lub montażu elementy

 - brak elementów ruchomych poza mikrowyłącznikami w mechanizmie podwozia

 - bardzo małe wymiary

 - bezobsługowość

 - praktycznie nieograniczona żywotność 

 

i pewnie inne, które "wyjdą w praniu".

 

Mankamenty :

 - w ogóle trzeba coś zrobić

 - ???

 

Właściwie to nawet schematu nie trzeba, ale z nim będzie poręczniej. To tylko 8 kresek... No, 10 jak się upierać  :ph34r:.

 Czy to odpowiadałoby Panu ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, Andrzej.

Jaką funkcje pełniłaby taka płytka? Bo rozumiem, że potencjometr zostawałby w serwie i i tak musiałbym mieć wył. krańcowe.

Czy płytka ma układ oparty o wył. nadprądowy? Czy idea nie ograniczałaby się do wyeliminowania serwa jako przełącznika?

 

Skąd brałaby się większa odporność na zakłócenia od dobrego serwa, skoro sterowanie opieramy o elektronikę ze zwykłego serwa?

 

Pozostaje jeszcze kwestia wylutowywania i wlutowywania, ponieważ ja nie mam Wellera. Pewnie musiałbym dorabiać groty do swojej transformatorówki. Inna sprawa, to umiejętności.

No i takie dwa serwa standard musiałbym kupić (bo niestety nie zalegają u mnie na półce) i to po to, żeby je od razu rozpruć. :/ Z przesyłką: 90-100PLN. A w Radomiu 50-70% komponentów modelarskich jest trudnych do zdobycia lub nieosiągalnych. Ew. pozostaje serwo Tower Pro MG90S (mam dwa), ale czy nie są za małe?

 

Nie chcę wyjść na marudę. Po prostu wydałem na to podwozie już tyle, że głowa boli. I sporo już pracy to kosztowało. Jeśli mam sobie dołożyć wydatków i pracy, to chcę wiedzieć po co.

Dlatego pytanie na początku o funkcję takiej płytki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na moje, to za dużo kombinujecie. Nie lepiej kupić lub zrobić układ zaprojektowany do tego celu? Na przykład takie coś http://allegro.pl/avt1623-nadpradowy-wylacznik-silnika-dc-i6209569328.html

To tylko przykład znaleziony w dwie minuty, na pewno można taniej ;)

 

EDIT

Właściwie to już o tym pisałeś, dopiero teraz zauważyłem;) Nada się ten układ oczywiście, ale jak poczekasz do jutra z decyzją, czy go wykorzystasz, to zobaczę co mam w szufladzie. Może znajdę coś lepszego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na moje, to za dużo kombinujecie.

 

 

Bartek, raczej wiem, co piszę, za to nie wiem, skąd Twoje wątpliwości. HS 322 HD lub lepiej TP MG 995R , MG 996R kosztują tyle, ile napisałem albo mniej - wczoraj zamawiałem w nie najtańszym, ale wygodnym i sprawdzonym sklepie (36,90 zł). Używki kupowałem po 18 zet, ze sprawną elektroniką. Znam tę elektronikę, bo ją rozpruwałem i badałem, nie proponowałbym w ciemno.

Przeczytaj proszę uważnie i ze zrozumieniem to, co napisałem w #1134. To, co odpowiedziałeś (skąd Ci się to wzięło ?), jest sprzeczne w co najmniej trzech punktach z opisem. Przewidując taką możliwość biegu sprawy, nie wysilałem się od razu na rysowanie schematu, bo to już troszkę zachodu jest, a ja leniwy jestem.

Do mankamentów propozycji można by dopisać zatem coś w miejsce tych znaków zapytania. Ich obecność też jest nieprzypadkowa jak widzisz.

 

Im więcej elementów w podwoziu tym większe prawdopodobieństwo jego usterki i kłopotów zwłaszcza przy lądowaniu. Ja nie wyważałbym otwartych drzwi, tylko kupił gotowy zestaw pod RC u Chińczyka.

 
Pierwsze zdanie - oczywista (może nie dla początkujących) prawda, punkt dla Piotra. Dlatego liczbę elementów w podwoziu (zwłaszcza przewodów) ograniczyłem do minimum (praktycznie jest jeden).
Drugie zdanie - nie znalazłem żadnego handlowego układu, który załatwiłby sprawę tak prosto i tak korzystnie, jak to, co zaproponowałem Bartkowi.
Bartek, zwróciłeś uwagę na podkreślenie, czy przeoczyłeś ? Weller ułatwiłby, ale nie jest konieczny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej,

 

To co nazwałeś wątpliwościami, to są pytania w reakcji na niejasności. :)

Ja pytam, na czym polega Twoje rozwiązanie, rola płytki.

 

Przeczytaj proszę uważnie i ze zrozumieniem to, co napisałem w #1134. To, co odpowiedziałeś (skąd Ci się to wzięło ?), jest sprzeczne w co najmniej trzech punktach z opisem.

Nie musisz mnie zachęcać do uwagi i rozumienia. Jeśli uważasz, że coś źle zrozumiałem, to napisz wprost co oraz jak to powinienem rozumieć.

Skąd co mi się wzięło? W których punktach to coś jest sprzeczne z opisem? Napisz konkretnie.

 

Miałem kiedyś pomysł, by z kupionego onegdaj mechanizmu chińskiego servoless retract (który ma układ przeciwprzeciążeniowy, odłączający napięcie po zablokowaniu), ale zrezygnowałem, bo te płytki są podobno zawodne. O ile wiem, serwo nie ma takiego układu na płytce.

Więc ponawiam pytanie: jaka jest rola płytki, dla której mam kupić i rozebrać dwa serwa, robić/przerabiać groty i trenować lutowanie drobnicy (bo jak spieprzę, to znowu kupowanie serwa).

 

Napisałeś jakie serwa proponujesz i to jest cenny konkret. Dzięki. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.