Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
4 godziny temu, robertus napisał:

 

A pod który punkt podchodzi brak zgłoszenia lotu w "Drone Tower"? W kategorii otwartej to pewnie by się łapało pod punkt 4, ale w szczególnej w ramach klubów/stowarzyszeń modelarskich to nie wiadomo.

Opublikowano

Te przepisy i kary są przede wszystkim nieadekwatne do rzeczywistości, abuzywne i niekonstytucyjne. Nie można nikomu odmówić prawa do nieprzyjęcia kary i skierowania do rozpatrzenia przez sąd. Każdy ma prawo się nie zgadzać z nałożoną karą, inaczej interpretować przepisy (i może to jeśli potrafi nawet udowodnić przed sądem i sąd może mu przyznać rację, jeśli jego argumentacja jest przekonująca). Przede wszystkim, jak można wrzucić do jednego worka modele latające rc np. makiety dużych  szybowców np 6m rozpiętości z dronami, które w większości przypadków są zabawkami. To powinno być rozdzielone już na etapie tworzenia przepisów. Na razie jest to projekt, Prezydent musi go najpierw podpisać, Rzecznik Praw Obywatelskich może to uznać za abuzywne i skierować skargę do Prezydenta o uznanie Ustawy sprzecznej z prawem i Konstytucją. Możliwości jest wiele. 

Ja bym się tymi karami nie przejmował, sam latam 4,5m makietą szybowca i innymi modelami motoszybowcem na naszym lotnisku Stowarzyszenia Modelarskiego. Modele mam oznakowane numerem operatora i przyznam się,  że nagminnie łamię dozwolony pułap 120m. Uważam, że to bzdurna wysokość dla dużych modeli powyżej 4m rozpiętości. Przepisy powinny być zdecydowanie poprawione i dostosowane do modelarzy a nie do "droniarzy" - oczywiście z pełnym szacunkiem dla tych ostatnich.

Takie jest mój punkt widzenia, każdy może mieć inny.

Jeszcze na koniec pewna uwaga. Z racji tego, że mam brata, który jest sędzią okręgowym I orzeka w sprawach cywilnych - mam wiedzę i świadomość, że nie ma żadnych szans na rozpatrywanie w sądach takich spraw z powodu braku i niedoboru sędziów, braku nowych nominacji, ogólnego chaosu w wymiarze sprawiedliwości i odległych terminów rozpraw. To wszystko jest bez sensu.

  • Dzięki 2
Opublikowano
2 godziny temu, Wiesiek1952 napisał:

Kary nie są bolesne ani nie stanowią zagrożenia dla tych co przestrzegają przepisów.

 

Jak chcesz przestrzegać przepisów latając makietą szybowca w termice czy kręcąc akrobacje większym modelem samolotu? Nie da się bez przekroczenia tych 120 metrów i naruszenia przepisów. Są lotniska modelarskie i limit 500 metrów. Tylko jaki jest sens jechać na takie lotnisko 60-80 km i latać na przedmieściach miasta jak można np. latać dużo bezpieczniej w okolicach małej wiosce na odludziu z polami po horyzont?

 

57 minut temu, Jacek Walenciak napisał:

Ja bym się tymi karami nie przejmował, sam latam 4,5m makietą szybowca i innymi modelami motoszybowcem na naszym lotnisku Stowarzyszenia Modelarskiego. Modele mam oznakowane numerem operatora i przyznam się,  że nagminnie łamię dozwolony pułap 120m. Uważam, że to bzdurna wysokość dla dużych modeli powyżej 4m rozpiętości. Przepisy powinny być zdecydowanie poprawione i dostosowane do modelarzy a nie do "droniarzy" - oczywiście z pełnym szacunkiem dla tych ostatnich.

 

Akurat w przypadku stowarzyszeń i latania na lotnisku modelarskim to problemu nawet nie ma, bo można załatwić legalne latanie do 500 metrów.

Problem mają ci co do takiego lotniska mają kawał drogi. 

  • Dzięki 2
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Robert, ten link o karach wisi w tym wątku od połowy grudnia. Także czytaj również sam ;)

 

W skrócie: Największa zmiana dla wszystkich to taryfikator mandatów i nowe obowiązkowe OC poniżej 20kg, które już kiedyś w Polsce obowiązywało za krajowych przepisów z "Rozporządzenia wyłączającego...". Wejście unijnych przepisów niby je przykryło na kilka lat, ale są tacy, którzy twierdzą, że wciąż obowiązywało w częściach niesprzecznych z prawem UE. Dla OC minister musi wydać rozporządzenie, więc przynajmniej do tego czasu obowiązku nie będzie.

 

W otwartej A1 - A3 niewiele się zmieni. Dla modelarzy w klubach z pozwoleniem niewiele się zmieni. Do ustawy będzie rozporządzenie precyzujące zasady wykonywania lotów. Będą konsultacje społeczne, więc zobaczymy co usmażą w propozycji i wtedy będzie czas dyskutować.

Największa zmiana będzie dla klubów, którym pozwolenie wygaśnie i tych, które zawnioskują o pierwsze dla siebie. ULC musi wydać nowe wytyczne dla klubów i tam wejdzie np. analiza ryzyka lotów klubowych. Do tej pory kluby dostawały wszystko o co wnioskowały, ale promocja się kończy. Teraz będzie trudniej. Prace nad nowymi przepisami trwają i musicie mi uwierzyć, że ULCownicy mają pełną świadomość o naszym lataniu i na prawdę się starają, jak zrobić nam najmniej krzywdy, a jednocześnie spełnić wymagania dokręcającej śrubę EASA.

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Opublikowano
7 minut temu, Czaro napisał:

Robert, ten link o karach wisi w tym wątku od połowy grudnia. Także czytaj również sam ;)

Czytam, czytam... 😉 Dodałem w celu przypomnienia i jako załącznik do OC.

Pozdrawiam

  • Lubię to 1
Opublikowano

Napiszcie drodzy koledzy gdzie się ubezpieczacie i jaką ubezpieczalnię polecacie .

Co prawda jeszcze nie musimy mieć OC ale to jest nieuniknione więc chciałbym przed sezonem się ubezpieczyć.

 

Opublikowano
49 minut temu, arek1989 napisał:

zależy czym latasz. Ja mam OC w życiu prywatnym z PZU, które obejmuje rekreacyjne latanie modelami do 4kg masy startowej.

Napisz coś więcej o tym . Zastanawiam się czy agent ubezpieczeniowy będzie wiedział  czym mówię jak pójdę do ubezpieczalni.....bo to dość nietypowa polisa. Mnie osobiście wariant do  4kg w zupełności wystarczy.

 

Opublikowano
8 godzin temu, Ares napisał:

Napisz coś więcej o tym . Zastanawiam się czy agent ubezpieczeniowy będzie wiedział  czym mówię jak pójdę do ubezpieczalni.....bo to dość nietypowa polisa. Mnie osobiście wariant do  4kg w zupełności wystarczy.

 

To już praktycznie standard, że OC w życiu prywatnym obejmuje też drony/modele. Nie tylko PZU oferuje taką ochronę. Ja załatwiam polisę telefonicznie bezpośrednio w PZU i nie byli zdziwieni jak pytałem o modele.
Mają zresztą je wpisane w OWU:
image.png.87ffd603b6f461e068bbaaf0509bf602.png
Do latania na łące wystarczy. W przypadku działalności komercyjnej i (chyba) udziału w zawodach, trzeba mieć już dedykowane ubezpieczenie.
 

  • Dzięki 1
Opublikowano

Nie latam w zawodach i nie buduję obecnie modeli większych niż 5 kg także wystarczy mi taka opcja jaką przedstawiłeś.

Jako ze mam 2 pojazdy ubezpieczone w PZU to warto wykupić polisę oc na modele u nich to moze bedzie jakaś zniżka.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.