Skocz do zawartości

SAAB JAS - 39 GRIPEN - park jet


przemo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

No to faktyczne przesadziłeś Panie kochany !!! Szczęka mi opadła do samej podłogi :) .. Piękny model! .

 

Model piękny bo przez Przema zrobiony i z elektroniką sterującą oświetleniem w Twoim wykonaniu.

Ja tylko naklejki inne nakleiłem i nowe wyposażenie elektroniczne do środka dałem.

 

Pylony podskrzydłowe zrobione - trochę pomniejszone (nie w skali) tak aby nie wystawały poza dolną część kadłuba. Podkleję je jak i rakiety na końcach skrzydeł gdy oblatam model. Na razie pogoda nie sprzyja lotom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rakiety już przyklejone a pylony podskrzydłowe czekają w hangarze.

 

post-10327-0-30078100-1374138999.jpg

 

Podczas prób na ziemi (całe szczęście) dwa magnesy neodymowe na których była mocowana dysza silnika nie utrzymały jej i dysza została zassana przez śmigło. Kable od diod LED solidnie przylutowane utrzymały ją ale efekt końcowy taki, że na długości 1,5 cm została poszatkowana jak ogórek na mizerię. :D

 

No to zmiana dyszy i jej mocowania.

Nowa dysza wykonana z kliszy oklejona imitacją płatów dyszy od strony zewnętrznej i wewnętrznej mocowana na 2 małe śrubki od serwomechanizów od dołu i od góry.

Pod dyszą w modelu 2 małe elementy mocowania śrubek - krążki dopasowujące od śmigła.

 

post-10327-0-91778100-1374139419.jpg

 

Dwie dysze wykonałem - każda ma inne "wnętrze" wykonane na srebrnej taśmy odbijającej światło LED.

 

post-10327-0-55724100-1374139440.jpg

 

Ze starej dyszy odciąłem pasek o szerokości 7mm na którym przyklejone były diody LED i taki krążek dokleiłem na stałe do modelu. Krawędzie krążka i wnętrze w kadłubie za silnikiem pomalowałem na czarno.

 

post-10327-0-55395200-1374139658.jpg

 

A tak wygląda całość po montażu.

 

post-10327-0-77363700-1374139755.jpg

 

post-10327-0-38615800-1374139757.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tak dalej pójdzie to ja już a w zasadzie ja już tego modelu nie poznaje ... ja budowałem jakiegoś innego Gripena a na pewno nie tego :P

Rafał klej klej bo pogoda w kraju się poprawiła a nawet zaglądnąłem na pogodynka.pl na pogodę w Poznaniu i jest słonecznie ;) wrzuć jak możesz jakiś film jak teraz dysza świeci a z pewnością będzie jeszcze mocniej "dawała" jak na dyszy depronowej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

NO I POLECIAŁ :)

 

Zestawienie:

- SILNIK - Emax GF 2210/20, 1534 kv, 170 W

- ŚMIGŁO - TGS Sport 7x6E Precision propeller (jak na zdjęciach powyżej)

- AKUMULATOR - Li-Pol Turnigy NANOTECH 1300 mAh, 25-50 C

Model wyważony przed startem idelnie.

 

Nie mając pewności co do prędkości startowej modelu ustawiłem lotki (jako ster wysokości) na 100% wychylenie a wychylenia lotek na 50%.

Kolega rzucił model z ręki i zaczęła się zabawa.

 

Jakież było moje zdziwienie bo model ruszył ja dziki mustang a minimalny ruch SW wyrwał model prawie pionowo
:o
w górę jak rakietę. Kontra SW i idzie pionowo w dół, kontra i znów w górę....latał jak po sinusoidzie i ciągle kontrowałem
:angry:
także lotkami bo strasznie przewalało go na lewą stronę jednocześnie pochylając dziób w dół. Tak byłem zajęty obserwacją modelu i minimalizacją moich ruchów drążkiem, że nie pomyślałem o przełączeniu wychylenia SW na 50%. WALKA i EMOCJE... spokojne sprowadzenie modelu na ziemię dla ostudzenia atmosfery.
:mellow:

 

Do drugiego lotu SW na 100% ale zaraz po wystartowaniu i nabraniu wysokości przełącznikiem zminimalizowałem wychylenie SW na 50%. Minimalne ruchy na 50% wychylenia dla SW i lotek i wszystko OK. Teraz trymowanie lotek aby nie przewalało go na lewą stronę. Udało się. Ale ale - na 100% mocy kładzie dziób w dół a przy 50% mocy idzie w lini prostej jak po sznurku...małe przetrymowanie i jest lepiej. Kilka kółek, lot a na małej wysokości - jest świetnie.
:)

 

Do trzeciego lotu SW na 50% przy starcie i w lotach także 50%. Małe kolejne trymowanie - GRIPEN OPANOWANY
:D

 

MOJE WNIOSKI:

Ten model lubi prędkość i przy tym silniku i śmigle lata bardzo szybko - szybciej niż mój F-18 z silnikiem
Turnigy
D2826-6 2200kv Outrunner Motor .

W Gripenie na pewno silnika na D2826-6 nie będę wymieniał.

 

Pięknie lata i prawidłowo reaguje na stery przy pełnym zakresie mocy silnika.

Pętla- nic prostszego. Model przy 50% wychyleniu SW i jego gwałtownym zaciągnięciu robi ją bardzo ciasno i "przysiada" na ogonie prawie jak kolegi F-22 ze sterowanym wektorem ciągu. Pętla przy łagodnym zaciąganiu SW także przyjemna i wpełni kontrolowana.

Beczka przy następnych lotach

 

Lądowanie - ależ tu było moje zdziwienie
:blink:
. Wystarczy wyłączyć silnik a model sam zmniejsza prędkość i łagodnie opada wytracając wysokość. Żadnego opadania na dziób czy na ogon lub przechylania na skrzydło - bajeczka.

 

Ogólnie model przy pełnej prędkości bardzo szybki i zwinny. Przy ograniczeniu prędkości można się pobawić w loty na małym pułapie (tak dla fotoreporterów), lądowanie to tak jak by na autopilocie.

 

Pozostaje mi do rozwiązani nadal jeden problem - podczas lotu z prędkościami poniżej około 70% mocy silnika model leci w linii prostej a zwiększenie mocy do 100% powoduje, że pochyla dziób w dół (nie zadziera do góry) i muszę kontrować SW. Przy następnych lotach będę musiał znowu trochę przetrymować SW - sam jestem ciekaw kiedy osiągnę zadowalający kompromis.

 

Filmiku nie mam bo każdy z kolegów chciał pooglądać model w locie.
:P

PRZEMO - gratulacje za dobrą konstrukcję
ode mnie a także od kolegów z którymi wczoraj polataliśmy.

Wojtek Sz - oświetlenie także zrobiło wrażenie. Dziękuję.

 

C.D.N.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję oblotu. Wiem o czym piszesz, W Su-22 dałem na oblot za duży zakres wychylenia sterów i miałem sporego stresiora. Później z każdym lotem lepiej.

Beczka - nic prostszego. Model przy 50% wychyleniu SW i jego gwałtownym zaciągnięciu robi ją bardzo ciasno i "przysiada" na ogonie prawie jak kolegi F-22 ze sterowanym wektorem ciągu. Beczka przy łagodnym zaciąganiu SW także przyjemna i wpełni kontrolowana.

Nie piszesz czasem o pętli?

 

Pozostaje mi do rozwiązani nadal jeden problem - podczas lotu z prędkościami poniżej około 70% mocy silnika model leci w linii prostej a zwiększenie mocy do 100% powoduje, że pochyla dziób w dół (nie zadziera do góry) i muszę kontrować SW. Przy następnych lotach będę musiał znowu trochę przetrymować SW - sam jestem ciekaw kiedy osiągnę zadowalający kompromis.

 

Nie opanujesz tego do końca. Musiałbyś zrobić wykłon silnika. Możesz zrobic jakiś mix wysokości z gazem.

Z dwojga złego lepiej korygować wysokością w górę niż w dół

 

PS. Ile waży?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Beczka na pętlę poprawiona-dzięki za zwrócenie uwagi. Dzisiaj zważę model. A poprawić to musiałbym SKŁON silnika lub domiksować wychylenie SW dla 100% mocy silnika co byłoby znacznym komfortem przy rzucaniu modelu przeze mnie podczas startu. Sprawdzę to przy kolejnych lotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W końcu poleciał !!!! mi się to nie udało więc gratuluje Tobie pierwszego oblotu Gryfa
:)

 

PRZEMO - gratulacje za dobrą konstrukcję
ode mnie a także od kolegów z którymi wczoraj polataliśmy.

Rafał przecież to nie moja konstrukcja tylko Steve'a Shumate
:P
... ja tylko byle jak posklejałem depron a Ty nadałeś temu końcowy kształt że to teraz tak pięknie wygląda
:rolleyes:

 

Filmu brak ale mam nadzieję że będzie niebawem i zobaczę Gripena w akcji
;)
Powiedz mi jeszcze jak oświetlenie się prezentuje w locie ? Jest dobrze widoczne ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model waży bez akumulatora 620 g. Po włożeniu Li-Pol Turnigy NANOTECH 1300 mAh, 25-50 C całkowita waga to 732 g.

Oświetlenie jest dobrze widoczne a zwłaszcza oświetlenie dyszy silnika.

A jednak kolega nakręcił moje pierwsze zmagania z Gripenem - istne rodeo w powietrzu.

https://youtu.be/Nh77eaBsfQM

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

C.D.N.

 

a i jeszcze mam nadzieję że ten dopisek nie zakończy wątku i zobaczymy jeszcze więcej o Twoim Gryfie Rafale bo jak kiedyś stwierdziłeś że lubisz dłubać ... :)

Oczywiście mogę liczyć na film z lataniem z oświetleniem ? od razu sprostuje ... oczywiście jak wolny czas pozwoli :)

Pozdrawiam Poznań :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mając do dyspozycji 2 rodzaje śmigieł 7x6

TGS Sport 7x6E http://www.hobbyking...?idProduct=7942

APC style 7x6-E http://www.hobbyking...?idProduct=5436

oraz wagę i miernik pożyczony od kolegi postanowiłem wykonać pomiary.

 

Pierwszy pomiar polegał pomiarze poboru prądu podczas pracy silnika bez założonego śmigła oraz po założeniu dwóch rodzajów śmigieł.

Drugi pomiar polegał na na zmierzeniu "ciągu" - model dziobem pionowo oparty o wagę, włączony silnik i obserwacje wyników na wyświetlaczu.

 

A oto wyniki.

 

post-10327-0-15287800-1375643436.jpg

 

Moje wnioski:

1. Obydwa śmigła generują mocny moment obrotowy co przy ustawieniu modelu dziobem w dół pionowo na wagę i włączeniu silnika podowowało obracanie modelu jak bączka. Jest to ten efekt, który zauważyłem podczas lotu - model mocno przechyla na lewe skrzydło - i dlatego musiałem dokonać trymowania lotek.

2. Śmigło TGS pobiera większy prąd przy 100% mocy

3. Śmigło TGS generuje większy "ciąg" przy 100% mocy

4. Zestaw śmigła TGS z kołpakiem waży 20g a śmigła APC z prop severem waży 10g

5. Zmiana rodzaju śmigła z APC (lżejsze) na TGS (cięższe) powoduje konieczność przesunięcia pakietu Li-Pol 1300mAh o 2,5 cm w stronę dziobu w celu poprawnego wyważenia modelu.

6. Śmigło TGS generuje dużo większy hałas niż śmigło APC

7. Pomimo, że pomiary pokazują że śmigło TGS generuje większy "ciąg" miałem wrażenie, że trzymając model w ręku przy 100% mocy większy "ciąg" generuje śmigło APC

 

Moje odczucia z pkt.7 muszę sprawdzić w praktyce przy rzucaniu modelu podczas startu i obserwacji w locie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuszna uwaga Robercie. Przecinek źle postawiłem przy pomiarach i tłumaczę co miałem na myśli pisząc o ciągu.

CIĄG - różnica pomiędzy wskazaniami na wadze przy 100% mocy silnika a wagą modelu z pełnym wyposażeniem.

 

Właściwa tabela poniżej.

 

post-10327-0-97749600-1375648521_thumb.jpg

 

Wg producenta silnik GF2210/20 ze śmigłem 7x6 powinien generować ciąg 730 g i pobierać max.15,5A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam Gripenka oto filmik ze zmagań podczas oblotu:

Nie mam pojęcia jak wstawiać filmiki :P sorki

Jakoś niedupuszczalna niestety nagrywane telefonem :/

 

Może nie "odpicowany" :) tak ja modele kolegów ale mi się też podoba niestety zakończył on już swój żywot a na jego miejsce budowana jest wersja po "liftingu" :P

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.