robertus Opublikowano 11 Marca 2021 Opublikowano 11 Marca 2021 To, żeby przerwać ten monolog to stwierdzę, że z ta budą wygląda o wiele lepiej. 1
przemo Opublikowano 11 Marca 2021 Autor Opublikowano 11 Marca 2021 2 godziny temu, robertus napisał: To, żeby przerwać ten monolog to stwierdzę, że z ta budą wygląda o wiele lepiej. Dzięki Bogu ktoś tu zagląda ... przyznam, że ten klimat terenowego kampera również mi bardziej odpowiada ... nabrał przez budę wagi i wydaje mi się że lepiej sobie radzi w terenie z tym minusem że na trawersach staję się wywrotny, ale to daje więcej do zabawy bo trzeba pomyśleć żeby np auto asekurować liną albo wyciągarką tzw czysta zabawa w terenie EDIT ... postarzałem napisy ... robiłem to pierwszy raz ... proszę o wyrozumiałość 3
mjs Opublikowano 14 Marca 2021 Opublikowano 14 Marca 2021 A, jakie są gabaryty tego pojazdu? I czy jest koło zapasowe? Oraz czy nie korci Cię, żeby zmajstrować coś w skali 1:5? Poza tym - Mistrzostwo Świata! W sumie normalka, krok po kroku i jest efekt. Z tym, że tutaj efekt jest wyjątkowy. Brawo!!! 1
przemo Opublikowano 15 Marca 2021 Autor Opublikowano 15 Marca 2021 10 godzin temu, mjs napisał: A, jakie są gabaryty tego pojazdu? I czy jest koło zapasowe? Oraz czy nie korci Cię, żeby zmajstrować coś w skali 1:5? Poza tym - Mistrzostwo Świata! W sumie normalka, krok po kroku i jest efekt. Z tym, że tutaj efekt jest wyjątkowy. Brawo!!! Gabaryty: długość 56 cm szerokość 24 cm wysokość 31 cm (wysokość do relingów dachu) waga: 5 kg z pakietem do jazdy. Czyli jeżdżę na 2S 5500 mah ale powoli robię przesiadkę na 3S 3000 mah (bo gdzieś tyle jest odpowiednik wagowy 2S 5500 mah) Koła zapasowego brak z przyczyn przesuwania się środka ciężkości w stronę dachu. Koło zapasowe waży około 170 gram więc taki ciężar na dachu nie za bardzo dobrze robi na środek ciężkości i Ził staję się wywrotny, choć przy tej pace już trzeba uważać na trawersach to dorzucając coś na dach to sytuacja się pogarsza, więc z koła zrezygnowałem kosztem polepszenia zdolności terenowej, choć Ził radzi sobie o wiele lepiej w terenie jak mój landek. Ogólnie Ziła budowałem pod kategorie "extreme", ale z obecną zabudową już tam szans za dużych nie mam, a ostatnio na stronie projektu kabiny Ziła doczytałem, że kabina jest w skali 1/12 ale dobrze pasująca do podowozi w skali 1/10 co jest prawdą, więc Ził stał się takim crawlerem for fun. Skala 1/5 ? Raczej nie albo na pewno nie. Dlatego, że dla mnie kwintesencją jazdy crawlerami to jazda w grupie i wzajemne wspieranie się samochodów. Ktoś ugrzęźnie drugi podjeżdża i pomaga wyjechać. Sporo ludzi jeździ w tej skali więc nie będę się wpychał w inną skale. Nie daleko mnie czasem są organizowane spotkania i skala to 1/10. I na koniec dzięki za dobre słowa
przemo Opublikowano 17 Marca 2021 Autor Opublikowano 17 Marca 2021 Dobra namówiliście mnie na dodatek do Ziła w postaci ... przesyłka w drodze
przemo Opublikowano 26 Marca 2021 Autor Opublikowano 26 Marca 2021 Szykuje się ze sporą przeróbką w Zile, a więc będzie 6x6. Oczywiście napiszę o tym bo to będzie dla mnie swoista motywacja do doprowadzenia modyfikacji do końca. Trzeci most zamówiony razem z felgami i oponami oczekuje na dostawę. Ramy nie mam zamiaru zmieniać z racji, że nad wyciągarką i jeszcze kilkoma elementami poświęciłem sporo czasu i ciut szkoda mojej roboty. Rama zostanie wydłużona. Jak uda mi się doprowadzić do działającego napędu 6x6, nowa zabudowa będzie oczywiście też utrzymana w klimacie obecnej czyli kampera. Przednie zawieszenie póki co zostaje takie jakie jest. Uporam się z tyłem to może wtedy pomyślę nad zrobienie przodu również na resorach piórowych. Z racji dłuższej zabudowy planuje zaraz za kabiną umieścić dwa koła zapasowe. W myśl czegoś takiego oczywiście zabudowa to nadal będzie moja wariacja obecnego. Pakiet tak jak do tej pory w poprzek ramy, zaraz za kabiną i jak najniżej się da. Tylna wyciągarka pozostaje bez zmian oczywiście będzie nadal obecna Z pierwszym czym się musiałem i w zasadzie muszę zmierzyć to przeróbka rozdzielacza. Obecny rozdzielacz jest 4 wałkowy więc spokojnie wystarczy ale musiałem narysować i wydrukować nową obudowę do niego z racji że jeden wałek kręcił się w przeciwną stronę. Obudowa i wnętrze fabrycznego rozdzielacza. trybo po lewej to mniejsze jest podłączone pod silnik, cała modyfikacja polega na przeniesieniu tegoż tryba na środek rozdzielacza co załatwi sprawę z kręceniem się dużych tryb w przeciwne kierunki. ogólnie 2 dni rysowania i kilka druków próbnych obudowy. Przy okazji pozmieniałem i zastosowałem wszędzie łożyska identycznego rozmiaru czyli 5x11x4. Jutro składam całość bo dzisiaj spodziewam się przesyłki z łożyskami i w niedziele będą próby rozdzielacza w terenie. Pojawił mi się dodatkowy problem z zamocowaniem rozdzielacza w ramie. Oryginał był metalowy z nagwintowanymi otworami, natomiast wkręcanie śrub w druk daje efekt trzymania krótko trwały, więc mocowanie zrobione tak, że w druk zostały wkręcone szpile na żywicy epoksydowej i od spody będzie to przykręcone nakrętkami, według mnie powinno to wytrzymać. nowa obudowa ramie, oczywiście prototyp drukowany z PLA do celowo drukowany z PET G. W zasadzie już jest wydrukowane kwestia uzbrojenia w łożyska i przekładka zębatek. Widok mocowania od spodu, oczywiście już mam co nie co porzeźbione w tej płycie tak żeby nakrętki nie wystawały za bardzo a same szpile oczywiście będą skrócone. Rozdzielacz a w zasadzie jego mocowanie wytrzyma wtedy będę kombinował dalej oczywiście jak dojdzie 3 most, obecnie bez niego to jak wróżenie z fusów. Tylną kołyskę planuje zrobić opartą na resorach piórowych. Podtrzymanie 3 wału oparte oczywiście na druku 3D, coś już narysowałem ale jak będzie zamocowana 3 oś będzie dalsze rzeźbienie w DSM. Póki co tyle ... 2
przemo Opublikowano 28 Marca 2021 Autor Opublikowano 28 Marca 2021 Rozdzielacz przetestowany, nic się nie działo, mocowanie do ramy wytrzymało, pozostaje kwestia samej kosmetyki ale furtkę do 6x6 mam już w zasadzie otwartą jeżdżone było Gdzie jest "Woli" ... w sensie "Dzik" ? Przy okazji wymieniając silnik z 16T 5slot na 20T 5 slot pomazałem farbą co nie co V8 mieszkającą pod maską Ziła Powoli nadchodzi czas mierzenia, rysowania, drukowania, przymierzania, poprawiania, kolejnego drukowania, poprawiania, drukowania a między czasie wysłuchiwania marudzenia żony, że za dużo czasu spędzam w warsztacie, znowu drukowania, przymierzania itd aż do efektu takiego jaki ma być czyli działającego zawieszenia 6x6. W zasadzie mając jeden most już coś powoli mogę zacząć działać ... trochę na czuja ale to zawsze będzie coś do przodu 1
Konrad_P Opublikowano 28 Marca 2021 Opublikowano 28 Marca 2021 Fajne to zdjęcie w kupie. Model pierwsza klasa. Naprawdę robota profesjonalna.
