Skocz do zawartości

SAAB JAS - 39 GRIPEN - park jet


przemo

Rekomendowane odpowiedzi

Rafał to może EDF z dopalaczem ;).

 

Na razie to mam dopalacz LEDowy :) . Ale projekt z prawdziwym dopalaczem niezły!!!

 

Bardzo mały ten prąd. U mnie w edf70 prąd na stole był koło 65A.

 

Pracuję nad identyfikacją silnika - jest on chyba z serii ADH300 (L/XL)...

A co sądzicie o zastosowaniu tego silnika do turbiny 70mm

http://www.hobbyking...ch=L2855%20900W

lub

http://www.hobbyking...nner_630w_.html

 

Mam jeszcze do dyspozycji silnik http://www.hobbyking...nner_Motor.html na którym zamierzam zrobić próby pod warunkiem, że można przełożyć oś na drugą stronę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż, moja przygoda zaczęła się od taniego edfa z HK, który mi eksplodował w ręce. Pewnie miałem dużo szczęścia, że skaleczenie było powierzchowne. To mnie z pewnością zraziło do tego typu napędu i teraz myślę sobie, było już tanio, teraz ma być dobrze. Zamierzam po nowym roku kupić turbinkę i silnik inrunnera z polecenia paulusr'a, koszt będzie koło 300zł, ale zdrowie najważniejsze. Wyważenie edfa to bardzo ważna sprawa. Zwróć uwagę na jakiekolwiek rysy, czy nacięcia na wale silnika. Nawet jak wyglądają na fabrycznie, dyskwalifikuje to taki wał. Mi właśnie pękł wał w miejscu oryginalnego nacięcia, które nie wiem do czego było.

Inruner będzie lepszym silnikiem od outrunnera. Inrunner gładko się kręci, outruuner przeskakuje między magnesami. przez te przeskoki nie byłem w stanie wyważyć napędu, bo nie czułem po prostu różnicy, zawsze mi drgało.

model z edf fajnie wygląda bo nie ma śmigła. przy większych średnicach dźwięk jest przyjemniejszy, mniej wycia silnika a więcej świstu powietrza. 70mm to minimum wg mnie pod tym kątem.

Z drugiej strony prądożerność napędów jest okrutna i wg mnie bardzo obniża zadowolenie z posiadania takiego napędu.

Wszyscy tak sie podniecają tymi edfam a prawda jest tak, że w większości przypadków samoloty z edf maja mniejszy ciąg niż analogiczne ze śmigłem. "Underpowered" pojawia się prawie przy każdym zestawie opisywanym na youtubie. Ale, żeby oddać prawdę, samoloty z edf latają na prędkości a nie na ciągu. Z tego co czytałem wystarczy stosunek ciągu do wagi rzędu 0,6 - jak w trenerkach.

Podsumowując, jak najbardziej polecam samemu sprawdzić za i przeciw takiego napędu. Wyrobić sobie własną opinię.

Na razie tyle z moich przemyśleń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

 

A niech świat się dowie co Polak potrafi. :)

 

W sprawie napędu EDF o którym pisałem wcześniej:

Zmierzyłem dzisiaj ciąg tego EDFa.

Najbardziej optymalne wyniki otrzymałem trzymając turbinę 5-7 cm nad wagą. Przy pełnej mocy waga wskazała 340g, dla 50% mocy - 240g.

Jakże wielkie było moje zdziwienie gdy po 2 minutach testu napięcie na baterii 3s 1300mAh spadło do 10,7V i EDF pracował tylko na 50% mocy i coraz mniej i mniej. Tak jak mówią - prądożerność EDFów jest wielka. Regulator na 20A i bateria trochę były ciepłe przy pełnej mocy EDFa choć miernik wskazywał 16,5A.

Ciekawe co z tym zestawem latało skoro waga całego sprzętu tj.: turbina, silnik, bateria, regulator i odbiornik to 280g (sama turbina z silnikiem 126g)

 

Wg programu - kalkulatora EDF

Ciąg turbiny 70mm przy tym prądzie ~15A i napięciu 3S (12V) to około 380-400g. U mnie waga wskazała 340g.

Przy 4S mamy już 21A i 600g - przy takiej baterii może i model by poleciał.

 

Podsumowując. Turbina 70mm jest zbyt szeroka i nie wejdzie do Gripena. Ciąg na tym silniku stanowczo za mały.

Gripen na razie nie będzie podlegał modyfikacją.

 

Wkrótce powstanie inny mój model z napędem EDF - relacja na forum niebawem. A ten napęd do testów może jakiegoś małego skrzydełka latającego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również buduję Gripena na edefie kupiłem turbikę 64 mm 7 łopat silnik 3s 4300 kv moc 600w pomiar ciągu na chamowni to jak na razie 800g bez wyważenia lecz mam jeszcze wirnik 10łopat tylko czekałem na watomierz i tulejkę do tych łopatek ciekaw jestem jaki ciąg uzyskam na takim zestawie i jaki będzie pobór prądu ?

 

tutaj jest całkiem ciekawy filmik z bardzo podobnego zestawu jak mój:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Siedząc ostatnio w sieci znalazłem całkiem ciekawą rzecz a mianowicie nowe plany gripena z napędem edf :D

 

1) JAS-39-Gripen_1391034897.zip

 

2) JAS-39-Gripen-Assembly-plans_1391033168.pdf

 

3) JAS-39-Gripen-Full-size-plans-40x30-inch_1391948254.pdf

 

oraz kilka zdjęć już częściowo wykonanego projektu

 

http://flitetest.com...t-1-model-plans

 

Pytanie co o tym sądzicie???

 

Bo bardzo mnie korci zrealizowanie tych planów bo zapowiadają się genialnie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja myślałem żeby wykonać tego ptaszka z 6mm depronu pokrytego papierem

oraz dodać dzwigar w skrzydło ,a kolejna rzecz to jestem właśnie w trakcie budowy kanciastego gripena na edf

i nie wiem jak to zrobić bo prace daleko już zaszły :huh:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..................a kolejna rzecz to jestem właśnie w trakcie budowy kanciastego gripena na edf

i nie wiem jak to zrobić bo prace daleko już zaszły :huh:

Cześć Marcin!.

Wstaw jakieś foty tego gripena, a na pewno ktoś kumaty coś Ci doradzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plany bardzo ciekawe. Ale równie dobrze na EDFa nadają się te plany w oparciu o które budujesz teraz model. Gdyby Przemo tak nie odpicował Gripena (a ja nie dokonał przeróbek) to już dawno przerobił bym na EDF 64mm lub 70mm.

A z okazji Dnia Kobiet...

 

Gripen latał z żyroskopem, zwiększyłem zakres wychyleń....echhhh teraz to są loty.

post-10327-0-54210300-1394308700.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.