kojani Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 ..... Materiały brane teraz przeze mnie pod uwagę na korbowód. Najchętniej bym widział 2024 T3 Czemu nie bierzesz pod uwagę 7075 T6? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzesiek Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 Przecież te pare korbowodow mozna wytoczyć i przefrezowac z wałka.Ten korbowód ze zdiecia byl też toczony co widac po jego powierzch i tylko stopki ma splanowane przewiercone i wprasowane panewki.Wałki masz dostepne od ręki.Nawet po 200mm sprzedaja.Np we Wrocławiu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 Dany element można zawsze wykonać na wiele sposobów. Wszystko zależy od kultury technicznej jaka jest w zasięgu osoby podejmującej się zadania. Ja mimo że mam w swoim zasięgu co najmniej 11 dobrych tokarek konwencjonalnych jakoś sobie nie wyobrażam stać przy tokarce i patrzeć jak automatycznie się po raz kolejny wyłącza mechaniczny posuw. A nastałem się i więcej nie chcę. Dlatego korbowód jak i inne elementy silnika SIM 2b nie będą wykonywane konwencjonalnie przeze mnie. To nie tylko tu na forum mam tego typu dyskusje. Generalnie można stać przy maszynach i samemu korbami kręcić. Ale nauczyłem się inaczej czyli technologi CAD/CAM i w pełni ją zamierzam wykorzystać przy produkcji repliki SIM 2b w szczególności gdy chodzi o serię. Przy uzgadnianiu technicznych niuansów na temat tokarki CNC 180 zmieniłem zamówienie na większy model maszyny. Czyli CNC210 głównie za sprawą przelotu we wrzecionie bo teraz będzie 26 mm a wały korbowe to średnica wyjściowa 25 mm. Ta tokarka CNC210 to już 300 kg masy. co do wyboru materiału na korbowody. Wiem że jest parę materiałów nadających się na korbowód. Ja akurat mam takie a nie inne doświadczenie w tej dziedzinie. Dzielę się tym ale chętnie skorzystam z rad innych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 zupełnie innej natury jest wybór żeliwa na tłoki. Kiedyś na tłoki do Rytma czy Super Tigre używaliśmy żeliwa sferoidalnego perlitycznego drobnoziarnistego. I był to półfabrykat wałka rozrządu do Dużego Fiata z odlewni Skoczów koło BB. Dostałem taki materiał na zawodach w Dąbrowie Górnicze j(jak śmigłowiec na torze lądował z osobą otwierającą zawody). Pierwszy raz wiercąc go na wiertarce urzekł mnie pył wokół wiertła. Dzisiaj na próbę zamówiłem wałek metr bieżący o średnicy 25 mm bo cieńszych się nie produkuje metodą odlewania ciągłego. W gatunku GGG50 Dużo wiedzy w młodości czerpałem z tej książki: w książce tej znalazłem tylko potwierdzenie sensu stosowania tego a nie innego materiału na tłoki przez moich starszych kolegów w modelarni. Dostałem także pierwsze zdjęcia mojej nowej tokarki bez pokręteł... sterowanie pod Mach3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ahaweto Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 Mariusz, podziwiam Twoją wiedzę i zaangażowanie w projekt. Takich Fachowców dzisiaj można policzyć na palcach. Śledzę codziennie projekt. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 Mariusz, podziwiam Twoją wiedzę i zaangażowanie w projekt. Takich Fachowców dzisiaj można policzyć na palcach. Śledzę codziennie projekt. To trzeba napisac inaczej . Ten facet jest NIENORMALNY !!!! Mariusz , mam nadzieje ze sie nie gniewasz i domyslasz sie o co mi chodzi Sledze to od poczatku jako TOTALNY laik ( toczenie , materialy ITP ) i wciagnalem sie jak w Niewolnice Isaure Niech sie mnie jutro ktos o zeliwo perlityczne cos zapyta , to mu sypne taka odpowiedz , ze przysiadzie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 Dziękuję. Ten pomysł, ujrzał światło dzienne raptem parę miesięcy temu i po ilości wejść widzę popularność tego projektu. Codziennie staram się drobnymi krokami iść do przodu. A to że nie publikuję to nie że nic nie robię tylko brak czasu na obrobienie fotografii czy napisanie tekstu. Praca zawodowa akurat teraz mocno mnie angażuje jak i współpraca z czołowymi modelarzami ze świata również wymaga poświęcenia czasu. Tu pierwotnie po zrobieniu dokumentacji 2D miało być wszystko zlecane na zewnątrz. Życie