Skocz do zawartości

Pytania do Urzędu


Czaro

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie: wymogi minimum (warunki lotów) dla orgnizacji zawodów przez członka stowarzyszenia w miejscu oddalonym od ""statutowego" lotniska stowarzyszenia, z udziałem członków innych stowarzyszeń lub nie zrzeszonych, w kategorii F5J/F3K - loty szybowców powyżej 120 metrów, z zastosowaniem oddalenia od najbliższych budynków min 150 metrów, z możliwością bliskich przelotów od 1 metra w odległości od inych uczestników zawodów.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Czaro Czarek jako jeden z czołowych zawodników w klasie termicznej rozumiesz na pewno doskonale, że oprócz zawodów są konieczne też treningi. W związku z tym uzupełnił-rozszerzył bym wypowiedź-pytanie Tomka o treningi. 

Pytanie w tym wypadku moim zdaniem powinno wyglądać następująco:

 

Proszę o podanie minimalnych wymogów, czyli warunków lotów, dla organizacji TRENINGÓW i zawodów przez członka stowarzyszenia w miejscu oddalonym od "statutowego" lotniska stowarzyszenia, z udziałem członków innych stowarzyszeń lub nie zrzeszonych, w kategorii F5J/F3K - loty szybowców powyżej 120 metrów, z zastosowaniem oddalenia od najbliższych budynków min 150 metrów, z możliwością bliskich przelotów od 1 metra w odległości od innych uczestników zawodów lub treningów.

 

PS1

Tamek mam nadzieję że się nie pogniewasz że trochę poprawiłem Twoje pytanie.

 

PS2

Czarek czy to spotkanie będzie online czy fizycznie się spotkacie. Czy może w tym spotkaniu uczestniczyć pomocnik trenera kadry w F5J?

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie nurtuje bardziej przyziemna sprawa. Czy ULC może wystąpić do Towarzystw ubezpieczeniowych o ofertę ubezpieczenia OC/NNW dla członków stowarzyszeń. Ofertę zgodną z nowymi przepisami, tak abyśmy od przyszlego roku mogli mieć ubezpieczenie w pełni pokrywające się z naszymi wymaganiami odnośnie latania rekreacyjnego, pikników, pokazów, treningow oraz udziału w zawodach krajowych/zagranicznych. A jeżeli nie może to czy jest w stanie nam podać zalecenia - wymogi, które powiny zostać uwzględnione w polisie OC/NNW a z którymi moglibyśmy wystąpić sami do Towarzystw ubezpieczeniowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem że tu są pytania a nie dyskusja - ale moje zrozumienie obecnego stanu jest taka, że modelarstwo (a szczególnie kluby) ma jeszcze pewne odstępstwa i powinniśmy to wykorzystać. Skoro kluby mogą składać wnioski gdzie proponują własne warunki latania wraz z metodą kontroli, oszacowania ryzyka itd itp. (które to będą mieścić się w ramach przepisów) to ULC to akceptuje lub nie. Jak wystąpisz o jedną jedyną słuszną metodę/ interpretację - to ja widzę niewielką szansę że ULC będzie to tworzył specjalnie dla Ciebie.

 

Czyli lepiej zapytać:

Chce latać w ten sposób (tu podajesz warunki) - czy akceptujecie to czy nie. A jeżeli nie to co muszę zmienić?

 

Zamiast:

Chce latać - powiedzcie mi jak?

 

Bo odpowiedź na pierwsze pytanie jest łatwa: albo TAK albo popraw to i to - co wymaga kilkukrotnie mniej wysiłku i zachodu niż formułowanie warunków wg pytania drugiego.

Na pytanie 2. odpowiedzi albo nie dostaniesz - albo będzie w stylu - przeczytaj nasze piękne przepisy i lataj według nich bo wszystko tam jest zapisane.

 

Zgodnie ze starym powiedzeniem:

Jeżeli przychodzisz do mnie z problemem bez propozycji jego rozwiązania to znaczy, że jesteś częścią tego problemu....

 

EDIT: piszę to ze swojego doświadczenia - bo już zadałem podobne pytanie do ULC odnośnie zawodów i dostałem odpowiedź wg scenariusza 2:  jest w przepisach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, japim napisał:

Czyli lepiej zapytać:

Chce latać w ten sposób (tu podajesz warunki) - czy akceptujecie to czy nie. A jeżeli nie to co muszę zmienić?

Przemek masz absolutnie rację, tylko nie wiemy za bardzo jak będzie to spotkanie wyglądało. Czy to będzie dyskusja na zasadzie powiedzcie jak chcecie latać, czy bardziej powiedzcie co mamy poprawić w przepisach, co per saldo jest tym samym.:)

Oczywiście że najlepiej byłoby napisać konkretny przepis i podać im na tacy do akceptacji, tylko nie wiem czy to przejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Czarek czy to spotkanie będzie online czy fizycznie się spotkacie. Czy może w tym spotkaniu uczestniczyć pomocnik trenera kadry w F5J?

Nie jestem organizatorem spotkania i na razie nie wiem jakie będą warunki. W dodatku uważam, że w mniejszym gronie lepiej rozmawia się o konkretach, a jeden przedstawiciel kategorii modeli szybowców wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej dawnej pracy zasada była prosta. Jak przychodziłeś do szefa z problemem to zawsze musiałeś przynieść przynajmniej 2 propozycje jego rozwiązania. I jest to logiczne bo szef nie ma czasu aby myśleć za Ciebie. Wybiera rozwiązanie, które w jego przekonaniu jest lepsze dla obu stron (firmy i pracownika) z ew. lekką modyfikacją. Nikt nie lubi jak ktoś przynosi mu robotę do zrobienia, dlatego lepiej przyjść z gotową propozycją. Czysta psychologia.

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak ma się z lataniem na ""Zboczach ""  trzeba zgłaszać każdą górkę ?

Oddaloną  od zabudowań z zastosowaniem oddalenia od najbliższych budynków min 300 metrów , często latam na owych zboczach , przyznam się ze jest to trochę obciążające .  .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Generalnie czy latanie wg swobodniejszych zasad otrzymanych przez klub będzie "przywiązane" do danej miejscówki, czy będzie można latać wg tych swobodniejszych zasad również gdzie indziej? Czyli czy zasady dotyczą miejscówki czy człowieka?

2. Sławetne Wytyczne ULC nr 25, pkt 10.4 - wyposażenie obowiązkowe BSP.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czarek - prowadzę modelarnię w Młodzieżowym Domu Kultury. Nie jesteśmy Stowarzyszeniem (w rozumieniu przepisów, nie jesteśmy zarejestrowani). Pracujemy jako sekcja modelarska A ROW. Mamy własne lotnisko modelarskie, które niestety jest w strefie lotniska Gotartowice.  Korzystamy z niego w porozumieniu z władzami Aeroklubu ROW. Lotnisko jest oddalone  > 150m od zabudowań i ok. 100m od drogi.  Latamy szybowcami  RC - czyli wysokość 500m już nas ogranicza, ale jest do połknięcia. Co mamy zrobić, wypełnić, jakie wymagania spełnić,  żebyśmy mogli latać i szkolić młodych bez uczucia popełnianego przestępstwa !

Nie ukrywam, że od lektury powyższego i poniższego wątku oraz przepisów ULC -  zaczyna mi się robić woda z mózgu......

Będziesz miał możliwość - zapytaj wprost: Jest taki jeden "ciołek", z takim pytaniem........ co mam mu odpowiedzieć ?

-----------------------------------

Też by mnie interesowało - jadę na zbocze. Spełniam wymogi formalne dot. odległości od zabudowań.  Co muszę zrobić, żeby nie czuć się przestępcą chcąc polatać szybowcem ?

--------------------------------------------

Jest Dzień Dziecka.

Jesteśmy proszeni o zrobienie pokazów. Jasne, że wybieramy "deproniaki". Najcięższe - ESA czy EPA.  W życiu nie spełnimy norm odległości ani od zabudowań ani od skupisk dzieci.  120m wysokości - do spełnienia, ale masy - raczej nie ! Nikt nie zainwestuje w wysoką siatkę na 15min. pokazów.  Co wtedy ??

Pozdrawiam - Jurek

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaa jeszcze jedno się przewijało:

3. Stowarzyszenie rejestrowe czy może być zwykłe?

Raczej zwykłe może być, bo jest przecież "organizacją powołaną zgodnie z prawem". No ale skoro budzi wątpliwości to warto zapytać.

4. Latanie w klubach w okresie przejściowym może być kontynuowane zgodnie z odpowiednimi przepisami krajowymi. O jakie przepisy krajowe chodzi: Rozporządzenie ministra czy Wytyczne ULC nr 25?

