Patryk Sokol Opublikowano 19 Września 2024 Opublikowano 19 Września 2024 Wznios, wzniosem bo to jedna składowa. Wrzuć wymiary modelu w ten arkusz: http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip I pokaż co wypluje
RobRoy Opublikowano 19 Września 2024 Opublikowano 19 Września 2024 6 godzin temu, kulfon250 napisał: A jaki masz wznios skrzydeł? wznios - 2 st... i raczej mu nie brakuje ... 6 godzin temu, cZyNo napisał: o mamo! masz szybowiec i latasz nie używając kierunku? jak lotni nic nie dają to po co robisz miks zamiast operować kierunkiem? a może lotki mają źle ustawioną róznicowość? Miks kierunku do lotek to proteza dla leniwych. Z zasady działa tylko jednych warunkach a już w innych i tak będzie trzeba korygować kierunkiem. Dlatego lepiej nauczyć się go używać i pozbyć sie miksu jako podstawy w locie. ...to nie lenistwo, a taczej przyzwyczajenie.Sam sie uczyłem latać i być moze nabralem złych nawyków. Doychczasowe modele ładnie reagowaly na lotki ..... czasem za bardzo. Moze różnicowosć ? dałem 90 /30. Za krótko latam tym modelem żeby przetestowac wszystkie ustawienia zwlaszcza ze ostatnio nie bylo ciszy w powietrzu. Łudzilem sie ze wyjde z kazdej opresji .... Patryk - Arkusz sprawdze wieczorem w domu...
RobRoy Opublikowano 19 Września 2024 Opublikowano 19 Września 2024 13 godzin temu, Patryk Sokol napisał: I pokaż co wypluje Trochę trudno wpisać wymiary skrzydła z zakończeniami eliptycznymi ...i stateczniki . Trochę to zrobiłem na czuja - zwłaszcza pionowy... Wyszło coś takiego : Sinbad .Sailplane Calc Cruciform Tail Metric May 2016.zip CG miałem na +-66 mm
Patryk Sokol Opublikowano 20 Września 2024 Opublikowano 20 Września 2024 No oko wystarczy, do tego co nas interesuje. Mssz typowy problem modelu z lotkami przerabianego "na oko" z modelu bez lotek. Tzn. Wznios zmniejszony i jest OK (nawet zbyt maly), ale przez to masz za duży statecznik pionowy (oznaczone na czerwono). Trzeba by go zmniejszyć do momentu, aż ten parametr wyjdzie koło 0.03. W gratisie podniesie Ci to stateczność spiralną i będzie lepiej krążyć. Ale ogólnie to możesz sobie latać jak latasz, byle steru kierunku uzywać 1 1
RobRoy Opublikowano 21 Września 2024 Opublikowano 21 Września 2024 Ten kadłub jest do wymiany , więc wcześniej spróbuje zmniejszyć ( obciąć ) stery... do zmniejszenia wskaźników, zobaczymy co się zmieni w locie.
RobRoy Opublikowano 3 Października 2024 Opublikowano 3 Października 2024 Zmiana wzniosu jest trochę problematyczna.Nie chciałem już tego ruszać bo płaty są cienkie i drugie klejenie może być słabe. Najprościej było zmniejszyć - obciąć stery. Tak też zrobiłem. pewne wskaźniki się zmniejszyły ale i tak wydaje się ze model jest "samosterowny". Niestety po tej operacji - zmniejszenia sterów - nie mogłem zapanować nad modelem . Regulacje nie pomagały.Kret za kretem. Spisałem go na straty. Z żalu wypiłem drinka na pożegnanie i .... coś mnie olśniło... . Zmniejszałem stery , wprawdzie niewiele, ale nie sprawdziłem jak się to ma do CG. Okazało się że CG powinienem przesunąć o jakieś 12 mm do przodu !!!! Sprawdziłem też ustawienie skrzydeł - jak był nowy skrzydła były na +2 st. teraz po kraksach wychodziło mi z pomiaru że są na -0,5 st. do osi statecznika poziomego. To tłumaczyło niektóre jego zachowania... . Po skorygowaniu wszystkich parametrów .... poleciał w wilgotny poranek. Jeszcze trzeba popracować nad ustawieniami - poczekam na słoneczny spokojny dzień. Wiatr na dole >9 m/s też nie sprzyjał oblotowi. Waga 900, silnik 2212 - trochę za słaby ale nie bał się zbytnio wiatru. Najważniejsze że jest sterowny ... . Patryk - dziękuję za pomoc . 1
Patryk Sokol Opublikowano 3 Października 2024 Opublikowano 3 Października 2024 6 godzin temu, RobRoy napisał: Zmiana wzniosu jest trochę problematyczna.Nie chciałem już tego ruszać bo płaty są cienkie i drugie klejenie może być słabe. Najprościej było zmniejszyć - obciąć stery. Tak też zrobiłem. pewne wskaźniki się zmniejszyły ale i tak wydaje się ze model jest "samosterowny". Niestety po tej operacji - zmniejszenia sterów - nie mogłem zapanować nad modelem . Regulacje nie pomagały.Kret za kretem. Spisałem go na straty. Z żalu wypiłem drinka na pożegnanie i .... coś mnie olśniło... . Zmniejszałem stery , wprawdzie niewiele, ale nie sprawdziłem jak się to ma do CG. Okazało się że CG powinienem przesunąć o jakieś 12 mm do przodu !!!! Sprawdziłem też ustawienie skrzydeł - jak był nowy skrzydła były na +2 st. teraz po kraksach wychodziło mi z pomiaru że są na -0,5 st. do osi statecznika poziomego. To tłumaczyło niektóre jego zachowania... . Po skorygowaniu wszystkich parametrów .... poleciał w wilgotny poranek. Powinienem wspomnieć o tym, że ŚC się przesunie.... Nie wpadłem, żeby o tyn powiedzieć, bo mi się to oczywiste wydaje 🫣
RobRoy Opublikowano 3 Października 2024 Opublikowano 3 Października 2024 24 minuty temu, Patryk Sokol napisał: Nie wpadłem, żeby o tyn powiedzieć, bo mi się to oczywiste wydaje 🫣 Bo to jest oczywiste .... ale tak mi było spieszno do latania , że .... wydawało mi się że sobie poradzę jakkolwiek będzie... Do tego zmiana dekalarzu bardzo mnie zmyliła. Myślałem że silnik ma bardzo duży skłon i dlatego muszę zaciągać... Nie było obok nikogo , co by mnie otrzeźwił ... . To co pisze dla starych wyg jest oczywiste , ale mniej doświadczeni niech zobaczą że ...wszystko ma znaczenie i że czasami może być tak że "nielotem" może być pilot, a nie model... 😉 Patryk - spolszczony kalkulator wysłałem na PRIVE - jeżeli możesz - sprawdź
Tomek G. Opublikowano 7 Października 2024 Opublikowano 7 Października 2024 Czy zmiana położenia SC była związana ze zmiana masy usterzenia pionowego czy ze zmianą jego powierzchni? Wydaje mi się że powierzchnia usterzenia pionowego nie ma wpływu na położenie SC. Ale bywa że rzeczy oczywiste okazują się bardziej złożone niż nam się wydaje. Pozdrawiam Tomek G.
Rekomendowane odpowiedzi