jak widać weryfikuje mocno pierwotne założenia. Ale akurat ja w tym wypadku jestem zadowolony. Bo mam miejsce na ustawienie maszyn CNC i jak już się przekonałem w godzinach pracy te maszyny CNC mogą same pracować nie angażując mnie zbytnio. A to oznacza po dopracowaniu technologi swobodne zrobienie powtarzalnych elementów które dadzą się złożyć w poprawnie działający silnik. Z technologią się tu na forum dzielę, Przyjmuje wszelkie sugestie co zaowocuje choćby tym że dokładnie każda część w silniku będzie laserem oznaczona a na DTR -ce będzie dodatkowy opis. Czy tuleja cylindra była hartowana na wskroś (NC11 ,1,2080 twardość 60HRc przy odpuszczaniu 333 stopni) czy tylko ulepszana do 48 HRc i azotowana albo z jakiego żeliwa w tym silniku jest tłok. A jak jakiego to gdzie to żeliwo pozyskałem. Tu można długo rozpisywać się. A na razie to wiem że w ten weekend zobaczę, dostanę do pomiarów oryginalny SIM 2b w bardzo dobrej kondycji 100 % oryginalny. Pozwoli to zweryfikować dotychczasową dokumentację, dorysować brakujące elementy i dokończyć kokile. To zaangażowanie i popularność wątku owocuje odnowieniem moich znajomości ze starymi znajomymi-modelarzami jak i zupełnie nowymi kontaktami. Efekty wymierne z tego tytułu już są jak i będą bo dużo ludzie posiadają interesującego materiału modelarskiego w postaci zdjęć czy silników które zamierzam upowszechnić ogółowi. Na razie upowszechniam tylko na Facebooku. i dzięki ekspertowi oraz szukaniu materiałów przez Zbyszka ze Szczecina przypomniałem sobie że jedyne aluminium na formy aluminiowe na skrzydła kompozytowe do wyścigu to kupowałem właśnie u przedstawiciela firmy GLEICH w Szczecinie. Napisałem i pewnie jutro będę miał kontakt telefoniczny na temat dostępności 7075/Pa9 T6, T651, T6510, T6511 to że Pa6 (ale tu pod postacią skrótu 2007 a nie 2017 ) ma najgorszą skrawalność. Ale tak wynika z tej tabelki... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 Gleich słynie z odlewanych płyt aluminiowych gatunku G.AL. To materiał z wysokiej półki, ale w zasadzie do zastosowań specjalnych, przy okazji dość drogi. Ten materiał jest praktycznie pozbawiony naprężeń wewnętrznych, co przy prawidłowej obróbce gwarantuje stabilność wymiarową, dodatkowo drobnoziarnista struktura pozwala na precyzyjną obróbkę i dobrze się poleruje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 to że Pa6 (ale tu pod postacią skrótu 2007 a nie 2017 ) ma najgorszą skrawalność. Ale tak wynika z tej tabelki.../0,0%) skoro granica plastyczności i wytrzymałość na rozciąganie jest prawie dwa razy większa w PA9 niż PA6, to nie ma się co dziwić, jest twardszy mimo mniejszego procentu Si (0,5/PA9- 0,7/PA6), bo ma do 0,25%Cr (0,0%/PA6) co łamie wiór, a PA6 do 0,1% Ni(PA9/0,0%), i do 1% Mn (PA9 do 0,6%) co z kolei ciągnie bardziej wstęgę.. http://info.grafen.ippt.pan.pl/bazy/bazy-materialowe/aluminium/aluminium-i-jego-stopy/stopy-alumium-do-przer%C3%B3bki-plastycznej/item/2153-2154-699-sklad-chemiczny.html http://info.grafen.ippt.pan.pl/bazy/bazy-materialowe/aluminium/aluminium-i-jego-stopy/stopy-alumium-do-przer%C3%B3bki-plastycznej/item/1980-1981-888-sklad-chemiczny.html ( http://info.grafen.ippt.pan.pl/bazy/bazy-materialowe/aluminium/aluminium-i-jego-stopy/stopy-alumium-do-przer%C3%B3bki-plastycznej.html) http://info.grafen.ippt.pan.pl/bazy/bazy-materialowe/aluminium/aluminium-i-jego-stopy/odlewnicze-stopy-aluminium/item/1281-1282-52-informacja-o-skrawalnosci-aluminium-i-jego-stopow.html http://info.grafen.ippt.pan.pl/bazy/bazy-materialowe/aluminium/aluminium-i-jego-stopy/odlewnicze-stopy-aluminium/item/1285-1286-227-podzial-aluminium-i-jego-stopow-wg-pn-na-grupy-skrawalnosci.html Obrabialność aluminium Materiał o długich wiórach W przypadku stopu stosunkowo łatwa kontrola wióra. Czyste aluminium “klei się” i wymaga ostrych krawędzi skrawających i wysokiej prędkości skrawania vc Opór właściwy skrawania: 350 - 700 N/mm². Siły skrawania, a przez to moc wymagana do jego obróbki, są niskie. Materiał może być obrabiany drobnoziarnistymi, niepokrywanymi gatunkami węglika, gdy zawartość Si