 

EDIT

Dodałem pytanie nr 4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Market napisał:

Aaa jeszcze jedno się przewijało:

3. Stowarzyszenie rejestrowe czy może być zwykłe?

Raczej zwykłe może być, bo jest przecież "organizacją powołaną zgodnie z prawem". No ale skoro budzi wątpliwości to warto zapytać.

4. Latanie w klubach w okresie przejściowym może być kontynuowane zgodnie z odpowiednimi przepisami krajowymi. O jakie przepisy krajowe chodzi: Rozporządzenie ministra czy Wytyczne ULC nr 25?

 

EDIT

Dodałem pytanie nr 4.

W imieniu naszego stowarzyszenia modelarskiego, wysłałem pytanie o tej treści do UCL. Odpowiedź jest jednoznaczna: każda organizacja typu stowarzyszenie modelarskie jest dla ULC równoprawnym podmiotem, nie rozróżniają stowarzyszeń zwykłych i rejestrowych. Mam to na piśmie z ULC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.02.2021 o 08:49, Konrad_P napisał:

Proszę o podanie minimalnych wymogów, czyli warunków lotów, dla organizacji TRENINGÓW i zawodów przez członka stowarzyszenia w miejscu oddalonym od "statutowego" lotniska stowarzyszenia, z udziałem członków innych stowarzyszeń lub nie zrzeszonych, w kategorii F5J/F3K - loty szybowców powyżej 120 metrów, z zastosowaniem oddalenia od najbliższych budynków min 150 metrów, z możliwością bliskich przelotów od 1 metra w odległości od innych uczestników zawodów lub treningów.

Konrad - są jeszcze kategorie szybowców F3B, F5B, F5F, GPS Triangle jak i F3J - i modele z tych klas z zasady latają wyżej niż 5J czy 3K - warto spoglądać szerzej i pamiętać o Innych jak się chce modyfikować przepisy. Przepisy powinny być w miarę ogólne

 

 

W dniu 18.02.2021 o 23:46, Jerzy Markiton napisał:

-----------------------------------

Też by mnie interesowało - jadę na zbocze. Spełniam wymogi formalne dot. odległości od zabudowań.  Co muszę zrobić, żeby nie czuć się przestępcą chcąc polatać szybowcem ?

--------------------------------------------

Zgłoszenie się w DroneRadar i nie przekraczanie wysokości 120m, powiedzmy od miejsca gdzie stoi operator :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, cZyNo napisał:

Konrad - są jeszcze kategorie szybowców F3B, F5B, F5F, GPS Triangle jak i F3J - i modele z tych klas z zasady latają wyżej niż 5J czy 3K - warto spoglądać szerzej i pamiętać o Innych jak się chce modyfikować przepisy. Przepisy powinny być w miarę ogólne

Jurek to nie ma kompletnie żadnego znaczenia czy pytamy o 5J czy 3J czy 3K czy nawet 5B. Tu chodzi o samą zasadę. 

Mi oczywiście jest bliżej do 5J niż do 5B ale podejżewam, że jak zostanie wydana decyzja to obejmie wszystkie klasy termiczne a nie tylko 5J. Zresztą byłoby to absurdem wydać wytyczne dla 5J a nie dla ww. kategorii.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tak tylko formalnie, bo dokładnie mi chodzi o to co napisałeś później - jednak co byś nie pisał potem, to wcześniej pojawił się wpis "w kategorii F5J/F3K"

 

Ogólnie to największy problem mają zawodnicy, którzy nie mogą latać na odzień na lotnisku Aeroklubu/stowarzyszenia - bo daleko lub np. stowarzyszenie takiego nie ma. A jednak z definicji latają wyżej niż założone 120m. Oni po prostu muszą latać kiedy jest tylko okazja, aby mieć wyniki.

Kwestia odległości od innych osób może wymaga wyjaśnienia, ale według mnie koledzy uczestniczący w treningu nie są zgromadzeniem, a jedynie osobami przebywającymi w pobliżu i do tego poinformowanymi o prowadzonych lotach.

A co z nieletnimi zawodnikami, którzy muszą trenować pod okiem opiekunów nie podsiadających uprawnień (rodzice, dziadkowie lub inne osoby)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czaro wcześniej cały czas pisał, że członkowie stowarzyszenia nie będą "przywiązani" do lotniska stowarzyszenia. Teraz niektórzy piszą, że stowarzyszenia występując o warunki same ograniczają się do własnych lotnisk. 

Sam jestem ciekaw jak to w końcu będzie, bo też mi zależy na lataniu powyżej 120 metrów poza lotniskiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.