Skocz do zawartości


Zdjęcie

Viggen EDF, jeszcze raz..

Viggen EDF

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
17 odpowiedzi w tym temacie

#1 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 18 czerwiec 2017 - 07:19

Witam,

Udalo mi odbudowac Viggen.  Ale wpierw troche zdjec z budowy:

 

V1.jpg

 

V2.jpg

 

V3.jpg

 

V4.jpg

 

V5.jpg

 

V5a.jpg

 

Model nie jest "sliczny", po po kraksie sciagnalem pokrycie papierowe i sa znaki od kleju etc.  Ale lata bardzo dobrze.

W stosunku do "starego" Viggen zrobilem nastepujace zmiany:

 

- Przesunalem SC do tylu o ~25mm, teraz lata duzo lepiej i nie "kretuje" po wyrzucie.

 

V6.JPG

 

 

- Byla kiedys dyskusja na temat ilosci powietrza do EDF na tym forum, niestety nie moge jej szybko znalesc.  Jeden z kolegow polecal zrobic dodatkowe otwory; posluchalem i zadzialalo! Dziekuje. Bez dodatkowych wlotow ciag byl 850g z wlotami 1050g, Wow prawie 25% wiecej!

 

V7.JPG

 

 

- Model lata teraz na pol gazu, zeby tylko baterie z HK dzialaly.  Wywazenie silnika z wirnikiem sprawilo, ze model lata wyjatkowo cicho!

 

 

https://youtu.be/d3wevT8xEnw

 

Sorry, video nie najlepsze.

 

- Oczywiscie nie daje mi spokoju ta plaska plytka z depronu jako profil skrzydla :D .  Mozna by zastosowac jakis cienki profil lub KFM ale chyba go juz tak zostawie.  Pora zabrac sie za CSS11 chociaz bardzo spodobaly mi sie EDF'y, hmm..

 

A


  • 0

#2 Marek_Spy

Marek_Spy
  • Modelarz
  • 194 postów
  • Age: 62
  • GG:
  • SkądKatowice
  • Imię:Marek

Napisano 18 czerwiec 2017 - 09:27

Fajny z czego on jest ?


  • 0

#3 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 18 czerwiec 2017 - 10:07

Fajny z czego on jest ?

 

 

https://www.flitetes...n-edf-build-log


  • 0

#4 Marek_Spy

Marek_Spy
  • Modelarz
  • 194 postów
  • Age: 62
  • GG:
  • SkądKatowice
  • Imię:Marek

Napisano 18 czerwiec 2017 - 11:32

Dzięki bardzo , trzeba odwiedzić sklep budowlany a wycinarka z rur plastikowych mistrzostwo ... 


  • 0

#5 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 05 listopad 2017 - 09:07

Moj Viggen jakos nie chcial startowac po nonszalanckim wyrzucie tak jak to jest pokazane na video FliteTest.  Oni mieli silnik Hacker a ja HK..

 

Kupilem wiec katapulte z HK i oto sa wyniki:

 

 

https://youtu.be/hDoXYiefLKE

 

 

Wnioski??:

- Dluzsza guma (ta, ktora jest dolaczona nie nadaje sie wyrzucania modeli papierowych)

- Dluzsze linki

- Sila w gumie 5-7x waga modelu i.e 5-7g

- Praca nad refleksem dla 58-latka


  • 0

#6 f-150

f-150
  • Modelarz
  • 2008 postów
  • Age: 52
  • SkądKraków
  • Imię:Wojtek

Napisano 05 listopad 2017 - 09:47

Raczej problem z miejscem mocowania haka w modelu.


  • 0

#7 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 05 listopad 2017 - 10:13

Raczej problem z miejscem mocowania haka w modelu.

 

A gdzie uwazasz powinien byc?  Ja zrobilem wg tego:

 

 

Hook position 1.PNG

 

 

A


  • 0

#8 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10113 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 05 listopad 2017 - 10:25

Z moich nikłych doświadczeń ze strzelaniem proponuje mocowanie haka bliżej SC. Na RCG wyczytałem, że stosuje się 70% odległości od nosa do SC. 60% trochę za blisko.

Siła naciągu 4x waga modelu wystarczy.

Dodatkowo uważam, że linkę masz za krótką. Do gumy powinieneś mieć jeszcze z 5 metrów linki doczepione. Jedna taka linka powinna iść do pedału zwalniającego a druga do modelu.

Nic dziwnego, że guma Ci ściąga model do gleby, ta do modelu jest zdecydowanie za krótka.


  • 0

#9 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 05 listopad 2017 - 10:44

Z moich nikłych doświadczeń ze strzelaniem proponuje mocowanie haka bliżej SC. Na RCG wyczytałem, że stosuje się 70% odległości od nosa do SC. 60% trochę za blisko.

Siła naciągu 4x waga modelu wystarczy.

Dodatkowo uważam, że linkę masz za krótką. Do gumy powinieneś mieć jeszcze z 5 metrów linki doczepione. Jedna taka linka powinna iść do pedału zwalniającego a druga do modelu.

Nic dziwnego, że guma Ci ściąga model do gleby, ta do modelu jest zdecydowanie za krótka.

 

Robert,

W tej chwili hak jest w 50% pomiedzy SC a dziobem.

W pierwszych lotach rzeczywiscie dalem linke za krotka bo taka byla w zestawie i posluchalem ich instrukcji (jak glupi  :rolleyes: ).  Od 30s filmu jest nowy system, dluzsza guma, dluzsze linki.  Dodatowym problemem w ukladzie kaczi jest to, ze trzeba trzymac nos do gory na katapulcie.  We wszystkich video po 30s przed hakiem jest luzno polozona rurka weglowa, ktora odpada po starcie.  Po tej zmianie jest duzo lepiej.

 

We wszystkich artykulach, ktore ja czytalem pisza, zeby raczej SC byl blizej nosa, max okolo 50%.  Ja zrobilem 50% bo inaczej bylby przyklejony w okolicy kabiny; balem sie ze bedzie za slaby styropian. 

 

No a poza tym trzeba dodac gazu jak jest jeszcze na katapulcie  :rolleyes: .

 

A


  • 0

#10 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10113 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 05 listopad 2017 - 10:57

Widziałem, moim zdaniem powinieneś jeszcze sporo wydłużyć linkę ciągnącą model. Nie potrzebowałbyś tej rurki wtedy.

Wstępny kąt natarcia już masz ustawiony na katapulcie, przez zastosowanie dłuższej linki zwiększysz składową poziomą siły ciągnącej. Składowa pionowa ciągnąca model do ziemi będzie mniejsza niż siła nośna i model pójdzie w górę bez żadnych kombinacji.


  • 0

#11 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 05 listopad 2017 - 11:12

Model nawet bez linki, lezy na stateczniku poziomym i.e. ujemny kat natarcia skrzydla.  Jutro zrobie zdjecia, bedzie wszystko lepiej wyjasnione.


  • 0

#12 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10113 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 05 listopad 2017 - 11:20

To ja poproszę o takie zdjęcie z boku w stanie spoczynku na katapulcie. Analizując film to właśnie po zwolnieniu blokady guma wywołuje ściągnięcie nosa w dół. Hak masz w takim miejscu, że model nie ma na czym się zaprzeć i opiera się o canardy. Przeciwdziałasz temu rurką na której jedzie kadłub. Wydłużenie linki zmniejszyłoby ten efekt.

 

Tu jest mój wyrzut z gumy. Jest to co prawda z ręki więc niby dalej do ziemi, ale zwróć uwagę jak płasko jest linka ciągnąca.

Hak jest bliżej środka ciężkości niż u Ciebie co powoduje, że model nabiera też od razu wysokości prócz prędkości.

Ostatecznie model nigdy nie jest ciągnięty do ziemi przez gumę.

Zauważ, że mam trudniej, bo prawą ręką muszę naciągnąć gumę do siły ok 4kg nad głową a mam Mode2 w aparaturze. Nie mam czasu na szybkie kontry na wysokości, jak Ty, gdy sobie odpalasz stopą model.

 

 

Rozrysuj sobie siły jakie są od naciągu do haka i od haka do środka ciężkości.


  • 0

#13 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 05 listopad 2017 - 22:28

Robert,

 

Pusc YouTube na 25% predkosci i zobacz jak w pierwszych startach canard uderza w katapulte.  Miales oczywiscie racje, ze linka byla za krotka i za zbyt duzym katem ale prosze zapomnij o pierwsze 30s, dalem je tylko pogladowo i dla humoru.  W Twoim modelu kat jest duzo wiekszy od mojego po 30s; Ty masz tez naped smiglowy a EDF (i EDF model) musi sie troche rozpedzic. 

 

Zdjecia:

 

1. Bez rurki

 

20171106_064705.jpg

 

 

2. Z rurka

 

20171106_064831.jpg

 

 

 

3. Polozenia haka, jest dokladnie w 50%. Poczatek linijki jest dokladnie w SC, sprawadzalem 2 razy, to jest zludzenie (?) fotograficzne 

 

20171106_064933.jpg

 

 

Wszystkie artykuly jakie czytalem pisza aby instalowac hak blizej nosa bo inaczej model zadziera do gory.

 

Mig 15 hook.PNG

 

Mig 15 launch.PNG

 

 

 

Ale cos tu nie gra i tez mi sie wydaje, ze hak powienien ustawiony wiecej do tylu.  A moze katapulta jest za krotka? Co o tym myslisz?


  • 0

#14 PK999

PK999

    Piankomiłośnik.

  • Modelarz
  • 1340 postów
  • Age: 27
  • SkądLublin
  • Imię:Przemysław

Napisano 05 listopad 2017 - 22:45

Wszystko byłoby dobrze gdyby tylko hol był przyczepiony bezpośrednio do modelu. Napięty przy haku bez dodatkowych atrakcji.

Teraz po zwolnieniu blokady guma mocno się rozpędza wybierając "luz", tj. prostując pionową część holu do osi. Po rozpędzeniu, jej bezwładność ściąga też sam model do osi jej ruchu - gleby.

 

Przemycę teraz swoje zapytanie. Czy taki model naprawdę potrzebuje cudów do startu? Miałem tylko jeden edf, funjeta do którego zamontowałem taki napęd. Był ciężkawy. Miałem już większy problem z lądowaniem ale start zawsze z ręki.


  • 0

#15 MLITEK

MLITEK
  • Modelarz
  • 166 postów
  • Age: 18
  • SkądPiła
  • Imię:Kacper

Napisano 05 listopad 2017 - 23:19

Ja miałem Viggena tylko całego z foamboardu i był to mój pierwszy EDF. Ważył 1,1kg i miał mniej więcej ciąg 1:1 i startował z ręki. Fakt faktem że wyrzucający łapał go za kadłub przy natarciu i dosyć mocno rzucał stojąc dodatkowo na betonowej studzience :D tak że jeszcze zyskiwał te 90cm nad ziemie. Ale model na pełnym gazie wyrzucony trochę się pobujał zszedł może na metr nad ziemię i poszedł pięknie do góry. Zrobiłem nim z 30 lotów i bardzo dobrze latał. Latał by do dziś ale leży gdzieś w koncie modelarni wypatroszony bo wyposażenie zostało przełożone do nowego modelu. Trochę mi go szkoda i pewnie jeszcze kiedyś wrócę do Viggena, może jak Freewing jakiegoś zrobi.


  • 0

#16 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 05 listopad 2017 - 23:22

Przemek,

Tak jak pisalem, moj model jakos nie chce latwo wystartowac z reki bo trudno jest ten kadlub dobrze uchwycic; mam tez 58 latek i nie wszystko tak latwo wychodzi jak mlodziezy  :rolleyes:

 

Hol trudno bezposrednio przyczepic do modelu bo trzeba jedna reka trzymac model a druga radio.  Linka do modelu jest naprezona no ale pewnie nie 5g i jakis luz tam jest.  Duzo ludzi to robi no i po ostanich modifikacjach (po 30s video) nie jest tak zle.  Uwazam tez, ze katapulta jest "very cool"!  Posluchaj tego dzwieku silinika (a wlasciwie powietrza) podczas startu!  :)    


  • 0

#17 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10113 postów
  • Age: 44
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 09 listopad 2017 - 22:56

Dzięki Andrzeju za zdjęcie, widzę teraz w czym rzecz. Podparcie modelu wypada za SC i dlatego Ci leci na canardy.

Mam kilka EDF i akurat z nimi nie mam problemu przy wyrzucie z ręki a tylko z Su-22 na śmigło, taka ironia :)

Ciągu mam mniej niż waga modelu.

W swoich modelach robię dziurki w kadłubie  na palce, lub zagłębienia, tak, że uchwyt jest pewny.

Np w ostatnim Mig-29 są tu

uchwyt.jpg

Wyrzut  w małym rozbiegu ze trzy kroki.

Ale to tak na marginesie, katapulta tez jest ok, tylko trzeba nosić dodatkowe graty :)


  • 0

#18 Andrzej Klos

Andrzej Klos
  • Modelarz
  • 312 postów
  • Age: 58
  • SkądBrisbane, Australia
  • Imię:Andrzej

Napisano 10 listopad 2017 - 11:18

Dziekuje, za odpowiedz.  Katapulta musialem zastosowac ze wzgledu na zbyt slaby silinik (??).  Za stary jestem zeby wchodzic na rury od studzienek i w dodatku utrzymac na nich rownowage!


  • 0



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Viggen, EDF

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych