Skocz do zawartości

Spitfire IX 1600mm FlightLine


AKocjan

Rekomendowane odpowiedzi

Jak dla mnie to dosyć proste: warbirdy mogą należeć do rekreacyjnych (na przykład Twój Spitfire) albo wyczynowych (modele klasy zawodniczej). 

Poza tym szybkość to nie jedyny wyznacznik. Ani nadmiar ciągu. Makieta (model redukcyjno-latający) Fi-156 Storch (warbird, prawda?), odwzorowująca całą skomplikowaną mechanizację skrzydła, na pewno nie będzie modelem szkolnym, mimo że lata powoli. Ale można zrobić uproszczony model, dokładnie odwzorowujący sylwetkę samolotu w trzech rzutach, ale bez slotów i klap, i na dodatek z depronu, którym można będzie latać jeszcze wolniej, rekreacjnie, albo wręcz szkoleniowo... Bo czemu nie?

A tak z innej beczki: czy wszystko musi być dokłanie sklasyfikowane? Albo czy "prawdziwy" model redukcyjno-latający musi być wykonany od podstaw? I nie mam tu na myśli klas zawodniczych, które mają jakiś sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A różnice w prędkościach w Spitfire IX w skali 1 do 1 są takie:

W konfiguracji gładkiej około - 337 mph ( V maks. na poz. morza )

Z klapami i podwoziem wypuszczonym - zalecana nieprzekraczalna 160 mph ( osiągalna pewnie koło 180 - 200 mph ale już z ryzykiem uszkodzenia klap i podwozia )

Średnio ponad 150 mil różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba wyznaczyć prędkość odnosząc się do skali modelu. Wprowadzimy w tym celu pojęcie prędkości w jednostce ilokrotności przebytych rozpiętości w czasie V_rozpiętość [b/s]

Rozpiętość Spitfire'a: b_oryginał =  11,23[m]
Rozpiętość Modelu: b_modelu = 1,60[m]

Na podstawie instrukcji użytkowania w locie Spitfire'a dla maksymalnego załadowania:
Prędkość przeciągnięcia w konfiguracji gładkiej: Vs_oryginal_gładka=86[kts]=159,27[km/h]=44,24[m/s]   => czyli samolot przeleci 44,24 [m] w czasie 1
Prędkość przeciągnięcia w konfiguracji do lądowania: Vs_oryginał_do_lądowania=72[kts]=133,34[km/h]=37,04[m/s]=>czyli samolot przeleci około 37,04 [m] w czasie 1
Prędkości w jednostce ilokrotnosci rozpiętości / na sekundę 
Czyli V_s_gładka_rozpiętość=(44,24[m]/11,23[m])/1=3,94[b/s]
V_s_do_lądowania_rozpiętość=(37,04[m]/11,23[m])/1=3,30[b/s]

Teraz te wartości przeliczam na model RC (mój o rozpiętości 1,6[m])
V_s_model_gładka=3,94*1,6[m]/1=6,30[m/s]=22,69[km/h]
V_s_model_lądowanie=3,30*1,6[m]/1=5,26[m/s]=19,00[km/h]

Prędkości zbliżone do mojego modelu

na tej samej zasadzie V_max od @grzegor   V_max=337 [mph]=542[km/h]=150,56[m/s]
Prędkości w jednostce ilokrotności rozpiętości / na sekundę :
150,56 [m] w czasie 1 więc:
(150,56[m]/11,23[m])/1
V_max_rozpiętość=13,41[b/s]

V_max_model= 13,41*1,6[m]/1=21,45[m/s]=77,22[km/h] -  z taką prędkością maksymalną powinien latać mój model, żeby odwzorować zachowanie oryginału. 



jakiś problem,  tekst mi przekreśla :P

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, robertus napisał:

Strasznie to skomplikowane. Ja robię coś takiego

I wtedy wiem czy moje modele latają w skali czy nie.

Też dobra metoda do weryfikacji gotowych modeli, przy projektowaniu lepiej sobie to jednak przeliczyć, żeby grubego błędu nie popełnić. 

 

34 minuty temu, robertus napisał:

Moim zdaniem większość modeli lata za szybko w stosunku do swoich rozmiarów, a EDF to już aż do przesady.

Dlatego ja jestem zadowolony z tego modelu,  lata w miarę proporcjonalnie. F-4 nie przeliczałem, ale zapewne prędkość przeciągnięcia jest proporcjonalnie zawyżona znacznie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

@piotr28 przechodzę tutaj, żeby koledze nie zaśmiecać posta poświęconemu bf-109,

Cytując Twoje słowa :
"Arek,skoro wywołałeś mnie do odpowiedzi,to odpiszę-ostatni raz bo nie widzę sensu dalszej konwersacji z Tobą i szkoda mi czasu na przekomarzanie...

Widzę że tak zachwalasz tego swojego Spifire-a że klękajcie narody normalnie..No wyznacznia i wzorzec makiety.

- masę samolotu-  o matko!te 3 czy ponad 3kg do lotu niesamowite,nie wiem co powiedzieć..wyznacznik umiejętności jak i potężnej maszyny którą pilotujesz.
- sztywną konstrukcję - co to za argument?czemu dowodzi?
- pełną mechanizację skrzydeł - znów niesamowitości...myślisz że masz klapy w skrzydle to już jesteś mistrzem pilotażu i masz się za niewiadomo kogo...nie Ty jeden je posiadasz.
 -chowane podwozie - nie rozumiem czemu to ma dowodzić?że jednym przełącznikiem w radiu chowasz podwozie?i co z tego?
- sporą moc silnika -wybacz,ale jeszcze nie wiesz co to spora moc silnika"

 


-masa samolotu - 3,5 [kg] dla niej model osiąga odpowiednie  prędkości względem oryginalnej maszyny (odnosząc się do skali - jakieś 20 km/h - prędkość lądowania). Cięższy podchodziłby do lądowania ze zbyt dużą prędkością w porównaniu do oryginalnego
                                Spita.
-sztywna konstrukcja - model może latać przy dużej prędkości i wykonywać "makietowe" manewry bez obawy o uszkodzenia, czy utratę sztywności , rewers powierzchni sterowych itd. 
-pełna mechanizacja skrzydeł - klapy wymagają umiejętności dostosowania się do zmiany właściwości lotnych modelu, momentów pochylających, wzrostu siły nośnej,  oporu aero, dostosowania prędkości itd. Czy to duży model, czy mój o rozpiętości 1,6 - potrzebujemy podobnych umiejętności
- chowane podwozie - tutaj znowu głównie chodzi o zmianę właściwości lotnych, przyrosty oporów, zmianę położenia środka ciężkości itd.
- spora moc silnika  - w odniesieniu do masy modelu, mój waży 3,5 kg a dysponuje ciągiem statycznym 5,5 kg. Brak wyczucia oznacza kłopoty. 

Problem w tym, że mój modle nie jest dość popularny w Polsce, nie spotkałem jeszcze takiego drugiego w naszym kraju, latałeś tym konkretnym modelem ? Na jakiej podstawie go oceniasz ? 

Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie samo pytanie mogę zadać Tobie,na jakiej podstawie oceniasz i prowadzisz wywody na temat innych modeli?.Arek,daleko nie trzeba szukać-sytuacja z dziś rano:

Nasz kolega forumowy zrobił piekny model Spitfire-a, ale Ty nie wytrzymałeś i musiałeś swoje wywody prowadzić mu w wątku i pewnie jeszcze go pouczałeś..znowu ten Twój film,po raz enty wrzucany na forum....Całe szczęście i wielkię dzięki Rafałowi za to ,że w porę zareagował i usunął Twoje wywody...

Ja już nie będe po raz setny pisał w kółko że głupoty piszesz czasem,a ostatnio coraz częściej i nie masz w sobie żadnej pokory.

A oceniam nie model,a sposób w jaki opowiadasz że masz nie wiadomo jakie doświadczenie i wszystkie rozumy już pozjadałeś bo latasz takim Spitem.Naprawdę,żaden to wyznacznik umiejętności pilotażu.

