robertus Opublikowano 4 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2014 Czas na nowy projekt. Tym razem bedzie coś klasycznego, coś co miałem już rozrysowane dawno temu. Jak-17 pierwszy odrzutowiec w polskim lotnictwie. Wykorzystam do niego EDF 70mm,który latał w F-302. Będzie wyglądał mniej więcej tak Plany są w poście #61 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
przemo Opublikowano 4 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2014 Ja już obserwuje bo to zapowiada się o wiele ciekawsze jak projket F/A-37 ... oczywiście w moim odczuciu ... Robert bardzo proszę podaj jakieś dane jak już masz ustalone czyli rozpiętość i jakie wyposażenie przewidujesz na dzień dzisiejszy Oczywiście kibicuje i trzymam kciuki za powodzenie projektu Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MZWBPiotr Opublikowano 4 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2014 Tak sobie myślę, że turbina pod samolotem będzie ciągnąć dziób w górę. Ale skoro z F37 dałeś sobie radę to i ten projekt nie powinien sprawiać ci problemów Ogólnie samolot baaaardzo ciekawy. I jak kolega wyżej trzymam kciuki za projekt. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 4 Lipca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2014 Skala normalna dla mnie, czyli rozpiętość ok 120cm, długość ok 110cm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 5 Lipca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2014 Są trzy koncepcje tunelu dla edf. Pierwsza jak wyżej, wlot ukośny, wylot w poziomie. Druga. Wlot poziomy, dwa zakręty, wylot poziomy. Trzecia, tak jak w oryginale. Prosta rura, czyli edf nie w poziomie, wylot pod kątem. Jak sądzicie, który najlepszy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
paweln7 Opublikowano 5 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2014 na RC Groups jest temat JAKA 15 balsiaka . EDF-a zamocował pod płatem na stałe i dokładał razem z płatem do kadłuba , wieczorem poszukam linka to wkleje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 5 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2014 Prof. Tadeusz Sołtyk opisując proces powstawania Iskry, wspominał o prototypie tego odrzutowca. Jakowlew (nie Yakowlew, jak by pewnie teraz niktórzy napisali), chciał odsunąć strumień wylotowy od tylnej belki kadłuba, przez odchylenie osi wylotu, o wyraźny kąt w dół. Efekt nie był dobry, bo w zależności od predkości lotu i kąta natarcia ten strumień raz się rzeczywiście oddalał, ale też często wręcz odwrotnie- przyklejał do belki. Kadłub się grzał od spalin, zastosowano więc blachę żaroodporną, ale gorsze były zmiany wyważenia podłużnego. W Iskrze, znając problem, zastosowano małą owiewkę u wylotu dyszy, wpuszczającą z założenia warstwę powietrza zimnego pomiędzy spaliny a kadłub. W modelu EDF problemu z ze spalinami nie będzie, ale to przysysanie strugi może zaistnieć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 5 Lipca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2014 Tą owiewkę o której piszesz chcę zrobić, żeby strumień wylotowy nie dmuchał bezpośrednio na warstwę przykadłubową powietrza. Zastanawiam się, czy warianty wlotu-wylotu mogą wpływać na zadzieranie modelu przy dodawaniu gazu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
paulusr Opublikowano 5 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2014 Pierwsza najlepsza. Na drugiej straty będą niepowetowane a w trzeciej model będzie zadzierał po dodaniu gazu. Co zresztą miało miejsce również w oryginale. Warstwą przyścienną się nie przejmuj się za bardzo. Fajna historia z Jakiem 15 i jego kółkiem ogonowym - wytrzymywało 2-3 loty. Stąd mod 17 - owiewka koła była klepana na kolanie - na różnych kolanach bo w wielu egzeplarzach wyglądała inaczej. Właśnie w ten sposó przerobiłem swoją 15-stkę na Jaka 17. To właśnie balsiak z RBC kits. Edf 90 mm. Moim zdaniem najfajnie wygląda wersja dwu miejscowa - prawdziwy brzydal ale ma wsobie to coś. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 6 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2014 A ja bym pomyślał nad wersją podobną od oryginału: - w różnego rodzaju modelach z silnikiem pchającym nad skrzydłem (np Beta), kierujemy wektor ciągu w kierunku środka ciężkości (w dół) - tu mamy wektor ciągu poniżej skrzydła i powinno być analogicznie (w górę) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 6 Lipca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2014 Heh, zatem nie pozstaje mi nic innego jak przetestować praktycznie w modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sławek Opublikowano 6 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2014 Ja się zgodzam z Hubertem (to samo mówiłem Robertowi ) A jak z koncepcja reszty płatowca? odczepiane skrzydła? jesli tak to wymagały by chyba powielenia rozwiązania odczepiania ich wraz z dolnym tunelem i napędem , skrzydła planujesz kfm ale może warto pomyśleć nad klasycznym profilem-przy tych rozmiarach "schody" wyjdą wielkie .......... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz Opublikowano 6 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2014 A jak z koncepcja reszty płatowca? odczepiane skrzydła? Znając dotychczasowe wyczyny Roberta, to pewnie zmienna geometria Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 8 Lipca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2014 Model będzie się składał z takich modułów Ogólnie kadłub jako skrzyneczka z doklejonym garbem. Skrzydło ze EDFem pod spodem jako całość. Jeszcze nie mam pomysłu co ze skrzydłem. Czy kfm3, czy jakiś prosty profil. Chcę zrobić zaklinowanie skrzydła na 2 stopnie a statecznika na 0. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
przemo Opublikowano 8 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2014 Robercie zrezygnuj ze schodów i zrób z normalnym profilem ... ten model tak fajnie się zapowiada że szkoda go psuć schodami ... proszę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 8 Lipca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2014 To jaki profil w takim razie dla takiego skrzydła? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
paulusr Opublikowano 8 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2014 A ja bym pomyślał nad wersją podobną od oryginału: - w różnego rodzaju modelach z silnikiem pchającym nad skrzydłem (np Beta), kierujemy wektor ciągu w kierunku środka ciężkości (w dół) - tu mamy wektor ciągu poniżej skrzydła i powinno być analogicznie (w górę) OK. Ale odległość osi od CG jest znaczna. Będzie to powodowało moment skręcający powodujący uniesienie dzioba. W Betach i innych Easy Starach oś przechodzi przez CG a właściwie środek parcia. Przyklad: He 163 Salamander z zestawu ESA Marka Dawidowicza. 1-1.5 s. do góry powodowało brak możliwości startu na pełnym ciągu. Model przyglebiał bez specjalnej reakcji na ster. Po zlikwidowaniu kąta jest prawie OK... Robert - normalny profil - będzie lepszy niż te schodki. Może on jest i lepszy niż deska ale do wyższości nad np. NACA 2412 czy innym popularnym półsymetrykiem (nawet CRD) nikt mnie nie przekona. Uzyskasz dużą sztywność bez dodatkowych hi-tech materiałów Planujesz zwichrzenie płata lub wznios? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 8 Lipca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2014 Wznios bez zwichrzenia. Wznios w oryginale jest dość konkretny EDF będzie w połowie cięciwy, czyli chyba tuż za SC Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RAFALR30 Opublikowano 8 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2014 Planujesz podwozie czy wersja "rzutek z ręki"? Masz już taki bagaż doświadczeń, że wstyd nie zrobić w tym modelu skrzydła profilowanego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 8 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2014 Robert- mój typ to jakiś klasyczny profil dwuwypukły, np. NACA 2415, czy coś w tym rodzaju- będzie trochę bardziej manewrowy, bardziej obliczalny w pionie w obie strony- góra, ale i dół, czyli bardziej jak mysliwiec, którym Jak przecież był. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi