Skocz do zawartości

Cessna 185 Skywagon bez kompromisów - relacja z budowy.


Tomasz D.
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Mam jeszcze jedno pytanie przed ewentualnym oblotem - wyważyłem model na 1/4 cięciwy skrzydła. Powinienem przesunąć wyważenie bardziej do tyłu, czy takie wyważenie jest lepsze na początek?

 

EDIT

 

Tomek! Jest kabinka!! (to do TeBe :P )

Użyj tego programu:http://www.piotrp.de/MIX/sp.htm

ale na oblot raczej ustaw bardziej stabilną konfigurację, czyli lepiej do przodu niż do tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem ustawiany środek ciężkości na 1/3 cięciwy, i raczej było Ok , model nie zadzierał i nie ciągnęło go tez do ziemi.

Z tego co pamiętam to jak ustawiłem środek ciężkości na 1/3 cięciwy i ster wysokości na zero to aby motel leciał na jednej wysokości to podczas lotu skorygowałem ster wysokości trymerem , i po korekcie ster wysokości był zaklinowany na plusie tak 1,5 - 2 mm .

Za bardzo wyważony model na tył jest prawie nie sterowny, miałem tak z modelem pitts samson, zrobiłem oblot z przednim wyważeniem, polatałem trochę modelem, a później strzeliło mi do głowy aby ustawić SC z planów modelu, mimo że wiedziałem że jest źle wyznaczony.

Niby tylko 10-12mm w tył go przesunąłem bo tak podawał projektant , bo do oblotu dałem do przodu 30mm a po oblocie cofnąłem SC o jakieś 20mm względem tego co było w instrukcji i było elegancko , ale podkusiło mnie aby zrobić SC  dokładnie z instrukcji.

Ulotniłem model i od razu chciał robić zawis , namęczyłem się z nim aby go posadzić bezpiecznie na ziemi , w ogóle nie reagował na stery , ja go w lewo a on morda w górę , ja go do ziemi a on morda w górę , a w momencie gdy miał dziób zadarty , był kompletnie nie sterowny.

Udało się wylądować ale po tej sytuacji teraz wolę mieć 30mm bardziej sc przesunięty w przód niż 10mm w tył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Użyj tego programu:http://www.piotrp.de/MIX/sp.htm

ale na oblot raczej ustaw bardziej stabilną konfigurację, czyli lepiej do przodu niż do tyłu.

To jest niestety program na Windowsa, a ja nie używam. Skorzystałem za to z takiej strony.

Wyszło mi tak:

post-19580-0-72829900-1489322502_thumb.png

Wyważam więc na 60 mm od krawędzi natarcia.

Ja miałem ustawiany środek ciężkości na 1/3 cięciwy, i raczej było Ok , model nie zadzierał i nie ciągnęło go tez do ziemi.

Z tego co pamiętam to jak ustawiłem środek ciężkości na 1/3 cięciwy i ster wysokości na zero to aby motel leciał na jednej wysokości to podczas lotu skorygowałem ster wysokości trymerem , i po korekcie ster wysokości był zaklinowany na plusie tak 1,5 - 2 mm .

Za bardzo wyważony model na tył jest prawie nie sterowny, miałem tak z modelem pitts samson, zrobiłem oblot z przednim wyważeniem, polatałem trochę modelem, a później strzeliło mi do głowy aby ustawić SC z planów modelu, mimo że wiedziałem że jest źle wyznaczony.

Niby tylko 10-12mm w tył go przesunąłem bo tak podawał projektant , bo do oblotu dałem do przodu 30mm a po oblocie cofnąłem SC o jakieś 20mm względem tego co było w instrukcji i było elegancko , ale podkusiło mnie aby zrobić SC  dokładnie z instrukcji.

Ulotniłem model i od razu chciał robić zawis , namęczyłem się z nim aby go posadzić bezpiecznie na ziemi , w ogóle nie reagował na stery , ja go w lewo a on morda w górę , ja go do ziemi a on morda w górę , a w momencie gdy miał dziób zadarty , był kompletnie nie sterowny.

Udało się wylądować ale po tej sytuacji teraz wolę mieć 30mm bardziej sc przesunięty w przód niż 10mm w tył.

1/3 to wychodzi ok 70 mm od krawędzi natarcia. Praktycznie tylny limit wyliczony przez skrypt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrypt wyliczył widełki od 49,39 mm (AC) do 79,18 mm (NP) dla 10 % i odpowiednio 49,39 do 81,46 dla 15 %. Jeśli dobrze zrozumiałem opis, to środek ciężkości powinien leżeć pomiędzy tymi odległościami ze wskazaniem na wartość wyliczoną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano, że CG musi leżeć przed NP (Neutral Point - punkt neutralny) ale za AC (Aerodynamic Center - środek aerodynamiczny). Stąd mój wniosek, że wyliczony CG nie jest sztywny a jedynie zalecany. Sugerowany Static Margin jest od 5 do 15 % dlatego wybrałem 10.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale gdzie jest relacja z produkcji kabinki? ;-)

Daj spokój, przecież to trywialna czynność. Raptem dwa dni obróbki sośninowego klocka tarnikiem, potem dwa dni szpachlowania, szlifowania i wreszcie obciąganie butelką PET na gorąco. Nuuudaaa..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Marku, pochwały z Twoich ust szczególnie sobie cenię. Zastanawiam się jeszcze nad doborem śmigła. Producent silnika (Emax BL2210/30 1300 kV) dość enigmatycznie napisał, że zaleca śmigło 8 cali. Na zdjęciach widać APC 8X4, ale jego kolor mnie irytuje. Mam też Master Airscrew, ale 8X5. To drugie będzie szybsze, co mogło by pasować do sugestii kolegi Wieśka (enter1978), że ten model musi latać szybko chociaż ja jestem optymistą i mam nadzieję, że będzie "woził" się po niebie. No, może nie jak Wicherek ale chociaż trochę podobnie. Ktoś z kolegów może mi podpowiedzieć na co się zdecydować? Brzydki kolor można zmienić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Mam też Master Airscrew, ale 8X5. To drugie będzie szybsze, co mogło by pasować do sugestii kolegi Wieśka (enter1978), że ten model musi latać szybko chociaż ja jestem optymistą i mam nadzieję, że będzie "woził" się po niebie. No, może nie jak Wicherek ale chociaż trochę podobnie. Ktoś z kolegów może mi podpowiedzieć na co się zdecydować? Brzydki kolor można zmienić :)

Zdecydowanie zdecydowałbym się na MA. Głównie z powodu lepszej efektywności od APC w zakresie od ciągu statycznego do przeciętnych prędkości lotu, a więc bezpieczniejszego, stabilniejszego startu - znacznie mniejszy udział momentu reakcyjnego vs. ciąg. 

Sprawdż tylko statycznie w modelu, jaki prąd pobiera ten zestaw na max. gazu przy pełnym akku. Taki prosty pomiar daje bardzo dużo informacji : od zapasu bezpieczeństwa prądowego dla zespołu silnik/ESC do orientacyjnego czasu lotu.

Jak jeszcze miałbyś pod ręką obrotomierz lub/i wagę wędkarską, to już wiesz czego się spodziewać na rozbiegu  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może MA 8X4 to będzie najlepsze wyjście? Zamówiłem już.

Zmierz ten prąd na MA 8x4 i 8x5, potem porównaj z dopuszczalnym chwilowym dla Twojego silnika pomniejszonym o (empirycznie) 15%. Jeżeli na 8x5 nie wyjdzie bardzo ponad tę wartość, to takie bym założył do oblotu.

Nie pamiętam - jaki masz tam silnik ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.