I w porównaniu do Ciebie-ja latałem pewnie z 50 modelami ,począwszy od szybowców, modeli na uwięzi ,akrobatów,latających skrzydeł,delt,trenerków i co tam jeszcze było....i wiem coś na ten temat,ale daleko mi aby obnosić sie tu na forum jako guru modelarstwa.A druga sprawa-ja przynajmniej 40 z tych modeli zbudowałem sam,od podstaw,jak to się mówi z kartki papieru i też nie robie z siebie niewiadomo kogo.Bo patrząc tu na niektórych,zazdroszcze wiedzy jaką posiadają i wiem że sporo jeszcze musze się nauczyć.

Ty Arek,na razie jesteś co najwyżej składaczem.

I na koniec,nie mam zamiaru polemizować z Tobą bo to jak walenie głową w mur.Myślę że Rafał podsumował Cię dziś idealnie,ale nadal nic nie wywnioskowałeś z tego.

Na razie,nie piszę więcej nic.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, piotr28 napisał:

Takie samo pytanie mogę zadać Tobie,na jakiej podstawie oceniasz i prowadzisz wywody na temat innych modeli?.Arek,daleko nie trzeba szukać-sytuacja z dziś rano:

Nasz kolega forumowy zrobił piekny model Spitfire-a, ale Ty nie wytrzymałeś i musiałeś swoje wywody prowadzić mu w wątku i pewnie jeszcze go pouczałeś..znowu ten Twój film,po raz enty wrzucany na forum....Całe szczęście i wielkię dzięki Rafałowi za to ,że w porę zareagował i usunął Twoje wywody...

Ja już nie będe po raz setny pisał w kółko że głupoty piszesz czasem,a ostatnio coraz częściej i nie masz w sobie żadnej pokory.

A oceniam nie model,a sposób w jaki opowiadasz że masz nie wiadomo jakie doświadczenie i wszystkie rozumy już pozjadałeś bo latasz takim Spitem.Naprawdę,żaden to wyznacznik umiejętności pilotażu.

I w porównaniu do Ciebie-ja latałem pewnie z 50 modelami ,począwszy od szybowców, modeli na uwięzi ,akrobatów,latających skrzydeł,delt,trenerków i co tam jeszcze było....i wiem coś na ten temat,ale daleko mi aby obnosić sie tu na forum jako guru modelarstwa.A druga sprawa-ja przynajmniej 40 z tych modeli zbudowałem sam,od podstaw,jak to się mówi z kartki papieru i też nie robie z siebie niewiadomo kogo.Bo patrząc tu na niektórych,zazdroszcze wiedzy jaką posiadają i wiem że sporo jeszcze musze się nauczyć.

Ty Arek,na razie jesteś co najwyżej składaczem.

I na koniec,nie mam zamiaru polemizować z Tobą bo to jak walenie głową w mur.Myślę że Rafał podsumował Cię dziś idealnie,ale nadal nic nie wywnioskowałeś z tego.

Na razie,nie piszę więcej nic.

 

w  żaden sposób nie pouczałem kolegi, proszę mnie o takie rzeczy nie posądzać. Pytałem tylko dlaczego wybrał opcję lądowania bez klap, z komentarzem, że dla mnie tak jest trudniej. Zresztą kolega odpowiedział mi na to pytanie pomimo usunięcia części mojego wpisu. Wysunąłem wniosek - muszę poćwiczyć lądowanie bez klap, bo jak widać czasem się to przydaje. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 20.03.2020 o 17:00, AKocjan napisał:

… Problem w tym, że mój modle nie jest dość popularny w Polsce, nie spotkałem jeszcze takiego drugiego w naszym kraju ...


Pozdrawiam 

 

 

Ahoj,

 

Mam takiego Spita od kilku lat. Latamy razem z Synem. Nie taki łatwy w pilotażu jak by się mogło wydawać. Sam nie startuje i tym bardziej sam nie ląduje.

Szacunek dla Ciebie Arek za dobre lądowania.

Taki dobry przedsmak większej makiety. Model godny polecenia dla kogoś zmierzającego w stronę makiet. Model bardzo dobrze wykonany i latający jak na styropian. Miałem okazję obejrzeć kilka innych modeli Freewing RC w Holandii. Muszę przyznać, że wszystkie dobrze zaprojektowane, wykonane i fajnie latają. Śmiało mogę powiedzieć, że lepsze od modeli FMS jeśli chodzi o napęd (latamy FMS Mustangiem 1700mm).

