Jump to content
przemo

messerschmitt bf 109e ... a co mi z tego wyjdzie to sam nie wiem

Recommended Posts

Idzie zima, wszystkie pakiety mam już wrzucone w storage ładnie zmagazynowane w torbie na lipole więc przyszedł chyba już czas najwyższy żeby zbudować warbirda a przynajmniej jakąś jego małą namiastkę ale raczej daleką od pół makiety. Materiały budulcowe to balsa, sosna i sklejka. Co do wyposażenia to nie mam pojęcia ale będę celował w silnik średnicy 28 lub 35 mm mocowo tak ponad 300 W. Pakiet przewiduje 3S 1300 ale to czas i postęp w budowie zweryfikuje ;)

Rozpiętość 900 mm

Długość 750 mm

waga według planów od 600 - 1000 g

powierzchnia nośna 14,8 dm2

Sterowanie: lotki, SW może opcjonalnie SK w zależności czy zdecyduje się na podwozie czy nie.

Malowanie nie mam pojęcia jeszcze za wcześnie na to ale jakieś proste, serwa w wielkości 9g. Co do podwozia to nie wiem czy ujmę je w tym projekcie. W skrzydle patrząc na plany jest sporo miejsca więc chowane podwozie by się zmieściło. Troszeczkę zależało by mi żeby model był jak najlżejszy ale to wszystko wyjdzie w trakcie, więc podwoziu nie mówię nie ;)

Plany mam już wydrukowane ... poniżej zamieszczam screeny z planów, link do strony z której ściągnąłem plany i same plany w formacie pdf. Na planach wszystkie wręgi są ze sklejki 3 mm w tym silnikowa jest z podwójnej 3 mm. Silnikową mam zamiar zrobić ze sklejki 4 mm a resztę z 2 mm. Pod silnik elektryczny powinno wystarczyć ;)

post-8897-0-09515500-1384255089_thumb.png

 

post-8897-0-52863500-1384255102_thumb.png

 

Marutaka_bf-109e.pdf

 

Szacowane zakończenie budowy i oblot wiosna 2014 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale co to znaczy "czy zdecyduję się na podwozie czy nie"?

Masz już doświadczenie w tej dziedzinie. Buduj więc z chowanym podwoziem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do tego właśnie nie jestem pewny ale może faktycznie warto by było ;) będziemy myśleć na bieżąco

Share this post


Link to post
Share on other sites

...................

Szacowane zakończenie budowy i oblot wiosna 2014 :)

Ha,ha znając Ciebie to w grudniu 2013 będzie sklejony :);).

Share this post


Link to post
Share on other sites

oj tam oj tam ... od razu w grudniu :lol: grunt że ma polecieć na wiosnę 2014 ... o ile nie porwałem się z motyką na słońce :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me 109 z wystającymi w locie kołami wygląda dziwnie - chowane podwozie musi byc.

Dla elektryka odchudzenie wręg kadłuba to słuszna decyzja. Przy pełnym pokryciu płata waga i tak wyjdzie w okolicy 0,9 - 1kg dlatego może serwa 9g na ogon lepiej zastąpić czymś mocniejszym.

Pakiet 1300 dla silnika 300W też raczej blado wygląda i na dłużej jak 3 minuty lotu nie wystarczy. Przy symetrycznym a stosunkowo płaskim profilu model będzie szybki dlatego nie licz, że podszybujesz przy lądowaniu jak zabraknie prądu. Trzeba mieć "Ampery" do końca ;)

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrzydło nie będzie całe kryte balsą tylko keson. Tak przynajmniej jest w planach

post-8897-0-05058600-1384258242_thumb.png

 

i kształt poszczególnych żeber również wskazuje że skrzydło nie będzie pokryte w całości balsą (od W4 do W8)

post-8897-0-64633400-1384258871_thumb.png

 

