Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zakładam nowy temat dotyczący przepisów jakie mają wejść od 31 grudnia 2020. Tutaj będą podawane najnowsze i w miarę aktualne przepisy. Czarek którego poprosiłem o prowadzenie tego wątku będzie umieszczał wszystkie dostępne (jemu:)) przepisy jakie maja nas obowiązywać. 

 

Wątek będzie moderowany jak widać w tytule co oznacza, że dyskusji tutaj raczej nie będzie. Wszystkie żale,  frustracje, złość i tego typu emocje proszę kierować do obecnego wątku. Tutaj będą tylko zebrane konkrety. 

Wątek będzie na bieżąco (w miarę dostępnego czasu) uzupełniany przez Czarka. 

 

 

  • Lubię to 3
Opublikowano

Konrad nareszcie konkret i powrót do meritum sprawy.

Ten wątek tak się rozjechał że właściwie dotyczy opinii ( coś się komuś coś wydaje bo gdzieś coś słyszał nie doczytał) a nie faktów ! Ja wiem że jak latałem szybowcami to dalej będę latał .

  • Lubię to 1
  • Zmieszany 1
Opublikowano

W załączeniu mała ulotka z BMFA na temat co, gdzie i jak. Wiem, zaraz ktoś napisze: ale to UK a nie Polska. Tylko, że w Polsce przepisy będą podobne jeśli nie takie same. Ulotka jest tu żeby wyjaśnić jak to wygląda w praktyce. Dodam, że dla członków BMFA zwiększono limit wagi i wysokości AGL. (Szybowce).

BMFA-QSG-V4.pdf

Opublikowano

U zachodnich sąsiadów Federalny Urząd Lotnictwa zawiesił obowiązek rejestracji do 30 kwietnia.

W komunikacie LBA jest napisane:
„Operatorzy bezzałogowych statków powietrznych, którzy mają miejsce zamieszkania lub, w przypadku osób prawnych, główne miejsce prowadzenia działalności w Republice Federalnej Niemiec, są zwolnieni z obowiązków od 31 grudnia 2020 r. Do 30 kwietnia 2021 r. wyłączone z art. 5, 6 i 8 (*) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947. Nie muszą kończyć wymaganej rejestracji w określonym czasie. Operatorzy, którzy jeszcze się nie zarejestrowali lub którym nie nadano jeszcze indywidualnego numeru rejestracyjnego, muszą zamiast tego umieścić swoje nazwisko i pełny adres na bezzałogowym statku powietrznym. Nazwę i adres należy dołączyć w formie umożliwiającej łatwą identyfikację operatora. " (www.lba.de )

Opublikowano

Nowe przepisy, wchodzące od 31.12 są dość zagmatwane. Sam wciąż się w nich trochę gubię, pomimo że już od jakiegoś czasu staram się je zgłębić. Mimo wszystko spróbuję:

 

Będą trzy główne kategorie:

Certyfikowana - dla profesjonalistów. Będzie tak dużo papierologii, że nawet EASA i ULC jeszcze nie wiedzą, jak dużo

Szczególna - raczej dla zawodowych "droniarzy" i wyjątkowo wytrawnych modelarzy. Będzie dość dużo papierologii i wymagań do sprzętu i uprawnień pilota, mniej więcej już wiadomo jak dużo.

Otwarta - najbardziej przyjazna dla użytkowników

 

Pomiędzy kat. Otwartą, a Szczególną zostawiono miejsce dla Klubów i Stowarzyszeń modelarskich, gdzie hobbyści będą mogli latać na swoich zasadach, ustalonych osobno z ULC. Będą to zasady wykraczające poza kat. Otwartą np. brak limitu  wysokości lotu i masy modelu, ale nie tak sformalizowane, jak w kat. Szczególnej. Urząd zapowiada, że w stosunku do stowarzyszeń modelarskich będzie maksymalnie przychylny i będzie się zgadzał na warunki wykonywania lotów tożsame z obecnie panującymi.

