Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Idzie zima, wszystkie pakiety mam już wrzucone w storage ładnie zmagazynowane w torbie na lipole więc przyszedł chyba już czas najwyższy żeby zbudować warbirda a przynajmniej jakąś jego małą namiastkę ale raczej daleką od pół makiety. Materiały budulcowe to balsa, sosna i sklejka. Co do wyposażenia to nie mam pojęcia ale będę celował w silnik średnicy 28 lub 35 mm mocowo tak ponad 300 W. Pakiet przewiduje 3S 1300 ale to czas i postęp w budowie zweryfikuje ;)

Rozpiętość 900 mm

Długość 750 mm

waga według planów od 600 - 1000 g

powierzchnia nośna 14,8 dm2

Sterowanie: lotki, SW może opcjonalnie SK w zależności czy zdecyduje się na podwozie czy nie.

Malowanie nie mam pojęcia jeszcze za wcześnie na to ale jakieś proste, serwa w wielkości 9g. Co do podwozia to nie wiem czy ujmę je w tym projekcie. W skrzydle patrząc na plany jest sporo miejsca więc chowane podwozie by się zmieściło. Troszeczkę zależało by mi żeby model był jak najlżejszy ale to wszystko wyjdzie w trakcie, więc podwoziu nie mówię nie ;)

Plany mam już wydrukowane ... poniżej zamieszczam screeny z planów, link do strony z której ściągnąłem plany i same plany w formacie pdf. Na planach wszystkie wręgi są ze sklejki 3 mm w tym silnikowa jest z podwójnej 3 mm. Silnikową mam zamiar zrobić ze sklejki 4 mm a resztę z 2 mm. Pod silnik elektryczny powinno wystarczyć ;)

post-8897-0-09515500-1384255089_thumb.png

 

post-8897-0-52863500-1384255102_thumb.png

 

Marutaka_bf-109e.pdf

 

Szacowane zakończenie budowy i oblot wiosna 2014 :)

Opublikowano

Me 109 z wystającymi w locie kołami wygląda dziwnie - chowane podwozie musi byc.

Dla elektryka odchudzenie wręg kadłuba to słuszna decyzja. Przy pełnym pokryciu płata waga i tak wyjdzie w okolicy 0,9 - 1kg dlatego może serwa 9g na ogon lepiej zastąpić czymś mocniejszym.

Pakiet 1300 dla silnika 300W też raczej blado wygląda i na dłużej jak 3 minuty lotu nie wystarczy. Przy symetrycznym a stosunkowo płaskim profilu model będzie szybki dlatego nie licz, że podszybujesz przy lądowaniu jak zabraknie prądu. Trzeba mieć "Ampery" do końca ;)

 

ms

Opublikowano

Skrzydło nie będzie całe kryte balsą tylko keson. Tak przynajmniej jest w planach

post-8897-0-05058600-1384258242_thumb.png

 

i kształt poszczególnych żeber również wskazuje że skrzydło nie będzie pokryte w całości balsą (od W4 do W8)

post-8897-0-64633400-1384258871_thumb.png

 

Kadłub mam zamiar pokryć japonką i pomalować (nie robiłem tego jeszcze więc to będzie dla mnie nowe doświadczenie) a skrzydła pokryć folią modelarską. Makiety nie buduje tylko jakąś taką malutką namiastkę co będzie przypominać me 109 choć w pewnym stopniu.. Co do profilu i pakietu dziękuje za cenną uwagę :) sugerowałem się na chwilę obecną lotami ENERGY gdzie na silniku 313 W i pakiecie potrafię latać około 5 minut a po wylądowaniu jest jeszcze zapas prądu na może ze dwa podejścia do lądowania. ENERGY da się latać na pół gwizdka. Rozumiem że przy tym profilu będzie z pewnością inaczej. Co podwozia to albo będzie chowane albo nie będzie go wcale ale raczej będzie ;)

Opublikowano

Podwozie w tym modelu nie będzie sprawą prostą.Kąt otwarcia jest mniejszy niż 90 stopni więc proste i tanie serwoless odpadają.Wręgi zrób z balsy.Te modele (Marutaka/Royal model) były projektowane pod napęd spalinowy.W elektryku nie masz wibracji więc tak mocna konstrukcja nie jest potrzebna.Dodatkowo pełne poszycie kadłuba usztywni całość wystarczająco

Opublikowano

Czyli słusznie w sumie będzie zrezygnować z podwozia. Model wyjdzie lżejszy, trawy wysokiej na lotnisku u nas nie brakuje przynajmniej do czasu jak przychodzi koszenie ale miękkie lądowanie będzie w sumie zapewnione przez pewien okres trwania sezonu ;) Super czyli wręgi z balsy 3 mm w zupełności wystarczą ? Ewentualnie mam jeszcze sklejkę topolową 3 mm co też się wydaję dość lekka.

Opublikowano

Balsa 3mm na wręgi i będzie ok.

Patrząc na zbliżenie tej formatki z żebrami widać, że profil jednak nie jest w pełni symetryczny.

Ciekaw jestem jak to będzie latać - powodzenia.

 

ms

Opublikowano

Chyba nie wypada robić model konstrukcyjny bez podwozia. Nie zawsze wylądujesz gładko na trawie, a podwozie zawsze coś zamortyzuje.

Potem weź ściągaj folę, docinaj nowe wręgi wklejaj, wzmacniaj i tp.

Opublikowano

Dziękuje wszystkim za rady :) wręgi zrobie z balsy. Dzisiaj już wyciąłem boki kadłuba i zaczeło się coś już kleić. Tomku nie wypada to piątek 13-tego w tym miesiącu ;) ... postanowione model będzie bez podwozia i tego z pewnością już nie zmienie. A jak mam zamiar lądować w wysokiej trawie to podwozie będzie tylko przeszkadzać. Nie raz udało mi się Madmanem czy Extrą 300 wylądować w trawie i kończyło się na szczęście na wyrwanych śrubach nylonowych trzymających podwozie jak bym miał metalowe to raczej wyrwał bym kawałek kadłuba. Ogólnie sam jestem ciekaw jak to będzie latać :)

Opublikowano

Taki model bez podwozia - stanowcze NIE. Oświetlenie musi być.

Pamiętaj, że wielu forumowiczów uczy się budowy modeli przeglądającTwoje tematy więc mi tu poziomu nie zaniżaj. :-)

 

A może jednak kadłub i skrzydła oklej balsą i pomaluj farbami. Do wiosny czasu jeszcze sporo.

I nie zapomnij o wnętrzu kabiny :-)

 

post-10327-0-40457300-1384439445.jpg

Opublikowano

Rafał sprawa postanowiona ... podwozia nie będzie i oświetlenia również z pewnością będę starał się zrobić model jak najlżejszy ale czy mi się uda to czas pokaże. Co do kabiny to pilot w środku przynajmniej musi być to takie minimum :P Sterowanie tylko i wyłącznie SW i lotki. Kadłub już zacząłem kleić oczywiście poddając go modyfikacji z mojej strony, czyli np postanowiłem wywalić wręgi w kadłubie w części ogonowej. Pozostała wręga za kabiną i ostatnia przy usterzeniu. Plany mówią żeby zastosować podłużnice balsowe o wymiarach 2x5 i 3x3 ale ja dałem sosnę. Garb już został oklejonyi kadłub nabrał już sztywności, jutro wrzucę jakieś zdjęcia. Z pewnością przerobię również maskę silnika. W planach jest tak że maska a dokładniej jej dolna część to element kadłuba a od góry jest dokładana jej część. Ja mam zamiar zrobić doczepianą maskę na magnesach neodymowych i kołkach bukowych z racji lepszego dostępu do silnika. W planach nigdzie nie widać komory rewizyjnej a w zasadzie dostęp do serwa od SW jest od spodu po ściągnięciu skrzydła ja mam zamiar zrobić ściąganą górę wraz z kabiną pilota z dużym dostępem do serwa SW jak również do pakietu. Kadłub ma zamiar okleić japonką i pomalować a skrzydła to folia modelarska. Może ktoś mi podpowiedzieć o szpachlówkę do balsy i o folię czy jakiś inny materiał pokryciowy co można go pomalować ?

Opublikowano

Zależy mi na mniejszym modelu i szukałem planów w takiej wielkości. Chce mieć taki model podręczny którym nie będę musiał jechać 4 km na nasze lotnisko tylko jakiś 1 km na pobliską łąkę którą nigdy nie była koszona.

Opublikowano

Bartku nie nie i jeszcze raz nie :P ... postanowione model będzie bez podwozia żeby ograniczyć wagę. Rozpiętość 1,2 to tak szacuje waga by się zakończyła gdzieś około 1,5 kg (tak strzelam) albo ponad a to się wiąże z kosztami a tak to przy budowie w tej rozpiętości wszystko mam praktycznie pod ręką ;) a tym czasem zdjęcie tego co jest już sklejone

post-8897-0-60675500-1384504815_thumb.jpg

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.