przemo Opublikowano 29 Marca 2021 Autor Opublikowano 29 Marca 2021 Dzięki Konradzie ... to i tak nie wszystkie auta jeździły w tym dniu ale spotkanie naprawdę rewelacyjne Przyszedł dzisiaj moduł A z podwozia Ziła zostało to co nie będzie ruszone Coś się tam rysuje, coś się tam drukuje ... wróżę z fusów bez trzeciego mostu no ale może wróżba się trafi
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. przemo Opublikowano 31 Marca 2021 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 31 Marca 2021 No i teorii przyszedł czas ale najpierw praktyka czyli coś co już jest a mianowicie podtrzymanie wału do 3 osi oczywiście łożyskowane, 2 łożyska 4x10x4 mm, No i ciut teorii ... a przynajmniej próba koncepcji przeróbki z 4x4 na 6x6 ... jest owocnie Niby most już w kraju ale do celów przymiarkowych zrobiłem trzeci most w technologii sosonowo-drukarskiej Resory długości montażowej 120 mm, drukowane z PLA do przymiarki ... zanim się PLA wyprostowało pod ciężarem udało mi się cyknąć fotkę z docelowymi kołami ... Potem ogołociłem landka z kól i "dziku" stanął na 6 kołach Próba wykrzyku zawieszenia ... oczywiście resor będzie metalowy więc nie będzie tak dużo a metalowy resor to ograniczy ... Takie sprostowanie ... tylne zawieszenie jest zamocowane za blisko przodu ale do celowo będzie cofnięte CDN ... 5
przemo Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 2 Kwietnia 2021 Walk z 6x6 ciąg dalszy ... trochę w zasadzie rysując ale mogę to spokojnie zatwierdzić do postępu prac na Ziłem. Tylna zabudowa to moje widzi mi się więc w necie znalazłem foty Ziła z jakiejś gry i ciut się pokierowałem tą zabudową rysując nową, a w zasadzie przerabiając starą. Nadal będzie kamper. Zabudowa wydłużona ale na chwilę obecną nie znam jej długości docelowej, jak już będę znał to na spokojnie ją wydłużę ewentualnie przesuwając tylko okna. W zabudowie nadal będą skrytki na "szpej" przeprawowy. Zmiana również dotyczy koła zapasowego ... wcześniej nie było a teraz będzie na tyle. Koło będzie faktycznie takie jak na osiach czyli na rysunku jego rzeczywisty rozmiar czy 108 mm no i w razie awarii będzie można je zmienić i jechać dalej Przesunąłem drzwi. W zabudowie umieszczę jakby kratki wentylacyjne przykryte siatką z racji, że pod "stodołą" będzie schowany moduł dźwiękowy i kratki po to żeby dźwięk miał ujście z zabudowy. Przewiduje na tyle i z przodu, co do boków jeszcze nie zdecydowałem. Tylny zderzak musze przerobić bo ostatnio na skałkach Twardowskiego zdołałem go złamać CDN ...
przemo Opublikowano 7 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 7 Kwietnia 2021 No to yyyy tego ... części przyszły ? ... nie wszystkie ale część brakuje wałów w zasadzie ... Rama przedłużona ... skręcona i sklejona na kleju epoksydowym do metalu Nowy most, kolorystyka nie tak bo już brakło tamtego koloru ale grunt że ten sam ... link skręcony na robaczku, wymierzyłem go w Design Sparku i zablokowany dystansem oczywiście pochodzenia z druku. Koła przyszły ... niby w tym samym sklepie, na tej samej aukcji na aliexpress ale coś jak by jest kilka różnic. Nowe pójdą na tył z przodu będą stare. Wstępnie tył poskładany, brakuje mi górnych linków i wałów napędowych. Przymiarka musi być i próba wykrzyżu ... trzeba będzie ograniczać ale to dopiero po tym jak uporam się z działającym napędem. Ogólnie muszę przeprojektować podtrzymanie wału 3 mostu ... niby miał być to pewniak no ale nie wyszło
