Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

c.d. "celebrowania" relacji, jak to ktoś wcześniej złośliwie określił (sam się zastanawiam jaki jest sens opisywać instalację serw, ale cokolwiek może się komuś przyda):

 

Montaż serwomechanizmów:

 

Rekomendowane serwa do Su29 to JR-PROPO DS-8411 (13,5kg@6V, 0,15sek, 57.5g) w cenie $115/sztuka. Nie bardzo mi pasowało takie rozwiązanie, bo po pierwsze drogo, po drugie chciałem serwa HV. Po przejrzeniu ofert zarówno renomowanych jak i mniej renomowanych producentów, z pomocą kolegi M.Ch. na lotki i SW kupiłem w końcu 4x Hitec HS-5585MH (17kg@7.4V, 0,14sek, 60g) oraz 1x Hitec HS-8335SH (24kg@7.4V, 0,13sek, 64g) na SK.

 

Zapewne nieco przesadziłem, ale liczę, że serwa te przydadzą mi się kiedyś do kolejnego, większego modelu. Poza tym np. Extreme Flight do swoich akrobatów 78" zaleca serwa MKS-HV1220 (23kg@8.4V, 0,11sek, 58g), także jeszcze mocniejsze i szybsze niż HS-5585MH.

 

Lotki:

 

Instalację serwa zacząłem od montażu przedłużacza. Całkowita długość przewodu powinna wynosić około 50cm. Zastosowałem gotowy przedłużacz, wtyczki zabezpieczyłem koszulką termokurczliwą:

 

post-401-0-48894700-1490950768_thumb.jpg

post-401-0-65614700-1490950776_thumb.jpg

 

Kolejny krok to nawiercenie wiertłem 1,5mm otworów na śruby. Po nawierceniu warto przykręcić serwo a później ponownie wykręcić śrubki i w powstałe po nich otwory kapnąć po 1 kropli rzadkiego CA. Widoczne na zdjęciu śrubki zostały zakupione oddzielnie (kolejny ukłon w stronę "kierownika działu zakupów"). Ampulowe gniazda znacznie uprzyjemniają pracę i zabezpieczają przed ześlizgnięciem się śrubokrętu i uszkodzeniem folii:

 

post-401-0-50822100-1490950794_thumb.jpg

 

Chociaż nie wszyscy są zwolennikami tego rozwiązania - założyłem fabryczne gumki i tulejki miedziane:

 

post-401-0-90385800-1490950805_thumb.jpg

post-401-0-15633500-1490961183_thumb.jpg

 

Ponieważ fabryczne orczyki serw okazały się za krótkie postanowiłem je przedłużyć przy użyciu laminatu. Docelowa odległość między osią obrotu a ostatnią dziurką przedłużonych orczyków lotek i SW to 42mm. Upewniłem się o tym wykonując "prototyp":

 

post-401-0-74903700-1490950825_thumb.jpg

 

W tym momencie trochę się zagalopowałem i założyłem, że wartość 42mm będzie prawidłowa również dla SK. Mam nadzieję, że nie będę tego żałował. Elementy zaprojektowałem w Fusion360, później kolega wyciął mi je na CNC:

 

post-401-0-42357800-1490950872_thumb.jpg

post-401-0-22095700-1490950879_thumb.jpg

post-401-0-00119800-1490950885_thumb.jpg

 

Jak widać wyciętych elementów jest dwa razy za dużo. Mając w zapasach laminat 1mm nie miałem ochoty kupować grubszego, więc postanowiłem wykonać orczyki z dwóch warstw 1mm klejonych żywicą 30min. Laminat przed klejeniem lekko zmatowiłem papierem ściernym:

 

post-401-0-38079800-1490950927_thumb.jpg

post-401-0-60032200-1490950936_thumb.jpg

 

Elementy laminatowe przykręciłem do oryginalnych orczyków na 2 śrubki fi2mm. Nakrętki zabezpieczyłem klejem CA. Poniżej wszystkie elementy potrzebne do montażu. Mały mankament w prezencie od Sebartu - ampulowe śrubki do snapów mają rozmiar calowy:

 

post-401-0-74533400-1490961449_thumb.jpg

 

Tak wygląda całość po zmontowaniu. Śrubkę mocującą orczyk do serwa zabezpieczyłem "loctite":

 

post-401-0-33155500-1490950975_thumb.jpg

 

Gotowe skrzydła czekają na dokończenie kadłuba. 42mm orczyki zapewniają dobrą geometrię, a maksymalne, fizycznie możliwe do uzyskania wychylenia lotek uzyskuje się przy ustawieniu wychyleń w radiu na poziomie ok.100%:

 

post-401-0-40070100-1490950990_thumb.jpg

 

Waga skrzydeł to 497g i 498g.

 

c.d.n.

Opublikowano

Ślicznie :)

A co do EF to chyba nie bardzo jest co porównywać. Skoro się zgadzamy, że istnieje reguła zależności siły serw do wagi modelu. Z tego co pamiętam, według danych na papierze extra EF w podobnej wielkości waży do lotu około 1-1,5kg więcej (lekko licząc +/-20% lub więcej) niż ten Su, więc pod względem wielkości są podobne, ale wagowo to nie ta liga.

Żeby znowu nie rozpętywać dyskusji o wyższości, przez analogię do samochodów, jedni wolą limuzyny, a inni suvy, w pewnych warunkach pojadą podobnie w innych się różnią, co kto woli i jaki styl preferuje :)

Opublikowano

czy orczyki można sobie tak swobodnie przedłużać? Dość znacznie zwiększa się ramie, więc siła przyłożona do tego ramienia będzie odpowiednio mniejsza, bo jeśli dobrze rozumiem, to ograniczeniem serwa jest maksymalny moment jaki może wytworzyć. 

Opublikowano

No i pięknie jak dla mnie miód malina :) mam tylko jedną uwagę, mosiężne tulejki w gumkach serw masz odwrotnie zamontowane, kielich powinien iść w dół tak żeby to on stykał się ze sklejką, tak jak dałeś to one nic nie dają bo ostrym końcem po prostu wejdzie w sklejkę.

 

czy orczyki można sobie tak swobodnie przedłużać? Dość znacznie zwiększa się ramie, więc siła przyłożona do tego ramienia będzie odpowiednio mniejsza, bo jeśli dobrze rozumiem, to ograniczeniem serwa jest maksymalny moment jaki może wytworzyć. 

 

Dobrze rozumiesz ale Piotrek ma serwa mocno na wyrost, więc spokojnie powinny sobie poradzić.

  • Lubię to 1
Opublikowano

mam tylko jedną uwagę, mosiężne tulejki w gumkach serw masz odwrotnie zamontowane, kielich powinien iść w dół tak żeby to on stykał się ze sklejką, tak jak dałeś to one nic nie dają bo ostrym końcem po prostu wejdzie w sklejkę.

 

Wielkie dzięki, widać warto i "banały" opisywać bo wychodzą takie kwiatki! Zweryfikowałem z Wujkiem Goolge i oczywiście masz rację.

Przyznam, że to pierwsze serwa wielkości "standard" które osobiście montowałem i nie przemyślałem tego jak należy!

 

/edit: podmieniłem zdjęcie powyżej/

Opublikowano

Ależ nie ma za co :D

No to teraz już ... czekam na film z oblotu? :)

Bardzo jestem ciekaw Twojej opinii na temat firmy jak i modelu, ja i nie tylko ja jestem fanem :)

Opublikowano

No i kuźwa po oblocie :( :( : (:( :(

 

post-401-0-15266300-1491060919_thumb.jpg

 

Po wnikliwej analizie (nie było lekko jak widać) przyczyną okazał się orczyk lewej lotki wklejony na CA.

 

Cóż, wracam do latania piankami :(

Opublikowano

Znając troszeczkę Piotra i patrząc na czarno-białe zdjęcie, podejrzewam że najzwyczajniej uczcił 1 kwietnia i zażartował sobie :)

  • Lubię to 1
Opublikowano

Znając troszeczkę Piotra i patrząc na czarno-białe zdjęcie, podejrzewam że najzwyczajniej uczcił 1 kwietnia i zażartował sobie :)

 

Brawo Andrzej! :D :D :D :D :D :D

 

A Michałowi i Grzegorzowi dziękuję, za wsparcie. Mogliście napisać "a mówiliśmy!" :D:D:D:D

Opublikowano

Acha, czyli zdjęcie czarno-białe bo znalazłeś zdjęcie rozbitka w kolorach czerwono-zielonym a nie jak Twój :P

Ty niegrzeczny chłopaku :rolleyes::lol:

 

P.S. Ja na Twoim miejscu czym prędzej poprawiłbym dźwignie na lotkach na żywicę :lol: :lol: :lol:

Opublikowano

Zdjęcie czarno-białe, bo wprawdzie kolory takie same, ale inny silnik rzucał się w oczy.

 

Kurcze, nie jestem przesądny ale pomyślę o tych dźwigniach ;-)

Opublikowano

Dopiero siadłem do forum i szczerze mówiąc po zobaczeniu zdjęcia nie miałem wątpliwości, że to 1.04 i dobrze że to tylko żart :)

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.