 

Taka moja przydługa galeria ;)

 

 

IMG_5127.thumb.JPG.6a4510a996b5f77de17c498d03282056.JPG

 

 

IMG_6960.thumb.JPG.772337634f26fd40dc08764d27adf24a.JPG

 

 

IMG_7000.thumb.JPG.51307ede45c1c5a88e90a8f5dd15ab6c.JPG

 

 

IMG_7001.thumb.JPG.bca99b84f5d1771d3f9d6c3bf065dc91.JPG

 

 

IMG_7004.thumb.JPG.dd6d7963d2569094f9e4891289a7219e.JPG

 

 

IMG_7108.thumb.JPG.aa24fa2dba9829eab53c1ff4a65cada9.JPG

 

 

IMG_7111.thumb.JPG.690ebe3eb39e9b54c45edca08a493cdc.JPG

 

 

IMG_7115.thumb.JPG.a5dac2fbc8556afa92ae696e96483aae.JPG

 

 

IMG_7117.thumb.JPG.0fd268def2e877069e17d77eb81671b4.JPG

 

 

IMG_7120.thumb.JPG.b261f437fd044c6aac416e3dd1562eea.JPG

 

 

IMG_7125.thumb.JPG.1041c67b6aa60aa90d10613784a23912.JPG

 

 

IMG_7128.thumb.JPG.30085e31784dd6843d7c0a983be4eb9b.JPG

 

 

IMG_7282.thumb.JPG.a7cbc57a0b9cbee5bc4cc7deb2eacf84.JPG

 

 

IMG_7232.thumb.JPG.6f4e56493447532cd3424dc4cae736f8.JPG

 

 

IMG_7256.thumb.JPG.2eba2656ea7af5e5708d46ef684a473b.JPG

 

 

IMG_7257.thumb.JPG.7c7b3bac6603f24ecd69d0560a93b71c.JPG

 

 

IMG_7282.thumb.JPG.a7cbc57a0b9cbee5bc4cc7deb2eacf84.JPG

 

 

IMG_7291.thumb.JPG.aeb066b2b2bd452a1f8a98adca63001e.JPG

 

 

IMG_7293.thumb.JPG.2c235e54d965e0cc3938eeba611973e8.JPG

 

 

IMG_7297.thumb.JPG.fa569acc2b9707f10f1cfbd568894c10.JPG

 

 

IMG_7300.thumb.JPG.c2e64bfc1d9bcec14550d16d591be495.JPG

 

 

IMG_7300.thumb.JPG.c2e64bfc1d9bcec14550d16d591be495.JPG

 

 

IMG_7327.thumb.JPG.11e4cefb5001b34ebc2ec95ce2addfda.JPG

 

 

IMG_4049.thumb.JPG.34e360510139abbad5b1f78b60ccdc21.JPG

 

 

IMG_4055.thumb.JPG.39bece36f031defcfc720c35e3e12700.JPG

 

 

IMG_4059.thumb.JPG.55f7e28db3dbecf7194ec953ff8ce255.JPG

 

 

IMG_4090.thumb.JPG.3dadf93df8f266fd0eecc282df56e6e9.JPG

 

 

IMG_4099.thumb.JPG.c886886293f6bc649d13758d2384656d.JPG

 

 

IMG_4103.thumb.JPG.1b79064487023073b5592cddf2cbf286.JPG

 

 

IMG_4132.thumb.JPG.eb0ae3d6404c6b0aa409bc0d015be5b7.JPG

 

 

IMG_4156.thumb.JPG.32d6e27bd96dfc6819f2f792207f7a03.JPG

 

 

IMG_4158.thumb.JPG.ef496d786ecb83494b1f636b240efe82.JPG

 

 

IMG_4161.thumb.JPG.9e725ee705cad053b91b2eced6b6d56a.JPG

 

 

IMG_4162.thumb.JPG.49d10d1bad55b3be9f871cabb856d04a.JPG

 

 

IMG_4164.thumb.JPG.3f6f36f5845a99aa490851550a39bf26.JPG

 

 