przemo Opublikowano 9 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 9 Kwietnia 2021 No i chyba ... chyba koniec ? Piszę chyba bo pierwszy raz działam przy takim napędzie i może wdać się pewien chochlik ... Zacznę od początku ... ogólnie przy tworzeniu tylnego zawieszenia kierowałem się oryginalnym zawieszeniem w Zile 157 ... oczywiście nie odzwierciedliłem tego w 100% ale skopiowałem koncepcję ... jedyne zdjęcie jakie udało mi się znaleźć w sieci tylnego zawieszenia ... czyli po dwa dolne linki na każdą stronę, oś obrotu jest w osi mostu ... u mnie zmiana, dolne linki wyciągnąłem na bok żeby nie haczyły o podłoże ... ostatnio w Krakowie pojeździłem po skałach i złamałem zderzak więc wystające linki od mostów w dół raczej dobrze by nie wróżyły. No i po jednym linku górnym mocowanym po przekątnej ... Szkic zawieszenia Ziła Jak widać jest też przechwyt wału do 3 osi, więc i w moim Zile coś takiego zagościło ale o tym poniżej najpierw kilka zdjęć mam nadzieję już wersji finalnej zawieszenia. W zasadzie żeby wstrzelić się w koncepcję obrazka powyżej musiałem narysować nowy element, który będzie łączył pióro resoru, link dolny oraz górny, element ten mocowany jest po przekątnej mostów. Gotowa kołyska do montażu w ramie ... element do którego są przykręcone pióra resoru jest podwójnie łożyskowany, więc mogę to solidnie to przykręcić i nie martwić się o luzy. Oczywiście na zdjęciach górne linki nie dokończone i nie przykręcone ale już to zostało zrobione. I test wykrzyżu tylnych osi ... jest to maksymalny wykrzyż jaki mogę osiągnąć i uważam, że nie jest przesadzony a jest w sam raz ... Kolejna istotna rzecz to przechwyt wału dla osi trzeciej ... pierwotnie miałem go mocować w ramię ale to by spowodowało przy wykrzyżach większe kąty kardana przy maksymalnym ugięciu/odgięciu mostów a mocując przechwyt na drugiej osi z pewnością kardany będą miały lżej i kąt pracy kardana będzie lżejszy. Element przechwytu wału, oczywiście podwójnie łożyskowany, przykręcany na środek mostu do uchwytów gdzie mocuje się linki. Uchwyt wydrukowany, przykręcony ... na fotach to prototyp czyli wydmuszka do sprawdzenia, normalnie będzie drukowany na bardziej gęsto. Przechwyt mostu rysowałęm i poprawiałem 4 razy więc 5 wydruk był już docelowym ... w sumie dobry wynik jak na mnie Czekam na wały bo brakuje do ukończenia układu napędowego ... EDIT ... a i jeszcze jedno ... dla przełamania zieleni Ziła wymyśliłem kolor dla nowej zabudowy ... CDN tegoż monologu .... ktoś tu może jeszcze zagląda ? 4
Wojtek Sz Opublikowano 9 Kwietnia 2021 Opublikowano 9 Kwietnia 2021 2 godziny temu, przemo napisał: CDN tegoż monologu .... ktoś tu może jeszcze zagląda ? Przemku to, że nikt nie pisze nie znaczy, że nikt nie zagląda. Po co zaśmiecać Ci temat. Relacja z budowy jak dla mnie jest super, tak trzymaj. 1
japim Opublikowano 9 Kwietnia 2021 Opublikowano 9 Kwietnia 2021 Oczywiście, że zagląda. Kawał porządnego nie-lotniczego modelarstwa i do tego z drukiem 3D. Oglądam z wypiekami 1
przemo Opublikowano 11 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 11 Kwietnia 2021 No to nie pozostaje mi nic innego jak ciągnąc dalej wątek ? Ogólnie zawieszenie pokazane powyżej miało swoje wady ... przy uginaniu zawieszenia gruszki a w zasadzie ich rolki wału wychylały się góra dół, dodatkowo koło z jednej strony miało większy wykrzyż niż drugie (w zasadzie to drugie to praktycznie go nie miało). Mój błąd polegały na tym, że zamiast "posłuchać" szkicu zawieszenia w Zile i zrobić uchwyt dolnego, górnego linku oraz osi mocowania sprężyny w osi mostu to ja dolny link zrobiłem mocowany z boku, górny link był w osi dolnego linku a oś mocowania sprężyny to też inna bajka ... ale poprawiłem się i narysowałem nowe mocowania linków w mostach. Tutaj już wszystko jest zamocowane w osi. W pierwszej wersji dolny link wyciągnąłem na bok bo miałem obawy że będę haczył o podłoże, a przy nowym mocowaniu niespodzianka bo mocowanie linku nie wystaje po za gruszkę mostu ... oczywiście założyłem, że będzie źle zamiast zmierzyć ... błąd ! Mosty uzbrojone w nowe uchwyty I po złożeniu całej kołyski razem z wałem, wystarczy wsunąć w ramę i przykręcić i poczekać na wały napędowe ... Poniżej film z prezentacji podwozia ... pewnie to mało obrazowe ale działa tak jak powinno, a przynajmniej tak jak chciałem ... przyjdą wały będą testy terenowe 4
przemo Opublikowano 13 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2021 Dzisiaj przyszedł ostatni wał i w końcu zakręciło się wszystkie sześć kół :zapo Ciut ogarnąłem kabelko-logię ... ciut bo ciut ale coś zawsze, przy okazji zamocowałem wszystko co miałem czyli, pojemnik na odbiornik, pojemnik na bec oraz tylną wyciągarkę. W zasadzie skoro koła się zakręciły to i trzeba było iść przetestować zawieszenie ... wrażenia z jazdy 6x6 w porównaniu do 4x4 nad wyraz pozytywne Szybki montaż z paru filmików, oskara za montaż nie dostanę ale jest udokumentowane, że jeździ ... No i ruszyła powoli walka ze "stodołą" ... oczywiście pierwsza przymiarka z kartonu po pizzy, jak widać pewne poprawki muszę a w zasadzie już naniosłem na projekt, który trafi do druku w najbliższym czasie. Czyli wycięcie na tylne koła się już poszerzyło, bo na tyle było za małe i delikatnie wyciąłem nadkole w górę o 2 mm do góry. Przymiarka zapasowego koła ... Obecnie trwają pracę nad nowym bakiem, będzie dłuższy, są już też narysowane nowe zbiorniki powietrza, przeprojektowane ... bak paliwa jeszcze dzisiaj będzie montowany tylko lakier wyschnie. i składowe zabudowy czyli każdy bok podzielony na 3 sekcje żeby się na stole do drukarki zmieściły ... CDN ... 1
RAFALR30 Opublikowano 13 Kwietnia 2021 Opublikowano 13 Kwietnia 2021 A jak ta przebudowa wpłynie na środek ciężkości? Nie będzie problemu z załadowaniem na dach kajaka i innych bagaży?
przemo Opublikowano 13 Kwietnia 2021 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2021 11 minut temu, RAFALR30 napisał: A jak ta przebudowa wpłynie na środek ciężkości? Nie będzie problemu z załadowaniem na dach kajaka i innych bagaży? Jakiekolwiek wrzucanie czegoś na dach wpłynie na przesunięcie środka ciężkości do góry, ale z racji że nie jest to model zawodniczy bo nie spełniam wymogów dla klasy Truck 6x6 to decydując się na zabudowę "stodoły" byłem tego świadom, że przejazd przez trawersy może przysporzyć kłopotów, no ale zamiar przy przeróbce był taki, że to ma być Truck wyprawowy i dawać frajdę z jazdy i wyglądu niż większą dzielność terenowa. Jak bym chciał mieć dzielność terenową to decyzja prosta czyli zabudowa typu trial Jak dla mnie bidnie i dość nudno w tym trucku ... no nic się nie dzieje ... więc szala z dzielności terenowej przesunięta została na wygląd modelu i jego atrakcyjność choć to ostatnie to raczej kwestia gustu i nie każdemu może się taki kamper podobać ... w zasadzie w crawlerach to podoba mi się najbardziej, czyli w pewnym sensie dowolność konstrukcji, ogranicza Cię tylko wyobraźnia bo wynalazków jedzących w skali 1:1 z kabiną Ziła 157 powstało kilka. Reasumując decydując się na coś trzeba liczyć, że szala będzie przesunięta z dzielności terenowej na atrakcyjność modelu i odwrotnie. Kiedyś na rc trial znalazłem ciekawą wypowiedź starego wyjadacza że jak wchodził w świat crawlerów to skupiał się na wykrzyżach, amortyzacji, przekładaniach itp parametrach a obecnie cieszy się jak model jedzie do przodu, tyłu i skręca ... sama kwintesencja czyli każdy szuka tego czego chce
robertus Opublikowano 13 Kwietnia 2021 Opublikowano 13 Kwietnia 2021 Twoja wersja znacznie ciekawsza.
Rekomendowane odpowiedzi