jest poniżej 7-8%, oraz gatunkami z ostrzami z PCD do aluminium o wyższej zawartości Si. Stopy aluminium nadeutektyczne o wyższej zawartości Si > 12% są bardzo ścierne. https://www.sandvik.coromant.com/pl-pl/knowledge/materials/workpiece_materials/iso_n_non_ferrous_materials/pages/default.aspx http://spider-art.pl/artmotor/Kamil%20feeler/Kamil/GARANT%20KATALOG/01_Materialy.pdf - skrawalność różnych materiałów, poradnik http://bc.pollub.pl/Content/11074/PDF/skrawanie.pdf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 To tak gwoli przypomnienia WSZYSTKIM ktorzy pracuja na przeroznych tokarkach , frezarkchch ITP , bo bezpieczenstwa nigdy nie za wiele ........ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 co do skrawalności zamieszczonych w tabelce materiałów PA6, PA13, PA4, PA9 to się zgadza. Skala 1-6 (bardzo dobry - nieprzeznaczony ). Pomyliłem skale. skrawalność PA6 - 1- bardzo dobra. skrawalność PA13 - 3- dużo gorsza. i to się zgadza z moim doświadczeniem. Słabo się toczy czy frezuje z PA13 czy PA4 a takie gatunki kiedyś przeważnie występowały w sklepach z metalami kolorowymi w dużo większym asortymencie niż PA6 czy PA9 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 Z powodu tych dodatków, zwłaszcza Si niektóre też ciężko się spawają, nawet przy dobrze ustawionym fAC i pulsie... To tak gwoli przypomnienia WSZYSTKIM ktorzy pracuja na przeroznych tokarkach , frezarkchch ITP , bo bezpieczenstwa nigdy nie za wiele ........ A... co do skrawalności zamieszczonych w tabelce materiałów PA6, PA13, PA4, PA9 to się zgadza. Skala 1-6 (bardzo dobry - nieprzeznaczony ). Pomyliłem skale. skrawalność PA6 - 1- bardzo dobra. skrawalność PA13 - 3- dużo gorsza. i to się zgadza z moim doświadczeniem. Słabo się toczy czy frezuje z PA13 czy PA4 a takie gatunki kiedyś przeważnie występowały w sklepach z metalami kolorowymi w dużo większym asortymencie niż PA6 czy PA9 Z powodu tych polepszających skrawalność dodatków, zwłaszcza Si niektóre też ciężko się spawają, nawet przy dobrze ustawionym fAC i pulsie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 telefonicznie zamówiłem i pojechałem i przywiozłem metr bieżący materiału do azotowania. Miało być 38HMJ a wyszło 38H2MUA odpowiednik rosyjski. Wszystko dobrze ale po za cechą zapisaną flamastrem białym nie mam żadnej pewności co nabyłem wyślę te cztery fotki także na adres multistal,com.pl z zapytaniem, wątpliwościami z którymi i tutaj się dzielę. ledwo to czytelne i gdyby nie faktura to bym nie wiedział co to za materiał. w firmie jest od metra bardzo różnych średnic materiałów zgodnych z pierwotną dostarczoną dokumentacją. Jak materiał jest zapisany na fakturze na przykład średnica 28,4 to taka podczas pomiaru kontrolnego jest. W tym wypadku ponad cztery dychy to nie pasuje... kupiłem metr bieżący. Proszę o okazanie reszty co bym naocznie zobaczył cechę materiału. Okazuje się że kupiłem końcówkę. Więcej nie ma . To jaka to końcówka jak nie ma cechy materiału. Mało to poważne. Powyższe wątpliwości wysłałem do biura jak i zadałem pytanie na FB. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 Taaak, i to jest właśnie problem, nie dowiesz się jaki to materiał bo skąd.. Kupiłem kiedyś Nc11, zrobiłem duperele, poszły do hartowania i wyszła kupa bo to nie był ten materiał.. Z brązami jest to samo. Jak szukałem pręta w srednicy 8mm z 50Hs obdzwoniłem całą Polskę. W końcu gdzieś kupiłem ale nie Hs a Hf, przysłali ale do dziś nie wiem co to naprawde jest, ważne, że narzędzia z tego zrobione po hartowaniu spełniają moje założenia. Jak kupować jakościówki to z zagranicznych hut, ktoś kiedyś zdradził mi tajemnice, że te krajowe to specjalnie reżimu nie trzymają.. Ile w tym prawdy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 Rozumiem, że elektron na korbowody to porażka ? Zadzwoń do sklepu przyfabrycznego w Mielcu /Świdniku(może istnieją ) i zadaj pytanie o materiał. Potrzebowałem kiedyś gatunkowy dural i elektron i przysłali . Ty nadal szukasz oryginalnego Sim2 b celem wymiarowania ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Prauss Opublikowano 9 Stycznia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 Jutro Mariuszowi zawiozę - spoko???? Już trzeci z kolei egzemplarz... Więc bez paniki proszę. Nówka sztuka nie śmigana. Po latach wrócił do kraju z emigracji w Germanii. Zresztą obejrzyjcie fotki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 Kolego Mariuszu, ale żeśta się rozkręcili?!!! Toż, to prosty motorek jest, Każdy co bardziej kumaty mechanik wie jakich surowców użyć i jakich maszyn Temat się rozwija i tu chylę czoła. Już niedługo na jego podstawie młodzi doktoranci już niedługo będą się doktoryzować . Ale generalnie to silniczku jest malutkim 2,7ccm i do tego naszym polskim Ale ostatnio o tym silniczku coś mało, a za to wiedzy darmowej dla doktorantów bardzo dużo.... Grzesiek ma rację. korbowody moim zdaniem lepiej wytoczyć niż frezować bo tak onegdaj były wykonywane. Lecz jak już to I tu tez nie trzeba przy maszynie stać. CNC przecież to wykona bez problemu... A.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 bez najmniejszego problemu z firmy Gleich (gleich.pl) dostanę materiał taki jaki sobie życzę jeśli chodzi o wymiar w gatunku 7075 Stan materiału T6 albo T651 lub T6510 czy T6511 Granica plastyczności 500-400 MPa (Pa6 250-210) i wytrzymałości na rozciąganie 560-470 MPa (Pa6 370-330) i wydłużeniu przy zerwaniu 7-5 % (Pa6 8-7) Z drugiej hurtowni także przyszła konkretna odpowiedz z terminem realizacji 4-5 dni roboczych po zapłaceniu faktury proforma. Elektronu ze złomu w postaci pociętych części dużo było swego czasu ale nigdy nic konkretnego z tego materiału nie powstało. (Poza palącymi się wiórami). Dzisiaj jeszcze dzwoniłem do hartownika co by dowiedzieć się czy ma czynny twardościomierz Rockwella. Bo muszę stal na wały która jest w stanie zmiękczonym oskórować przed ulepszaniem cieplnym a następnie obrobić cieplnie powyżej temperatury azotowania co najmniej 30 stopni. Ale jakie to mają być kształty wstępnie otoczone ze średnicy 36,2 na 25 czy na 10 gdzie jest wał fi8 czy kawałki na dwie sztuki złączone kołami zamachowymi z czopami plus rozcięcie. To wszystko muszę uzgodnić w dotychczasowym wykonawcą wałów. I wiem już na pewno że wały przed azotem będą wypolerowane w częściach pracujących co by po azocie nie było za dużo pracy aby ponownie powierzchnia pracująca miała wzorcową refleksyjność. Poszukując materiału do azotowania znalazłem: pewnie i o nawęglaniu też wypada pomyśleć. Ale to jest proces wymagający precyzyjnej szlifierki na okrągło a w tej chwili nie mam pod ręką takowej. Poza tym sam proces nawęglania wymaga prób co by określić dokładnie głębokość nawęglonej warstwy w 4 milimetrowym czopie uwzględniając naddatek na obróbkę szlifowania. A w zakładzie gdzie nawęglam raz zajmuje się tym pan Janek a innym razem pan Andrzej. I nie do upilnowania może okazać się proces technologiczny robionych na różnych zmianach przez różnych ludzi. Ale nie jedna jest hartownia... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 Elektron jeżeli jest potrzebny można nabyć w Castoramie, w wałkach. Wałki odlewane. Raz lepsze raz gorsze. Zależy jak się trafi. Sam kupuję i używam bo dobrze się skrawa i i jest o wiele lżejszy od duralu. A jak idziemy w lekkość, to każdy gram się liczy Drogi jest, ale czego się nie robi, żeby wygrać A.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f2cmariusz Opublikowano 9 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2019 Każdy element idzie wykonać na parę sposobów. Wybór metody wykonania najbardziej zależy od możliwości. W dobie technologi CAD/CAM do głowy mi nie przyjdzie stać przy maszynie i korbami kręcić. Po to zresztą moje nowe maszyny nie posiadają pokręteł. Aby nie kusiło. Inaczej się nie da !!! naprawdę nie ma korby, pokrętła od posuwu poprzecznego jak i wzdłużnego. co do samych korbowodów: oryginalny z silnika SIM 2b współczesny wyścigowy F2C przykładowy z Allegro bardziej wyrafinowany kształt i coś takiego kiedyś do kompresora narysowałem i wykonałem i na pewno wzorowałem się na czyimś rysunku czy zdjęciu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi