Jump to content

Eliminowanie zakłóceń


dukeroger
 Share

Recommended Posts

Witam

Przydarzył mi się specyficzny przypadek; okablowuje Spit'a 1.7m który ma chowane podwozie. Łącząc skrzydło z kadłubem zrobiłem centralne złącze w którym przepuszczam serwa ze skrzydeł (2 lotki, sparowane po Y klapy, sparowane po Y serwa mechanizmu chowanego podwozia oraz oświetlenie). No i za tym centralnym gniazdem kabel zrobiłem z skręconych wokół siebie przedłużek serw (każda jest tez zrobiona jako skręcona z 3 przewodów). Jak to podłączam to chowanie podwozia powoduje niekontrolowane ruchy niektórych serw. Mając wolny ferry zapodałem go na kabel od chowanego podwozia i problem znikł. Ale zacząłem się zastanawiać. Robiąc taki kabel od złącza w skrzydle do odbiornika - powinienem:

1. wydzielić kable zasilania serw i odsunąć je od sygnałowych?

2. zaekranować kable sygnałowe (np peszlem miedzianym)? Jeżeli peszel - powinienem go do czegoś podłączyć?

3. dołożyć ferryt na kabel zasilania odbiornika?

4. jakieś inne rady?

 

Pozdrawiam

 

Zapytałem na odbiornikach ;) ale "tam" nie wiedzą ;) może niech moderator tamten wątek skasuje?

Link to comment
Share on other sites

A Pokaż jak masz zrobione zasilanie?
Podwozie, serwa i odbiornik jest zasilany z jednego bec?

Mi jedne serwa potrafiły wyczyniać naprawdę różne rzeczy, nawet jak w pobliżu ich kabli była kamera. Zaekranowanie wszystkich przewodów w modelu rozwiązało problem.
W międzyczasie zaekranowalem też cały model, bo kamera miała zły wpływ na gps.
Użyłem samoprzylepnej taśmy miedzianej (kable serw i okolice wnętrza kadłuba przy gps), nie wiem jakiej firmy, i samoprzylepnej taśmy aluminiowej firmy 3m (reszta kadłuba).

Link to comment
Share on other sites

Odpowiem do 4. punktu, a w zasadzie napiszę, co ja robię już zawsze (no może poza małymi piankami). Co prawda pewnie nijak się mają te moje modele do Twojego, ale tak już mam, że jak serwo jest dalej, a szczególnie jak jest pomiędzy dodatkowa wtyczka (np. właśnie do skrzydła), to przed samym serwem daję na zasilaniu kondensator elektrolityczny (najlepiej Low ESR), zazwyczaj do serw 9-12g, jakiś 2200uF na odpowiednie napięcie (ale mniejsza pojemność też starczy na spokojnie), a do tego można też przylutować do niego jakiś mały kondensator ceramiczny SMD. Tak jakoś mnie nauczył Andrzej @AMC i mi zostało :), uważam to za dobrą i wartą montażu rzecz.

 

No i oczywiście dobrze, żeby przewody nie były zbyt blisko anten, ale to pewnie wiesz :).

 

PS: Ja bym to dał w sumie do działu ogólne ;)
PS2: Gdyby Kuba @qpa przeglądał temat, zobacz jak wygląda na ciemnym motywie - super by było gdyby dało się coś z tym zrobić :D

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, dukeroger napisał:

Ale zacząłem się zastanawiać. Robiąc taki kabel od złącza w skrzydle do odbiornika - powinienem:

Piotrek ja napiszę co bym zrobił na Twoim miejscu.

1. Unikałbym skręcania przewodów oddalając je od siebie na tyle na ile to możliwe.(Lepiej nie tworzyć wiązek bo to nigdy nie jest korzystne)

2. Tam gdzie się da zastosowałbym pierścienie ferrytowe ( jak napisałeś powyżej pomagało)

3. Uważaj aby jakiekolwiek przewody nie dotykały przypadkiem anteny odbiornika.

4. Profilaktycznie sprawdź wszystkie wtyczki czy mają dobry styk i zabezpiecz przed rozłączeniem.

5.Nie przejmuj się , będzie dobrze.

Obstawiałbym ,że źródłem zakłóceń może być ta wiązka z przedłużaczy serw. Taki "warkocz" wytwarza pole magnetyczne i to może generować zakłócenia.Od tego bym zaczął.

Lepiej niech te przedłużki idą luźno każda sobie.

Link to comment
Share on other sites

Dzieki za odzew :)

 

Co do zasilania to tak wszystko jest zasilane z jednego BECa

1. Co do ekranowania... co ekranowac? Przewody sygnałowe? czy może tylko przewody od felernego mechanizmu chowania? czy przewody przedluzek od gniazda do odbiornika? (osobno/razem?)

Idac dalej tym tropem; ekranować w miedzianym peszelu czy moze w samoprzylepnej aluminowej tasmie?

2. Co do kondensatora; na zasilaniu czyli pomiedzy plusem i minusem zasilania serw? Czy ma znaczenie gdzie ten kondensator bedzie? (w sensie blizej serw czy odbiornika czy bez znaczenia?) Poprawne napiecie to bedzie 6,3V czy 10V? taki bedzie dobry? link do allegro

3. Co do skrecania przewodow moge teraz rozmotac 4 przedluzki odace od gniazda skrzydlowego i polaczyc je jak chce (np sygnalowe kable osobno i ekranowane), moge je tez odsunac od siebie, jaka wielkosc ma sens - 10mm wystarczy? 

 

Link to comment
Share on other sites

Witam

kiedyś składałem koledze 2m mustanga podwozie robiło podobne  cyrki  rozwiązaniem okazał się spowalniacz serwa wpięty w jedno podwozie .

Sprawdź co się dzieje jak wypniesz jeden retrak  ,może przy pracy podwozia następuje  spadek napięcia i serwa szaleją,

 

  • Dzięki 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, dukeroger napisał:

2. Co do kondensatora; na zasilaniu czyli pomiedzy plusem i minusem zasilania serw? Czy ma znaczenie gdzie ten kondensator bedzie? (w sensie blizej serw czy odbiornika czy bez znaczenia?) Poprawne napiecie to bedzie 6,3V czy 10V? taki bedzie dobry? link do allegro

Tak, właśnie tak. W tym przypadku ma to zapobiegać spadkowi napięcia spowodowanego np. długimi przewodami i wtyczkami, które zawsze mają jakiś opór i podczas poboru przez serwo jakiegoś większego prądu napięcie może lekko siadać, no i może to zapobiegać ewentualnym zakłóceniom na zasilaniu- ale jeśli zakłócenia będą na sygnale to niestety to już nie pomoże. Stąd najlepiej zamontować kondensator jak najbliżej serwa, ja osobiście dodaję jeszcze jeden komplet o którym pisałem (elektrolityczny + ceramiczny) przy odbiorniku na przewodach idących od BEC'a, szczególnie że nie korzystam z BECów najwyższej jakości :), celem wygładzenia zasilania i jako taki bank energii dla odbiornika i dla serw będących blisko odbiornika do których już dodatkowych kondesatorów nie dodaję. 
Jeśli masz BEC'a na 5V to moim zdaniem spokojnie kondensator na 6.3V starczy (sam tak mam), ale jeśli masz ustawione napięcie 6V (co też się zdarza i też tak korzystam) to już lepiej wziąć kondesatory na 10V. Te z linku będą okej w przypadku BEC'a 5V, może to nie jest najwyższa klasa, ale w tych zastosowaniach wielkiej roli grać to nie będzie :).

 

Co do reszty nie podpowiem, bo z ekranowaniem w modelu do czynienia nie miałem :). No i nie dam głowy sobie uciąć, że to pomoże w tym przypadku, opisałem jednak co sam stosuję i jak dotąd nie zauważyłem żadnych zakłóceń czy blokowania się serw czy tracenia linku w modelach - w tym w modelu z linkiem RC 900MHz i FPV 5.8GHz.

Link to comment
Share on other sites

Też jestem za kondensatorami. Miałem o tym napisać ale zapomniałem.
Ja stosuję bardzo często 6-25V 470 przy odbiorniku.
Przy serwach jeszcze nie stosowałem ale już wiem, że zastosuję w jednym ze sprzętów.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, czarobest napisał:

Tak, właśnie tak. W tym przypadku ma to zapobiegać spadkowi napięcia spowodowanego np. długimi przewodami i wtyczkami, które zawsze mają jakiś opór i podczas poboru przez serwo jakiegoś większego prądu napięcie może lekko siadać, no i może to zapobiegać ewentualnym zakłóceniom na zasilaniu- ale jeśli zakłócenia będą na sygnale to niestety to już nie pomoże. Stąd najlepiej zamontować kondensator jak najbliżej serwa, ja osobiście dodaję jeszcze jeden komplet o którym pisałem (elektrolityczny + ceramiczny) przy odbiorniku na przewodach idących od BEC'a, szczególnie że nie korzystam z BECów najwyższej jakości :), celem wygładzenia zasilania i jako taki bank energii dla odbiornika i dla serw będących blisko odbiornika do których już dodatkowych kondesatorów nie dodaję. 
Jeśli masz BEC'a na 5V to moim zdaniem spokojnie kondensator na 6.3V starczy (sam tak mam), ale jeśli masz ustawione napięcie 6V (co też się zdarza i też tak korzystam) to już lepiej wziąć kondesatory na 10V. Te z linku będą okej w przypadku BEC'a 5V, może to nie jest najwyższa klasa, ale w tych zastosowaniach wielkiej roli grać to nie będzie :).

 

Co do reszty nie podpowiem, bo z ekranowaniem w modelu do czynienia nie miałem :). No i nie dam głowy sobie uciąć, że to pomoże w tym przypadku, opisałem jednak co sam stosuję i jak dotąd nie zauważyłem żadnych zakłóceń czy blokowania się serw czy tracenia linku w modelach - w tym w modelu z linkiem RC 900MHz i FPV 5.8GHz.

możesz wrzucić zdjęcia jak wygląda taka przeróbka z kondensatorem? Rozcinasz kabel wychodzący z serwa, czy rozkręcasz serwo i lutujesz w środku?

Link to comment
Share on other sites

Robię to przed serwem, tutaj przykład w moim obecnym Wicherku, jest żeberko przed serwem. Zasilane z tego jest serwo i ledy na końcu skrzydła, stąd tutaj jest rozdzielenie:

759886138_Wicherek15(52).jpg.a8e5dc1e0ae988f4f3e2b5805c640fac.jpg

Tutaj jeszcze coś widać - 

 

A tutaj znowu Wicherek, ale mój pierwszy - widać pewną różnicę w jakości na plus tego nowszego Wicherka :D. Później to jeszcze zaglutowałem klejem na gorąco, ale tylko takie zdjęcie wygrzebałem:

imgp8777_35610716856_o.thumb.jpg.a3ab1dcca5d79c54d3b76101ff7fa784.jpg

 

Swoją drogą w obu korzystałem z planów od Ciebie, z tym że w nowszym już troszkę w nich pozmieniałem :).

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Eksperymentując dalej doszedłem do wniosku że kabel do podwozia musze puścić separowanym od centralnego złącza przewodem, dodatnie na nim w pobliżu odbiornika ferrytu usuwa problem. Pobawię się jeszcze może kondensatorami...

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, dukeroger napisał:

. Co do skrecania przewodow moge teraz rozmotac 4 przedluzki odace od gniazda skrzydlowego i polaczyc je jak chce (np sygnalowe kable osobno i ekranowane), moge je tez odsunac od siebie, jaka wielkosc ma sens - 10mm wystarczy?

Myślę ,że wystarczy. Oby nie było "warkocza".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Panowie, po co w takim razie jest skręcony kabelek serwa? Nie po to aby tłumić indukowane zakłócenia w linii sygnałowej?
Skręcony skręconemu nierówny.
To nie może być skręcenie po prostu, bo wynikowo będzie i tak łapał i siał.

Z tego co zauważyłem, to osstanio zakupione przezemnie kabelki przedłużające serwa, z gniazdem i wtyczką, znacząco wprowadzają bałagan.
Złącza szczególnie i połączenie ich z kabelkiem.
Mimo, że jeden z typów nazywa się futaba, to do kabelków futaby, które dostałem gdzieś parę lat temu, nie mają ani startu ani porównania.

Pomału przymierzam się do własnoręcznego robienia dłuższych kabelków, lutowanych do serwa i w oplocie z foli Alu.
Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.