Kadłub mam zamiar pokryć japonką i pomalować (nie robiłem tego jeszcze więc to będzie dla mnie nowe doświadczenie) a skrzydła pokryć folią modelarską. Makiety nie buduje tylko jakąś taką malutką namiastkę co będzie przypominać me 109 choć w pewnym stopniu.. Co do profilu i pakietu dziękuje za cenną uwagę :) sugerowałem się na chwilę obecną lotami ENERGY gdzie na silniku 313 W i pakiecie potrafię latać około 5 minut a po wylądowaniu jest jeszcze zapas prądu na może ze dwa podejścia do lądowania. ENERGY da się latać na pół gwizdka. Rozumiem że przy tym profilu będzie z pewnością inaczej. Co podwozia to albo będzie chowane albo nie będzie go wcale ale raczej będzie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podwozie w tym modelu nie będzie sprawą prostą.Kąt otwarcia jest mniejszy niż 90 stopni więc proste i tanie serwoless odpadają.Wręgi zrób z balsy.Te modele (Marutaka/Royal model) były projektowane pod napęd spalinowy.W elektryku nie masz wibracji więc tak mocna konstrukcja nie jest potrzebna.Dodatkowo pełne poszycie kadłuba usztywni całość wystarczająco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli słusznie w sumie będzie zrezygnować z podwozia. Model wyjdzie lżejszy, trawy wysokiej na lotnisku u nas nie brakuje przynajmniej do czasu jak przychodzi koszenie ale miękkie lądowanie będzie w sumie zapewnione przez pewien okres trwania sezonu ;) Super czyli wręgi z balsy 3 mm w zupełności wystarczą ? Ewentualnie mam jeszcze sklejkę topolową 3 mm co też się wydaję dość lekka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Balsa 3mm na wręgi i będzie ok.

Patrząc na zbliżenie tej formatki z żebrami widać, że profil jednak nie jest w pełni symetryczny.

Ciekaw jestem jak to będzie latać - powodzenia.

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba nie wypada robić model konstrukcyjny bez podwozia. Nie zawsze wylądujesz gładko na trawie, a podwozie zawsze coś zamortyzuje.

Potem weź ściągaj folę, docinaj nowe wręgi wklejaj, wzmacniaj i tp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuje wszystkim za rady :) wręgi zrobie z balsy. Dzisiaj już wyciąłem boki kadłuba i zaczeło się coś już kleić. Tomku nie wypada to piątek 13-tego w tym miesiącu ;) ... postanowione model będzie bez podwozia i tego z pewnością już nie zmienie. A jak mam zamiar lądować w wysokiej trawie to podwozie będzie tylko przeszkadzać. Nie raz udało mi się Madmanem czy Extrą 300 wylądować w trawie i kończyło się na szczęście na wyrwanych śrubach nylonowych trzymających podwozie jak bym miał metalowe to raczej wyrwał bym kawałek kadłuba. Ogólnie sam jestem ciekaw jak to będzie latać :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

W sumie masz rację, dużo zależy do wysokości trawy.

Tak czy owak powodzianie w budowie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki model bez podwozia - stanowcze NIE. Oświetlenie musi być.

Pamiętaj, że wielu forumowiczów uczy się budowy modeli przeglądającTwoje tematy więc mi tu poziomu nie zaniżaj. :-)

 

A może jednak kadłub i skrzydła oklej balsą i pomaluj farbami. Do wiosny czasu jeszcze sporo.

I nie zapomnij o wnętrzu kabiny :-)

 

post-10327-0-40457300-1384439445.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rafał sprawa postanowiona ... podwozia nie będzie i oświetlenia również z pewnością będę starał się zrobić model jak najlżejszy ale czy mi się uda to czas pokaże. Co do kabiny to pilot w środku przynajmniej musi być to takie minimum :P Sterowanie tylko i wyłącznie SW i lotki. Kadłub już zacząłem kleić oczywiście poddając go modyfikacji z mojej strony, czyli np postanowiłem wywalić wręgi w kadłubie w części ogonowej. Pozostała wręga za kabiną i ostatnia przy usterzeniu. Plany mówią żeby zastosować podłużnice balsowe o wymiarach 2x5 i 3x3 ale ja dałem sosnę. Garb już został oklejonyi kadłub nabrał już sztywności, jutro wrzucę jakieś zdjęcia. Z pewnością przerobię również maskę silnika. W planach jest tak że maska a dokładniej jej dolna część to element kadłuba a od góry jest dokładana jej część. Ja mam zamiar zrobić doczepianą maskę na magnesach neodymowych i kołkach bukowych z racji lepszego dostępu do silnika. W planach nigdzie nie widać komory rewizyjnej a w zasadzie dostęp do serwa od SW jest od spodu po ściągnięciu skrzydła ja mam zamiar zrobić ściąganą górę wraz z kabiną pilota z dużym dostępem do serwa SW jak również do pakietu. Kadłub ma zamiar okleić japonką i pomalować a skrzydła to folia modelarska. Może ktoś mi podpowiedzieć o szpachlówkę do balsy i o folię czy jakiś inny materiał pokryciowy co można go pomalować ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie myslałeś aby powiększyć plany? Mały jakiś będzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zależy mi na mniejszym modelu i szukałem planów w takiej wielkości. Chce mieć taki model podręczny którym nie będę musiał jechać 4 km na nasze lotnisko tylko jakiś 1 km na pobliską łąkę którą nigdy nie była koszona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... nie będę musiał jechać 4 km na nasze lotnisko tylko jakiś 1 km...

Co za róznica, skoro i tak trzeba jechac...

 

120 cm ze składanym podwoziem. Przemek! Przemek! Przemek! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bartku nie nie i jeszcze raz nie :P ... postanowione model będzie bez podwozia żeby ograniczyć wagę. Rozpiętość 1,2 to tak szacuje waga by się zakończyła gdzieś około 1,5 kg (tak strzelam) albo ponad a to się wiąże z kosztami a tak to przy budowie w tej rozpiętości wszystko mam praktycznie pod ręką ;) a tym czasem zdjęcie tego co jest już sklejone

post-8897-0-60675500-1384504815_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Bartek Piękoś
      Edit 27.11.2014
      Wątek, mający być początkowo relacją z budowy prostego modelu z podkładów, rozrósł się bardzo objętościowo. Wypowiadało się w nim wielu kolegów, chętnie dzieląc się swymi bezcennymi wiedzą i doświadczeniem.
      Z myślą o wszystkich chcących :dokopać się" do tej wiedzy oraz w celu ułatwienia im poruszania się po tym "tasiemcu" postanowiłem zamieścić w pierwszym poście interaktywny spis treści .
      Mam nadzieję, że pomysł się sprawdzi, ułatwiając i przyspieszając znalezienie konkretnych informacji.
      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      SPIS TREŚCI

      Plany, założenia konstrukcyjne: Strony: 1,2,
      Kadłub: Strony: 1, 2, 3, 6, 7, 11; Posty #: 1, 30 (wyposażenie), (32-33 ster wysokości SW), 31 (napęd), 39 (napęd, wręga silnikowa, łoże silnika), 47 (stat. poziomy), 52, 53 (napęd SW i SK), 116 (kółko ogonowe, kanały do chłodzenia elektroniki, gniazdo mocowania skrzydła, mocowanie pakietu), 121-144, (121-122 wzmocnienia konstrukcji, przymiarka poszycia), (123-124 gniazdo mocowania skrzydła, kanały wentylacyjne, pokrywa przedziału na pakiet), (137 maska silnika), (138 klejenie poszycia), 149 (SK, SW), 185 (kółko ogonowe, maska silnika, klapy, pokrywy, poszycie części ogonowej), 209 , 217, (kopyto i oszklenie kabiny)[/font]
      Skrzydła: Strony: 2, 3, 4, 5, 6, 8, 13, 17; Posty #: 39 (dźwigar), 53-64 (profil skrzydła, zwichrzenie), 57 (konstrukcja – rysunek),  69, 77, 93  (zewn. części skrzydeł), 73 , 81 (podział i dopasowanie poszycia), 92 (napęd lotek), 102 (keson), 106 (centropłat), 116 (mocowanie skrzydła, mocowanie pakietu, gniazda podwozia, połączenie zewnętrznych części skrzydeł z centropłatem), 117-119 (117 napęd klap), 145-146 (klapy, krawędź natarcia), 150-151 (klejenie poszycia, lotki, montaż klap), 158 (próbny montaż skrzydeł do kadłuba), 162 (uruchomienie klap – film), 250 (wloty powietrza),
      Malowanie, oznakowanie: Strony: 10, 11; Posty #: (189, 195 wybór malowania), 201 (gwiazdy na skrzydłach), 217 (gwiazdy na kadłubie)
      Dane techniczne, ustawienia, regulacja: Strony: 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16; Posty #: 149 (ciężar modelu, obciążenie pow. Nośnej, szacowana prędkość przeciągnięcia), 165 (wyznaczanie SC), 175 (ustawienia do oblotu), 190-193, 201 (wyważanie, ciężar RTF), 228-236 (przygotowanie do „zimowego” oblotu), 258-259 (ustawienia do oblotu), 264 (model na lotnisku)  270-280 (testy kołowania, 274 – film)
      Loty, wnioski: Strony: 15, 16, 17; Posty #: OBLOT (287 – film, 296 - wrażenia, 299 - filmy), kolejne loty (310, 317 – film), 320-325 (prędkość modelu)

      MODYFIKACJA I DOPIESZCZANIE MODELU

      Wzmocnienie podwozia (str. 17, 18; posty 329-341)
      Wloty powietrza w skrzydłach (str. 18; posty 342-344 i 357- gotowe)
      Nowa maska i komora silnikowa (str. 18, 19, 20, 22, 33; posty 357-369, 398-401, 430, 438, 647)
      Modyfikacje kształtu kadłuba (str. 19, 20; posty 372, 383(!), 392-399)
      Modyfikacja części ogonowej (str. 23, 32; posty 625-626
      Testy, zmiana ustawień modelu, zmiana napędu (str. 19, 20, 24; posty 373-381, 388-391, 397 (tabela z wynikami pomiarów), zmiana kąta zaklinowania (409-412, 470-473)
      Atrapa silnika (str. 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 31, 33; posty 399-401, 413, 417, 426, 438-442, 455-459, 467, 479, 483-487, 543-545, 553-556, 608)
      Remont i wzmocnienie statecznika pionowego (str. 27, post 526)
      Osłony podwozia (str. 29, posty 567, 574, 582)
      Oszklenie (str. 30, 31, 46 posty 583-588, 594-607, 909)
      Kokpit (str. 30, 31, 32, 33, 34, 35; posty 590, 594, 608, 631, 649, 680, 686)
      Nowe końcówki skrzydła (str. 41; posty 814, 825-831)
      Zmiana kolorystyki, uzupełnienie akcentów graficznych i oznakowania (str. 26, 31, 32, 33, 34, 35, 42, 43; posty 518-524, 616, 626, 632-634, 638-645, 648, 668-674, 697, 833-834, 857)
      „Jimmy” J (str. 31, 32, 33, 35, 36, 44, 45; posty 618-625, 631, 635, 648, 695, 698, 702-706, 720, 864, 879, 900)
      Koncepcja składanego podwozia (str. 37-39; posty 737-762)
      Model po kolejnych modyfikacjach (foto + filmy): (str. 21, 24, 25, 33, 34, 35, 36, 42, 43, 47, 49, 51; posty 402, 476, 500 (film), 658, 661(film), 692, 709 (film), 831(nowe końcówki skrzydeł), 842, 847(film)

      Galeria końcowa i opublikowane artykuły o budowie – post 913
      Filmy z lotów: posty 930, 967, 1001, 1007, loty ze składanym podwoziem - 1244, 1296

      Składane podwozie: (str. 52, 53, 54, 55, 56, 58, 59, 60, 61); posty: mechanizm składania (1027, 1036, 1041-1042, 1050, 1057, 1092, 1111, 1118), 1062 (przeróbka dźwigara), napęd (1063, 1069, 1078, 1191), 1090, sterowanie i zasilanie (1169, 1170) wnęki kół (1092, 1110, ) 1119 (próbny montaż), 1149 (pierwsze uruchomienie), nowy napęd klap (1093, 1164), odtwarzanie poszycia, luki inspekcyjne (1171, 1182, 1191), 1183 (film - pokaz w zmontowanym modelu), efekt końcowy (1202, 1211), wyważenie (1217 i dalej)

      Start w zawodach w klasie F4H-P w Płocku 1269
      Start w zawodach w klasie F4H-P we Włocławku 1291
      --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Witam,

      Dlaczego taki na początek?
      Buduję swój pierwszy model. Ponieważ jestem pasjonatem lotnictwa, zwłaszcza z II WŚ i wielkim fanem Corsaira, wybór był oczywisty. Zainspirował mnie film na Youtube z demonstracji pięknie latającego Corsaira firmy Airfield (FMS) 1430 mm. Urzekł mnie dźwięk silnika, a raczej chyba wydawany przez 4-łopatowe śmigło. I zachorowałem . Nie wiedziałem, że elektryk może brzmieć niemal jak prawdziwy.

      Wiem, że na pierwszy model latający taka maszyna może nie jest optymalna, jednak bardzo liczę na Waszą pomoc w przeprowadzeniu projektu do szczęśliwego końca. Liczę się z tym, że przed jego oblotem zbuduję jakieś proste RWD do nauki latania i na nim poćwiczę, jednak na razie główny wysiłek konstrukcyjny chcę skupić na Corsairze, bo to mi daje duuuuużą motywację.

      Jak chcę latać? (poza tym, że na początku chciałbym po prostu wystartować i wylądować )
      Podobno to się nazywa latanie makietowe lub in scale. Nie interesują nie akrobacje, choć fajnie by było, żeby model mógł wykonać w locie to, co potrafił oryginał. Najbardziej podobają mi się modele, które w locie zachowują się stabilnie, płynnie, majestatycznie wręcz, mają taką "ociężałość" prawdziwej maszyny. Pewnie to też kwestia regulacji i umiejętności pilota

      Założenia konstrukcyjne:
      Oparłem się na planach stąd: http://www.rc-modell...ir.html#Bauplan
      przy czym ja buduję wersję V2 XL: http://www.rc-modell...corsair-v2.html
      a to link do samych planów: http://www.rc-modell...RSAIR-XL-V2.pdf
      Model w oryginalnej wersji ma 134 cm, ja powiększyłem go do rozmiarów Corsaira Airfield/FMS, a więc o ok. 6,7%.
      Profil przypomina Clark Y, ale chyba jakiś plaskaty, bo grubośc profilu z pomiarów wychodzi mi 9,2%. Do tego dojdzie grubość poszycia. Czy sugerować się grubością profilu czy skrzydła, do którego dojdzie przecież pogrubiające je poszycie (góra/dół po 3mm) + 3 mm na krawędzi natarcia po "owinięciu noska" profilu depronem.
      Tu jedno z najważniejszych pytań, zostawić profil z planów, czy zastosować Clark Y, czyli grubszy.

      Mój pomysł na wyposażenie to w zasadzie odtworzenie tego co miał oryginalny model FMS, na którym się wzoruję.
      Najbardziej zależy mi na takim samym śmigle, a jeśli tak to i silnik najlepiej ten sam (parametry, łatwość zamocowania śmigła - nakręcana na wał piasta).
      Napęd: silnik + śmigło 3-4 łopatowe z zestawu FMS
      Silnik (G&C - edit) 4250 500kV
      http://www.pw-rc.com...roducts_id/1948
      tu więcej o tym silniku:
      http://sydneyrcjets.com.au/motors-c-17/fms-upgraded-motor-4250-500kv-brushless-motor-4-bla-f4u-corsair-p-117
       
      (Edit 2017.08:poskreślałem linki, które stały się nie aktywne; obecnie 3-łopatowa wersja piasty jest trudniejsza do zdobycia)
      Śmigło 4-łopatowe
      https://www.motionrc.com/products/1400mm-fms-f4u-p-47-propeller
      opcja 3-łopatowa
      http://www.pw-rc.com...roducts_id/2011
      Servo - zero pomysłów
      A./FMS miał chyba coś takiego
      http://www.pw-rc.com...roducts_id/2127
      Ma mieć chowane podwozie.

      Co Koledzy na to? Bardzo proszę o wszelkie sugestie, porady, opinie. Najlepiej z łopatologicznym wyłuszczeniem co i dlaczego.
      Z góry wielkie dzięki za pomoc.

      Stan na dzień dzisiejszy. Wiem, że kleju (Soudal 66A) dałem nieprzyzwoicie dużo, ale ostatnie połączenia są już bardziej estetyczne. Nabrałem do tego kleju zaufania i nadmiar ścieram .


      Statecznik poziomy tylko włożony, nie doklejony, więc cały element zachodzący na boki kadłuba trochę odstaje.

    • By jacek_podwysocki
      Cześć,
       
      W trakcie testów oklejania balsowego modelu folią Oracover, zauważyłem, że jest ona zbyt cienka i prześwituje nie tylko otwarta część konstrukcji żebrowej, ale także miejsca gdzie folią pokryte są duże powierzchnie balsy, widać nawet strukturę drewna. W związku z tym pytanie czy stosuje się jakieś podkłady pod folię, aby zmniejszyć ilość światła, którą przepuszcza? Czy jedyne rozwiązanie to grubsza folia? Folie na których przeprowadzałem testy to:
       
      https://modelemax.pl/pl/oracover-standard/503-oracover-standard-czerwona-jasna--22--cena-za-1-metr-biezacy.html
      https://modelemax.pl/pl/oracover-oratex/14294-oracover-oratex-bialy--10--cena-za-1-m-etr-biezacy-.html
       
      Udało mi się znaleźć informację, że całkowicie kryjącą folią Oracover jest tylko seria Scale... Sądziłem że skoro ichniejsze folie mają typ folii przezroczystej to pozostałe typy folii kryją w 100% a jednak tak nie jest.
       
    • By AKocjan
      Mój poradnik dotyczący lądowania modelami myśliwców (modeli wyposażonych w chowane podwozie oraz klapy) 
    • By kkdarch
      Witam
      W związku z ciągłym brakiem czasu na wycinanie a i  naoglądaniem się Zera Adama  w Bobrownikach zainteresowałem się kitem z modelesuchocki.pl  http://modelesuchocki.pl/model-56 .
      Czy jest ktoś kto buduje z tego kitu (sprzedał kilka) a nie ujawnia się na forum.Może ktoś skończył i lata tym modelem lub Mustangiem ?
      Cenne byłyby informacje jak ze sztywnością konstrukcji,pasowaniem itp.
      Pozdrawiam Dariusz
    • By jacek_podwysocki
      Cześć,
       
      Jaki pisak/marker/cienkopis polecacie do odrysowywania kształtów na balsie?
       
      Ołówek bardzo często jest dla mnie zbyt mało widoczny a mocniejsze dociśnięcie czy nawet wielokrotne poprawienie kreski, powoduje wgniatanie balsy. Próbowałem zastosować cieniutki marker permanentny przeznaczony do płyt cd, jednak „rozlewa” się po balsie i zostawia tym samym nieregularny kształt linii. Zależy mi na czymś czym będę w stanie narysować na balsie dobrze widoczną i ostrą linię.
       
      Szukałem na forum odpowiedzi na to pytanie, ale nie udało mi się nic znaleźć, chociaż dam sobie rękę uciąć, że ktoś wspominał coś o rysowaniu na balsie...
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.