IMG_4166.thumb.JPG.8c3638c669727cc75920f7e72776d88b.JPG

 

 

IMG_4169.thumb.JPG.09fb3c66f87856667aa515b8c4b4ad90.JPG

 

 

IMG_4171.thumb.JPG.e44da598fefe50ceca8b70e017fa2303.JPG

 

 

IMG_4172.thumb.JPG.5a20e45dda2e947fe31bb8381e92f54a.JPG

 

 

IMG_4184.thumb.JPG.10f92ae1856e6f68229672164ac944e2.JPG

 

 

IMG_4193.thumb.JPG.6bb72c5629da6862faafb392ca05014b.JPG

 

 

IMG_4195.thumb.JPG.3c421f0441e60f96d36116c9c97189af.JPG

 

 

IMG_4206.thumb.JPG.4dddab9139696db4347351cd2d661268.JPG

 

 

IMG_4211.thumb.JPG.92207aeacf21cbb17ac767625ba4e550.JPG

 

 

IMG_4212.thumb.JPG.56c6c3f28943db814d0caf799885849c.JPG

 

 

IMG_4214.thumb.JPG.dca5ac61af5647ef6d86add5976ec507.JPG

 

 

IMG_4216.thumb.JPG.25008aa82ade76ea7cd5e238760640a0.JPG

 

 

IMG_4227.thumb.JPG.ef187fff4d00ac289f4563e6ce1a490d.JPG

 

 

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Sage
Cześć, zajęło mi trochę czasu wypracowanie "powtarzalności" lądowań, dziękuję :D. Ogólnie z samolotu jestem bardzo zadowolony, nie miałem z nim większych  problemów oprócz zablokowanej klapy przy oblocie :D. Ważną rzecz jaką również odkryłem to pojawianie się propagującego pęknięcia w rejonie żeber tworzących łoża dla łopat. Warto to sprawdzać na bieżąco, teoretycznie nie powinna przez to dojść do "katastrofy", wybudowania się łopaty itp, ale lepiej na zimne dmuchać. Zespół śmigła  jest dość ciężki, więc w razie uszkodzenia pewnie całość z silnikiem wybudowałaby się z płatowca :D . Ja jedną sztukę wymieniłem po "koszeniu"  podczas nieudanego rozbiegu :D .
 

 

 

 20200405_133554.thumb.jpg.de3f6fab2da5d0719fcb9bc3cb0ffadb.jpg


Zauważyłem również ciekawe zjawisko, tzn czym zimniej tym bardziej wychylony ster wysokości do góry - przez co trzeba go trymować. Zastanawiam się, czy to nie kwestia rozszerzalności cieplnej jakiegoś elementu (w sensie rozciągania / kurczenia pod wpływem temperatury) 

Chciałbym również zapytać o Twoje doświadczenie z tym modelem ? 
Czy zmodyfikowałeś oryginalną elektronikę ? 

PS piękne zdjęcia modelu :D 
Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, robertus napisał:

Podoba mi się ten zwrot. :)

w sensie cały zespół napędowy :D 

 

7 minut temu, grzegor napisał:

Fachowo :). Taka przygoda przydarzyła się P. Ludwikowi Natkańcowi podczas oblotu Biesa:

https://www.polot.net/pl/il_okecie_wsk_mielec_ts_8_bies_1955r_/historia

kojarzę ten incydent, nie wiem, w jaki sposób pilotowi udało się wylądować, przecież środek ciężkości przesunął się znacznie do tyłu. Pilot musiał mieć świetne wyczucie  :D. Fly By Wire w rękach :D. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wysunął chyba klapy i podwozie przesuwając nieco środek ciężkości do przodu ( przednie podwozie ) i jakoś wylądował. Kiedyś to czytałem gdzieś, o ile mnie pamięć nie zawodzi. W każdym razie te zabiegi, nieco wyrównały brak ciężaru silnika. W artykule jednak nie ma tego dokładnie dlatego edytowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podwozie trochę pomogło, tylko że ono waży o rząd wielkości mniej od silnika. Poza tym silnik jest wysunięty bardzo do przodu, Pewnie podwozie również pod względem aerodynamiki trochę pomogło, dodatkowe opory mogły ustabilizować samolot. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.