 

Tu jest tabelka o kategorii Otwartej:

1410966328_2020ULCOpen.thumb.jpg.3f1f69a08aa7fa9466a36e06d234fa74.jpg

 

Warunki lotów w A1:

67882950_2020ULCOpenA1.jpg.b5edc2aa1268a74b7a940a110dc38a53.jpg

 

Warunki lotów w A2:

988830845_2020ULCOpenA2.jpg.1f160787c5536ddf85a393066714ce8f.jpg

 

Warunki lotów w A3:

626645181_2020ULCOpenA3.jpg.3f8c8d17b1aeb3fdc719c2db493f2737.jpg

 

 

Z punktu widzenia modelarza sprawa wygląda następująco:

 

1. Jeżeli chcecie latać do wysokości 120m, modelem o masie do 250g, bez kamerki, wpadacie w kategorię Otwartą A1 - będzie można latać bez rejestracji, oraz bez wymagań odległości od ludzi i mienia (ale nie nad zgromadzeniami osób).

2. Jeżeli chcecie latać do wysokości 120m, modelem o masie z przedziału 250g - 25kg, przynajmniej 150m od zabudowań i postronnych osób, wpadacie w kategorię Otwartą A3 - kurs i test online, rejestracja online, naklejka na model i będzie można latać.

3. Jeżeli chcecie latać wyżej niż 120m, albo modelem cięższym niż 25kg - nie mieścicie się w Otwartej A3 - rejestracja online, naklejka na model i zapisanie się do stowarzyszenia, lub klubu mającego z ULC zgodę na loty (w okresie przejściowym do końca 2022, zgoda nie jest wymagana).

 

W opcji nr 1 nie ma wieku minimalnego.

W opcji nr 2 minimalny wiek 16 lat (zostanie obniżony do 14 lat, ale jeszcze nie teraz), chyba, że lata się pod okiem opiekuna, równiez zarejestrowanego, jako pilot

W opcji nr 3 minimalny wiek, jak w p. 2, chyba, że regulamin stowarzyszenia mówi inaczej.

 

Kurs, test i rejestrację przez internet, będzie można załatwić na tej stronie:

https://drony.ulc.gov.pl/  (zostanie uruchomiona 31 grudnia)

 

Uwaga: Określenie wysokość lotu do 120m jest tak naprawdę odległością od ziemi, mierzoną prostopadle do jej powierzchni. Obrazuje to rysunek:

 

kategoria_otwarta_2.thumb.png.05a5d16d8fc51d6e8cf2f241bd90cff1.png

 

Uwaga nr 2: Przed każdymi lotami należy zgłosić się w DroneRadar. Obowiązek wprowadził rząd (sami go sobie wybraliśmy) na wiosnę tego roku, wciąż obowiązuje i raczej już nie zniknie. Jeżeli nie wymaga tego miejsce w którym latamy, nie trzeba składać planów lotu i czekać na zgodę. Wystarczy sam "Check-in".

 

W stosunku do modeli i dronów nie będzie od 31.12 tylu stref w przestrzeni lotniczej, jak do tej pory. Zostaną one zastąpione trzema ogólnymi:

DRA-P - strefa zakazana, loty wyłacznie za zgodą właściciela strefy

DRA-R - strega ograniczona, loty wyłącznie po spełnieniu wymagań, o których dowiemy się logując w DroneRadar

DRA-I - strefa informacyjna, można latać na ogólnych zasadach

 

Warto przeczytać:

Ogólne informacje o kategorii Otwartej:

https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/483-kategoria-otwarta/5305-kategoria-otwarta

 

Kluby i stowarzyszenia modelarskie:

https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/5303-kluby-i-stowarzyszenia-modelarskie

 

Najczęściej zadawane pytania:

https://www.ulc.gov.pl/_download/Drony/FAQ_v2_LBSP.pdf

 

Warto obejrzeć:

 

 

Wszystkie grafiki zaczerpnięte z prezentacji ULC.

  • Lubię to 1
  • Dzięki 3
Opublikowano

Mam pytanie dotyczące tabelki. Budowane samodzielnie są poniżej 250g. Z tego co kojarzę to nawet esiaki ważą więcej. Gdzie w takim razie będzie można je umieścic?

Opublikowano
Godzinę temu, Jarek1925 napisał:

Mam pytanie dotyczące tabelki. Budowane samodzielnie są poniżej 250g. Z tego co kojarzę to nawet esiaki ważą więcej. Gdzie w takim razie będzie można je umieścic?

 

Wszystkie budowane samodzielnie  250g - 25kg wpadają na takie same warunki, jak C4 w podkategorii A3. Czyli szkolenie, test, rejestracja, naklejka i loty do 120m wysokości, z dala od ludzi.

Opublikowano
1 godzinę temu, Czaro napisał:

Uwaga: Określenie wysokość lotu do 120m jest tak naprawdę odległością od ziemi, mierzoną prostopadle do jej powierzchni.

 

Przy lataniu na zboczu czy w górach jedyną metodą określenia tej odległości jest metoda na oko a to każdy ma inne. 

A co do tej wysokości w terenie płaskim. Będzie wymóg posiadania telemetrii z pomiarem wysokości czy też na oko?

Opublikowano

W przepisach nie ma nic na temat obowiązku posiadania w modelu urządzenia telemetrycznego do pomiaru wysokości. Tu jeszcze tego nie sprecyzowano dokładnie, jak ew. będzie mierzona i za pomocą czego wysokość znajdującego się w powietrzu modelu. 

Opublikowano
31 minut temu, Jacek Walenciak napisał:

W przepisach nie ma nic na temat obowiązku posiadania w modelu urządzenia telemetrycznego do pomiaru wysokości. Tu jeszcze tego nie sprecyzowano dokładnie, jak ew. będzie mierzona i za pomocą czego wysokość znajdującego się w powietrzu modelu. 

Jak dla mnie było by w porządku jeśli byłby tylko nakaz max 120m. A jak to już zmierzysz to nie problem ULC. Tak jak z ograniczeniami prędkości. Jest np do 50kmh ale nie musisz obowiązkowo posiadać prędkościomierza. Masz jechać tak by tego nie przekroczyć i leży to w Twojej kwestii. 

Opublikowano

Panowie zwracam uwagę że tu nie dyskutujemy z przepisami i proszę nie udowadniać, że można bezkarnie łamać przepisy. Tu pytamy Czarka o ewentualną interpretację. 

Dyskutować sobie proszę w temacie o przepisach ale tym pierwszym.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 godziny temu, Konrad_P napisał:

Panowie zwracam uwagę że tu nie dyskutujemy z przepisami i proszę nie udowadniać, że można bezkarnie łamać przepisy. Tu pytamy Czarka o ewentualną interpretację. 

Dyskutować sobie proszę w temacie o przepisach ale tym pierwszym.

 

Dokładnie tak. Dla leniwych podaję link do tego wątku 

 

Opublikowano
8 godzin temu, Czaro napisał:

Opublikowane zostały Wytyczne Prezesa ULC:

http://edziennik.ulc.gov.pl/GetActPdf.ashx?year=2020&book=0&position=79

 

a w nich od strony 11 warunki lotów dla modelarzy w stowarzyszeniach.

 

 

A czy modele RC (nie drony lecz np: szybowce, akrobacyjne itp.) modelarzy w stowarzyszeniach muszą być rejestrowane a piloci modeli RC muszą odbyć szkolenie?

Opublikowano

Każdy modelarz musi się zarejestrować i przejść szkolenie oraz test, jeżeli jego modele są powyżej 250g, lub mają kamerę na pokładzie i chce latać powyżej wysokości 120m .

Opublikowano

A czy każdy model musi być wyposażony w urządzenia opisane w rozdziale 4 pkt 10.4 (wytyczne Prezesa ULC).

Proszę o podanie linku do strony do rejestracji modeli i szkolenia online.

Opublikowano
W dniu 22.12.2020 o 10:19, Czaro napisał:

Kurs, test i rejestrację przez internet, będzie można załatwić na tej stronie:

https://drony.ulc.gov.pl/  (zostanie uruchomiona 31 grudnia)

 

Mam wrażenie, że punkt 10.4 powinien dotyczyć wyłącznie lotów BVLOS. Wysłałem już do ULC pytanie czy czasem to nie jest błąd.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.